Fitness Seller

Waarom je je benen traint!

Bezoekers in dit topic

Naar aanleiding van het topic "Waarom Moet Ik Mijn Benen Trainen Voor Meer Massa'' heb ik een artikel gemaakt.

[Link niet meer beschikbaar]

Veel mensen trainen hun benen niet. Vaak om de volgende redenen:
-Ze vinden hun benen sterk genoeg
-Ze vinden gespierde benen minder mooi dan een gespierd bovenlichaam en laten het daarom links liggen
-Omdat ze een andere sport beoefenen waarbij de benen worden gebruikt

In het artikel leg ik onder andere uit welke oefeningen er allemaal zijn om je beenspieren te trainen. Verschillende oefeningen worden uitgelegd met behulp van een illustratie. Ook vertel ik welke voordelen het trainen van je beenspieren met zich meebrengt en welke spieren er allemaal in je benen zitten.

Veel leesplezier! ;)

____________________________________________________________________
Waarom benen te trainen voor meer massa?
Veel mensen vragen zich af waarom je je benen trainen moet om meer massa te kweken. De meningen zijn hierover verdeeld. De een meent dat het trainen van je benen geen invloed heeft op de rest van je lichaam terwijl de ander dit sterk betwijfelt. Over een ding zijn we het allemaal eens: goed ontwikkelde beenspieren zijn altijd mooi!

§1 Hormonale systeem
Er zijn veel factoren die het hormonale systeem beïnvloeden kunnen. Zo doet het roken en het nuttigen van drop, zoethout en sommige soorten (kruiden)thee je testosteron dalen. Dit is gelukkig voor een korte periode. Testosteron is onder andere nodig om het herstelproces goed te doen verlopen en ter verbetering van de sportprestaties. Dit verklaart ook waarom mannen na hun dertigste automatisch spiermassa verliezen: de testosteronproductie neemt af. Gemiddeld zo'n 35-40% van de spiermassa. Dit kan men tegen gaan door niet te weinig vetten te nuttigen en veel aan krachttraining te doen. Ik blijf nu even bij krachttraining. In ons lichaam zitten meer dan 660 soorten spieren. Deze spier zijn weer verdeeld in spiergroepen. Logisch, dat weet inmiddels iedereen. Hieronder staan de twee spiergroepen uit de bovenbeen weergeven. Links de hamstrings en rechts de quadriceps. De Tibialis Anterior behandel ik niet gezien het geringe aantal functies.

quadriceps.jpg

1. Vastus Lateralis
2. Vastus Medialis
3. Musculus Rectus Femoris
hamstrings.jpg

1. Biceps Femoris
2. Pars Brevis (onderdeel van Biceps Femoris)
3. Semitendinosus
4. Semimembranosus


quadriceps-anatomy.jpg

Bron: fitstep dot com
Met dank aan Langeman!

Net als de onderarmen worden de kuiten vaak vergeten bij het trainen. Deze zullen we nu dus niet overslaan. Sorry dat het zo slecht leesbaar is. Bovenaan de afbeelding (rechts) is de Gastrocnemicus te zien en onderaan de Soleus. Uit bovenstaande informatie valt te concluderen dat de benen gezien de grootte erg belangrijk zijn. Krachttraining zorgt immers voor de productie van testosteron. Dit is ook de reden dat aangeraden wordt om de spiergroepen van groot naar klein te trainen. Hierdoor kun je door het verhoogde testosteron de kleinere spieren beter trainen. Tot slot zijn de beenspieren niet zo blessuregevoelig. Nog een reden om je benen te trainen!
[Afbeelding niet meer beschikbaar]
Bron: bodybuilding dot nl

