XXL Nutrition

Waarom nou rijst?

Bezoekers in dit topic

Knockout

Cool Novice
10 jaar lid
Lid geworden
19 jul 2011
Berichten
133
Waardering
2
Lengte
1m91
Massa
95kg
Wat maakt de voedingsstoffen van rijst voor bodybuilders zo speciaal en geen andere producten, zoals spaghetti (niet de saus) wat je ook vaak hoor bij sporters?
 
Spaghetti is gemaakt van iig bloem en eieren. Rijst is gewoon rijst, een onbewerkt product dus.
Daarnaast ook nog iets qua glycemische index, maar dat kan iemand anders vast beter uitleggen ;)
 
Laatst bewerkt:
Bovendien is het zo dat elke korrel precies 1 kcal is ... maakt het lekker makkelijk om callorieen te tellen.
 
Bovendien is het zo dat elke korrel precies 1 kcal is ... maakt het lekker makkelijk om callorieen te tellen.

Zo, echt! Bedankt voor de tip
 
Zilvervliesrijst zou ook minder vocht doen vasthouden dan andere volkoren producten
 
Wat maakt de voedingsstoffen van rijst voor bodybuilders zo speciaal en geen andere producten, zoals spaghetti (niet de saus) wat je ook vaak hoor bij sporters?

Is helemaal niet speciaal.
 
Basmati rijst bevat 9gram eiwitten per 100 gram, dat haal je niet uit je brood.
 
Klopt, brood heeft 10 of zelfs 12, 3!! eiwitten meer

Er staat mij iets bij dat je eiwitten uit graanproducten helemaal niet kan opnemen..miss weet iemand hier iets meer vanaf??
Volgens mij heeft het ermee te maken dat eiwitten uit graanproducten geen volledig aminozuurprofiel hebben en dus kan je lichaam het niet optimaal opnemen..en zou je er weer losse amino's bij moeten nemen..correct me if i'm wrong
 
Laatst bewerkt:
Er staat mij iets bij dat je eiwitten uit graanproducten helemaal niet kan opnemen..miss weet iemand hier iets meer vanaf??
Volgens mij heeft het ermee te maken dat eiwitten uit graanproducten geen volledig aminozuurprofiel hebben en dus kan je lichaam het niet optimaal opnemen..en zou je er weer losse amino's bij moeten nemen..correct me if i'm wrong
Meningen zijn erover verdeeld, maar ik deel jouw mening.
http://forum.dutchbodybuilding.com/f9/iminozuur-profiel-282147/
 
Er staat mij iets bij dat je eiwitten uit graanproducten helemaal niet kan opnemen..miss weet iemand hier iets meer vanaf??
Volgens mij heeft het ermee te maken dat eiwitten uit graanproducten geen volledig aminozuurprofiel hebben en dus kan je lichaam het niet optimaal opnemen..en zou je er weer losse amino's bij moeten nemen..correct me if i'm wrong

Bro-science to the max ! vertel mij waarom het lichaam zou zeggen ''jullie zijn niet compleet, ik neem je niet op''
 
Rijst heeft geloof ik samen met kip een bijna perfect aminozuurprofiel.
Als je slim bent, kun je door voedsel te combineren ook met pasta een mooie PDCAAS creeren!
 
Er staat mij iets bij dat je eiwitten uit graanproducten helemaal niet kan opnemen..miss weet iemand hier iets meer vanaf??
Volgens mij heeft het ermee te maken dat eiwitten uit graanproducten geen volledig aminozuurprofiel hebben en dus kan je lichaam het niet optimaal opnemen..en zou je er weer losse amino's bij moeten nemen..correct me if i'm wrong

Aminozuurprofiel staat los van de biologische beschikbaarheid. De biologische beschikbaarheid heeft voornamelijk te maken met de 3-dimensionale structuur van de eiwitten en hoe je lichaam deze knipt en het lineaire product hier dus van.

Over het aminozuurprofiel uit het topic wat Patriciaa overigens postte;

Er zijn 20 verschillende soorten aminozuren aanwezig in de proteinen uit je voeding, de onderlinge verhoudingen van deze aminozuren bepalen het aminozuurprofiel, waarbij de EAA's (de Essential Amino Acids, waaronder dus ook de BCAA's) het belangrijkste zijn voor het menselijk lichaam.

Dierlijk eiwit bevat altijd van alle 20 een goede hoeveelheid en onderlinge verhouding, waar dit bij plantaardig eiwit niet het geval is.

Verder heeft dit niks te maken met biologische beschikbaarheid van een bepaalde bron van proteinen.
 
Laatst bewerkt:
Oh okee,ik dacht dus dat je nooit de eiwitten uit granen bij je eiwitinname kon tellen omdat je lichaam die dan niet zou gebruiken als bouwstof..maar das dus niet waar..
Weer wat geleerd:)
 
Rijst=lekker

Topic kan dicht
 
Oh okee,ik dacht dus dat je nooit de eiwitten uit granen bij je eiwitinname kon tellen omdat je lichaam die dan niet zou gebruiken als bouwstof..maar das dus niet waar..
Weer wat geleerd:)

Er zijn mensen die ervoor kiezen om deze niet mee te tellen i.v.m. het slechte aminozuurprofiel t.o.v. dierlijke eiwitten. Ik zelf zie het nut er niet zo van in (ik tel ze dus wel mee), want bij een normaal dieet (niet vegetarisch), bestaat toch het overgrote merendeel uit dierlijke eiwitten. En sowieso is de hoeveelheid eiwitten die men nastreeft (bijv. een bepaald percentage t.o.v. de andere macro's, of x maal je eigen VVM) slechts een richtlijn, die je zelf naar eigen wenst finetuned. :)
 
Ja dus in feite als je gewoon een uitgebalanceerde voeding hebt dan kan je lichaam ook die eiwitten gewoon gebruiken als bouwstof?
 
Ja dus in feite als je gewoon een uitgebalanceerde voeding hebt dan kan je lichaam ook die eiwitten gewoon gebruiken als bouwstof?

Lijkt me wel,
overmorgen een meetmoment hoop ik voor je? te lang niet gezien haha
 
Ja lekker makkelijk elke rijstkorrel tellen:D

Bovendien is het zo dat elke korrel precies 1 kcal is ... maakt het lekker makkelijk om callorieen te tellen.


---------- Post toegevoegd Mon 1 Aug 2011 om 09:29 ----------

Wat maakt de voedingsstoffen van rijst voor bodybuilders zo speciaal en geen andere producten, zoals spaghetti (niet de saus) wat je ook vaak hoor bij sporters?


Rijst heeft een lagere GI waarde als gewone pasta, met name basmati rijst. Wilde rijst is zelf nog lager maar dat moet je maar willen eten:p
 
Oh okee,ik dacht dus dat je nooit de eiwitten uit granen bij je eiwitinname kon tellen omdat je lichaam die dan niet zou gebruiken als bouwstof..maar das dus niet waar..
Weer wat geleerd:)

Hoe dacht je anders dat vegans in leven konden blijven ?


rijst + bonen = compleet eiwit profiel.

---------- Post toegevoegd Mon 1 Aug 2011 om 09:30 ----------

Rijst=lekker

Topic kan dicht

inderdaad, er is niets magisch aan rijst (nee dan aardappels .... ;))
 
Back
Naar boven