MuscleMeat

Sticky Waarom krachttraining ook voor vrouwen belangrijk is (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Big-T

Administrator
Admin
Founder - R.I.P.
15 jaar lid
Lid geworden
7 okt 2002
Berichten
55.010
Waardering
3.205
Waarom krachttraining ook voor vrouwen belangrijk is

Telkens weer, heeft onderzoek bewezen dat vrouwen die een normaal, matig krachttraining programma volgen kunnen genieten van een lange lijst aan gezondheidsvoordelen. Sommige vrouwen zijn nog steeds bang dat gewichtstraining hen onvrouwelijke vormen zal geven. Niets is minder waar; vrouwen hebben een veel lagere testosteron productie dan mannen en zullen niet plots "te groot" worden. De spiergroei zal minder snel gaan, en de spieren krijgen vooral een "strakkere look". De lijn van het lichaam wordt mooier omdat stevigere spieren het typisch vrouwelijke figuur beter doen uitkomen; stevigere billen en borst (nee zolang je niet te laag gaat in je vet % verlies je niet je borstvolume) , strakke buik en minder slappe huid (cellulitis) door verhoogde vetvrije massa.

Wanneer vrouwen van alle leeftijden zich de voordelen van gewichtstraining gaan realiseren, zullen de negatieve vooroordelen van vrouwen in de gym snel vervagen, volgens de krachttraining onderzoeker William J. Kraemer, PhD, van het Ball State University in Muncie, Indiana.

Gewichtstraining expert en onderzoeker Wayne Westcott, PhD, van het South Shore YMCA in Quincy, Massachusetts,geeft 10 belangrijke redenen waarom vrouwen krachttraining serieus moeten nemen:


1. Je zal meer vet verliezen dan dat je in spieren zal winnen. Westcott en zijn collega's hebben verscheidene studies gedaan m.b.t. gewichtstraining in samenwerking met duizenden vrouwen en zij hebben nooit klachten gehad van vrouwen die te "breed" werden. Om precies te zijn, Westcott's onderzoek laat zien dat de gemiddelde vrouw die 2 tot 3 maal per week aan krachttraining doet na 8 weken 1.75 pond droge spiermassa kan winnen en daarbij 3.5 pond vet verliest. Anders dan mannen, hebben vrouwen 10 tot 30 keer minder hormonen die zorgen voor de "mannelijke spiermassa", legt Kraemer uit.

2. Je nieuwe spieren zullen je helpen in het gevecht tegen overgewicht. Wanneer je "nieuwe" spieren krijgt door de krachtttraining, zal je rust metabolisme (BMR) omhoog gaan, dus je verbrandt meer calorieën de hele dag lang, vermeld Westcott. Voor elke pond spiermassa die je wint, verbrand je 30 tot 50 méér calorieën per dag. Dus, als voorbeeld, als je 3 pond spiermassa wint en daarbij 40 kcal meer verbrand per pond, dan zal je 120 calorieën méér verbranden per dag. Of ongeveer 3.600 calorieën per maand. Dat staat gelijk aan een verlies van 10 tot 12 pond vet in 1 jaar tijd!

3. Je zal een sterkere vrouw worden. Westcott's onderzoeken wijzen uit dat matige gewichtstraining de kracht van eenvrouw zal doen toenemen met 30 tot 50 percent. Extra kracht zal het gemakkelijker maken om enkele dagelijkse activiteiten te doen. Zoals het heffen van kinderen of boodschappen. Kraemer vermeld dat het grootste verschil in kracht tussen mannen en vrouwen voortkomt uit het verschil in lichaamsgrootte en vetmassa; pond voor pond, kunnen vrouwen hun kracht in dezelfde ratio ontwikkelen als mannen.

4. Je botten zullen er voordeel uit halen. Nadat je de hoge school verlaat, heb je alle minerale bot densiteit bereikt die je ooit zal hebben - tenzij je gaat krachttrainen, zegt Wescott. Onderzoek heeft ontdekt dat gewichtstraining de minerale bot densiteit van de wervelkolom kan verbeteren met 13 percent in 6 maanden. Dus krachttraining is een krachtig hulpmiddel tegen osteoporose.

5. Je verlaagt het risico op diabetes. Diabetes die begint bij volwassenen is een groeiend probleem voor vrouwen en mannen. Onderzoek wijst uit dat gewichtstraining het glucose gebruik in het lichaam kan verbeteren met 23 percent in vier maanden.

6. Je zal hartziekten tegengaan. Krachttraining zal het cholesterol profiel en de bloeddruk verbeteren, volgens recent onderzoek. Natuurlijk, je programma zal ook cardiovaculaire en flexibiliteitstraining inhouden.

7. Je zal rugklachten vermijden en artritis tegengaan. Een recente 12 jaar durende studie liet zien dat het versterken van de lage rugspieren een 80 percent succesvolle ratio had in het vermijden van lage rugpijn. Andere studies wezen uit dat gewichtstraining artritis-pijn kan verminderen en gewrichten versterkt.

8. Je zal een betere atleet zijn. Wescott heeft ontdekt dat krachttraining het atletisch vermogen verbeterd. Golfers, als voorbeeld, kunnen hun "driving power" aanzienlijk verhogen. Welke ook je sport is, krachttraining zal niet alleen je vermogen verhogen maar ook het risico op blessures doen dalen.

9. Het zal werken ongeacht je leeftijd. Wescott heeft succesvol verschillende vrouwen in hun 70 en 80 getraind, en studies laten zien dat krachttoename mogelijk is op elke leeftijd. Let echter wel, dat krachttraining altijd onder toezicht zou moeten bij ouderen.

