XXL Nutrition

Wanhopig en zoekt hulp

Bezoekers in dit topic

Invincible

Dutch Bodybuilder
Lid geworden
11 jan 2013
Berichten
292
Waardering
1
Lengte
1m80
Massa
88kg
Hallo,

Ik ben hier nieuw en dit is mijn 1e topic.

Informatie over mezelf:
Leeftijd: 18
Lengte: 180cm
Gewicht: 62kg

Ik was rond november 2012 met mijn zelf verzonnen dieet begonnen die ik tot juli volgde en ben daarmee 35 kilo afgevallen, en nu ben ik teveel afgevallen en wil ik aankomen in spiermassa.

Ik heb al info gezocht en heb veel gelezen over bulken etc. maar ik ben niet echt goed met het maken van schema's en ik ben bang dat als ik met een echte bulk schema begin dat ik heel veel vet ga opslaan.

Sinds de zomer eet ik wel weer gewoon meer, maar snoep nooit (wat ik wel af en toe zou willen, maar weet niet hoe ik het in mijn schema zou moeten laten passen)

Ik fitness sinds september. Ik ben mager, ik ben door die paar maandjes fitnessen een beetje vooruitgegaan. Ik heb op dit moment qua vorm wel spieren (benen, borst etc). Bovenrug is wel zeer vooruitgegaan. Buikspieren zie je wel met goede belichten heel goed en met slechte belichten heel licht.

Mijn doel: is aankomen in spiermassa, ik wil niet al te groot worden (ik heb wel een hier een account om niet netals jullie te worden maar van jullie te leren :)).

Wat ik op dit moment een redelijk mooie lichaam voor mezelf vind is dit (alleen dan met zichtbaardere buikspieren, ja sorry ik weet dat ik het misschien overschat, maar ik vind het gewoon mooi staan :P):
http://www.google.nl/imgres?hl=nl&biw=1366&bih=622&tbm=isch&tbnid=kcmLCIcykMoMOM:&imgrefurl=http://pickapoppy.com/xn/detail/3106733:Comment:356684&docid=Yd-ZsGVQ2jxGAM&imgurl=http://api.ning.com/files/rzchjyGAR9g0*eLmEiX3dPDn0-gG8xd69FfaRoMrAEmgiBBMN85T1yCK8BoeIWHSlOTx1VZJ-8T0JEOe1n6qFV1CK6AxKX*0CYOD74UoPGc_/male_model12797.bmp&w=317&h=400&ei=K3hbUJuZBKmL0AWe04HoCg&zoom=1&iact=hc&vpx=113&vpy=156&dur=795&hovh=252&hovw=200&tx=138&ty=203&sig=102828082874885834038&page=1&tbnh=127&tbnw=109&start=0&ndsp=27&ved=1t:429,r:0,s:0,i:70

Ik weet dat zo'n lichaam voor de meeste van jullie niks is, maar voor mij is het al een hele grote stap.

Ik heb helaas ook geen goede fitness-schema, maar daar mag ik zeker niet in dit topic over hebben.
Maar voor diegene die mij misschien met een privebericht willen helpen: ik wil het liefst 4 dagen trainen, qua full en split weet ik ook niet wat ik moet doen, want met split weet ik niet of het bij mij zal groeien en met full weet ik niet of ik de spieren genoeg aandacht zou kunnen geven. En ik hoor/lees vaak dat losse gewichten etc beter zijn dan apparaten, maar probleem is dat ik zeer slecht ben in losse gewichten.

Ik hoop dat jullie mij kunnen en willen helpen. Ik zou het zeer waarderen.
Alvast bedankt.

