Fitness Seller

Waarom geen/zo weinig benenwerk? (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Esperantisto

Freaky Bodybuilder
15 jaar lid
Lid geworden
11 okt 2002
Berichten
6.844
Waardering
25
Wat ik nu echt helemaal NIET snap, is waarom mannen (& jongens) hun benen zo verwaarlozen..

Ik zie altijd enorm uitgebreide trainingsbeschrijvingen voor ik weet wat niet al voor spieren en dan komen de benen en ook de gluteus er als stiefkindje van af. Er kunnen vaak hooguit 2 of 3 oefeningen van af (misschien 8-12 sets?). En sommigen trainen de benen helemaal niet, zoals bijv. de jongeman die hier advies aan het vragen is over voeding.
Benen vormen wel de grootste groep spieren. De allergrootste (of allerlangste?) spier is de trouwens gluteus heb ik begrepen.

Snap ik niet.. wij vrouwen willen naar kontjes kijken, dus billen trainen heren!
En niets staat zo idioot als een klerenkast met spillebeentjes....
Zo'n brede borst, daar kick ik (nog) niet op...

OK, ik ben er wat door geobsedeerd omdat ik eh, ja veel fiets en dus 2 dagen aan benen besteed (quads, hams & heupen op za en gluteus en kuiten op di). En als spinning ook onder KT zou vallen is dat dus 4 dagen/week (op za vallen beide trainingen samen). Van de 110 sets die ik nu wekelijks doe (nu 4 sets/oef ipv 5 of 6 of 7) zijn 48 sets dus voor de benen. Da's 43,6% en komt dus mooi overeen met het % spieren dat de beenspieren uitmaken van alle spieren in je lijf..

Of zie ik iets over het hoofd? Ik wil het graag horen...

En nu jullie weer....

Benige Espi
 
sommige mannen hebben al best grote benen / billen ( zoals ik )...
Maar andere ook weer niet, en meeste willen gewoon wat biceps en abs hebben voor de chicks.
 
Ik kick op benen. Lekkerste om te trainen!!!
Doe ook nieyt weining voor mijn benen.
16 sets voor mijn benen:D .
 
Espi, ik snap het ook niet hoor... nou ja, ik ben dan wel blij met mijn gespierd achterwerk :D


mja, weet je waarom? omdat het wat moeilijker is dan de biceps curl...
 
kheb al n aardig dikke reet :D en beste bovenbenen vandaar.......
concentreer me nu vooral op me kuiten en bovenlichaam vooral m n rug
 
Gewoon omdat het zwaar en soms pijnlijk werk is, wat een hoop beginnende trainee liever niet doen.

KOmt nog bij dat je hier het grootste gedeelte van het jaar met een langebroek rondloopt, dus vallen de benen niet zo op als de favorieten (armen)

Had het er trouwens onlangs op de sportschool nog over.
Toen ik begon was benentraining squaten, deads, legpress en hack's. En dan minimaal 1.5uur
Als ik nu sommige benen zie trainen dan is het leg-extensions, leg-press en heeeeeel soms legpress. En dan binnen 15minuten klaar
 
Hey 3XL wat is het verschil tussen leg-press en legpress?? :p Je bedoelt natuurlijk sqaut! Snap ik wel maar even pesten he! :p

Ik trainde trouwens in het begint mijn benen ook niet echt, ik was tenslotte postbode op zaterdag dus of ik nu de hele dag aan het fietsen was of 1 keer in de week mijn benen trainde! Right? Wrong!! Ik deed toen zo eens in de week of eens in de 2 weken legpresses.... maar tegenwoordig vind ik beentrainen echt leuk... het is het zwaarste van allemaal en ik kan ook echt tot het uiterste gaan op bijvoorbeeld de legpress. Maar het gevoel dat je krijgt als je flink wat gewicht aan het squatten bent. Man!! Mijn benen zijn nu ook 1 van mijn betere punten vind ik. Ik vind ze zelfs uit verhouding in verrglijking met mijn bovenlichaam.
 
nou moet ik wel zeggen dat ik geen aparte oefeningen doe voor de gluteus.

Die voel ik zo ook wel bij deadlifts en squaten
en ook oefeningen als de "abductor" daar zie ik nu momenteel nog even het nut niet van in.

Toch zie ik nog wel redelijk veel mensen in onze gym hun deadlifts en squats doen in combi met leg ext. en leg curls.
 
