MuscleMeat

Wanneer ben je voldoende herstelt?

Bezoekers in dit topic

Status
Niet open voor verdere reacties.

Aad

Novice
15 jaar lid
Waardering
0
Overal lees ik; "Wanneer je voldoende herstelt bent dan..............." Wanneer ben je voldoende herstelt? Meestal is het antwoord; "Wanneer je geen spierpijn meer hebt." Welnu ik heb na 1 dag geen spierpijn meer en ik ga toch echt tot het uiterste van mijn kracht. Betekend dat nu dat ik om de dag dezelfde spiergroep kan trainen? Graag uitleg erbij.

Als je geen spierpijn hebt, dan kun je nog groeien, spiepijn hoeft geen indicatie te zijn dat je gaat groeien. Maar ik zou wel op zn minst 2 á 3 dagen rust nemen.
Zodat je echt goed herstelt en dat je er mentaal weer klaar voor bent.

Als je maximale supercompensatie bereikt heb.

Waneer dit is hangt oa af van je conditie, intensiteit waarmee je getraind heb en duur van de training

Even je algehele conditie buiten beschouwing latend zie je dat trainingssystemen zoals HST uitgaan van een korte lage intensiteit, waardoor je na 24 weer opnieuw traint. Trainingssystemen zoals HIT gaan uit van korte hele hoge intensiteit waardoor je een spier maar 1 keer in de 8-10dgn (of langer) traint

Meesten doen een schema waarin de intensiteit en duur zo gecombineerd zijn da ze elke spiergroep 1 keer in de 5-7dgn trainen

Je bent voldoende herstelt als je de volgende training voor dezelfde spiergroep minstens 1 herhaling meer kan maken op minstens 1 set van je oefening. Zo lang je vooruitgang boekt per training ben je goed bezig. Maar het is uitzoeken wanneer dat is na hoeveel dagen of misschien moet je na een zeer zware training OF meer rusten dan normaal OF de training erop wat lichter gaan, en dan pas de training DAAROP kijken of je meer kan tillen.

Maar zolang je meer kan tillen dan je vorige training zit je goed, als je 2, 3 trainingen achter elkaar geen vooruitgang hebt gemaakt is er iets mis zou ik denken....

Ik ben het eens met frietbakker,elke training is verschillend kwa intensiteit het menselijk lichaam is zo complex reageert zo verschillend van dag tot dag op trainingsprikkels dat je het zelf moet uitzoeken wanneer je je volledig uitgerust voelt,je kan er echt geen dag opplakken ,je kan wel de uitleg van 3xl als indicatie gebruiken .

frietbakker zei:
Je bent voldoende herstelt als je de volgende training voor dezelfde spiergroep minstens 1 herhaling meer kan maken op minstens 1 set van je oefening. Zo lang je vooruitgang boekt per training ben je goed bezig. Maar het is uitzoeken wanneer dat is na hoeveel dagen of misschien moet je na een zeer zware training OF meer rusten dan normaal OF de training erop wat lichter gaan, en dan pas de training DAAROP kijken of je meer kan tillen.

Maar zolang je meer kan tillen dan je vorige training zit je goed, als je 2, 3 trainingen achter elkaar geen vooruitgang hebt gemaakt is er iets mis zou ik denken....

ben ik het niet mee eens. dit zal alleen in het begin zo werken. maar als je al wat langer traint, zul je al gauw merken dat je niet elke training meer kan pakken (zou wel mooi zijn). Kijk ik zou pas even gaan nadenken bij jezelf, dat als je een weken achter elkaar steeds minder gaat pakken. dan ben je waarschijnlijk overtraint ja.

Als je niet elke training meer kan pakken (dus ook niet 1 herhaling meer kan maken dan de vorige keer) ben je gewoon niet genoeg hersteld voor hetgeen dat je van je lichaam vraagt. Je moet dus OF je trainings volume wat omlaag schroeven of een dag langer rusten, wil je elke training vooruit blijven gaan.

Ik denk dat als je een dag langer zou rusten dat je dan wel vooruitgang zou boeken, hoe minimaal dan ook.....

frietbakker zei:
Als je niet elke training meer kan pakken (dus ook niet 1 herhaling meer kan maken dan de vorige keer) ben je gewoon niet genoeg hersteld voor hetgeen dat je van je lichaam vraagt. Je moet dus OF je trainings volume wat omlaag schroeven of een dag langer rusten, wil je elke training vooruit blijven gaan.

Ik denk dat als je een dag langer zou rusten dat je dan wel vooruitgang zou boeken, hoe minimaal dan ook.....

Zit misschien wel iets in, maar het lijkt me toch wat complexer dan dat. Zo is de toename in kracht en massa niet altijd evenredig. En sommige mensen gaan van nature best traag vooruit, zodat je zeker niet elke training meer kan pakken. Hangt ook nog af van de oefening en de spier. Ik zie je al elke week met meer gewicht curlen. Lijkt me niet realistisch. Neem daarbij dat groei niet continu maar in trappen gebeurt, en er blijft niet veel over van die stelling.

