Fitness Seller

Wanneer cardio? (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Sonny01

Cool Novice
15 jaar lid
Lid geworden
19 aug 2004
Berichten
101
Waardering
0
Hallo mensen!

Ff een vraagje: ik heb tot op heden nauwelijks iets aan cardio gedaan en wil dit gaan veranderen door regelmatig hard te lopen (ong. 20 min.)

Maar wanneer op een dag kan ik dit het beste doen? Na het avondeten? Voor of na een KT? En op een KT-dag of juist niet? En is 20 min. voldoende?

Thnx!
Sonny
 
Wat is het doel van je cardio? Wil je een betere conditie of vet verliezen of.... ?
 
Beiden, voornaamste doel is eigenlijk vet verliezen, maar daarnaast had ik ook voor ogen om mn conditie ermee te verbeteren...
 
Cardio kan je het beste doen op een aparte dag in je trainingschema. Ideaal is dit te doen in de ochtend op een nuchtere maag (als je vet wilt verliezen).
 
Oh, ik had altijd het idee dat je het beste cardio kunt doen na bv. het avondeten. Simpelweg om de reden de boel dan weer een beetje te verbranden....

Hoe zit dat dan, dat je het meeste vet verliest in de ochtend op een lege maag? ???
 
Op een rustdag (voor KT) is het t beste, in elk geval NOOIT voor of na KT!
Als je kort wilt cardioen, ga dan voor HIIT zou ik zeggen. Snel en effectief.
 
Als je kort wilt cardioen, ga dan voor HIIT zou ik zeggen. Snel en effectief.
Wat is HIIT?

Oh, ik had altijd het idee dat je het beste cardio kunt doen na bv. het avondeten. Simpelweg om de reden de boel dan weer een beetje te verbranden....

Hoe zit dat dan, dat je het meeste vet verliest in de ochtend op een lege maag?
Kun je dit misschien verder onderbouwen Emile? :(
 
Sonny01 zei:
Kun je dit misschien verder onderbouwen Emile? :(

Als je cardio gaat doen op een nuchtere maag dan gaat je lichaam vet gebruiken als brandstof. Als je cardio gaat doen na het avondeten gaat je lichaam eerst dat avondeten gebruiken als brandstof en dan pas je vet.

Dit heb ik vele malen op het board gelezen :cool:

Antwoord op je vraag over H.I.I.T:

Dit heb ik uit de volgende post gehaald:

http://www.dutchbodybuilding.com/forum/showthread.php?t=30549&highlight=HIIT

H.I.I.T -> High Intensity Interval Training. Gaat als volgt:

(zo deed ik het tijdens cutting periode weet niet of jij dit niveau aan kan maar goed)

De bedoeling is de eerste minuut in te lopen. Ik deed dit met 10 km per uur.
Daarna moet je elke 30 seconden van lopen naar sprinten gaan dit voor 15-20 minuten lang.
ik deed het zo:
0 - 1 minuut - 10 k/m per uur
1:00 - 1:30 17 km per uur
1:30 - 2:00 10 k/m
2:00 - 2:30 17 km per uur
etc
etc
etc
tot aan de 15 minuten later kon ik dit nog tot de 20 minuten volhouden.
je conditie word er ongelooflijk ****in goed van en je verbrand niet veel vet tijdens maar vooral na de training (spiked je mebolisme) Ik verloor aardig wat vet door en hield spier omdat de tijd net niet te lang is om spieren te verbranden. Ik zou aanraden wel lichter dan mij te starten want ik had een aardige goeie conditie op dat moment... Haalde trap 15 op piepjestest.
 
Laatst bewerkt:
Als je cardio gaat doen, is het goed om de volgende punten te onthouden.

* Cardio na een KT zorgt ervoor dat het lichaam eiwitten gaat gebruiken als brandstof.
* Cardio na een maaltijd zorgt ervoor dat je veel langer bezig bent op koolhydraatverbranding
* Tijdens cardio gaat het lichaam na ongeveer 20 minuten over van koolhydraatverbranding op vetverbranding, pas na 20 minuten ga je dus daadwerkelijk vet verbranden.
 
Centaur zei:
* Tijdens cardio gaat het lichaam na ongeveer 20 minuten over van koolhydraatverbranding op vetverbranding, pas na 20 minuten ga je dus daadwerkelijk vet verbranden.
En jij bent mod hier? Waarom help je dan zulke onzin de wereld in? Wanneer je en hoeveel vet je gaat verbranden hangt van je voeding af, hoe vol je glycogeen voorraden zijn, de intensiteit van de cardio, etc, net alsof je lichaam bij zichzelf denkt zodra er 20 minuten voorbij zijn ''ow 20 minuten bezig nu, ik ga maar eens vet verbranden''
 
dat 20 minuten is onzin.. en k spreek uit ervaring..



wat k wel ga doen, is sochtends krachtrainen en savonds cardio
en dag daarna sochtends cardio, en savonds krachttraining..

om en om..


het is heus niet zon punt om op de avond te doen.. maar sochtends na een shakje schijnt het best te werken
 
Bij cardio (op lage intensiteit) ben je bezig met een aërobe bezigheid. In het begin, als er nog glycogeen beschikbaar is, zal het lichaam (lui als het is) vooral glycogeen voor de cardio gebruiken. Na ong. een kwartier begint dat op te raken en stapt het over op vetverbranding. Noem het glycogeen maar de benzine en het vet de diesel.

