AndroidHealthClinic

waarom zou ik supplementen gebruiken (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Marick

Cool Novice
Lid geworden
8 jan 2013
Berichten
229
Waardering
4
Lengte
1m82
Massa
73kg
Vetpercentage
15%
waarom zou ik supplementen gebruiken?

mijn voedingsschema heb ik voor elkaar. Nou wou ik even een nieuwe pot whey bestellen en ik zie overal zoveel andere supplementen. Ik kan nergens een complete maar vlotte uitleg vinden (behalve de verkopers) waarom je dat nou eigenlijk nodig hebt en of het wel waard is om te kopen, of het niet beter is om te investeren in goede kwaliteit eten.

Bijvoorbeeld dit rijtje:
  • BCAA’s
  • Con-Cret
  • Glutamine
  • Multi Vitamin
  • Fish Oil
  • Pre Workout
    caseïne
    leucine

Mijn doel is bulken naar 80kg op dit moment. Heb ik er wat aan om spul zoals bcaa's, glutamine etc te kopen?

don't shoot me :p
 
Laatst bewerkt:
Whey is puur voor gemak. Multivit en visolie is nooit weg ;)
 
Eten als je wil aankomen, niet supps..
 
maar wat voor toegevoegde waarde hebben ze dan?
 
De meeste supplementen bevatten ingrediënten die ook in voedsel terug te vinden zijn.
Heb jij een goed en compleet voedingsschema die gericht is op jouw dagelijkse behoefte zal je over het algemeen genoeg van deze ingrediënten binnen krijgen en zijn supplementen niet nodig.
Is je voeding echter niet goed genoeg afgestemd kan je er voor kiezen om supplementen te nemen. Dit is natuurlijk ook een stuk eenvoudiger om in te nemen dus waarom moeilijk doen als het ook makkelijk kan ;)

Soms zitten de stoffen wel in je voeding maar in te lage waarden om er profijt van te hebben als sporter. Sporters vragen nou eenmaal meer van hun lichaam als een gemiddeld persoon. Alle cijfertjes omtrent dagelijkse behoeftes zijn natuurlijk niet afgestemd op de sporter. Dus dan moet je meer van die voeding naar binnen werken om profijt van dat ene stofje te hebben. De kosten lopen op en ook de bereidingstijd van je eten neemt natuurlijk tijd in beslag. Dus wederom kan je hier kiezen voor de makkelijke optie en dat zijn supplementen.

Even een simpel voorbeeldje is creatine. Dit komt bijvoorbeeld voor in haring of biefstuk. De dagelijkse hoeveelheid creatine is ongeveer 5 gram. Hier moet je elke dag dus heel wat biefstuk en haring voor vreten wil je elke dag aan die 5 gram komen. Niet iedereen kan zich dat veroorloven.

Er zijn ook genoeg stofjes die niet van nature in bijvoorbeeld voedsel voorkomen en deze kun je alleen binnen krijgen d.m.v supplementen. Zoek de stofjes gewoon even op via google en kijk of er onderzoeken naar geweest zijn in mensen. Hieruit zal snel genoeg blijken of het inderdaad werkzaam is of niet.

Dit is even een simpele uitleg natuurlijk en je blijft altijd discussies houden tussen de voorstanders en tegenstanders van supplementen.
 
De meeste supplementen bevatten ingrediënten die ook in voedsel terug te vinden zijn.
Heb jij een goed en compleet voedingsschema die gericht is op jouw dagelijkse behoefte zal je over het algemeen genoeg van deze ingrediënten binnen krijgen en zijn supplementen niet nodig.
Is je voeding echter niet goed genoeg afgestemd kan je er voor kiezen om supplementen te nemen. Dit is natuurlijk ook een stuk eenvoudiger om in te nemen dus waarom moeilijk doen als het ook makkelijk kan ;)

Soms zitten de stoffen wel in je voeding maar in te lage waarden om er profijt van te hebben als sporter. Sporters vragen nou eenmaal meer van hun lichaam als een gemiddeld persoon. Alle cijfertjes omtrent dagelijkse behoeftes zijn natuurlijk niet afgestemd op de sporter. Dus dan moet je meer van die voeding naar binnen werken om profijt van dat ene stofje te hebben. De kosten lopen op en ook de bereidingstijd van je eten neemt natuurlijk tijd in beslag. Dus wederom kan je hier kiezen voor de makkelijke optie en dat zijn supplementen.

