AndroidHealthClinic

Wanneer een riem gaan gebruiken? (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Esperantisto

Freaky Bodybuilder
15 jaar lid
Lid geworden
11 okt 2002
Berichten
6.844
Waardering
25
Afgelopen zaterdag heb ik dan echt mijn eigen gewicht gesquat.. de staaf heb ik nl. gewogen op de weegschaal daar en die leek me maar 18 kg (ipv 20) te wegen en de draai-schuiven (het is een staaf mat schroefdraad) wegen 4 ipv 5 kilo.
Maar dat terzijde. Toen ik zaterdag bezig was, zei een jongen dat ik te zwaar squatte en ik was toen aan 62 kg bezig en ik heb er van de weeromstuit gelijk 10 kg bijgedaan (ipv 5) en hij zei vervolgens dat ik echt een riem aan zou moeten doen de volgende keer..

Wat vinden jullie?

Espi, die wel blij verrast is dat het met slechts 5x oefenen al zo goed gaat, maar toch echt niet aan een riem had gedacht..

wat doet zo'n riem eigenlijk voor je?
 
Lijkt mij dat zodra je wat bij je rug voelt dat je dan een riem om gaat doen, die riem is namelijk voor de ondersteuning van je onderrug.
 
Lijkt me ook zo. Bij death-lift heb ik daar altijd snel last van. Ben met deze oefening dan ook gestopt...
 
vergeet die riem, train je buik en rug en bouw langzaam gewicht op zodat je vanzelf de stabiliteit en kracht ontwikkeld.
Riem enkel gebruiken als je extreem zwaar gaat trainen en al een heel tijdje bezig bent.
Oli: het is deadlift
 
Ik voel mijn rug wel, maar het doet niet heel erg zeer of zo, maar het is wel vermoeiend fietsen een aantal dagen later.

Rug train ik trouwens met chinnen (assisted), cable row en good morning, blijkt ook goed voor de hams te zijn. Maar goed morning durf ik toch niet goed met meer dan 30 kg te doen, ben bang voor blessures, net als Oli..
DL doe ik op zijn zwaarst met ff kijken: 50 kg, meer laten de armpies niet toe.. straps lijken me dus eerder noodzakelijk dan een riem.
 
Is toch normaal dat je je rug voelt met dit soort oefeningen. Dit betekend dat je je rug gebruikt en dat deze sterker word.

Als je nu direkt naar een riem grijp betekend dit dat je nooit je rug echt zult aansterken en steeds afhankelijker van die riem gaat worden (je benen worden niet geholpen, en worden dus wel sterker)

Riem bewaren voor je zwaarste sets (en dan bedoel ik in gewicht, niet in herhalingen)
 
Ik gebruik zelf ook nooit een riem... waarom zou je inderdaad... als je vorm goed is en je hulpspiergroepen ook goed ontwikkeld zijn is het inderdaad niet nodig.....
 
DIEEE BELT !!!!!!!!!!!!!!!!!


DDDDIIIIIIIIIIIIIEEEEEEEEEEEEEEE



dat zegt het wel duidelijk genoeg :D
 
Afgelopen zaterdag heb ik dan echt mijn eigen gewicht gesquat.. de staaf heb ik nl. gewogen op de weegschaal daar en die leek me maar 18 kg (ipv 20) te wegen en de draai-schuiven (het is een staaf mat schroefdraad) wegen 4 ipv 5 kilo.
Maar dat terzijde.

proficiat!!! geting stronger ey? ;)


Toen ik zaterdag bezig was, zei een jongen dat ik te zwaar squatte en ik was toen aan 62 kg bezig en ik heb er van de weeromstuit gelijk 10 kg bijgedaan (ipv 5) en hij zei vervolgens dat ik echt een riem aan zou moeten doen de volgende keer..

Die jongen heeft schrik dat je te snel gaat en grijpt naar een mogelijke oplossing... maar de slechte, een riem is misschien op korte termijn wel goed (maxen, wedstrijden) maar constant gebruik is negatief... waarom denk je dat ik geblesseerd ben geraakt?

wat doet zo'n riem eigenlijk voor je?

het zou de intra-abdominale druk verhogen en daardoor ervoor zorgen dat je je abs tegen de riem kan duwen en zo zorgen voor een stabielere basis.

