MuscleMeat

Walnut's log: van walnootje naar kokosnoot

Bezoekers in dit topic

Walnut

Competitive Bodybuilder
Lid geworden
20 dec 2012
Berichten
1.969
Waardering
1.378
Lengte
1m95
Massa
83kg
Vetpercentage
12%
Na een foto-voortgangstopic, nu ook besloten een trainingslog bij te houden. Met name interessant als vergelijkingsmateriaal voor andere beginners.
Doorgaans train ik drie keer per week als ik tijd heb (ma wo do).

Ik ben inmiddels weer zo'n 2 maanden bezig met trainen en ik ben erg tevreden over de inmiddels behaalde resultaten. Mijn mobiliteit is verbeterd, mijn kracht enorm gestegen en mijn lijf een stukje gegroeid. Ik volg echter geen ideaal trainingsschema (ook al gain ik er wel lekker op, ik kan ongetwijfeld nog veel harder gaan met een fatsoenlijk schema) en daar ga ik vanaf nu verandering in brengen.

Tot op heden volgde ik een split (ma borst+squat, wo rug+DL, do benen) wat verre van ideaal is, achteraf gezien. Laten we daar geen woorden meer aan vuilmaken.
Ik ga met ingang van morgen een standaard 5x5 schema volgen, met hier en daar wat kleine aanpassingen en om af te sluiten wat core werk + foamrolling omdat mijn onderrug nog steeds loopt te kl*ten. Aanvullingen op de standaard 5x5 (dat is het uitgangspunt) zal ik er per training bij vermelden.

Beginstats: ~80kg op 1.95m, bf% onbekend maar niet hoger dan 15% denk ik. Ik ga het in de eerste week van januari laten opmeten.

Krachtstats: *noot: deze gewichten zijn de laatste set van 5x10, ik trainde eigenlijk alleen op hypertrofie en perfecte vorm, en daar waren deze gewichten ruim genoeg voor. Ik ben benieuwd hoe hoog ik kom met 5x5!
Bench: 60kgx10 (nog nooit 1RM geprobeerd, met welke oefening dan ook)
Deadlift: 60kgx10 inb4 beachboy-verwijten
Squat: 70kgx10
OHP: 40kgx10
BOR: niet mogelijk wegens blessure. Ik doe in plaats daarvan, cable rows met een ')' -vormige stang op iets breder dan schouderwijdte.

De blessure is overigens ook de reden waarom dl en sq zo laag zijn. Ik verwacht deze verder te kunnen verhogen. Beperkende factor is nog steeds mobiliteit.

Ik begin op 15% lager dan de krachtstats hierboven en zal een progressive overload van toepassen van 2.5kg/week. ABA-schema zoals in de spoiler. Dit is dus los van een isolatie-oefening hier en daar. Barbell rows worden zoals gezegd vervangen door cable rows voorlopig.
Week 1 ABA:
Ma Squat 5x5, Bench 5x5, Row 5x5
Wo Squat 5x5, OHP 5x5, Deadlift 3x5
Do Squat 5x5, Bench 5x5, Row 5x5

Week 2 BAB:
Ma Squat 5x5, OHP 5x5, Deadlift 3x5
Wo Squat 5x5, Bench 5x5, Row 5x5
Do Squat 5x5, OHP 5x5, Deadlift 3x5

Waar ik nog aan twijfel is of mijn lichaam het trekt om op twee dagen achter elkaar een full-body workout te doen. Dat zal de praktijk uitwijzen, tenzij men bij voorbaat al kan zeggen dat het een slecht idee is. Ik wil wel drie dagen per week kunnen trainen, dus desnoods pak ik op de donderdag wat isolatiewerk, of split ik UB+LB op wo en do. Advies stel ik erg op prijs.
 
Wat zijn nou eigenlijk je doelen?
 
Wat zijn nou eigenlijk je doelen?
Op korte termijn het vergroten van mijn mobiliteit, hopelijk snel in staat zijn BOR weer uit te voeren en mijn core strength verbeteren. (onderrug zwakke schakel)
Op lange termijn de verhouding tussen mijn bp, dl en sq weer gezond krijgen. En algemeen sterker worden natuurlijk.
 
Training ging goed. Merk wel vaker dat ik met name tijdens mijn sq en dl's kortademig raak. Techniek is goed, luchtvochtigheid in de gym echter standaard 60-90%. Enorm klote. Squats voelden zwak, rest was prima.
Ik heb afgeweken van mijn schema omdat ik al 2 dagen training achter de rug heb en gistermiddag nog gedeadlift heb, voordat ik besloot mijn schema om te gooien. Met ingang van volgende week maandag ga ik hem nauwkeurig volgen.

Squat
1x10xbodyweight
1x10x20kg
1x10x30kg
5x5x50kg *echt de focus gelegd op goede vorm en aldoor spanning houden

OHP
1x10x20kg
5x5x30kg

Dumbell press (alles qua BP was bezet, wilde warm blijven)
2x5x20kg dumbells

Incline BP
1x10x20kg
1x10x30kg
2x5x45kg (tweede set kreeg ik de laatste rep niet omhoog; heb de stang op de grond moeten leggen)
3x5x40kg (dit lukte nog moeizaam)

Pull ups en dips
3x5 bodyweight pull ups
3x5 bodyweight dips *pull ups - rust - dips - rust, etc.

Preacher curls en seated tricep extensions
4x10x25kg curls (5 sec naar beneden, 2 sec omhoog)
1x25kg curls tot failure, zat op 13
4x10x16kg dumbell t.e. (5 sec naar beneden, 2 sec omhoog) *afgewisseld zoals bij de pull ups en dips
1x16kg dumbell t.e. tot failure, zat op 12

Overig
Afgesloten met foamrolling en 5x8 ab wheel zo ver mogelijk vanuit de knieën.
 
Lekker getraind vanmiddag. Ik trek komende week nog door op huidige gewichten en verhoog vanaf 11 januari.

Squat
3x10xbodyweight linkerknie liep te kutten bij warming up
1x10x20kg
1x10x30kg
5x5x50kg

Incline BP
2x15x20kg schouder voelde wat strak: daarom extra gestretcht bij warming up
5x5x40kg

Dips en pull ups
3x5xbw dips, goeie pomp in chest
3x5xbw pull ups, altijd lekker

Seated cable rows - gaar na 2 sets maar toch doorgebuffeld
5x5x47kg (geen idee of dat gewicht universeel is)

Rope pulls voor triceps
5x12x15kg
1x5kg tot failure met links, links loopt wat achter qua kracht
 
Squat
Korte warming up roeien en even stretchen
5x5x50kg

OHP
5x5x30kg

Pull ups *deadlift plekken waren allemaal bezet en ik had haast :(
5x5xbw+15kg

Core
Lekker veel op core gefocust. Ik hoop dat mijn onderrug wat soepeler wordt naarmate ik meer foamroll en sterker word in die regio. Fingers crossed.
 
Back
Naar boven