§2 Soorten oefeningen voor het trainen van de beenspieren (quadriceps)
squat.jpg

De Medium-Stance Barbell Squat
Bron: http://www.building-muscle101.com/

De Squat, erg bekend onder vele bodybuilders.
Je gaat rechtop staan met de stang met eventuele gewichten eraan op de monnikskapspieren, hoger dan de achterste hoofden van de deltaspieren. Je kunt varieën door de stang op de achterste deltaspieren te leggen. Deze variatiemethode geeft je de mogelijkheid een nog zwaarder gewicht te verplaatsen en wordt vaak door powerlifters gedaan. Zorg ervoor dat je de stang goed vasthoudt. Hoofd omhoog, rug recht en voeten iets uit elkaar. Belangrijk is het aanspannen van de buikspieren. Dit voorkomt dat het bovenlichaam vooroverhelt en hiermee strek je je wervelkolom beter. Buig nu zoals op de illustratie is aangegeven. Adem uit als je omhoog komt en adem in bij de neerwaartse beweging. De knieën mogen niet verder dan de voeten komen.
Hiermee train je voornamelijk de vierhoofdige dijbeenspier of de quadriceps, de bilspieren, de dijbeenspieren (adductors), de buikspieren en de lumbosacrale spieren (spieren in de rug) en alle spieren uit de quadriceps-spiergroep.

Leg_press.jpg

De Leg Press
Bron: http://www.building-muscle101.com/

Verplaats het gewicht door je benen naar binnen en naar buiten te drukken. Hiermee train je alle spieren uit de quadriceps-spiergroep. Misschien heb je het zelf al gemerkt, de manier waarop je je voeten op de plaat zet, verlegt het accent:
-Voeten ietwat hoger op de plaat legt de nadruk op de bilspieren en de ischiocrurale spieren (hamstrings).
-Voeten lager op de plaat, legt de nadruk weer op de quadriceps.
-Voeten uit elkaar legt de nadruk op de dijbeenspieren.
-Voeten dicht bij elkaar (naast elkaar) legt de nadruk weer op de quadriceps.
Bron: Bodybuiling, een anatomische benadering door: Frédéric Delavier (boek)

hack_squat.jpg

De Hack Squat
Bron: http://www.building-muscle101.com/
Dit is een veiligere manier om te squatten. Zeker voor beginners is het prettig. Deze manier van squatten wijst zichzelf! Hiermee train je de bilspieren je je voeten wat verder naar voren plaatst en alle spieren uit de quadriceps-spiergroep.


§3 Soorten oefeningen voor het trainen van de beenspieren (hamstrings)

leg_curl.jpg

De Leg Curl
Bron: http://www.building-muscle101.com/
Deze oefening doe ik zelf nooit omdat het je bovenbenen in het bankje drukt. Toch wordt ie veel gebruikt, daarom behandel ik 'm wel even. Je gaat liggen op het bankje en brengt je voeten naar binnen. Vervolgens breng je ze weer naar buiten. Hier train je alleen je hamstrings mee.

stiff_leg_deadlifts.jpg

De Stiff Leg Deadlift
Bron: http://www.building-muscle101.com/
Voeten ietsje uit elkaar en rug recht ( zowel in begin positie als tijdens de beweging zelf ). Buig jezelf langzaam voorover tot je ongeveer een hoek gevormd hebt van 70º. Buig hierna langzaam terug. Als je het goed uitvoert zul je je hamstrings én rug voelen. Deze oefening is vrij blessure- gevoelig dus zorg ervoor dat je het gecontroleerd uitvoert. Deze oefening kan ook met losse dumbbells gedaan worden.

