MuscleMeat

Wanbetaler Zorgverzekering

Bezoekers in dit topic

Remi AFCA

Ripped Bodybuilder
10 jaar lid
Lid geworden
24 dec 2009
Berichten
3.143
Waardering
276
Lengte
1m86
Massa
94kg
Vetpercentage
15%
Per 12 Juli 2012 ben ik door mijn zorgverzekeraar aangemeld als wanbetaler. Dit gebeurt bij een betalingsachterstand van 6 maanden of meer.

Nou had ik voor die 12 Juli al contact op genomen, met 't door hun ingehuurde incassobureau om een betalings regeling te treffen. Op de brief die ik inmiddels van t CVZ heb ontvangen met getiteld "wanbetaler" staat 't volgende :

Dat de inhouding van de maandelijkse verhoogde premie van 100 naar 155 euro stop gezet word nadat de schuld is voldaan (schuld aan incassobureau, 680 euro)

OF

Je een regeling getroffen hebt en de zorgverzekeraar daarmee akkoord is gegaan.

(Heb de brief niet bij de hand momenteel dus 't kan lichtelijk afwijken.)

Maargoed 't punt is nu dus dat ik een regeling getroffen heb om mijn schuld te voldoen. Die regeling heb ik getroffen VOOR 12 Juli, dus heb CZ gebeld en verteld dat volgens de regels de inhouding van 155 euro stopgezet kan worden. Maar dat wijf aan de telefoon kwam steeds met deze regel "Dat de inhouding van de maandelijkse verhoogde premie van 100 naar 155 euro stop gezet word nadat de schuld is voldaan ".. vervolgens zei ik dat er dus ook staat dat Je een regeling getroffen hebt en de zorgverzekeraar daarmee akkoord is gegaan de inhouding van 155 euro op m'n loon ook stopgezet kan worden... Dat wijf aan de telefoon negeerde die regel & vertelde mij steeds doodleuk hetzelfde.. dat de verhoogde premie van 155 euro pas stopgezet word nadat alles is voldaan..


Nou is mijn vraag dus... mag dit? Mag de zorgverzekeraar de ene regel negeren, namelijk... dat ik een regeling getroffen heb om mijn schuld af te lossen & de andere regel wel aanhouden, namelijk dat de verhoogde premie pas stopgezet word nadat ik mijn schuld heb voldaan...????

T kromme vind ik ook dat ik voor 12 Juli contact opgenomen heb met incassobureau om mijn schuld af te lossen & CZ t nodig vond om me alsnog aan te melden bij 't CVZ als wanbetaler.

Nog mooier is dat die 55 euro extra niet van mijn schuld af gaat... de schuld van ong. 680 euro incl. incassokosten blijft dus staan en die 55 euro is gewoon extra inkomsten voor de staat.. gewoon omdat 't kan.

Nou is mijn maandelijks inkomen 250 p maand, werk 1 x in de week.
De schuld is 680 euro + 155 euro wat van mijn loon afgehouden word. Dus hou maandelijks 95 euro over om daarmee mijn schuld van 680 af te lossen. Dat gaat dus 7 maanden duren en dat is dus toch 385 euro wat ik extra betaal.. gewoon voor niks eigelijk

Dus... heeft iemand hier ervaringen mee?
Is er voor mij een mogelijkheid om onder die 155 euro uit te komen... of zit er niks anders op dan 't te betalen?

Bij voorbaat dank
 
Volgens mij staat de zorgverzekering in zijn recht. Volgens de wet dan. Heb er geen ervaring mee maar zie niet in waarom CZ dat niet mag doen?
 

:roflol:" "We denken met mensen mee, zodat ze niet verder in de problemen komen." ... Nou ik kon gwn de tyfus krijgen :roflol:

Nou ben ik niet te beroerd om de extra incasso kosten te betalen.. zit niks anders op maar vind dat nogal logisch... maar die 55 extra... daar zie ik echt geen enkele logica achter... vooral omdat t gewoon een extra schuld is... terwijl ik ook te maken heb met extra incassokosten.

---------- Post toegevoegd Tue 24 Jul 2012 om 15:15 ----------

Volgens mij staat de zorgverzekering in zijn recht. Volgens de wet dan. Heb er geen ervaring mee maar zie niet in waarom CZ dat niet mag doen?

Nou omdat er 2 regels staan die leiden tot t stop kunnen zetten van die verhoogde premie van 155 euro. De ene regel spreekt in t voordeel van CZ.. de andere in t voordeel van mij.. doordat ik een regeling getroffen heb voor 12 Juli en ze me op 12 Juli aangemeld hebben als wanbetaler bij t CVZ. Ook vind ik t nogal kinderachtig, want in hun computer staat gewoon dat ik een betalingsregeling getroffen had.. vind 't dus nogal onnodig om iemand dan nog extra te naaien door die 55 euro extra.

maargoed bedankt voor je antwoord
 
snap werkelijk niet hoe je je zorgpremie niet kan betalen.
iedereen met 2 handen en 2 voeten die kan werken kan gewoon rondkomen imo.