10. Je zal je mentale kracht versterken. Een Harvard studie ontdekte dat 10 weken aan krachttraining doen, clinische symptomen van depressie BETER kan verminderen dan een standaard bezoek aan de psych. , zo zegt Wescott. Vrouwen die aan krachttraining doen rapporteren dikwijls dat ze zich meer zelfzeker en bekwamer voelen als resultaat van hun trainingsprogramma.

Zelf vertaalt uit het engels, bron onbekend.
 
Ik doe nu ongeveer een maand KT en ik merk al verschil, dus ik ben er van overtuigd!!
 
That is why I am doing it!! Je moet het alleen wel GOED doen, en daar gaan veel vrouwen ook de mist mee in, echt jammer want ok het duurt bij ons vaak wel ff wat langer voordat je resultaat ziet, en dat is wel even een berg waar je overheen moet, maar believe me; It's worth it!! :)
Bye-bye!!
 
Op de sportschool waar ik werk "promoot" ik het krachttrainen enorm, maar de meeste vrouwen pikken het niet op.

Ik ga dit artikel(als het mag van u :D ) gebruiken op de sportschool.
 
Deze voordelen zouden veel meer bekend moeten zijn!!
Naast het feit natuurlijk dat KT gewoon een hartstikke fijn gevoel geeft in je spieren en je lichaam. Uren na de training blijft dat gevoel in je lijf tintelen is mijn ervaring.
Ik word sterker en het helpt zeker mentaal: door de endorfinen die vrij komen alleen al, en daarnaast krijg je meer zelfvertrouwen etc etc.
 
Heb het gemeeld aan een vrouw die wel cardio maar geen KT doet en om advies vroeg over wel/niet eten van KH voor/na training.
Ze was niet zozeer huiverig voor KT, maar net als een oude vriend van me, die sportverslaafd is, vond ze er gewoon geen klap aan.. miss dat dit stukje haar zal motiveren?
Heb haar al de stek van Krista Smash! gegeven,maar helaas is d'r Engels niet zo goed.

Espi, die cardio voorstaat wegens de vergrootte hoeveelheid endorfines die je er van krijgt en vooral buitencardio omdat een mens meer zonlicht nodig heeft dan hij/zij beseft!
 
dít is wat ik moet hebben ! ken een aantal meidjes die een mooier lichaam willen, maar ze denken dat veel cardio de enigste oplossing is.

ik denk dat ik ze hiermee wel kan overhalen :) thnx
 
No prob ik heb het ook al paar keer geprint voor een paar vriendinnen :)
 
Alles goed en aardig...
Maar als je dit uitprint wil je dan wel ff je bron erbij vermelden.

Als de dames dan ooit fanatiek gaan worden krijgen we missschien nog wat vrouwelijke leden erbij :D
 
"Extra kracht zal het gemakkelijker maken om enkele dagelijkse activiteiten te doen. Zoals het heffen van kinderen of boodschappen."

Zoiets willen vrouwen niet horen hoor, ze willen emancipatie!!! :P
 
Het is wel een beetje een ouwe post Extend!
 
ben m'n vriendin aan ut overhalen KT te gaan doen, dit stuke text kende ik niet.

hehe, ken weer een joker achter de hand :D
 
Extend zei:
"Extra kracht zal het gemakkelijker maken om enkele dagelijkse activiteiten te doen. Zoals het heffen van kinderen of boodschappen."

Zoiets willen vrouwen niet horen hoor, ze willen emancipatie!!! :P
*off topic*
"Extra kracht zal het gemakkelijker maken om enkele dagelijkse activiteiten te doen. Zoals het 'overtuigen' van de man dat het zijn beurt is de afwas te doen" :D
 
Heffen van kinderen en boodschappen is de taak van de mannen tegenwoordig :p......terwijl hun vrouwen naar de gym gaan :lifter: :p hehe.
 
Heel goed gezegd Dani en Sloeber. Overigens.. in een goede relatie doen allebei de partners het een en ander.

Espi
 
Dank u meiden

Jullie geven me allemaal goede hoop. Ik ben 22 jaar weeg 97kg en moet daar dringend iets aan doen maar wist niet wat kt of cardio. Maar dankzij jullie ga ik voor het eerste gaan en hopen dat het werkt.

Tisja
 
de naam J-MaN is van mijn vriend. Hij gaat mij daar bij helpen leuk hé
 
[ J - MaN ] zei:
Dank u meiden

Jullie geven me allemaal goede hoop. Ik ben 22 jaar weeg 97kg en moet daar dringend iets aan doen maar wist niet wat kt of cardio. Maar dankzij jullie ga ik voor het eerste gaan en hopen dat het werkt.

Tisja
Glad to be of help, Tisja.
Veel succes bij het behalen van je doelen en mocht je vragen hebben, wees niet te verlegen ze te stellen :)

D.
 
Extend zei:
"Extra kracht zal het gemakkelijker maken om enkele dagelijkse activiteiten te doen. Zoals het heffen van kinderen of boodschappen."

Zoiets willen vrouwen niet horen hoor, ze willen emancipatie!!! :P
Van mij mogen ze ook zakken cement van 50 kilo of dozen van 30 kilo optillen hoor :D
 
hi, ik heb dit meteen doorgemaild aan een vriendin van me .....als dat niet erg is ??? in ieder geval.....vind ik het erg belangrijk dat ik wat sterker wordt....de meeste mensen hebben mij met een stevige stoeipartij zo op de grond hahaha en ja als je ziet dat het ook veel voordelen heeft voor je gezondheid....dat had ik alleen bij cardio verw8 ...maar echt beter dat je dit er op hebt gezet !!!!!!!
 
Back
Naar boven