In §2 & §3 heb natuurlijk niet alle oefeningen behandeld die voor de beenspieren bekend zijn. Dit is een lijst met been-oefeningen die je uitvoeren kunt. Met behulp van het internet kun je informatie vinden hoe je deze uitvoeren moet:
1.Flat-Footed Medium-Stance Barbell Squat
2.Flat-Footed Wide-Stance Barbell Squat
3.Flat-Footed Medium Stance Barbell Half-Squat
4.Flat-Footed Wide-Stance Barbell Half-Squat
5.Heels-Elevated Medium-Stance Barbell Front Squat
6.Heels-Elevated Wide-Stance Barbell Front-Squat
7.Barbell Breathing Squat
8.Flat-Footed Medium-Stance Barbell Front Half-Squat
9.Flat-Footed Wide Stance Barbell Front Half-Squat
10.Heels-Elevated Wide-Stance Barbell Front Squat to Bench
11.Flat-Footed Wide-Stance Barbell Front Squat
12.Flat-Footed Wide-Stance Barbell Back Squat
13.Heels-Elevated Wide-Stance Barbell hack Squat
14.Close-Stance Sissy Squat
15.Jefferson Lift
16.Freehand Front Lunge
17.Freehand Side Lunge
18.Alternated Barbell Front Lunge
19.Barbell Front Lunge
20.Dumbbell Side Lunge
21.Dumbbell Front Lunge
22.Freehand Jump Squat
23.Flat-Footed Medium-Stance Freehand Squat to Bench
24.Flat-Footed Medium-Stance Freehand Squat
25.Dumbbell Hyperextension
26.Thigh Biceps Curl on Leg Extension Machine
27.One-at-a-Time Thigh Extension on Leg Extension Machine
28.Thigh Extension on Leg Extension Machine
29.One-at-a-Time Biceps Curl on Leg Extension Machine
30.Assisted Thigh Biceps Curl
31.Wide-Stance Leg Press on Wall-Type Leg Press Machine
32.Wide-Stance Half-Squat on Thrust Machine
33.Medium-Stance Hack Squat on Ram Thrust Machine
34.Medium-Stance Lower-Pad Leg Press on Universal Machine
35.Medium-Stance Top-Pad Leg Press on Universal Machine
36.Flat-Footed Medium-Stance Dumbbell Squat to Bench
37.Barbell Jump Squat
38.Step-Ups With Barbell
39.Hip Extension
40.Hip Flexion
41.Hip Adduction
42.Hip Abduction

Bron: Getting Stronger by Bill Pearl (boek)


§4 Soorten oefeningen voor het trainen van de beenspieren (kuitspieren)

standing_calf_raise.jpg

De Standing Calf Raise
Bron: http://www.building-muscle101.com/

Ga met je tenen op het randje staan en zorg dat je schouders onder de schoudersteunen komen. Zak nu met je hakken naar beneden. Dit is je beginpositie. Nu maak je herhalingen door met je kuiten omhoog te komen.
-Als je hierbij je tenen naar buiten laat wijzen, leg je het accent meer naar het middelste hoofd van de kuitspier.
-Als je de tenen naar binnen laat wijzen, leg het het accent meer naar het laterale hoofd van de kuitspier.

seated_calf_raises.jpg

De Seated Calf Raise
Bron: http://www.building-muscle101.com/

In §4 heb ik natuurlijk niet alle oefeningen behandeld die voor de kuitspieren bekend zijn. Dit is een lijst met been-oefeningen die je uitvoeren kunt. Met behulp van het internet kun je informatie vinden hoe je deze uitvoeren moet:
1.Standing Freehand One-Legged Toe Raise on 2x4
2.Standing Dumbbell One-Legged Toe Raise
3.Seated Dumbbell One-Legged Toe Raise
4.Standing One-Legged Calf Stretch Against Wall
5.Standing Calf Stretch Against Wall
6.Seated Barbell Toe Raise
7.Standing Toe Raise on Wall Calf Machine
8.Standing One-Legged Toe Raise on Wall Calf Machine
9.Seated Toe Raise on Nautilus-type Machine
10.Standing Toe Raise on Power Rack
11.Seated Negative-Resistance Toe Raise on Universal Leg Press Machine
12.Lying Face Down One-Legged Toe Raise on Wall Leg Press Machine
13.Donkey Toe Raise
14.Donkey One-Legged Toe Raise
15.Standing Toe Raise on Ram Thrust Machine
16.Standing One-Legged Toe Raise on Power Rack
17.Standing Barbell Toe Raise
18.Toe Raise on Seated Calf Machine
19.Lying Supine Toe Raise Leg Press Machine
20.Seated Lower Pad Toe Raise on Universal Leg Press Machine
21.Standing One-Legged Toe Raise on Ram Thrust Machine

Bron: Getting Stronger by Bill Pearl (boek)