Zo zie je t wel heel zwart wit.. Maar goed voor t grootste gedeelte heb je absoluut gelijk..

Maar mijn situatie is momenteel dat me ma werkt. En ik thuis ben doordeweeks voor me zussie. Oppas kunnen we niet betalen & me zussie kan niet alleen thuis blijven...

Voor de rest kan ik me premie ook zeker betalen alleen heb sinds 14 juli pas werk vandaar dus die schuld.... T gaat me er ook niet om dat de premie te hoog is maar dat ik die extra 55 euro gewoon zwaar genaaid vind & t srs een achterlijke regel vind
 
Zo zie je t wel heel zwart wit.. Maar goed voor t grootste gedeelte heb je absoluut gelijk..

Maar mijn situatie is momenteel dat me ma werkt. En ik thuis ben doordeweeks voor me zussie. Oppas kunnen we niet betalen & me zussie kan niet alleen thuis blijven...

Voor de rest kan ik me premie ook zeker betalen alleen heb sinds 14 juli pas werk vandaar dus die schuld.... T gaat me er ook niet om dat de premie te hoog is maar dat ik die extra 55 euro gewoon zwaar genaaid vind & t srs een achterlijke regel vind

nachtdiensten + er is meer dan genoeg avond werk.
 
Heb je geen zorgtoeslag trouwens ?
 
Niet vergeten dat de zorgverzekeraar jou de gemiste kosten in rekening mag brengen zoals rente op jouw ontvangen geld. Daarom ligt het bedrag dat je achteraf moet betalen altijd hoger, plus incasso- en administratiekosten (die laatste is overigens een lekker dubieuze, dat terzijde). De zorgverzekeraar staat gewoon in haar recht. Het enige wat je kan doen (en waar je echt verstandig aan doet) is meer werken en zo snel mogelijk aflossen. Waarschijnlijk heb je een BKR-codering te pakken en dat werkt ver door in mogelijk toekomstige abonnementen/hypotheek/huur et cetera.

Q
 
Ik snap niet dat je die 30 euro zorgverzekering niet kan betalen
(100,- min de 70 euro zorgtoeslag die je krijgt als je weinig werkt en thuiswoont)
maar wel meer als 30 euro in de maand kan betalen via een regeling..
 
Klinkt als een hele rare gewaarwording. Als jij met je zorgverzekeraar een regeling treft voor het nog te betalen bedrag, dan ben je ook officieel geen wanbetaler. Ergo, de extra premie is onterecht.

Ik zou toch nog een keer proberen contact op te nemen. Normaal gesproken zijn dit soort instanties juist heel meedenkend en meegaand zijn met betalingsregelingen. Juist omdat er al zoveel mensen zijn, die dus helemaal niet betalen.

Dappere jongens die overigens een oordeel durven te vellen in dit topic. Weten blijkbaar niet hoe het er in de onderste regionen van de maatschappelijke ladder aan toe gaat. Blijkbaar vergeten dat er dingen bestaan als eigen risico en duurdere topverzekeringen, die nodig zijn voor de zwakke gezondheid. Dan lopen de kosten al gauw op.
 
Klinkt als een hele rare gewaarwording. Als jij met je zorgverzekeraar een regeling treft voor het nog te betalen bedrag, dan ben je ook officieel geen wanbetaler. Ergo, de extra premie is onterecht.

Ik zou toch nog een keer proberen contact op te nemen. Normaal gesproken zijn dit soort instanties juist heel meedenkend en meegaand zijn met betalingsregelingen. Juist omdat er al zoveel mensen zijn, die dus helemaal niet betalen.

Dappere jongens die overigens een oordeel durven te vellen in dit topic. Weten blijkbaar niet hoe het er in de onderste regionen van de maatschappelijke ladder aan toe gaat. Blijkbaar vergeten dat er dingen bestaan als eigen risico en duurdere topverzekeringen, die nodig zijn voor de zwakke gezondheid. Dan lopen de kosten al gauw op.
The ****, tractors account is gekaapt???
 
Ik snap niet dat je die 30 euro zorgverzekering niet kan betalen
(100,- min de 70 euro zorgtoeslag die je krijgt als je weinig werkt en thuiswoont)
maar wel meer als 30 euro in de maand kan betalen via een regeling..

Sinds 14 Juli heb ik pas werk, vandaar dus die achterstand...