Om vet te verliezen moet er tussen de 50% en 65% van de maximale hartslag gesport worden en langer dan 20 minuten.
 
Centaur zei:
Bij cardio (op lage intensiteit) ben je bezig met een aërobe bezigheid. In het begin, als er nog glycogeen beschikbaar is, zal het lichaam (lui als het is) vooral glycogeen voor de cardio gebruiken. Na ong. een kwartier begint dat op te raken en stapt het over op vetverbranding. Noem het glycogeen maar de benzine en het vet de diesel.

Om vet te verliezen moet er tussen de 50% en 65% van de maximale hartslag gesport worden en langer dan 20 minuten.
Er zit wel een kern van waarheid in je verhaal maar het is zeker geen absolute regel, er zijn zat situaties waar het niet opgaat, bij iemand die cardio doet op zijn 2e of 3e nocarb dag, begint die persoon ook na 20 minuten pas met vetverbranden? of als iemand op een dag 6000kcal eet waaronder 1000gram gram koolhydraten, begint die persoon ook na 20 minuten met vetverbranden? Nee
 
Als je cardio gaat doen op een nuchtere maag dan gaat je lichaam vet gebruiken als brandstof. Als je cardio gaat doen na het avondeten gaat je lichaam eerst dat avondeten gebruiken als brandstof en dan pas je vet.
Als ik cardio dus in de ochtend doe op een nuchtere maag dan wordt er wel vet verbrand, maar dat avondeten blijft nu wel zitten toch? :rolleyes: , omdat ik ik na het avondeten dan niks doe...Of steekt de vork anders in de steel :)

De bedoeling is de eerste minuut in te lopen. Ik deed dit met 10 km per uur.
Daarna moet je elke 30 seconden van lopen naar sprinten gaan dit voor 15-20 minuten lang.
ik deed het zo:
0 - 1 minuut - 10 k/m per uur
1:00 - 1:30 17 km per uur
1:30 - 2:00 10 k/m
2:00 - 2:30 17 km per uur
etc
Maar hoe check jij hoe hard je loopt/rent?
 
dat van die NOOIT cardio na een krachttraining lijkt me ook wat absoluut,.....
als ik bijv maar 30 min kracht training heb gedaan en daarna 15 min HIT is dat geen probleem?pas als je een uur krachttraining hebt gedaan wel lijkt me.....

geldt die "regel" van cardio het best sochtends o lege maag doen ook voor HIT of alleen voor de traditionele manier?
 
Papi Chulo zei:
dat van die NOOIT cardio na een krachttraining lijkt me ook wat absoluut,.....
als ik bijv maar 30 min kracht training heb gedaan en daarna 15 min HIT is dat geen probleem?pas als je een uur krachttraining hebt gedaan wel lijkt me.....

geldt die "regel" van cardio het best sochtends o lege maag doen ook voor HIT of alleen voor de traditionele manier?
Cardio na de KT is wel een optie, maar ver van ideaal, dit omdat je tijdens de cardio broodnodige eiwitten zal verbranden.

Daarintegen is wel het voordeel dat je tijdens de KT al zo goed als alle glucose hebt verbrand, dus je kan met de cardio direct aan vetverbranding beginnen.
 
Gorilla-Man zei:
En jij bent mod hier? Waarom help je dan zulke onzin de wereld in? Wanneer je en hoeveel vet je gaat verbranden hangt van je voeding af, hoe vol je glycogeen voorraden zijn, de intensiteit van de cardio, etc, net alsof je lichaam bij zichzelf denkt zodra er 20 minuten voorbij zijn ''ow 20 minuten bezig nu, ik ga maar eens vet verbranden''

je verbrand altijd vet zelf als je maar 5 min sport, maar dat neemt niet weg dat het na 40 min optimaal is om vet te verbranden wel in de gaten houden dat je intensitiet dan niet te hoog is.
 
Centaur zei:
Als je cardio gaat doen, is het goed om de volgende punten te onthouden.

* Tijdens cardio gaat het lichaam na ongeveer 20 minuten over van koolhydraatverbranding op vetverbranding, pas na 20 minuten ga je dus daadwerkelijk vet verbranden.


dat is onzin, je kunt best HIIT doen voor 20 minuten sochtends en vet verbranden. Neem cafeinne erbij en voornamelijk vet wordt verbrand.
 
philosopher zei:
je verbrand altijd vet zelf als je maar 5 min sport, maar dat neemt niet weg dat het na 40 min optimaal is om vet te verbranden wel in de gaten houden dat je intensitiet dan niet te hoog is.
Je verbrand vet ook als je maar 5 minuten sport? Als je lichaamsvet kwijt wil zal je ten eerste een kcal tekort moeten creeren, anders zal je lichaam nooit de vetreserves aanspreken dus wat je zegt is onzin, ook als je glycogeen voorraaden helemaal vol zijn zal het langer duren voor je vet verbrand. En wat is optimaal als het om vet verbranden gaat? Als ik sochtends een banaan + whey neem en dan 15 minuten hiit doe verbrand ik tijdens helemaal geen vet, ik heb immers simpele carbs naar binnen gewerkt voor energie maar over de gehele dag staat me verbranding hoger, wat in mijn ogen veel optimaler is maar als jij 40 minuten bezig wilt zijn ga je gang
 
Back
Naar boven