Fitness Seller

Waarom is gebakken voedsel 'slecht' ? (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

het enige waarin je volgens mij echt heet mag bakken is cocosolie (of pamspray ofcourse)
 
Olijfolie mag niet te heet worden omdat het anders Transvetzuren worden en die zijn slecht voor je. Google maar.......

Gewoon verwarmen zal geen transvetzuren veroorzaken hoor. Hier komt nog net iets meer bij kijken. Ze worden gevormd om een vloeibare vetstof te verharden.
Je kan wel verschillende stofjes in de olie/boter kapot bakken (te hard verhitten) waardoor je een hoop radicalen vormt die ongezond voor je zijn.

QUOTE=shinrisen;2163661]het enige waarin je volgens mij echt heet mag bakken is cocosolie (of pamspray ofcourse)[/QUOTE]
Geklaarde boter kan ook wel een hoge temperatuur verdragen.

groet :)
Kim
 
Volgens de Oil en Vinegar mag je tot 220 graden bakken in druivenpitolie. Daar mag je dus ook in frituren. Het smaakt neutraal.
Ik heb ook vaker gelezen op internet dat arachideolie ook tot hoge temperaturen verhit mag worden...
 
Het lijkt me niet dat er daadwerkelijk veel proteïnes zullen verloren gaan. Het heeft vooral een schadelijke kant door die radicalen die eigenlijk aanmaakt. (Waardoor je lichaam zich moet bezighouden met het onschadelijk maken van die radicalen en minder energie gestoken kan worden in het omzetten van proteïnen naar spier bijvoorbeeld. Maar dit is mierenneukerij. Maar toch liever spieren zonder kanker dan spîeren met kanker ;). )

Als je je vlees, vis, ei, ... niet laat aanbranden zul eigenlijk niets/niet veel van de aanwezige proteïnes verliezen hoor. Het is wel zo dat de structuur wat veranderd maar dit zorgt soms voor een betere opname zoals bij een ei.

groet
Kim
 
Olijfolie wordt boven de 80° - 90° omgezet van onverzadigde (goede) vetten naar verzadigde (slechte) vetten

verzadigde vetten zijn niet 'slecht'

afgezien van het feit het niet klopt dat die vetten daarin worden omgezet
 
Back
Naar boven