als je hoofdsport VOETBAL is, dan moet je een beetje in functie van je sport trainen.
dit wil zeggen dat je niet teveel massa in je bovenlichaam moet kweken, want dat werk contra-productief voor je prestaties op het terrein.
En je zal vooral moeten afstappen van het id dat je spierpijn moet hebben als je getraind hebt!!!!!!!!!!
zeker met je frequente trainingen kan je het niet veroorloven om (veel) spierpijn te hebben! maar dit wil niet zeggen dat je je benen dan niet kan trainen!
ook moet ik erbij zeggen dat je met een klassiek bbing schema op de verkeerde weg bent, omdat je, zoals ik al zei, je meer zou moeten toespitsen op je voetbal. je moet in't leven keuzes maken.
de raad die ik je kan geven is stap af van het massa-trainen, hoeveel pro voetballers van 100kg voor 1m80 ken je?
Mijn raad naar jou is dus om vooral op kracht te trainen. kracht heeft een positieve invloed op je uithouding, en zal je sprints tijdens het spel verbeteren (NB: uithouding heeft niet dezelfde carryover op kracht als kracht op uithouding).
Wat moet je dan op kracht trainen? wat je nodig hebt voor je sport. zijnde vooral de benen. en daarna je rug en je buikspieren. IMO meer niet. de sterke buikspieren zorgen voor een krachtige kopstoot, de sterke rug helpt je tegen blessures en is ook handig om je te helpen in het springen voor een kopstoot, idem beentjes, plus dat je ze nodig hebt om te sprinten en te lopen.