Even een simpel voorbeeldje is creatine. Dit komt bijvoorbeeld voor in haring of biefstuk. De dagelijkse hoeveelheid creatine is ongeveer 5 gram. Hier moet je elke dag dus heel wat biefstuk en haring voor vreten wil je elke dag aan die 5 gram komen. Niet iedereen kan zich dat veroorloven.

Er zijn ook genoeg stofjes die niet van nature in bijvoorbeeld voedsel voorkomen en deze kun je alleen binnen krijgen d.m.v supplementen. Zoek de stofjes gewoon even op via google en kijk of er onderzoeken naar geweest zijn in mensen. Hieruit zal snel genoeg blijken of het inderdaad werkzaam is of niet.

Dit is even een simpele uitleg natuurlijk en je blijft altijd discussies houden tussen de voorstanders en tegenstanders van supplementen.

Eten=moeilijk doen en supps=makkelijk doen? Was het maar zo makkelijk :o
 
Eten=moeilijk doen en supps=makkelijk doen? Was het maar zo makkelijk :o

Volgens mij is het toch nog steeds makkelijker om een zelfgemaakte weightgainer naar binnen te werken dan een maaltijd, zeker als je haast hebt. De kwaliteit ervan zal wel een stuk minder zijn
 
waarom zou ik supplementen gebruiken?

mijn voedingsschema heb ik voor elkaar. Nou wou ik even een nieuwe pot whey bestellen en ik zie overal zoveel andere supplementen. Ik kan nergens een complete maar vlotte uitleg vinden (behalve de verkopers) waarom je dat nou eigenlijk nodig hebt en of het wel waard is om te kopen, of het niet beter is om te investeren in goede kwaliteit eten.

Bijvoorbeeld dit rijtje:
  • BCAA’s
  • Con-Cret
  • Glutamine
  • Multi Vitamin
  • Fish Oil
  • Pre Workout
    caseïne
    leucine

Mijn doel is bulken naar 80kg op dit moment. Heb ik er wat aan om spul zoals bcaa's, glutamine etc te kopen?

don't shoot me :p
We zijn al blij dat er eens iemand start met deze houding ipv met de idee dat ze zeker supps nodig hebben om te kunnen groeien :)

Je kan met voeding echt heel veel doen, de kunst is om genoeg te eten en om de juiste dingen te eten. Dat is niet altijd makkelijk. Een shake (weightgainer, caseïne, whey) kan dan handig zijn.

Daarnaast (en daar zou ik pas later aan denken) kan je aan creatine mono denken.

Standaard neem ik zelf visolie, vitamine D (vooral winter of als je weinig in het zonlicht loopt), glucosamine / chondroïtine / MSM.

"Fancy stuff":

BCAA tijdens cut, pre-workout voor boost.

Voor je een multi-vit neemt zou ik eerst een bloedtest laten doen om te kijken waar er eventuele tekorten zijn. Het is meestal totaal zinloos om te overdoseren (je plast het toch uit) of het kan je lichaam juist ontregelen of erger.

Stoffen die je meestal veilig kan overdoseren en soms helpen: magnesium, B12 en in mindere mate zink.

http://forum.dutchbodybuilding.com/f53/welke-supplementen-nodig-46503/
 
als je geld teveel hebt.
 
We zijn al blij dat er eens iemand start met deze houding ipv met de idee dat ze zeker supps nodig hebben om te kunnen groeien :)

Je kan met voeding echt heel veel doen, de kunst is om genoeg te eten en om de juiste dingen te eten. Dat is niet altijd makkelijk. Een shake (weightgainer, caseïne, whey) kan dan handig zijn.

Daarnaast (en daar zou ik pas later aan denken) kan je aan creatine mono denken.

Standaard neem ik zelf visolie, vitamine D (vooral winter of als je weinig in het zonlicht loopt), glucosamine / chondroïtine / MSM.

"Fancy stuff":

BCAA tijdens cut, pre-workout voor boost.

Voor je een multi-vit neemt zou ik eerst een bloedtest laten doen om te kijken waar er eventuele tekorten zijn. Het is meestal totaal zinloos om te overdoseren (je plast het toch uit) of het kan je lichaam juist ontregelen of erger.

