XXL Nutrition

wakker worden met erg pijnlijke achillespees. (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Cobblepot

Advanced Bodybuilder
10 jaar lid
Lid geworden
15 jun 2012
Berichten
945
Waardering
69
Lengte
1m83
Massa
96kg
Vetpercentage
15%
Ik ben woensdag ochtend uit bed gekomen met een erg pijnlijke achillespees. Naarmate de dag vordert wordt de pijn minder maar de volgende ochtend is het weer terug. Ik heb maandag gesquat. Ik heb nooit mijn achillespees gestoten. Ik had dit vroeger (5 of 6 geleden) ook weleens maar niet zo erg. Zou het kunnen komen door spierspanning ergens in mijn been? Zo ja welke stretches zouden kunnen helpen om de overbelasting te voorkomen?
 
Ik ben woensdag ochtend uit bed gekomen met een erg pijnlijke achillespees. Naarmate de dag vordert wordt de pijn minder maar de volgende ochtend is het weer terug. Ik heb maandag gesquat. Ik heb nooit mijn achillespees gestoten. Ik had dit vroeger (5 of 6 geleden) ook weleens maar niet zo erg. Zou het kunnen komen door spierspanning ergens in mijn been? Zo ja welke stretches zouden kunnen helpen om de overbelasting te voorkomen?

ga er mee naar de fysio ;)
 
Meeste invloed zal de gastronemicus hebben volgens mij. Je zou zittend met gestrekt been je tenen naar je toe moeten kunnen trekken zonder je knie te buigen (ter compensatie als je te veel spanning hebt in je kuiten)

Enkel mobiliteit wel eens wat mee gedaan?
 
ga er mee naar de fysio ;)

Ik ga regelmatig naar de fysio, maar wil niet voor alles heen. Blessure lijst loopt aardig op deze afgelopen 2 jaar.

-Rib torsie
-Bekneling in de nek
-2x onderrug
-SI en heup dingetje

etc.
Bovendien krijg je erg weinig tips van de fysio om jezelf goed te kunnen helpen.
 
Doe je ook cardio? Ik heb hier namelijk vaak last van nadat ik de crosstrainer heb gebruikt.
 
Meeste invloed zal de gastronemicus hebben volgens mij. Je zou zittend met gestrekt been je tenen naar je toe moeten kunnen trekken zonder je knie te buigen (ter compensatie als je te veel spanning hebt in je kuiten)

Enkel mobiliteit wel eens wat mee gedaan?
De Soleus is hier de hoofdverdachte. Een triggerpoint in de soleus geeft het volgende pijn projectie patroon:

plantar.jpg


Rechts op het plaatje dus.
 
Meeste invloed zal de gastronemicus hebben volgens mij. Je zou zittend met gestrekt been je tenen naar je toe moeten kunnen trekken zonder je knie te buigen (ter compensatie als je te veel spanning hebt in je kuiten) Enkel mobiliteit wel eens wat mee gedaan?

Ik ga wel eea. proberen. Wat jij aangeeft gaat zonder problemen. Ik voel het wel eventjes aan.
 
Yup, je hebt helemaal gelijk vwb de triggerpoints. Doelde meer op een evt beperking in enkel ROM door een probleem van de gastro. Hoor eigenlijk nooit over spanning in de soleus bij dorsiflexie, gastro wel.

De Soleus is hier de hoofdverdachte. Een triggerpoint in de soleus geeft het volgende pijn projectie patroon:

plantar.jpg


Rechts op het plaatje dus.


---------- Toegevoegd om 15:11 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 15:06 ----------

en als je pijn hebt direct 's ochtends? Of bedoelde je dat ook? Ook dan gaat het zonder problemen?

Wat dingen die je kan doen om je enkels los te krijgen (die ik zelf ook bijna dagelijks doe);

-Tenen omhoog tegen een muur/blok/plate etc. Glutes aanspannen en naar de muur proberen te komen. (evt met powerband op spanning die je been naar achter trekt, dan kom je net ff wat verder).
- Als je barbell/kettlebell hebt, je kuiten vanaf net boven je enkel tot net onder je knie "rollen" Gewoon op de grond gaan zitten en 1 been tegelijk op de barbell/KB leggen en je voet heen en weer draaien. Kijken welke triggerpoints pijn doen en vasthouden daar.
- Bindweefsel onder je voet los maken met een massage balletje


Ik ga wel eea. proberen. Wat jij aangeeft gaat zonder problemen. Ik voel het wel eventjes aan.
 