§5 Toch een blessure

Hoewel ik in paragraaf 1 vermeldde dat het krijgen van blessures bij benen erg weinig voorkomt, is het natuurlijk altijd mogelijk. In de praktijk komen veel knieblessures en enkelblessures voor, maar bij krachttraining minder. Hier liggen de blessures vaak in de (onder)rug en bij de schouders. De volgende middelen zijn effectief en werkzaam tegen spierpijn:
1. zwemmen (warmwaterbad);
2. warmte (saunta) in het afnemende stadium;
3. natte omslagen
4. inwrijven met kamferbrandewijn;
5. voorzichtig rekken;
6. lichte positief-dynamische spierarbeid (hardlopen, fietsen, zwemmen);
7. toevoer van minerale zouten (dranken die veel elektrolyten bevatten);
8. toedienig van onstekingsremmende medicamenten (antiflogistica)
Voorzorgsmaatregelen zijn:
1. gedoseerd toenemende belastig tijdens de training. Je kunt niet op basis van de gedachte dat je door het beoefenen van bijvoorbeeld voetbal gelijk zwaar je benen trainen kunt;
2. geen onnodige hoge verzuringen teweegbrengen (door extreme training van het snelheid-uithoudingsvermogen te doen en het erna trainen van de beenspieren kan blessures verookzaken)
3. cooling downs na de training
4. toepassing van fysiotherapeutische en balneologische maatregelen voor en na de training en wedstrijd

Bron: Voorkomen en behandelen van Blessures door Jürgen Freiwald (boek)

§6 Het combineren van je benentrainingen en je eventuele tweede sport

Ik beoefen naast krachttraining geen andere sporten. Velen van jullie doen dat waarschijnlijk wel. Het is van groot belang goed te rusten. Je lichaam heeft in de rustperiodes zo'n dikke 8 uur per dag aan slaap nodig. Voordat je een spier weer intensief belast moet je het minstens 24 uur rust hebben gegeven. Het beste is om de spier zelfs 48 uur rust te geven. Dit omdat je bij een training je spieren schaadt. Je lichaam herstelt zich en is geprikkeld tot spiergroei. Hiertoe moet je je lichaam de kans geven. Dit doe je dus door voldoende te rusten en goed te eten. Als je dus de ene dag intensief voetbalt is het slim om je benen niet gelijk de dag erna te trainen. Denk dus goed na over je wekelijkse indeling.

§7 Slot

De voordelen van het trainen van je benen zijn dus:
1. De testosteronboost die je krijgt, de kleinere spieren die je hierdoor beter en efficiënter trainen kunt.
2. Omdat de vrouwtjes ervan houden! Niets is natuurlijk mooier dan een lichaam dat goed in verhouding is. Dit is natuurlijk ook bij vrouwen het geval.
3. Het trainen van de beenspieren gaat gepaard met weinig kans op blessures.
4. Veel variatie. Zoals gezien zijn er tal van oefeningen die je doen kunt om je benen te trainen.
5. Omdat het leuk is. Niet alleen ter variatie van je normale trainingen, ook de feeling ervan wordt als prettig ervaren.

De onderstaande person(en) hebben geholpen dit artikel te verbeteren:
-Langeman
-
-
-
 
Dat doe je dan niet zo best, want dat plaatje is juist bedoelt om exact het tegen over gestelde aan te tonen als waar jij het voor gebruikte.

Verder is ervaring ook zeer belangrijk als je andere lifts wil aanleren.
Luister's vriend, je gaat me niet vertellen dat jij alles beter weet. Iemand kan ervaring hebben en er nog steeds niks van bakken. Waarschijnlijk ben jij d'r een van. Ik heb het nagevraagd en gezien de stabiliteit en de blessurepreventie dien je je knieën niet verder te brengen dan je tenen. Bronnen genoeg: oudere bodybuilders, fysiotherapeuten, instructeurs, internet etc..

Kom niet stom ouwehoeren.
 
Luister's vriend, je gaat me niet vertellen dat jij alles beter weet. Iemand kan ervaring hebben en er nog steeds niks van bakken. Waarschijnlijk ben jij d'r een van. Ik heb het nagevraagd en gezien de stabiliteit en de blessurepreventie dien je je knieën niet verder te brengen dan je tenen. Bronnen genoeg: oudere bodybuilders, fysiotherapeuten, instructeurs, internet etc..

Kom niet stom ouwehoeren.