''Invincible''
 
lees de stickies.
 
dat fysiek van dat plaatje is een mooi doel en realistisch om naar te streven.. alleen spelen zoveel factoren mee dat het moeilijk is om daar echt iets concreets over te zeggen. Maar om je toch een idee te geven.. denk eens aan een jaar of anderhalf/2 met goede voeding/training :)

En je zegt niet als "ons" te willen worden? Er zit hier van alles, en de bodybuilders waar jij aan denkt zijn hier zelfs zeldzaam :roflol: Uiteindelijk willen we allemaal ons uiterlijk verbeteren door gewichtheffen dus welcome in the club :)

Oh en lees gerust verder over cleanbulken, maak een voedingsschema en als je het goed aanpakt zal je zelfs bijna geen vet aanzetten.. 500 calorieen boven onderhoud eten dan gaat er qua vet weinig gebeuren hoor :p
 
een goed voedingsschema maak je toch zelf hier een stap voor stap plan om dat aan te pakken ;)

bereken je behoefte bijv op giantpt.com

maak een schema op basis van je onderhoudsbehoefte,
-500 cal als je wil cutten
+500 cal als je wil bulken

zorg voor
2-2,5 gr eiw/kg lich. gewicht
min 1 gr (goede) vetten/ kg lich.gewicht
de rest van je benodigde cal kan je uit je KH halen

gebruik een [Link niet meer beschikbaar]
om alles wat je eet in te zetten, overzicht te krijgen en eventueel aanpassingen te maken.

een goed trainingsschema.
je bent nieuw en zegt onervaren te zijn met losse gewichten.
Dan zou ik je aanraden om te gaan starten met Rippetoe Starting strength.
-Daar zijn heel goeie instructiefilmpjes te vinden voor de verschillende oefeningen
-je begint met lage gewichten en gaat eerst goed de techniek aanleren
-het is een programma bedoelt voor beginners (al kunnen ook meer gevordereden er hun voordeel uit halen)
-het pakt alle spieren (je kan er dus ook geen vergeten) en je hoeft geen eindeloze uren in de gym door te brengen
-het is toegespits op krachtwinst, je spieren zullen er zeker ook van groeien, maar je wordt er (volgens mij) geen bodybuilder mee.


ps... laat je niet afschrikken door de plaatjes aan het begin van het artikel
 
Dankje wel voor je reactie Panzer VIII.

Ik weet nu zeker dat ik onder mijn behoefte zit, en dan ben ik bang dat wanneer ik mijn behoefte + die 500 extra zal eten dat ik dan teveel vet zal opslaan, of heb ik het mis?



Dankje wel voor je reactie Dinky Toy.

Zoals ik het al tegen Panzer had over die behoefte + 500 extra, of klopt mijn gedachte niet?

Ik bedoel niet alleen dat ik onervaren ben met losse gewichten, maar ook dat ik ze niet goed uitvoer. :P
Bedankt voor je tip over Rippetoe Starting strength, ik zal info erover proberen te zoeken.



En wat is beter voor mij als ik ga bulken, om langzaam op te bouwen of gewoon in een keer behoefte + 500?
 
Als je inderdaad zo veel bent afgevallen kan je prima een bulk doen met +500 calorieën.
 
Dankje voor je reactie.

Qua aankomen zal het geen probleem zijn denk ik zoveel eten, maar qua vet opslaan? Want ik lees/hoor vaak dat wanneer je stopt met een strenge dieet en opeens veel gaat eten dat alles opgeslagen word als vet?
 
Dankje voor je reactie.

Qua aankomen zal het geen probleem zijn denk ik zoveel eten, maar qua vet opslaan? Want ik lees/hoor vaak dat wanneer je stopt met een strenge dieet en opeens veel gaat eten dat alles opgeslagen word als vet?

Netjes dat je zoveel bent afgevallen (nu ben je wel heel erg licht denk ik?). Ik weet niet waar je woont maar misschien kan een forumlid je een paar trainingen op sleeptouw nemen en de juiste kneepjes van de sport uitleggen.
Als je hard en goed traint zal het denk ik wel meevallen met dat vet aanzetten.

Je kunt eventueel ook je voeding langzaamaan opvoeren als je echt bang bent om weer dik te worden.
 
Netjes dat je zoveel bent afgevallen (nu ben je wel heel erg licht denk ik?). Ik weet niet waar je woont maar misschien kan een forumlid je een paar trainingen op sleeptouw nemen en de juiste kneepjes van de sport uitleggen.
Als je hard en goed traint zal het denk ik wel meevallen met dat vet aanzetten.