Yup, je hebt helemaal gelijk vwb de triggerpoints. Doelde meer op een evt beperking in enkel ROM door een probleem van de gastro. Hoor eigenlijk nooit over spanning in de soleus bij dorsiflexie, gastro wel.



---------- Toegevoegd om 15:11 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 15:06 ----------

en als je pijn hebt direct 's ochtends? Of bedoelde je dat ook? Ook dan gaat het zonder problemen?

Wat dingen die je kan doen om je enkels los te krijgen (die ik zelf ook bijna dagelijks doe);

-Tenen omhoog tegen een muur/blok/plate etc. Glutes aanspannen en naar de muur proberen te komen. (evt met powerband op spanning die je been naar achter trekt, dan kom je net ff wat verder).
- Als je barbell/kettlebell hebt, je kuiten vanaf net boven je enkel tot net onder je knie "rollen" Gewoon op de grond gaan zitten en 1 been tegelijk op de barbell/KB leggen en je voet heen en weer draaien. Kijken welke triggerpoints pijn doen en vasthouden daar.
- Bindweefsel onder je voet los maken met een massage balletje
Als je zoveel enkel problemen ondervind zou ik eerst je enkel eens na laten kijken. Ik zie al 15 jaar patienten en heb nog nooit iemand met een dorsaalflexie beperking in de enkel gezien op basis van spierspanning. ;)
 
Hmm ik heb wel regelmatig in de ochtend last van "stijve............voetzolen". Gaat meestal na een paar minutjes weer over. Ik ga even flink met een balletje rollen onder mijn voeten de komende dagen.

En inderdaad mijn kuit aan die been is een stuk gevoeliger als ik met mijn duim in mijn Soleus druk.
 
Laatst bewerkt:
Ochtendpijn/stijfheid is niet typisch voor triggerpunten, wel voor tendinopathie.
 
Naast lokale verklaringen zou -gezien de info uit de OP- ook gedacht kunnen worden aan sciatica.

Een lokale verklaring zou je kunnen proberen uit te sluiten door zelf je Achillespees eens goed te bevoelen en af te tasten. Als je daar geen plekken tegenkomt die 'je pijn' opwekken, dan wordt het daarmee minder aannemelijk dat de Achillespees de boosdoener is.
 
Naast lokale verklaringen zou -gezien de info uit de OP- ook gedacht kunnen worden aan sciatica. Een lokale verklaring zou je kunnen proberen uit te sluiten door zelf je Achillespees eens goed te bevoelen en af te tasten. Als je daar geen plekken tegenkomt die 'je pijn' opwekken, dan wordt het daarmee minder aannemelijk dat de Achillespees de boosdoener is.

Niets in de info van OP wijst in de richting van neurogene klachten.

Voelen en tasten is meestal niet genoeg om (beperkte) achillespees klachten uit te lokken.
 
Niets in de info van OP wijst in de richting van neurogene klachten.

Voelen en tasten is meestal niet genoeg om (beperkte) achillespees klachten uit te lokken.

De TS vraagt naar mogelijke verklaringen. Gegeven de beperkte informatie zou het een risico zijn om deze mogelijkheid uit te sluiten.

- Er wordt gerefereerd aan een verleden met rug- en SI klachten (risicofactor LSRS)
- TS staat op met een symptomatische Achillespees; er lijkt niet zoveel nodig voor provocatie
 
Tja na het rekken en bewerken van een gevoelig punt in mijn soleus was de volgende dag de pijn aanzienlijk minder. Misschien toevallig. Ik zal bij de volgende keer nog even reageren. Ik denk overigens dat het komt omdat sinds kort even ondersteboven hang in mijn powercage voor mijn onderrug. De stang klemt dan in mijn knieholtes en knijpt ea. af.
 