En nogmaals t gaat me niet om die 100.euro.. Die 100 euro is gewoon te betalen mits je werk heb, daar zeik ik ook niet over. T gaat mij om die verhoogde premie van 155 euro doordat ik als wanbetaler ben aangemeld op 12 Juli 2012... En ik voor 12 juli 2012 al een regeling getroffen had met 't incasso bureau over t betalen van mij schuld.... Vind t gewoon onnodig om iemand die al een regeling getroffen heeft om die alsnog effe aan te melden als wanbetaler.
 
Je bent 20 jaar en het is zomervakantie. Waarom neem je niet tijdelijk een extra baan? Je gaat me niet vertellen dat je op deze leeftijd nergens aan de bak kunt zodat je eind komende maand er vanaf bent tenzij je een bijzondere reden hebt dat je niet kunt werken.
 
Dit gebeurt bij een betalingsachterstand van 6 maanden of meer.

dude...waarom heb je het zover laten komen?
 
Je bent 20 jaar en het is zomervakantie. Waarom neem je niet tijdelijk een extra baan? Je gaat me niet vertellen dat je op deze leeftijd nergens aan de bak kunt zodat je eind komende maand er vanaf bent tenzij je een bijzondere reden hebt dat je niet kunt werken.

Hij zegt toch net dat hij doordeweeks voor zn zussie moet thuisblijven.

Hoewel er vast wel ergens een gaatje zal open zijn om extra te werken, wat doe je naast die 1 dag per week werken eigenlijk? School? Of helemaal niks?
 
hoe oud is je zussie?

neem je dr mee om samen een baantje op te pikken:
- kassen >> bloemen of fruit teelt
- loodswerk >>inpak werkzaamheden
- krantenbaan of kinderkarretje erachter of bakfiets

snap niet dat je met je leeftijd anno 20 jaar geen werk durft te zoeken.is je zussie te jong en moet je oppassen?

mijn vrouw isbijvoorbeeld intercedent en heeft legio baantjes, ook nachtwerk, bijvoorbeeld werken van 19:00 - 02:00 uur.
kun je gewoon nog een paar uurtjes slapen voordat je opmoet om op te passen. als het zodanig nodig is, dat je moet oppassen op je zussie.

als de nood hoog aan de man is, dan neem je alles aan en ga je ervoor.
 
Je bent 20 jaar en het is zomervakantie. Waarom neem je niet tijdelijk een extra baan? Je gaat me niet vertellen dat je op deze leeftijd nergens aan de bak kunt zodat je eind komende maand er vanaf bent tenzij je een bijzondere reden hebt dat je niet kunt werken.

Moet door de weeks op me zussie passen, daarnaast draait me ma ook avonddiensten etc. dus is meestal lastig te combineren, maar eerlijk is eerlijk had vast wel nog wat kunnen vinden om geld mee te verdienen.. een daggie werken in avond of nacht had best gekund;)


dude...waarom heb je het zover laten komen?

Betaalde van mn zorgtoeslag me sport abbo & mijn telefoon abbo.. Het telefoon abonnement had ik afgesloten toen ik nog werk had, ergens in november & d8 dus als ik me telefoon abbo & sportschool abbo ervan zou betalen ik minder gezeik zou krijgen.

Hij zegt toch net dat hij doordeweeks voor zn zussie moet thuisblijven.

Hoewel er vast wel ergens een gaatje zal open zijn om extra te werken, wat doe je naast die 1 dag per week werken eigenlijk? School? Of helemaal niks?

Klopt idd, zoals ik al zei.. als ik alles een beetje schuif etc. was er vast wel plek geweest om in de avond te kunnen werken of desnoods s' nachts.. achteraf ook wat laksheid..

En nu momenteel niet nee. Maar ga in September beginnen met mn HBO opleiding.


En nogmaals 't ging me niet 600 nogwat die ik moet betalen, want extra incasso kosten zijn volledig terecht. maar die 55 euro extra vind ik een bullshit regel, maargoed bedankt voor de replies. Hier mag een slotje op :D

---------- Post toegevoegd Mon 30 Jul 2012 om 14:53 ----------

hoe oud is je zussie?


snap niet dat je met je leeftijd anno 20 jaar geen werk durft te zoeken.is je zussie te jong en moet je oppassen?

mijn vrouw isbijvoorbeeld intercedent en heeft legio baantjes, ook nachtwerk, bijvoorbeeld werken van 19:00 - 02:00 uur.
kun je gewoon nog een paar uurtjes slapen voordat je opmoet om op te passen. als het zodanig nodig is, dat je moet oppassen op je zussie.

als de nood hoog aan de man is, dan neem je alles aan en ga je ervoor.

Klopt hoor, maar d8 dat ik er wel goed vanaf zou komen... niet dus ..

Me zussie is 8.
 
Back
Naar boven