Haha, dat je niks van training afweet was me al bekend, maar dat je ook geen discussie kan voeren moest er nog maar bijkomen. Het maakt geen **** uit of ik alles weet of niet; ik schrijf geen artikelen over training. Verder stellen jouw bronnen geen **** voor, brutale bewijsvoering:rolleyes:

Knieen voorbij je tenen kan meer stress op de knieen opleveren, maar ze niet voorbij je tenen laten komen levert nog veel meer stress op je heupen en onderrug. Mijn bron: http://forum.dutchbodybuilding.com/...-knee-torques-during-the-barbell-squat-44028/

Stop voor nu maar met artikelen schrijven, want dit artikel en je andere over buikspieren staan vol onzin en kritiek kun je kennelijk ook niet hebben.
 
Laten we het een beetje respectvol houden, ik vind jullie allebij een punt hebben maar niet de absolute waarheid. Die ligt vooral in hoe jij als individu op de verschillende technieken reageerd. Ik moet bijvoorbeeld enigzins opletten dat ik niet te ver over mijn tenen heen kom (dan heb ik weken last van mijn knieen) maar ik ben hier niet zo strict in dat ik, voor mijn gevoel, op een onnatuurlijke manier beweeg.

@Bzar, misschien handig om bij de quadriceps ook nog de vastus intermedius (die onder de rectus femorus ligt) erbij te zetten. Je kan trouwens overal Musculus voorzetten of weglaten aangezien elke spier in het latijn Musculus heet.

Het lijstje bij hamstring klopt niet, moet dit zijn:
1 Musculus Biceps Femoris
2 geen idee waarom die apart staat, is deel van Musculus Biceps Femoris gok ik
3 Musculus Semitendinosus
4 Musculus Semimembranosus

bron: leerboek van Fitvak opleiding waarmee ik bezig ben
 
Laten we het een beetje respectvol houden, ik vind jullie allebij een punt hebben maar niet de absolute waarheid. Die ligt vooral in hoe jij als individu op de verschillende technieken reageerd. Ik moet bijvoorbeeld enigzins opletten dat ik niet te ver over mijn tenen heen kom (dan heb ik weken last van mijn knieen) maar ik ben hier niet zo strict in dat ik, voor mijn gevoel, op een onnatuurlijke manier beweeg.

@Bzar, misschien handig om bij de quadriceps ook nog de vastus intermedius (die onder de rectus femorus ligt) erbij te zetten. Je kan trouwens overal Musculus voorzetten of weglaten aangezien elke spier in het latijn Musculus heet.

Het lijstje bij hamstring klopt niet, moet dit zijn:
1 Musculus Biceps Femoris
2 geen idee waarom die apart staat, is deel van Musculus Biceps Femoris gok ik
3 Musculus Semitendinosus
4 Musculus Semimembranosus

bron: leerboek van Fitvak opleiding waarmee ik bezig ben
Hee Langeman, hardstikke bedankt. Dit waardeer ik zeker! Ik zal het dus ook direct aanpassen! :thumb:
Edit: ik heb eraan gewerkt en nummertje 2 was inderdaad een deel van Biceps Femoris. Het was de Pars Brevis. Althans, als ik het goed heb. hier zie je de pagina waar ik de informatie en de afbeelding van zowel de hamstrings als de quadriceps vandaan heb. Nogmaals bedankt, als je nog iets opmerken wilt, kan dat natuurlijk!:)

@AlexT, ik weet ook niet alles, vergeleken met vele anderen weet ik zelfs weinig. Daarom heb ik ook de nodige informatie opgezocht om dit artikel te schrijven. Denk je nou echt dat anderen dat niet doen? Als er fouten in mijn artikel staan, zal dat oa. komen doordat er op het internet onjuiste informatie stond. Een normale reactie zoals Langeman hier geeft met bronvermelding, daar kan ik wat mee. Wat dat artikel voor buikspiertrainingen betreft, dat is bedoelt voor de beginner. Je kunt kritisch zijn en het niveau van dat artikel te laag vinden, maar dat is dan toch echt jouw probleem.
 
Laatst bewerkt:
Haha vertel jij nou dat ik normaal moet reageren? Ik begon met een normale kritische reactie en vervolgens krijg ik van jou te horen dat ik "niet stom moet komen ouwerhoeren".

