Fitness Seller

Waarom is gebakken voedsel 'slecht' ? (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Merkava

Cool Novice
10 jaar lid
Lid geworden
7 okt 2006
Berichten
62
Waardering
0
Zelfs als geen of heel weinig olie wordt gebruikt, wordt b.v. gebakken aardappels etc. afgeraden. Waarom is dat eigenlijk?
 
Waar wordt dat afgeraden dan?

Ik kan me voorstellen dat dat te maken heeft met de voedingswaarde van produkten. Door langdurige en/of hoge verhitting kunnen sommige vitamines verloren gaan of kunnen er schadelijke stoffen ontstaan (zoals boven de 90 graden bakken in olijfolie).
Over het algemeen moet voeding zo kort mogelijk gekookt/gebakken worden, muv van o.a. tomaten en aubergines (die worden namelijk voedzamer bij langdurige, doch niet te hoge, verhitting).
 
Waar wordt dat afgeraden dan?

Ik kan me voorstellen dat dat te maken heeft met de voedingswaarde van produkten. Door langdurige en/of hoge verhitting kunnen sommige vitamines verloren gaan of kunnen er schadelijke stoffen ontstaan (zoals boven de 90 graden bakken in olijfolie).
Over het algemeen moet voeding zo kort mogelijk gekookt/gebakken worden, muv van o.a. tomaten en aubergines (die worden namelijk voedzamer bij langdurige, doch niet te hoge, verhitting).
Het wordt afgeraden in Tom Venuto's Burn the Fat, feed the Muscle programma bijvoorbeeld. Maar ik had er ook over gelezen op het net. Rijst b.v. moest je zeker niet bakken, niet eens kort. Vreemd, ik zal maar eens gaan googlen totdat ik erachter kom :p
 
@Faja

Olijfolie is gemaakt om op extreme temperaturen te bakken!
Behalve de extra virgine.
 
@Ghostrider, waar heb je dat vandaan?
Extra vergine is 'slechts' een kwaliteitsaanduiding, niet meer en niet minder.
 
Heb mij al meermaals afgevraagd of gebakken steak zijn proteinen integraal behoudt bij goed gebakken.
 
Olijfolie wordt boven de 80° - 90° omgezet van onverzadigde (goede) vetten naar verzadigde (slechte) vetten
 
Ja, dat dacht ik dus ook Maïskorrel. Je kúnt het natuurlijk wel in olijfolie bakken, moet je lekker zelf weten, maar daar wordt het wel ongezonder van.
 
@Ghostrider, waar heb je dat vandaan?
Extra vergine is 'slechts' een kwaliteitsaanduiding, niet meer en niet minder.

die extra virgine valt niet mee te bakken, die spettert langs alle kanten, met brandwonden tot gevolg
 
Acrylamide

Zoek dat maar op, op wikipedia bijv.
 
Olijfolie wordt boven de 80° - 90° omgezet van onverzadigde (goede) vetten naar verzadigde (slechte) vetten
olijfolie gaat oxideren, dat is het probleem, of dat alleen het probleem is met extra vergine olie weet ik niet

onverzadigde vetten veranderen nooit in verzadigd vet
 
1e olijven drul olie is niet om mee te bakken maar dressing mee te maken , 2e druk extra vergine kan hogere temperaturen aan en is geschikt om mee te bakken , het vet kan niet veranderen, wel als je te hoog bakt kan het verbranden waar door er kankerverwekkende stoffen vrij kunnen komen, en het is juist goed om je biefstuk snel dicht te schroeien want dan lopen je sappen er niet uit
volgens mij is ht onzin dat gebakken voedsel slecht is ,
zal denk meer gaan om in het met boter gebakken , of te lang en te veel bakken
 
Je mag je vlees, vis, ... niet laten aanbranden omdat je dan slechte stoffen gaat vormen.
Het bakken in olie of boter is niet zo van belang als je de boel niet verbrandt, natuurlijk wel met mate gebruiken.
Olijfolie is goed voor hart en bloedvaten, maar mits juist gebruik van echte boter (geen halve vloot boter voor een hamburgertje :rolleyes:) kan dit ook niet veel kwaad en het is lekkerder vind ik voor een goede lap vlees of een eitje.

Ik dacht dat extra virgine olijfolie goed was voor een dressing/ vinaigrette van te maken maar minder goed was om in te bakken. Daar kun je beter de gewone olijfolie voor nemen dacht ik. Kwestie van dat in die 1e er nog vanalle stofjes zitten die onverwarmd goed zijn voor je, maar niet goed tegen hitte kunnen en na bakken dus slechte stoffen vormen.
Zo ook roomboter dat je beter niet te hard kunt verhitten omdat de eiwitresten dan verbranden en dat wil je ook niet binnenkrijgen op gezondheidsvlak. Je kunt dan nog altijd geklaarde boter nemen natuurlijk als je dat een heel gedoe vindt.

groet :)
Kim
 
Olijfolie mag niet te heet worden omdat het anders Transvetzuren worden en die zijn slecht voor je. Google maar.......
 
Ja ik heb dus gegoogled maar ik kan dus echt nergens vinden dat het slecht is om in olijfolie te bakken... Wel dat het onverhit gezonder is.
 
Het wordt afgeraden in Tom Venuto's Burn the Fat, feed the Muscle programma bijvoorbeeld. Maar ik had er ook over gelezen op het net. Rijst b.v. moest je zeker niet bakken, niet eens kort. Vreemd, ik zal maar eens gaan googlen totdat ik erachter kom :p

En wat dan met nasi, paella, wok?
Komt toch ook overal rijst in voor.
 
Back
Naar boven