Stoffen die je meestal veilig kan overdoseren en soms helpen: magnesium, B12 en in mindere mate zink.

http://forum.dutchbodybuilding.com/f53/welke-supplementen-nodig-46503/

tja, ik heb wél me best gedaan met lezen lezen lezen en onderzoek doen

thanks voor je reactie en dat was een handig topic om te lezen! ik hou het gewoon bij me whey, paar vitaminen supps en af en toe pre-workout :)
 
Check helemaal goed. Gevarieerd blijven eten, zorgen dat je dagelijks je EKV haalt met zoveel mogelijk "natuurlijke" bronnen. Dan zitten er vaak voldoende vitamines en mineralen in. Goodluck, je komt er wel!
 

geen enkel nut. Leucine werkt als een anabole trigger, maar net als een trekker op een geweer is het van weinig nut zonder kogels. Di kogels zijn de negen ander EAA's waarvan BCAA er maar twee levert. Ook toevoegen aan intact eiwit helpt niet omdat de BCAA's in and out zijn voor de aminos van de intacte eiwitten de spier bereiken. Bovendien heb je voor 200g per dag eiwit zo'n 25-30g BCAA binnen op een dag. Wat zou die extra 7g dan nog gaan doen ?


Zoveelste getankte creatinekloon. Pure creatine monohydraat is effectiever en goedkoper.


Absoluut geen nut. Glutamine wordt soms gebruikt om spierverlies tegen te gaan, maar de enige manier waarop het dit doet is door via gluconeogenese om te zetten in suiker. Stomme is dat meeste mensen dat dan nemen op een low carb dieet. Compleet onnozel natuurlijk. In een bulk kan het mogelijk negatief zijn, althans volgens een recente studie, maar omdat ik de gehele studie nog niet gelezen heb wil ik dat niet met zekerheid zeggen. Glutamine is nodig in de cel om andere amino's op te nemen, maar opnieuw, net als met BCAA's is de hoeveelheid glutamine in je dagelijks eiwit exponentieel groter dan wat meeste mensen supplementeren, pointless dus, en mogelijk schadelijk als je het dus rond je workout neemt omdat het de groei zou remmen.

[*]Multi Vitamin

Nutteloos in een deftige bulk met diverse voeding, absoluut essentieel van bij de aanvang van een dieet om te helpen tekorten te voorkomen. Bij gebrek aan een multi moet op zen minst een B-complex genomen worden. Deficienties in B6, B9 en B12 zijn de meest voorkomende.


Beetje een standaard supplement omdat we steeds minder kwaliteitsvolle vis eten (gekweekte vis bevat niet veel en gevangen vis zit vol metaal). Mik op 2g per dag DHA+EPA totaal, iets minder als je wel veel vis eet.

[*]Pre Workout

Nutteloos. Samenraapsel van alle supplementen waarvan je iets "voelt" (pump products zoals AAKG, citrulline, agmatine en arginine, caffeine, beta-alanine, stimulanten waar die nog legaal zijn enz) + wat creatine. Is gemaakt voor luie mensen die niet echt van trainen houden. Zouden dan ook beter iets anders gaan doen, zoals breien of naaldwerk, als gaan trainen zonder een pepmiddel geen optie is.


De enige manier om je eiwitsynthese te maximaliseren is te zorgen dat je de hele dag in een staat van maximale hyperaminoacidemie zit, wat inhoud dat je om de 3 a 4 uur een maaltijd eet en je eiwit voor de dag mooi verdeelt over die maaltijden. Natuurlijk slaap je dan ook eens 8 uur, dus is het goed vlak voor het slapen een caseinerijke maaltijd te nemen. caseine verteerd traag wat je ipv 3.5 uur van een maaltij snel 5-6 uur hyperaminoacidemie levert. Alles met melk-eiwit is in principe caseinerijk, maar een caseine shake is een ongelooflijke handige gemaks oplossing omdat je het op zoveel manieren kan drinken of eten, voor als je al de melk, yoghurt en platte kaas beu bent.


Nutteloos, zie BCAA

Mijn doel is bulken naar 80kg op dit moment. Heb ik er wat aan om spul zoals bcaa's, glutamine etc te kopen?

don't shoot me :p[/QUOTE]
 
Back
Naar boven