Jammer dat je inhoudelijk ook niet in gaat op mijn post hierboven.
 
Hee Langeman, hardstikke bedankt. Dit waardeer ik zeker! Ik zal het dus ook direct aanpassen! :thumb:
Edit: ik heb eraan gewerkt en nummertje 2 was inderdaad een deel van Biceps Femoris. Het was de Pars Brevis. Althans, als ik het goed heb. hier zie je de pagina waar ik de informatie en de afbeelding van zowel de hamstrings als de quadriceps vandaan heb. Nogmaals bedankt, als je nog iets opmerken wilt, kan dat natuurlijk!:)

Ja klopt idd, het is allebij Biceps Femoris. "Pars" betekend "deel", dus lang en kort deel als ik het goed heb.
 
Bekijk onze reacties anders nog maar eens goed, jij was fout en ik ben fout geweest. Maar ik stelde nog wel voor dat je wijzigingen aanbrengen mocht. In m'n sportschool traint trouwens een man die eenmalig wereldkampioen geweest is, althans dat wordt gezegd. Ik heb hem erover aangesproken. Gek genoeg, wist hij het niet. Hij meendde dat het vooral aan je lengte lag. Hij vertelde dat zodra je langer bent, je meer moeite doen moet om je knieën achter je tenen te houden dan wanneer je kleiner bent. Klinkt erg logisch. Ik heb dat artikel van je nog niet gelezen, dit ga ik wel doen. Maar er valt nu dus wel uit te concluderen dat artikelen elkaar tegenspreken. Zo heb ik veel artikelen gevonden die het tegenovergestelde zeggen. Ik kan het artikel zodanig aanpassen dat ik erbij vermeld dat het niet zeker is en dat de meningen erover verdeeld zijn. Ook zal ik er dan een bronvermelding bij zetten van zowel van jou als van mij. Op die manier kan de lezer zelf bepalen wat hij/zij geloven zal. Opgelost zo?
 
Bekijk onze reacties anders nog maar eens goed, jij was fout en ik ben fout geweest. Maar ik stelde nog wel voor dat je wijzigingen aanbrengen mocht. In m'n sportschool traint trouwens een man die eenmalig wereldkampioen geweest is, althans dat wordt gezegd. Ik heb hem erover aangesproken. Gek genoeg, wist hij het niet. Hij meendde dat het vooral aan je lengte lag. Hij vertelde dat zodra je langer bent, je meer moeite doen moet om je knieën achter je tenen te houden dan wanneer je kleiner bent. Klinkt erg logisch. Ik heb dat artikel van je nog niet gelezen, dit ga ik wel doen. Maar er valt nu dus wel uit te concluderen dat artikelen elkaar tegenspreken. Zo heb ik veel artikelen gevonden die het tegenovergestelde zeggen. Ik kan het artikel zodanig aanpassen dat ik erbij vermeld dat het niet zeker is en dat de meningen erover verdeeld zijn. Ook zal ik er dan een bronvermelding bij zetten van zowel van jou als van mij. Op die manier kan de lezer zelf bepalen wat hij/zij geloven zal. Opgelost zo?

Spreek voor jezelf. Jouw bronnen zijn enkel verhaaltjes (je hebt zelfs nog een plaatje gepost, die je nu jammer genoeg hebt weg gehaald, die mijn standpunt versterkte), mijn bron is een wetenschappelijk onderzoek. Ik heb gelijk met mijn stelling en jij niet met de jouwe.
 
Spreek voor jezelf. Jouw bronnen zijn enkel verhaaltjes (je hebt zelfs nog een plaatje gepost, die je nu jammer genoeg hebt weg gehaald, die mijn standpunt versterkte), mijn bron is een wetenschappelijk onderzoek. Ik heb gelijk met mijn stelling en jij niet met de jouwe.
Wat voor plaatje?
 
Hm, gister kreeg ik het plaatje uit post #10 van de vorige pagina niet te zien, heeft dan daar aan gelegen. Doet verder niet af aan mijn vorige post.
 