Hip abductor/adductor is voor die binnenbeenspier (naam even vergeten, iets met transversalis of zo). Het zijn bijna alleen vrouwen die het doen, dus ik deed 'm eerst niet. Maar toen ik wat meer BB-achtig ging trainen en vroeg of die 2 oefeningen zinvol waren, werd een bevestigend antwoord gegeven en heb ik ze toegevoegd.
Die spier voel ik met squatten trouwens heel erg, vooral omdat ik het sumo-sT doe, dus met benen wijd (achillespezen zijn bij mij te sterk verkort voor een smalbenige squat).

Zwaar? Qua algehele vermoeidheid zijn benen wel zwaarder, maar ik heb meer fysieke pijn van bovenlijftrainingen.. dat is te zeggen, TOT ik vorige week dinsdag ineens de hoeveelheid hh voor gluteus, abs en kuiten omhoog gooide.
Die lunges en kickback oftewel standing gluteus oefeningen hakken er behoorlijk in... ik dacht al wel wat gewend te zijn...
Kan me niet heugen ooit zo'n spierpijn in mijn eh, kont en hamstrings te hebben gehad. Dat voelt toch net even anders dan pijn in schouders of biceps...

Espi
 
In het begin ook benen minder getraind als later maar zou me nu geen bodybuilding met minder benentraining meer kunnen voorstellen.

T'is zwaar maar ik vind het super om 'half dood' te gaan van een goede benen training (maso ?).

Voor de 'reet' doe ik ook geen aparte oefeningen, ik kan nu eenmaal niet 'ondiep' squatten dus ik ga altijd ver beneden horizontaal met squatten en volgens mij is dat 'dikbilmakend'.

Groet Smalluser :thumb:
 
ik heb op t begin ook niet echt heel serieus me benen getrained.. meestal ff vlug 3-4 setjes.. klaar.

maar sinds ik hier member ben is dat drastisch verandert. Ik train mijn benen 4x in de 3 weken heel intensief 5 setjes minimaal. en dan doen 2 x 8 reps en 2x 4 reps met maximaal gewicht.

merk t na 2,5 maand heel goed ! broeken zitten strakker en merk dat t squatten een positieve uitwerking heeft op me ass :P

ik spreek veel mannen bij mij bij fintess en die vinden t raar dat ik mijn benen zoveel en intensief doen.. dat is niet nodig.. zie je toch niet ect. zeggen ze dan.

de meesten vinden t ook gewoon een k*t spiergroep.. maar ik doe me benen net zo lief als me borst :) en me rug ook eik.. eik vinnik alles leuk om te doen.. ligt aan me humeur..

squatten is mijn favo ! elke keer meer en meer en dan devolgende dag je kont helemaal strak en pijn.. ohhh love it !! :D
 
Laatst bewerkt:
Zondagmorgen: Benen training. Squats, L.curls, L.ext, Calf raises...een uur sloopwerk.
Lekker man, en het hele benenkracht honk bijna voor mezelf want idd, teveel mensen slaan de benen over.
's Middags lekker relaxen. Toppie die zondag :thumb:
 
Originally posted by Frenkpie
ik heb op t begin ook niet echt heel serieus me benen getrained.. meestal ff vlug 3-4 setjes.. klaar.

squatten is mijn favo ! elke keer meer en meer en dan devolgende dag je kont helemaal strak en pijn.. ohhh love it !! :D

Stelletje perverse masochisten zijn we hè?

Sinds ik de squat durf te doen (altijd bang om achterover te tuimelen; waarom heeft niemand me eerder verteld dat de Westside-sT net zo goed is?) ben ik er gek op..
Ik ben ook blij dat ik doorgezet heb met de front squat, die kan ik nu ook wel redelijk aan..
Terwijl ik bij de sumosquat ik het idee hebt dat de binnendijbeenspier het op gaat geven, heb ik bij de front squat het gevoel van 'hellup mijn buikspier (over de lengte , was dat niet de TvA Spike?) gaat het opgeven!"
(zie ook discussie op PL-forum over wel/niet riem dragen)

Helaas zijn momenteel alle oefeningen waar ik mijn armen nodig heb: front squat, DL (SL, SLSB/RDL of gewoon) niet super zinvol.. de armsterkte is absoluut de beperkende factor.