Je kunt eventueel ook je voeding langzaamaan opvoeren als je echt bang bent om weer dik te worden.

Zal denk ik wel meevallen met dat aanzetten. Je zou eens kunnen kijken wat het doet als je gewoon op onderhoud gaat zitten en de trainingen gewoon zo voortzet. Dan ben je al wat zekerder denk ik.
Maar er zal natuurlijk wel een punt komen dat je je voeding moet opschroeven om te groeien. Maar eerst dit maar eens.

good luck en welkom
 
Ovosnovo en Mesoectosaurus beiden bedankt voor jullie reactie.

Ovosnovo wat jij zegt is precies wat ik eigenlijk zou willen, iemand die ervaring en kennis heeft die mij face 2 face persoonlijk helpt. Samen trainen zou amper hoeven als diegene het niet wilt, gewoon afspreken en praten zou al veel voor mij betekenen en mij helpen. Ik woon in Schiedam voor de geinteresseerden.
 
Lees jezelf in over voeding en training. Google is your friend. Ik wil je best helpen maar je moet zelf ook wat ondernemen.
 
Ga een zaterdag er voor zitten: stel trainingsschema en voedingsschema samen.

Sheets voor voedingsschema's zijn er genoeg te vinden.
Voor en nadelen van de verschillende trainingsschema's ook, bekijk dit op basis van je doel.

Daar rollen 2 dingen uit.

Post die en we zullen er serieus naar kijken.

Voeding ben ik wel mee bezig maar veel betere experts voor.
Training kan ik wel meekijken, maar ook daar nog vele anderen die vele malen ervarener zijn, maar zal daar zeker een bijdrage aan kunnen leveren.
 
Oke mesoectosaurus, aanstaande weekend zal ik een trainings en een voedingsschema proberen te maken.

Wat zijn de hoofdpunten waar ik rekening mee moet houden tijdens het maken?
En moet ik een voedingsschema van een week of alleen een dag maken?
Sorry veel vragen maar de laatste vraag, hoevaak mag ik 'genieten' dan bedoel ik bijv nutella of een chocoladereep etc?
 
moet ik een voedingsschema van een week of alleen een dag maken?
Maak een schema van een dag, en varieer daarmee gedurende de week (beleg wisselen, pasta in plaats van rijst, kip in plaats van vis). Lekker variëren dus.
hoevaak mag ik 'genieten' dan bedoel ik bijv nutella of een chocoladereep etc?
Ik zou het houden op 2/3 keer per week, maar je zou het gewoon kunnen inplannen in je schema en elke dag eten als je wil...
 
Dankje wel Prestigio. Ik was al bang dat ik een 7 daagse schema moest maken in het weekend :P.
Dus het kan gewoon 2/3 keer per week, ik dacht dat 1x per week al teveel zou zijn. Ik had eerder 1x per maand verwacht.
 
Dankje wel Prestigio. Ik was al bang dat ik een 7 daagse schema moest maken in het weekend :P.
Dus het kan gewoon 2/3 keer per week, ik dacht dat 1x per week al teveel zou zijn. Ik had eerder 1x per maand verwacht.

Dat is meer voor als je wil droog trainen, als je opbouwen kun je zulke dingen gewoon eten.
 
Maar qua gezondheid? :P

Dus als ik het goed begrijp is het niet mogelijk om 'droog' aan te komen? Want dat zou ik als eindresultaat wel willen, vind ik beter bij me passen en vind ik persoonlijk mooier.
 
Maar qua gezondheid? :P

Dus als ik het goed begrijp is het niet mogelijk om 'droog' aan te komen? Want dat zou ik als eindresultaat wel willen, vind ik beter bij me passen en vind ik persoonlijk mooier.

Dat gaat wel, maar dat duurt simpelweg een stuk langer.
Qua gezondheid maakt het niet zo extreem veel uit als je af en toe geniet van iets lekkers. Met mate kan geen kwaad.
Zorg ervoor dat je aan minstens 85% van je schema aan gezonde dingen verwerkt (ook over meerdere dagen gekeken).
 
Back
Naar boven