MuscleMeat

Waarom is je vetverlies gestopt? (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

FyreFox

Dutch Bodybuilder
10 jaar lid
Lid geworden
6 nov 2007
Berichten
549
Waardering
35
Lengte
1m69
Massa
76kg
Vetpercentage
11%
Vraag: Tom, de eerste vraag luidt, “Tom, Ik weet dat je vaak zegt dat om het punt te bereiken om je abs te zien, dan moet je vetpercentage minimaal zijn. Maar wat als ik een plateau bereik rond de 12% lichaamsvet? Wat moet ik doen om de plateau te breken en onder dat procentage te komen? Moet ik meer cardio doen, meer Krachttraining, mijn voedingspatroon veranderen?”

Antwoord: Je kan alles doen wat je genoemd hebt. Je kan je calorie inname veranderen, meer cardio types toevoegen, de tijd van zo'n cardio of de frequentie. Of zelfs je cardio intensiteit. Je kan je Krachttraining veranderen. Je moet jezelf zeker niet limiteren.

Een van de problemen dat ik zie bij sommige programmas is dat ze te dogmatisch zijn. Als je zo'n plateau bereikt, dan is de persoon met het meeste flexibiliteit in zijn aanpak degene die een hogere kans heeft om de plateau te breken.

Het eerste ding om te begrijpen is uiterraad wat een plateau eigenlijk inhoudt.Dat is belangrijk, want als je bezig bent om gewicht te verliezen, en nu niet, dan is er maar 1 betekenis voor; je was in een calorie te kort en nu niet meer.

Misschien vraag je jezelf waarom dat gebeurt.

Er zijn 4 primaire redenen waarom iemand een plateau bereikt:

De eerste reden dat je een plateau bereikt is omdat je metabolism omlaag gaat. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat het helemaal stopt met vetverlies, het vertraagt alleen maar het verliezen van vet. Als je bezig bent met cutten, vooral als je bezig met extreme cutten (boven je 20% onder caloriebehoud), dan zal je lichaam daaraan aanpassen door je metabole rate te verlagen. Dat wordt ook wel "verhongerings respons" genoemd of de "adaptieve thermogenese"

De tweede reden is dat je weinig calorie nodig hebt wanneer je gewicht verliest. Calorie noodzaak zijn direct verbonden met je lichaamsgewicht. 1 Probleem is wanneer mensen lichaamsgewicht verlieszen, blijven ze toch op dezelfde manier eten als voorheen toen ze "zwaarder" waren.

Dus zij voeden hun lichte lichaam op dezelfde manier als toen ze zwaarder waren, terwijl wanneer je licht (qua gewicht) bent, dan heb je niet zoveel calories nodig , zelfs niet in rust (Jouw Basale Metabolic Rate MBR is dus lager).

Een derde reden is dat wanneer je dat lichte lichaam beweegt, dan verbrandt je niet "veel" calories. Als je nu bijvoorbeeld een zware jas draagt of een zware rugzak en je gaat buiten op een lange wandeling houden op een heuvel, je weet het al, dan is het vanzelfsprekend dat wanneer je extra gewicht mee neemt, dan ga je ook meer calorieen verbranden. Dus nu zie je ook wanneer je gewicht verliest ook minder calorie je gaat verbranden?

De vierde reden is dat de meeste mensen toch gaan liegen/"cheat'en" over hun voedingsinname of ze vergeten een deel van hun voedingsinname te noteren. Dit laatste vergt een beetje eerlijkheid met jezelf. Ook al doe je het niet express en je "cheat" niet per se, onbewust, zijn we toch allemaal zo verschrikkelijk om te schatten hoeveel voedsel we eten.

Sommige onderzoeken hebben aangetoond dat 50% van de mensen weinig aangifte hebben gedaan over hun calorieinname. In andere woorden, je zegt, “Ik eet alleen 1,200 calories per dag, maar ik ben vast aan een plateau!” maar in werkelijkheid je eet 1,800 calories per day die je geen tekort aan calorieen biedt.

Al die redenen voor de plateaus worden versterkt in de later fases van een dieet, omdat biologisch gezien, jou lichaam doet zijn best om je dieet uitteschakelen en je gewicht te stabilizeren.

Na een lange periode van dieet en na veel gewichtsverlies, jou lichaam start je eetlust op, stimuleert lust en probeert je te trick'en om meer te eten.

Hoe leaner/slanker je wordt, hoe langer je probeert te dieeten en hoe agressiever je cut (je calories), hoe meer je lichaam probeert om het gewicht te verdedigen, en de overgebleven lichaamsvet te behouden.

Dus het is heel normaal om de plateau te bereiken wanneer je aan het dieeten/cutten bent als je aan het dieeten of leaner bent. Normaal genomen is het niet eens te vergelijken qua moeilijkheidsgraad wanneer een persoon met overgewicht begint met vetverliezen dan voor een lean persoon die nog leaner probeert te worden. De laatste 5 kilograms zijn meestal zijn standaard veel moelijker dan de eerste 5.