Ga maar na, ik doe fluitend een leg press met 180 kg (plm 4-6x) maar bij bankdrukken is mijn 1RM 32,5 kg!

Straps dus maar doen.. of gewoon voorlopig meer op arm-loze beenoefeningen concentreren???

Overigens vind ik voor de beenoefeningen de leg curl en leg extension veel enger dan een squat, ook al dacht ik er eerder precies andersom over. Ik ben nl. als de dood om mijn knietjes te beschadigen. Dan beter meer hh voor dat soort oefeningen! Toch???

Maar ik vind het leuk dat de hardcore lui hier wel erg veel benenwerk doen.. trouwens was onze nieuwste aanwinst Wido (Ascended Asian) niet ook fanatiek met zijn benen bezig, ik herinner me dat hij ook gluteus apart trainde.. vond ik wel leuk te lezen.... de laatste dagen is het trouwens ineens afgelopen met het gebabbel over hem!
 
Ik heb bij mezelf ondervonden dat je eerst een maandje of twee moet afzien voordat je benentraining leuk begint te vinden - de meeste haken eerder af...

Maar een keer zover, is het idd squatten tot je zwarte vlekken begint te zien, je het gewicht op de houders knalt en ter plekke neervalt omdat je benen je eigen gewicht niet meer kunnen houden... Heerlijk!!! (om over kuiten nog maar te zwijgen)

MOD: Oh ja, om nog te zwijgen over het feit dat je erna amper de trap op of af kan, en je de volgende 3 dagen écht niet moet denken dat je nog gaat kunnen springen/hardlopen.
 
Mijn Benen workout:
Squat 4setjes
leg extension 3setjes
Rdl / stiffleged / back 4setjes
leg curl 3setjes

Seated calve press 3setjes
Seated calve raise 3setjes
 
Ik vergeet m`n benen ook niet.
Voorlopig (nog 6 wkn) is donderdag benen-dag en de kuiten komen de zaterdag nog aan de beurt.
Kuiten zijn toch vaak `n beetje een ondergeschoven kindje.
En nou we `t d`r toch over hebben... Ik meen hier `s gelezen te hebben dat met standing en seated calf raises de kuit heel anders belast wordt. Ik kan me d`r wel iets bij voorstellen, maar kan iemand dit onderwerp nog `s kort voor me samenvatten?
Thanx

QuiNonProficitDeficit!
 
ik doe meestal de gewone squat of de spread legged squat.. ga es binnekort die sumo en front squat doen en miss es een nkeer met dumbbells proberen
 
Originally posted by Esperantisto
Overigens vind ik voor de beenoefeningen de leg curl en leg extension veel enger dan een squat, ook al dacht ik er eerder precies andersom over. Ik ben nl. als de dood om mijn knietjes te beschadigen. Dan beter meer hh voor dat soort oefeningen! Toch???

Bij de leg extension is het kniegewricht minder stabiel dan bij squat. Een reden hiervoor is dat de hamstrings bij een leg extension niet noemenswaardig aangespannen zijn zoals bij squatten wel het geval is. De hamstring neemt bij squats een deel van de spanning over terwijl bij een leg extension die spanning op de banden komt (de banden voorkomen dat je knie ontwricht raakt).



Mijn benenprogramma:

Squat (sumo) 5-6 sets
Squat op één been zonder steun, met dumbbells (is een full squat, naar aanleiding van artikel van Spike toch maar eens proberen :) ) 2-3 sets

Stiff legged deadlift 3 sets
Hyperextension met één been tegelijk, draaipunt in heup (voor hamstring dus) 2 sets
Hamstring pushup (met voet op bank afzetten terwijl schouders op grond steunen, één been tegelijk) 2 sets explosief

Seated calf raise 6 sets
 
ehh hamstring push up ?

Kris, ik lees het maar ik kan er nog steeds niet uitkomen.

Voet op een bankje en je schouders op de grond ?

rug naar beneden neem ik aan ?

nee ik denk er nu nog steeds over na en mijn fantasie laat me nu echt in de steek.
 
Zoiets

7px3V5NkNnfYjxpc5ZdGOa0WfvWMU39V.jpeg

7px3V5NkNnfYjxpc5ZdGOa0WfvWMU39V.jpeg


maar dan waarschijnlijk de heup iets verder doorgedrukt ?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Back
Naar boven