Fitness Seller

Waarom variërend eten?

Bezoekers in dit topic

Romeo B

Novice
Lid geworden
29 mrt 2018
Berichten
2
Waardering
0
Lengte
1m83
Massa
86kg
Bij veel voedingsschema’s zie je verschillende producten om steeds aan dezelfde voedingsstoffen te komen. Op internet vond ik steeds het antwoord dat het is om de juiste balans in eiwitten, koolhydraten en vetten te vinden.
Als ik me aan een voedingsschema hou dat iedere dag hetzelfde is maar precies de juiste voedingsstoffen binnenkrijg, is dit dan slechter dan wanneer ik gevariëerd hetzelfde binnen krijg?
 
Bij veel voedingsschema’s zie je verschillende producten om steeds aan dezelfde voedingsstoffen te komen. Op internet vond ik steeds het antwoord dat het is om de juiste balans in eiwitten, koolhydraten en vetten te vinden.
Als ik me aan een voedingsschema hou dat iedere dag hetzelfde is maar precies de juiste voedingsstoffen binnenkrijg, is dit dan slechter dan wanneer ik gevariëerd hetzelfde binnen krijg?

Meten is weten, logischerwijs is een zo gevarieerd mogelijk dieet beter voor je. In hoeverre je dit direct zult merken aan je gezondheid, fitheid en algehele well being is ontzettend lastig te meten. Kortom doe gewoon waar jij je goed bij voelt, wat je ook vol kunt houden en zorg dat je hetgeen je nodig hebt ook gewoon binnenkrijgt.
 
Ja dat maakt wel degelijk een verschil. Niet perse in de macro's, maar vergeet niet je vitamines, mineralen en overige zaken. Krachtsport en een goed dieet is meer dan eiwitten uit kwark...
 
Elke dag het zelfde eten is wel mogelijk als je elke dag gedurende de dag gevarieerd eet.
 
Elke dag het zelfde eten is wel mogelijk als je elke dag gedurende de dag gevarieerd eet.
Ik denk dat het bijna onmogelijk is om alles binnen te krijgen als je elke dag hetzelfde eet? Het is ook gewoon niet realistisch, op den duur komt het je oren uit :o
 
Zolang je aan je macro’s / micro’s komt... maar waarom zou je...
 
Elke dag het zelfde eten is wel mogelijk als je elke dag gedurende de dag gevarieerd eet.
Dit, om elke dag helemaal andere gerechten te maken just for variety sake, vind ik pure onzin. Als jij een gebalanceerd voedingsschema opzet, met een goede evenredige macro-verdeling, die jouw doelen ondersteunt, hoog in eiwit en met de nodige micronutrients (vitamines en mineralen), dan zie ik geen noodzaak om elke dag heel moeilijk te gaan doen. Ik eet al jaren, nagenoeg exact hetzelfde elke dag, en ik ben in prima doen (gezond en fit).
 
Anoniem36295 het zit hem in het woordje "nagenoeg". Het verschil zit hem eigenlijk altijd in de details. De groenten die elke avond anders zijn, of het beleg dat niet altijd hetzelfde is. Dat stukje vis dat je wel of niet pakt. Dat ijsje, een banaan ipv een appel. Dat zijn net de verschillen die wel heel belangrijk zijn.

In de basis eet iedereen altijd hetzelfde, het zijn de details die het hem doen,,, Maar dat was de vraag niet.
 
Dit, om elke dag helemaal andere gerechten te maken just for variety sake, vind ik pure onzin. Als jij een gebalanceerd voedingsschema opzet, met een goede evenredige macro-verdeling, die jouw doelen ondersteunt, hoog in eiwit en met de nodige micronutrients (vitamines en mineralen), dan zie ik geen noodzaak om elke dag heel moeilijk te gaan doen. Ik eet al jaren, nagenoeg exact hetzelfde elke dag, en ik ben in prima doen (gezond en fit).

Elke dag vis,kip,rijst en aardappelen groenten en vlees en een stuk fruit.
 
Anoniem36295 het zit hem in het woordje "nagenoeg". Het verschil zit hem eigenlijk altijd in de details. De groenten die elke avond anders zijn, of het beleg dat niet altijd hetzelfde is. Dat stukje vis dat je wel of niet pakt. Dat ijsje, een banaan ipv een appel. Dat zijn net de verschillen die wel heel belangrijk zijn.