Volgens mij dan toch :).

dan zou ik eerder zeggen wat al vermeld had. dat wanneer je minder pakt dat je dan niet goed hersteld bent. je kan er echt wel een keer een herhaling onder zitten als je goed hersteld bent. heeft ook temaken met wat voor dag je hebt.

Raistlin zei:
Zit misschien wel iets in, maar het lijkt me toch wat complexer dan dat. Zo is de toename in kracht en massa niet altijd evenredig. En sommige mensen gaan van nature best traag vooruit, zodat je zeker niet elke training meer kan pakken. Hangt ook nog af van de oefening en de spier. Ik zie je al elke week met meer gewicht curlen. Lijkt me niet realistisch. Neem daarbij dat groei niet continu maar in trappen gebeurt, en er blijft niet veel over van die stelling.

Volgens mij dan toch :).

GHehe, niet elke week meer gewicht nee nee! Zo mesomorph ben ik niet! Integendeel! Maar ik probeer wel elke training 1 herhaling meer te maken, dus eerst 6, de week erop 7, dan 8... etc. Tot de 10 dan pas gewicht erbij, 2.5kg ofzo en dan weer vanaf voor af aan. Als je dit niet meer lukt maar wel je spieren op de zelfde frequentie wilt blijven trainen, bijv. 1 keer per week, dan zou je je intensiteit moeten cyclen. Als je wel elke week meer wilt curlen moet je misschien elke week 0.5 kilo erbij hangen en hetzelfde aantal reps proberen te halen, wat waarschijnlijk lukt, zo niet moet je misschien er nog minder bij hangen. Dit wordt erg onpractisch maar het zou kunnen. Maar wat ik nu dus doe/probeer is elke training er 1 herhaling bij elke set bij te halen.

Dat sommige mensen van nature traag vooruitgaan is een feit dat spreek ik niet tegen, maar die mensen kunnen nog steeds elke training vooruitgang boeken mits ze goed hun volume en trainingsfrequentie in de gaten houden. Ik ben het ook met je eens dat je groei stapgewijs gebeurt, maar je krachttoename zou wel lineair moetene gebeuren. Want wat ik veel lees/hoor is: je kracht neemt steeds toe en dan 'ineens' heb je wat massa te pakken.

KaLe zei:
dan zou ik eerder zeggen wat al vermeld had. dat wanneer je minder pakt dat je dan niet goed hersteld bent. je kan er echt wel een keer een herhaling onder zitten als je goed hersteld bent. heeft ook temaken met wat voor dag je hebt.

Klopt helemaal KaLe, maar het was dan ook meer als een goede richtlijn bedoeld. Ik kan me voorstellen dat als je een nacht slecht geslapen hebt dat je best hersteld bent van je vorige training maar dat je daarom toch niet meer gewicht kan nemen. Maar als jij je goed voelt voor/tijdens een training dan zou je in iets meer moeten kunnen doen dan ervoor MITS je goed hersteld bent dus.

Jay Impel zei:
wat bedoel je met maximale supercompensatie ?

Eerst herstel je, daarna begint supercompensatie. Het groeien om de aanslagen op je spieren in de toekomst wel aan te kunnen. Maximale supercompensatie is dus de maximaal mogelijke groei na een training. Er is natuurlijk geen manier om te zeggen waneer het zover is.

Mijn dank is groot!

Heren, harstikke bedankt voor de leerzame reacties! Niet verwacht dat ik zulke proffesionele antwoorden zou krijgen! Hier heb ik wat aan.
nogmaals bedankt voor jullie reacties. Groetjes, Aad

