Je mag je vlees, vis, ... niet laten aanbranden omdat je dan slechte stoffen gaat vormen.
Het bakken in olie of boter is niet zo van belang als je de boel niet verbrandt, natuurlijk wel met mate gebruiken.
Olijfolie is goed voor hart en bloedvaten, maar mits juist gebruik van echte boter (geen halve vloot boter voor een hamburgertje

) kan dit ook niet veel kwaad en het is lekkerder vind ik voor een goede lap vlees of een eitje.
Ik dacht dat extra virgine olijfolie goed was voor een dressing/ vinaigrette van te maken maar minder goed was om in te bakken. Daar kun je beter de gewone olijfolie voor nemen dacht ik. Kwestie van dat in die 1e er nog vanalle stofjes zitten die onverwarmd goed zijn voor je, maar niet goed tegen hitte kunnen en na bakken dus slechte stoffen vormen.
Zo ook roomboter dat je beter niet te hard kunt verhitten omdat de eiwitresten dan verbranden en dat wil je ook niet binnenkrijgen op gezondheidsvlak. Je kunt dan nog altijd geklaarde boter nemen natuurlijk als je dat een heel gedoe vindt.
groet

Kim