In de basis eet iedereen altijd hetzelfde, het zijn de details die het hem doen,,, Maar dat was de vraag niet.
Zo belangrijk zijn die verschilllen niet hoor imo, zeker als je ook nog eens (multi)vitaminen (D3 oa) en omega 3 supplementeert.

Ik slik ook magnesiumcitraat bijvoorbeeld (wat mijn slaap en herstel ten goede komt).

Het enige voordeel van wat jij nu benoemt is dat je minder snel je dieet beu wordt.
 
Elke dag vis,kip,rijst en aardappelen groenten en vlees en een stuk fruit.
Ja precies, dit is alles wat je nodig hebt. Hoe denk je dat holbewoners of oermensen aten vroeger?

Zeven dagen in de week verschillende voeding, met quinoa, fruitsmoothies, rijst, kip, vis, en rund?

Nee hoor. Zo is ons lichaam helemaal niet ingesteld vanuit evolutionair oogpunt.
 
Wat nu ook wel redelijk belangrijk is imo :)
Tuurlijk, maar vanuit fysiologisch oogpunt niet nodig. Vanuit het perspectief van discipline en doorzettingsvermogen als je op een dieet bent (hetzij cut of bulk) dan zeker!
 
Ik vind het zelf geen geldig argument om te refereren naar de oermens. Natuurlijk kun je elke dag het zelfde eten. Sterker nog, je kunt met voldoende reserves maanden lang helemaal niks eten zonder noemenswaardige negatieve gevolgen. Maar het gaat er hier om wat beter is. En variatie is beter, wellicht minimaal, maar beter...
 
Ik vind het zelf geen geldig argument om te refereren naar de oermens. Natuurlijk kun je elke dag het zelfde eten. Sterker nog, je kunt met voldoende reserves maanden lang helemaal niks eten zonder noemenswaardige negatieve gevolgen. Maar het gaat er hier om wat beter is. En variatie is beter, wellicht minimaal, maar beter...
Heb je hier toevallig (wetenschappelijke) bronnen bij, of is het je eigen ervaring?

Zoals eerder terecht gezegd hier, variatie is belangrijk over de gehele dag, niet alleen whey shakies drinken bijvoorbeeld (beperkte aminoprofiel), maar daar blijft het bij wmb.

https://robbwolf.com/wiredtoeat/

Ga dit maar eens lezen, ook nog eens bijster interessant.
 
Ik vind het zelf geen geldig argument om te refereren naar de oermens. Natuurlijk kun je elke dag het zelfde eten. Sterker nog, je kunt met voldoende reserves maanden lang helemaal niks eten zonder noemenswaardige negatieve gevolgen. Maar het gaat er hier om wat beter is. En variatie is beter, wellicht minimaal, maar beter...

Voldoende reserves? Maanden lang? Zonder noemenswaardige negatieve gevolgen? Heb je een vriendin? Ja? Heb je die weleens ÉÉN DAG op dieet gezet? :mad: :roflol:
 
Indiase man heeft al 75 jaar niets gegeten of gedronken - NineForNews.nl
Deze man eet een jaar lang alleen maar aardappels

voor bronnen refereer ik naar die in het artikel.

Voor wat betreft de variatie. Je kunt op een dag niet alle micro's binnen krijgen die je nodig hebt om optimaal te funtioneren, dus verspreid je dit over de week, maand, wat dan ook. Maar laten we eerlijk zijn. Niemand eet echt elke dag het zelfde (niet optimaal is alles minder dan 100%, dus voor niemand haalbaar, maar wel te benaderen)
 
Vonk Fysieke gevolgen hebben we het dan over :P En dan wel het fysiek van de persoon in kwestie
 
Indiase man heeft al 75 jaar niets gegeten of gedronken - NineForNews.nl
Deze man eet een jaar lang alleen maar aardappels

voor bronnen refereer ik naar die in het artikel.

Voor wat betreft de variatie. Je kunt op een dag niet alle micro's binnen krijgen die je nodig hebt om optimaal te funtioneren, dus verspreid je dit over de week, maand, wat dan ook. Maar laten we eerlijk zijn. Niemand eet echt elke dag het zelfde (niet optimaal is alles minder dan 100%, dus voor niemand haalbaar, maar wel te benaderen)

Ja op alleen aardappels kun je best leven, of het gezond is dat is wat anders.

Dat andere verhaal is gewoon je reinste onzin en kun je beter delen met je aluhoedje vriendjes.
 
Back
Naar boven