Ik heb het artikel gelezen en het is inderdaad gebaseerd op meerdere bronnen.

citaat:
Knieen voorbij de tenen kan stress op de knieen geven, maar doe je het niet, dan levert het stukken meer stress op voor de heup/onderrug.
Aan u de keus ! !


Dat plaatje, die ook in het artikel te vinden is:
Figure 1. The 2 squat conditions used. (A) Unrestricted squat, where the knees are able to move anteriorly as far as necessary. Note the line illustrating the amount of anterior displacement of the knees relative to the toes. (B) Restricted squat, where a vertical board restricts anterior knee displacement

vertaling
Figuur 1. De 2 hurkende gebruikte voorwaarden. (A) Onbeperkte hurkzit, waar de knieën zich zover als noodzakelijk over de tenen bewegen. (directe vertaling met behulp van Altavista: Onbeperkte hurkzit, waar de knieën zich anteriorly zover als noodzakelijk kunnen bewegen.) De lijn illustreert de mate waarin de knieën verplaatst worden met betrekking tot de tenen. (B) Beperkte hurkzit, waar een verticale plank de knieverplaatsing beperkt.

Er zijn dus 2 manieren om de squat uit te voeren, beide manieren brengen nadelen met zich mee.
 
En het ene nadeel is vele malen groter dan het andere, dus waarom zou je daarvoor gaan? Sterker nog, waarom leer jij beginners de marnier aan die veel nadeliger is? Deze discussie is zinloos, ik heb gelijk en jij niet, accepteer het.
 
@Bzar, als je graag wat feitenkennis wil opdoen kan ik je dit aanraden, als je het nog niet gelezen hebt:)
The complete Powermag squat guide.pdf

Ik raad je aan terughoudend te zijn met dingen aannemen van de "celebs" in je gym.
 
Alex thee voert ''wetenschappelijk bewezen'' literatuur op en squat 4 keer zoveel als jij. Basically you're ****ed in this discussion:) Bzar.

Desondanks leuke poging.
 
Ow yeah you should always listen to those guys. :eyes:

Voorbeeld om maar ff de credibility van die lui aan de kaak te stellen.

Mijn ex fysiotherapie tutor:
Bodybuilders zijn niet sterk, ze trainen hun spieren met 5 kilo halters en laten de anabolen het werk doen. Hun ligamenten zijn niks gewend.

Student:
Is dat zo?

Tutor:
ja, heb jij ooit al eens een bodybuilder iets zwaars zien tillen?

Brutal argumentatie en kennis.
 
@Bzar, als je graag wat feitenkennis wil opdoen kan ik je dit aanraden, als je het nog niet gelezen hebt:)
The complete Powermag squat guide.pdf

Ik raad je aan terughoudend te zijn met dingen aannemen van de "celebs" in je gym.
Hardstikke bedankt Trasher! Ik zal kritischer zijn wat betreft mijn bronnen en ik ga gelijk beginnen aan het artikel. Het is een erg groot artikel, ik zal er de tijd voor nemen!;)

Alex thee voert ''wetenschappelijk bewezen'' literatuur op en squat 4 keer zoveel als jij. Basically you're ****ed in this discussion:) Bzar.

Desondanks leuke poging.
Denk je? Het artikel waar hij naar verwees is een goed artikel, let er wel op dat het mijn standpunt niet verwerpt. Het gaat in op beide standpunten.:)
 
Doe je het er nou om of ben je gewoon achterlijk? Ga eens leren lezen, het door mij gegeven artikel verwerpt jouw standpunt wel. Knieen achter je tenen forceren haalt maar ietsje druk van je knieen en daar staat tegen over dat de druk op je heupen tot 10x zo groot wordt. Het is dus fout om te stellen dat je je knieen achter je tenen moet houden.
 
Er is toch al 1 echte Cyan, is Bzar een kloontje ofzo:headbang:
 
Hardstikke bedankt Trasher! Ik zal kritischer zijn wat betreft mijn bronnen en ik ga gelijk beginnen aan het artikel. Het is een erg groot artikel, ik zal er de tijd voor nemen!;)

Ik snap je goede bedoelingen, toch lijkt het me beter als je eerst kennis en praktijkervaring op gaat doen voor je artikelen gaat schrijven;)
 
Back
Naar boven