Aad zei:
Overal lees ik; "Wanneer je voldoende herstelt bent dan..............." Wanneer ben je voldoende herstelt? Meestal is het antwoord; "Wanneer je geen spierpijn meer hebt." Welnu ik heb na 1 dag geen spierpijn meer en ik ga toch echt tot het uiterste van mijn kracht. Betekend dat nu dat ik om de dag dezelfde spiergroep kan trainen? Graag uitleg erbij.
Spierpijn is slechts een tijdelijk nevenverschijnsel. Net zoals wanneer je een brandwonde hebt zal die pijn niet lang blijven duren. De zenuwen in de huid zullen het signaal steeds minder sterk doorgeven en al snel voel je niets meer. Dit pijnsignaal is puur om de hersenen te laten weten dat er wat mis is, en dat er schade is. De pijn gaat weg, maar het herstel van het weefsel gaat gewoon nog weken door. Tot de huid weer helemaal glad en normaal is. Dit principe is te vergelijken met wat er gebeurd na een zware intensieve training. Eerst, komt de schade (wonde), dan de pijn. Soms voel je die pas een paar dagen later omdat de receptors de schade nog niet opmerken, dit is DOMS (delayed-onset muscle soreness), wat voortkomt uit een soort microtrauma in de spiervezels. Maar net als bij de brandwonde duurt het gehele herstelproces veel langer dan de pijn. Het CZS, de spiervezels en de groei die volgt waarbij de spier sterker moet worden dan voorheen, is een proces waar verscheidene dagen tot zelfs weken over gaan. Soms kan het 2 weken duren om een compleet herstel en hypertrofie (supercompensatie) te zien. Uiteindelijk is het heel moeilijk samen te vatten en steeds bij iedereen verschillend. Want niemand traint even hard, doet hetzelfde werk, heeft dezelfde voeding, rust, metabolisme enz enz.
Hierbij komt nog dat als je maandag de triceps traint, maar woensdag de borst, dat je dus de triceps eigenlijk geen volledige rust hebt gegeven. Een spier die moet stabiliseren/synergeren kan soms aanzienlijk belast worden. Dat maakt de rust nog belangrijker. Een algemene regel die de meesten hanteren is, train elke spier nooit meer dan 1 maal per 7-8 dagen. Dit is met name belangrijk bij grote spiergroepen. (meer vezels, meer herstel). Op die manier zit je op een gulden middenweg, waarbij de kans op overtrainen klein is, maar je toch weer kan trainen op het bijna piekmoment van de supercompensatie.

Hier nog 2 grafiekjes die een goede en een slechte rusttijd laten zien:

1. [Abeelding niet meer beschikbaar]
2. [Abeelding niet meer beschikbaar]

Niet helemaal realistisch maar het principe kan je er wel uit afleiden.
In grafiek 1 laat men zien dat hersteltijd en supercompensatie de nodige tijd vragen, dit is het principe van progressieve training. In grafiek 2 is de herseltijd te kort en komt de atleet in een neerwaartse spiraal. (overtraining/stangnatie).

Hopelijk is het nu wat duidelijker :)

goed en duidelijk verhaal:thumb:

maar uit onderstaande quote kan ik dus afleiden dat gezien t herstel dus beter is om borst en triceps op een en dezelfde dag te trainen, afgezien dan van t feit of je de triceps dan minder zwaar pakt. zwaar is dan op dat moment wat je erzelf ban maakt, je spieren voelen immers niet of je mnet een db van 20 kilo of van 15 kilo werkt.

admin zei:
Hierbij komt nog dat als je maandag de triceps traint, maar woensdag de borst, dat je dus de triceps eigenlijk geen volledige rust hebt gegeven.

ditzelfde gaat dus op als je triceps op maandag en borst op vrijdag train. voldoende rust tussen ma en vr maar niet tussen vr en ma

Het is geen volledige rust, maar dat is ook niet nodig. Het onderstreept enkel het belang van de rustdagen die nodig zijn om tot een zo goed mogelijk herstel te komen.

Bedankt

Heren allen hartelijk dank voor de voor mij zeer nuttige informatie. Ik moet jullie wel zeggen dat het geduld (het wachten op resultaat en "wanneer mag/kan ik weer") de meeste energie opslokt van het trainingsprogramma. Maar goed, als beginner moet je nog veel leren!
Nogmaals bedankt!

Bij mij wisselt het nogal eens van week tot week, maar ik probeer altijd twee dagen te laten tussen de verschillende spiergroepen. Op die "rustdagen"ga ik wel eens, maar dat is dan een mooie gelegenheid om eens andere spieren te trainen, kuiten, onderarm, hamstrings. Niet altijd even zwaar maar het geeft mij toch een goed gevoel, omdat ik toch wat gedaan heb.

Ik heb ook nog even een hele andere theorie niet dat ik wil zeggen dat het werkt, gewoon een theorietje.

Stel ik train dezelfde spiergroep steeds dagen achter elkaar door, zullen mijn spieren dan niet sneller gaan herstellen omdat ze geen andere keuze hebben?

Ik heb ook nog even een hele andere theorie niet dat ik wil zeggen dat het werkt, gewoon een theorietje.

Stel ik train dezelfde spiergroep steeds dagen achter elkaar door, zullen mijn spieren dan niet sneller gaan herstellen omdat ze geen andere keuze hebben?

Dan zul je waarschijnlijk juist je spiermassa gaan verliezen doordat je ze gewoonweg geen rust geeft, is gewoon spieruitputting. Je kunt die rust periode niet zo manipuleren dat je na elke training de volgende dag meteen herstelt bent ervan uitgaande dat je normaal minstens 48 uur rust neemt voor een spiergroep voordat je die dan weer traint. Je herstelt zoals je herstelt, en hangt af van de intensiteit van de trainingen natuurlijk. Zou wel leuk zijn, want dan was iedereen ****ing huge;):D

Of je moet een freak of nature zijn dan moet je het maar gewoon proberen:D

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Naar boven