AndroidHealthClinic

waarom pas na + - 12 uur na t trainen spierpijn?

Bezoekers in dit topic

Frenkpie

Massive Warrior
20 jaar lid
Lid geworden
17 nov 2002
Berichten
19.637
Waardering
901
Lengte
1m72
Massa
88kg
dat ikswat ik me gisteren afvroeg... nooit van te voren bij stilgestaan.

maar je hebt dus spierpijn doordat er kleine scheurtjes in de spieren ontstaan door de zware training. maar waarom is het zo dat je dat pas voelt na ong 10-12 uur?

en is dit een indicatie dat je spieren aan t herstellen zijn ?
 
Ik denk dat het ook afhangt van persoon tot persoon.

Ikzelf voel al spierpijn tijdens de oefening zelf.
de dag erna is het erger en de dag daarna is het zo goed als gedaan.
 
Ik heb ook een dag later spierpijn en nog een dag later soms nog erger. Denk dat het idd het herstellen is, dat de pijn ervoor zorgt dat je je spier niet teveel belast zodat het herstel sneller gaat. (pijn is een signaal van je lichaam om je iets duidelijk te maken)
 
Spierpijn is eerder een indicatie dat je iets hebt gedaan wat je niet "gewend was". Vaak is spierpijn ook een ophoping van melkzuur.
Ik denk dat je meestal pas spierpijn krijgt na of tijdens het slapen, omdat dan je lichaam idd gaat herstellen en afvalstoffen gaat verwerken.

Precies weten doe ik het echter niet.
 
Melkzuur is toch de spierpijn die krijgt ONDER het trainen en niet erna? Das dat verkrampte gevoel.
En deze spierpijn voel je ook niet contstant, maar alleen als je je spieren gebruikt. Ik vind het best lekker iig, weet ik tenminste dat mijn spiertjes bezig zijn te groeien :D
 
Vergelijk het branderige gevoel tijdens en na de training niet met spierpijn die je pas een tijd na de training krijg

Globaal kan je onderscheid maken tussen 3 soorten "spierpijn"

- tijdens en direct na de training: Melkzuur

- Eerste 24 uur: microtrauma

- Daarna: DOMS
 
Originally posted by 3XL
Vergelijk het branderige gevoel tijdens en na de training niet met spierpijn die je pas een tijd na de training krijg

Globaal kan je onderscheid maken tussen 3 soorten "spierpijn"

- tijdens en direct na de training: Melkzuur

- Eerste 24 uur: microtrauma

- Daarna: DOMS
Het melkzuurverhaal kent iedereen denk ik wel. Maar zou je uit kunnen leggen wat microtrauma en DOMS inhouden?
 
microtrauma zijn de hele kleine spierscheurtjes die onstaan door KT

DOMS: Delayed Onset Muscle Soreness. Hoe dit ontstaat lopen de meningen nogal over uiteen, dus ff flink googlen
 
thnx 3xl ! dat is goede info!

maar die DOMS.. is dat juist goed of niet goed? want soms heb ik maar 1 dag spierpijn en soms 2-3 dagen.
 
Ook hier spreken meningen elkaar tegen.

Er zijn er die beweren dat het slecht is omdat het je overige training tegen houd, staat tegenover dat er ook zijn die menen dat het de productiefste workouts zijn die DOMS veroorzaken

Dus zoals ik al zij, ga googlen en probeer voor jezelf een mening te vormen. Persoonlijk neig ik naar de laatste
 
Back
Naar boven