Afgelopen zaterdag heb ik dan echt mijn eigen gewicht gesquat.. de staaf heb ik nl. gewogen op de weegschaal daar en die leek me maar 18 kg (ipv 20) te wegen en de draai-schuiven (het is een staaf mat schroefdraad) wegen 4 ipv 5 kilo.
Maar dat terzijde.
proficiat!!! geting stronger ey?
Toen ik zaterdag bezig was, zei een jongen dat ik te zwaar squatte en ik was toen aan 62 kg bezig en ik heb er van de weeromstuit gelijk 10 kg bijgedaan (ipv 5) en hij zei vervolgens dat ik echt een riem aan zou moeten doen de volgende keer..
Die jongen heeft schrik dat je te snel gaat en grijpt naar een mogelijke oplossing... maar de slechte, een riem is misschien op korte termijn wel goed (maxen, wedstrijden) maar constant gebruik is negatief... waarom denk je dat ik geblesseerd ben geraakt?
wat doet zo'n riem eigenlijk voor je?
het zou de intra-abdominale druk verhogen en daardoor ervoor zorgen dat je je abs tegen de riem kan duwen en zo zorgen voor een stabielere basis.
Echter neemt de riem dan de rol "over" van de Transversus abdominis, met andere woorden je natuurlijke riem. ik zet over tussen aanhalingstekens omdat dit niet geheel waar is. je kan geen bepaalde spier uitschakelen, maar door gebruik van een riem hier wordt de transversus veel mider aangesproken dan andere spieren waardoor er mettertijd (als je je abs verwaarloost en een riem blijft gebruiken) een onevenwicht ontstaat. een van de redenen waarom mensen van westside barbell daarmee niet veel last van hebben is omdat ze ten eerste slechts 2 keer per week een riem gebruiken (voor hun max efforts), en tot 4 keer per week hun abs trainen.
Lijkt mij dat zodra je wat bij je rug voelt dat je dan een riem om gaat doen, die riem is namelijk voor de ondersteuning van je onderrug.
is normaal dat je je rug voelt. de squat vraag nu eenmaal dat je rug een zekere rol vervult. en "wat" voelen gebeurt wel eens. maar een riem aandoen is net zoals NSAIDS, het werkt het symptoom weg, en that's it. en wil je je hele leven afhangen van iets? not me.
Lijkt me ook zo. Bij death-lift heb ik daar altijd snel last van. Ben met deze oefening dan ook gestopt...
Dat vind ik jammer voor je, want je weet niet wat voor fantastische oefening je mist. de schuld zit niet bij de oefening, maar bij jou. je onderrug versterken is de boodschap!!! en deadliften zul je!!! (voor onderrug vind ik de goodmorning en reverse hypers heel goed)
vergeet die riem, train je buik en rug en bouw langzaam gewicht op zodat je vanzelf de stabiliteit en kracht ontwikkeld.
dit is de beste raad die iemand je kan geven.
Riem enkel gebruiken als je extreem zwaar gaat trainen en al een heel tijdje bezig bent.
In theorie, ja. en dan nog! Mijn coach gebruikt zelf geen riem wanneer hij zijn deadlift wil maxen... 300kg zonder riem. tsjakkaaa! maar dit gaat gepaard met een systematisch trainen van abs en het NIET gebruiken van een riem, en opbouwen
Rug train ik trouwens met chinnen (assisted), cable row en good morning, blijkt ook goed voor de hams te zijn. Maar goed morning durf ik toch niet goed met meer dan 30 kg te doen, ben bang voor blessures,
de goodmorning is fantastisch voor het opbouwend van heel de posterior chain! (low back-glutes-hams) trouwens die drie moeten naar mijn mening redelijk vaak samen getraind worden. dus blijven goodmorningen!
Mja, je moet zien hoe je het doet met 30kg... vind je het zwaar? of valt het goed te doen? als je goede vorm hebt en je hebt niet zoveel moeite, probeer eens zwaarder! ik heb ooit 150kg gegoodmorningd.
nou ja, bang voor blessures... wie niet héh. maar dit moet je nit beleten om vooruitgang te boeken. je moet naar jezelf kijken wil je blessures voorkomen. ook heb ikzelf ontdekt dat NIET tot failure training véél ongemakken kan voorkomen

dit geldt zowat voor alle oefeningen. dus wil je een zwaarder met de goodmorning. gebruik dezelfde goede vorm. begin met 35kg te proberen, en als je met 30kg 10 reps kan, doe er dan maar 5 met 35kg.
maar zo'n angst moet je geen rookgordijn voor je ogen doen ontstaan.
DL doe ik op zijn zwaarst met ff kijken: 50 kg, meer laten de armpies niet toe.. straps lijken me dus eerder noodzakelijk dan een riem.
Waar wacht je dan nog op?? kopen die straps!!
trouwens, je misschien eens moeten beginnen met extra grip oefeningen. dit zou goed zijn voor je! veel beter op lange termijn
Ik gebruik zelf ook nooit een riem... waarom zou je inderdaad... als je vorm goed is en je hulpspiergroepen ook goed ontwikkeld zijn is het inderdaad niet nodig.....
de nagel op de kop my man