Als je erover denkt, is het eigenlijk niet echt natuurlijk (biologisch gezien) om te lopen met een (zeer) lage vetgehalte. Het is niet voordelig (volgens het Het-overleven-van-het-soort oogpunt) om een lage vetgehalte te hebben. Dus het is zo dat metabolische adaptatie aanzienlijk wordt vergroot naarmate je leaner wordt.

Jij hebt ook zeker een hoge kans om spiermassa te verliezen, omdat extra massa is niet economisch wanneer er een calorie tekort bestaat. Het hebben van extra spieren is hetzelfde als het hebben van een (auto)motor dat groter is dan wat je nodig hebt - (als een auto met lage benzine effecitentie) .

Het eind antwoord op waarom je de plateau bereikt is, (waarom de laatste 5 kilograms zo moeilijk te verliezen en waarom het moeilijk is om de laatste vet percentages te verliezen is omdat je al in calorietekort had en door al de bovengenoemde redenen het niet meer had (dus geen calorie tekort meer)

De manier om de plateau te breken is dan:


(1) Het re-stimuleren van je metabolisme en re-starten van vet-verbranding en verhongerings hormonen (starvation hormones).

(2) Opnieuw de calorie-tekort opzetten .

(3) Er achter aan gaan!



De vraag was, “Hoe kan ik dat doen? Meer cardio, meer krachttraining, mijn voedinsschema veranderen?”

Jij kan ze allemaal doen. Weinig eten of meer trainen kunnen beide de calorietekort creeren. Maar hou er rekening mee om jezelf eerst een pauze te geven. Probeer je calorie op een optimale hoogte te brengen voor misschien een week.

Het idee is niet om het vet verlies te versnellen, omdat wat je doet eigenlijk is het weghalen van je calorietekort voor een korte tijd. Je bent eigenlijk mee bezig is om je vetverlies te vergemakkelijken wanneer je het opnieuw gaat doen.

Het geeft je lichaam fysiologische pauze van de stress door het dieet; het zet opnieuw enkele van de starvation hormones en stimuleert je metabolisme wanneer je terug komt op calorietekort, je lichaam zal er opnieuw reageren.

Jij krijgt ook een mentale pauze van het dieet, en maakt het daarom makkelijker om met het programma te blijven wanneer je het weer doet.


Het is ook aan te raden, aangezien zoveel mensen onderschatten hoeveel ze eten, om de calories te rekenen. Reken je calorie-inname uit of in iedere geval wees bewust met wat je eet.

Misschien was je verteld door vele verschillende "experts" dat het niet nodig is om je calories precies uit te rekenen. Maar wanneer je in de plateau fase terecht komt dan is het zeker aan te raden om niet alleen maar te schatten maar precies de calorie-inname uit te rekenene.

Dus wat je nodig hebt is om re-opzetten van de calorie te kort door gebruik te maken van alles wat je kan gebruiken.

Gebruik voeding door de grootte van je porties te verminderen.Of gebruik cardio. Bij meer cardio bedoel ik dan, het verhogen van je energy uitgave. Je kan je frequentie verhogen en of de periode.

Maar een verhoogde energy uitgave wil niet zeggen een langere workouts, alleen het verbranden van meer calorie. Je kan zelfs de tijd gebruiken om nu wat meer te gaan doen.

Het hele idee is om meer calories te verbranden en je metabolisme te stimuleren. Daardoor krijg je je calorie te kort vweer terug of je kan je voedingsinname terug trekken en krijg je tekort door het voedsel. (het laatste is niet aan te raden want dan krijg je daarmee ook weinig vitamines, mineralen, en andere voedingsstoffen).

Er is meer dan 1 manier om het te doen, en ik denk niet dat je je zelf moet beperken. Gebruik al de variabelen en onthou dat er 2 zijden zijn voor de energy balans formule en niet 1.



Dit is een (eigen) vertaling van de originele text van Tom Venuto How to break the plateau vertaald voor een vriend en wilde ik het ook met jullie sharen. Misschien is het iets misschien is het niets, kijk maar wat je er mee doet.:rolleyes:

Peace,
 
Laatst bewerkt:
dude voor zover ik het gelezen heb goed stuk, maar deel die tekst beetje in.

zoals die 4 primaire redenen doe dan even vetgedrukt

reden 1
reden 2
etc.

is lastig lezen zo.
voor de rest "keep up the good work"
 
goed stuk tekst!!
 
handig stukje, goed om even door te lezen!
 
idd goeie tekst:p denk dat ik er na de volgende bulk wel wat van ga kunnen gebruiken;)
thanks
 
leuke vertaling van BFFM voor mensen die niet zo goed engels kunnen lezen
 
Bedankt voor de tip inferno87, en het is gelijk verwerkt.

Goed om te lezen dat sommige van jullie het een goed stuk hebben gevonden. Thanks for the compliments.
 
Back
Naar boven