Tja na het rekken en bewerken van een gevoelig punt in mijn soleus was de volgende dag de pijn aanzienlijk minder. Misschien toevallig. Ik zal bij de volgende keer nog even reageren. Ik denk overigens dat het komt omdat sinds kort even ondersteboven hang in mijn powercage voor mijn onderrug. De stang klemt dan in mijn knieholtes en knijpt ea. af.

Mooi dat eea snel verbetert. Dat standje Batman is idd wel nieuwe informatie LOL. Succes met het verdere herstel
 
De TS vraagt naar mogelijke verklaringen. Gegeven de beperkte informatie zou het een risico zijn om deze mogelijkheid uit te sluiten. - Er wordt gerefereerd aan een verleden met rug- en SI klachten (risicofactor LSRS) - TS staat op met een symptomatische Achillespees; er lijkt niet zoveel nodig voor provocatie

Ischialgie geeft een heel ander klachtenbeeld. Veel vager en minder gelokaliseerd dan wat de TS weergeeft. Ischialgie is meer gekoppeld aan lage rug bewegingen en verbetert zelden doorheen de dag. In een beginstadia kan je ook lokaal geen klachten uitlokken door aanraking/druk.

Dit is eerder lokale ochtendstijfheid. Deze is duidelijker gelokaliseerd, verbetert doorheen de dag (bij beweging) en eventueel door warmte/stretching. Tendinopathie of als het reeds zo snel verbetert, inderdaad eerder triggerpunt vanuit de kuit (soleus).
 
Ischialgie geeft een heel ander klachtenbeeld. Veel vager en minder gelokaliseerd dan wat de TS weergeeft. Ischialgie is meer gekoppeld aan lage rug bewegingen en verbetert zelden doorheen de dag. In een beginstadia kan je ook lokaal geen klachten uitlokken door aanraking/druk.

Dit is eerder lokale ochtendstijfheid. Deze is duidelijker gelokaliseerd, verbetert doorheen de dag (bij beweging) en eventueel door warmte/stretching. Tendinopathie of als het reeds zo snel verbetert, inderdaad eerder triggerpunt vanuit de kuit (soleus).

Ik krijg langzaamaan de indruk dat je mij probeert te overtuigen van het feit dat je dit klip-en-klare diagnostiek vindt.
 
Ik krijg langzaamaan de indruk dat je mij probeert te overtuigen van het feit dat je dit klip-en-klare diagnostiek vindt.

Ik moet u van niets overtuigen. Ik deel alleen mee. Via internet is niets 'klip en klare diagnostiek' maar wat de TS weergeeft is vooral kenmerkend voor wat reeds werd bevestigd. We kunnen verder natuurlijk uren discussiëren over betrokkenheid van lage rug en zenuwstructuren bij verschillende aandoeningen, maar daar heeft de TS geen boodschap aan. Uiteraard is het altijd beter om naar een therapeut te gaan, maar na enige tijd op dit forum is het mij al duidelijk dat dit niet de gedachte is van de doorsnee DBB gebruiker.
 
Laatst bewerkt:
Ik moet u van niets overtuigen. Ik deel alleen mee. Via internet is niets 'klip en klare diagnostiek' maar wat de TS weergeeft is vooral kenmerkend voor wat reeds werd bevestigd. We kunnen verder natuurlijk uren discussiëren over betrokkenheid van lage rug en zenuwstructuren bij verschillende aandoeningen, maar daar heeft de TS geen boodschap aan. Uiteraard is het altijd beter om naar een therapeut te gaan, maar na enige tijd op dit forum is het mij al duidelijk dat dit niet de gedachte is van de doorsnee DBB gebruiker.

Dank voor je reactie. We zijn het gelukkig wel eens over het feit dat online diagnostiek grote beperkingen kent. Laten we -om dat te onderstrepen- dan ook overwegen om niet aan de hand van enkele data met stellige diagnostische uitspraken te komen. Niet alleen houdt dat de suggestie in stand dat je voor een diagnose de deur niet uit hoeft, ook gaat het gepaard met boude aannames en een grote foutkans.
 
Back
Naar boven