XXL Nutrition

Wanneer 1e keer cutten (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

mattijs89

Novice
Lid geworden
5 okt 2021
Berichten
24
Waardering
2
Lengte
1m75
Massa
65kg
Dag allemaal,

Ik train nu ongeveer een jaar, ik ben nog steeds een beginner en moet nog stappen maken om echt goed te trainen maar ben gemotiveerd en vind het erg leuk.
Met een ruime schatting a.d.h.v fotos met vetpercentage voorbeelden zit ik rond de 19-25 % als je dat al goed kan schatten.
Ik ben dus een beginnen en heb afgelopen jaar 10% boven onderhoudt gegeten. Train 3x pw kracht.
Ik zou graag iets lager willen in vetpercentage, maar heb ook nog veel groei te maken in massa/kracht etc.
Wat is het jullie advies? Zou ik lager in vetpercentage gaan als ik op onderhoud ga eten? of moet ik 10 procent +- eronder gaan zitten?
Of is het helemaal af te raden in cut te gaan zitten? (dacht zelf aan 4-6 weken en dan resultaat bekijken).
Wil liever niet de voorruitgang in kracht verliezen.
 
Je moet kiezen wat je wilt en voor jou belangrijker is. Mijn mening is dat je beter kunt afvallen tot 12-14%(werkelijk%) dan je vet hoger te houden dan 18%.
Je moet echt wel week of 20 uittrekken om van 25% op 12% te komen
 
In mijn ogen zou je het best nu kunnen gaan cutten naar een percentage waar Bullshark het over heeft.
Krachtverlies zal daar bij bepaalde lifts zeker bij horen, maar dat is nou eenmaal zo.

Massa verplaatst massa.
 
Helder, kcal behoefte zit op 2507. volgens Harris & Benedict methode.
Wat is het advies om geen kracht / massa te verliezen en wel lager in vetpercentage te gaan?
2250?
 
Wat is het advies om geen kracht / massa te verliezen en wel lager in vetpercentage te gaan?
Je gaat hoe dan ook wat kracht verliezen als je lichter wordt. Meeste mensen merken dat vooral op hun bench press.

De H&B methode is een ruwe schatting. Pak die 2250 waar je het over hebt, houd je gewicht wat in de gaten, gaat het te snel na een week of 2? Wat meer eten. Te langzaam? Wat minder.,
Richt op maximaal 1% gewichtsverlies per week.
 
Helder, kcal behoefte zit op 2507. volgens Harris & Benedict methode.
Wat is het advies om geen kracht / massa te verliezen en wel lager in vetpercentage te gaan?
2250?
Track wat je nu eet en verlaag dat met 200-250Kcal per dag, gem 1500Kcals per week. Vergeet die calculators!
Na 12-14 dagen zie je of je moet bijsturen of niet. Ik zou met je ondergewicht het niet te gek maken, maar hard trainen.
 
Stonden foto's *
 
Laatst bewerkt:
Track wat je nu eet en verlaag dat met 200-250Kcal per dag, gem 1500Kcals per week. Vergeet die calculators!
Na 12-14 dagen zie je of je moet bijsturen of niet. Ik zou met je ondergewicht het niet te gek maken, maar hard trainen.
Bedankt voor het meedenken. Ik track nu alles en eet ongeveer 2500-2600 per dag. Dan zal ik naar 2250-2300 gaan en dit voor periode bijhouden qua lichaamsverandering en tegelijkertijd proberen nog steeds zwaarder te trainen.
 
Ben wel benieuwd naar je schema trouwens. Met alleen 1j opdrukken en optrekken bouw je al een beter fysiek dan de foto's laten zien. Niet om je aan te vallen,maar het ziet er uit als een regular boy van jaar of 15-17.
 
Ik weet het, misschien train ik niet zwaar genoeg?
Juist fijn om te horen, ik vind het sporten erg leuk maar idd fysiek groeit nog niet enorm.

Zal mijn schema even uittypen.

Dag 1
Squat
Bankdrukken
Lat pull down
Stiff legged deadlift
Dips
Standing calf raise machine
Biceps curl incline
Captains char

Dag 2
Horizontal row
Hyperextension row
Shoulder press
Seated leg extension
Triceps push down
Sicilian crunch
Legg cross lying

Dag 3
Hip thrust hoog (alle eerlijkheid sla ik deze vaak over).
Lunge
schuin bankdrukken
Pull up 3x10
Latt pulldown supinated grip
Face pull
Laterial raise standing
Side bend L/R
 
Is dit schema niet goed?
Mijn progressie houdt ik wel bij. Maar de app is gecrashed laatst en ben ik alles verloren.
Mijn richtlijn was als ik iets 3x10 dan wilde ik zwaarder trainen en dan van 3x 8 weer naar 3x10 gaan.
 
Is dit schema niet goed?
Mijn progressie houdt ik wel bij. Maar de app is gecrashed laatst en ben ik alles verloren.
Mijn richtlijn was als ik iets 3x10 dan wilde ik zwaarder trainen en dan van 3x 8 weer naar 3x10 gaan.

wat ben je al sterker geworden op de Squat en Bench bijvoorbeeld ?
Je moet ook trainen en niet met App kloten. Vroeger schreef ik alles thuis in een schriftje. als je als volwassen man als beginner nu nog met 60kg bankdrukt, is er iets al niet goed.

Vet op 80gram
eiwit op 150 gram en de rest carbs, knallen met die hap. Hard trainen en voldoende slapen.
 
Bankdrukken totaal ongetrained begonnen met stang en 5kg nu doe ik stang plus 25kilo.
Squad doe ik 50 kilo

Eiwit zit ik ongv op 2 gram per kilo. 130 gram ongv

Het lijkt nogal mis te gaan in de opbouw qua zwaarte, terwijl ik meestal de laatste paar keer alles moet geven om hem omhoog te krijgen bij bv bankdrukken.
 
Bankdrukken totaal ongetrained begonnen met stang en 5kg nu doe ik stang plus 25kilo.
Squad doe ik 50 kilo

Eiwit zit ik ongv op 2 gram per kilo. 130 gram ongv

Het lijkt nogal mis te gaan in de opbouw qua zwaarte, terwijl ik meestal de laatste paar keer alles moet geven om hem omhoog te krijgen bij bv bankdrukken.
Neem eens een weekje of 2 rust en zet alles op een rij wat je wilt gaan doen.
BP gaat wel redelijk, squat kan veel beter en Deadlift moet je ook zwaar kunnen na 1j trainen.(150kg)
(BP)Met 25kg ga ik uit van 70 totaal. 25kg aan elke kant + stang van 20kg
 
12.5 beide kanten. dus totaal 45.
Het is duidelijk dat ik bij lange niet bij de juiste aantal kilos in de buurt kom.
Ik zal mij gaan verdiepen in het zwaarder trainen, aantal herhalingen en hoe de juiste stappen maken.
Bedankt voor het inzicht! Kan ik met uitgangspositie van het zwaarder trainen nog steeds kcal behoefte -10% doen?
 
12.5 beide kanten. dus totaal 45.
Het is duidelijk dat ik bij lange niet bij de juiste aantal kilos in de buurt kom.
Ik zal mij gaan verdiepen in het zwaarder trainen, aantal herhalingen en hoe de juiste stappen maken.
Bedankt voor het inzicht! Kan ik met uitgangspositie van het zwaarder trainen nog steeds kcal behoefte -10% doen?

Je zit nog in beginfase, en je wilt niet te dik worden qua vet of vocht
 
Back
Naar boven