Echter neemt de riem dan de rol "over" van de Transversus abdominis, met andere woorden je natuurlijke riem. ik zet over tussen aanhalingstekens omdat dit niet geheel waar is. je kan geen bepaalde spier uitschakelen, maar door gebruik van een riem hier wordt de transversus veel mider aangesproken dan andere spieren waardoor er mettertijd (als je je abs verwaarloost en een riem blijft gebruiken) een onevenwicht ontstaat. een van de redenen waarom mensen van westside barbell daarmee niet veel last van hebben is omdat ze ten eerste slechts 2 keer per week een riem gebruiken (voor hun max efforts), en tot 4 keer per week hun abs trainen.


Lijkt mij dat zodra je wat bij je rug voelt dat je dan een riem om gaat doen, die riem is namelijk voor de ondersteuning van je onderrug.

is normaal dat je je rug voelt. de squat vraag nu eenmaal dat je rug een zekere rol vervult. en "wat" voelen gebeurt wel eens. maar een riem aandoen is net zoals NSAIDS, het werkt het symptoom weg, en that's it. en wil je je hele leven afhangen van iets? not me.


Lijkt me ook zo. Bij death-lift heb ik daar altijd snel last van. Ben met deze oefening dan ook gestopt...

Dat vind ik jammer voor je, want je weet niet wat voor fantastische oefening je mist. de schuld zit niet bij de oefening, maar bij jou. je onderrug versterken is de boodschap!!! en deadliften zul je!!! (voor onderrug vind ik de goodmorning en reverse hypers heel goed)


vergeet die riem, train je buik en rug en bouw langzaam gewicht op zodat je vanzelf de stabiliteit en kracht ontwikkeld.

dit is de beste raad die iemand je kan geven.


Riem enkel gebruiken als je extreem zwaar gaat trainen en al een heel tijdje bezig bent.

In theorie, ja. en dan nog! Mijn coach gebruikt zelf geen riem wanneer hij zijn deadlift wil maxen... 300kg zonder riem. tsjakkaaa! maar dit gaat gepaard met een systematisch trainen van abs en het NIET gebruiken van een riem, en opbouwen :)


Rug train ik trouwens met chinnen (assisted), cable row en good morning, blijkt ook goed voor de hams te zijn. Maar goed morning durf ik toch niet goed met meer dan 30 kg te doen, ben bang voor blessures,

de goodmorning is fantastisch voor het opbouwend van heel de posterior chain! (low back-glutes-hams) trouwens die drie moeten naar mijn mening redelijk vaak samen getraind worden. dus blijven goodmorningen!
Mja, je moet zien hoe je het doet met 30kg... vind je het zwaar? of valt het goed te doen? als je goede vorm hebt en je hebt niet zoveel moeite, probeer eens zwaarder! ik heb ooit 150kg gegoodmorningd.
nou ja, bang voor blessures... wie niet héh. maar dit moet je nit beleten om vooruitgang te boeken. je moet naar jezelf kijken wil je blessures voorkomen. ook heb ikzelf ontdekt dat NIET tot failure training véél ongemakken kan voorkomen :D dit geldt zowat voor alle oefeningen. dus wil je een zwaarder met de goodmorning. gebruik dezelfde goede vorm. begin met 35kg te proberen, en als je met 30kg 10 reps kan, doe er dan maar 5 met 35kg.
maar zo'n angst moet je geen rookgordijn voor je ogen doen ontstaan.


DL doe ik op zijn zwaarst met ff kijken: 50 kg, meer laten de armpies niet toe.. straps lijken me dus eerder noodzakelijk dan een riem.

Waar wacht je dan nog op?? kopen die straps!!

trouwens, je misschien eens moeten beginnen met extra grip oefeningen. dit zou goed zijn voor je! veel beter op lange termijn :p


Ik gebruik zelf ook nooit een riem... waarom zou je inderdaad... als je vorm goed is en je hulpspiergroepen ook goed ontwikkeld zijn is het inderdaad niet nodig.....

de nagel op de kop my man ;)
 
Bij squaten heb ik altijd een enorme pomp in me onderrug, maar geen pijn. Dag ltr is de pomp weg maar dan voel ik me poten echt....auch :P
 
Als je een riem gebruikt krijg de gewenste compressiekracht op je romp door met de buik naar buiten tegen de riem te drukken. De riem geeft niet mee en zo creeer je de gewenste intra abdominale druk.

Dit is echter niet de beste manier om die druk te genereren. Op die manier gebruik je de buikspieren foutief en worden de wervels niet gestabiliseerd. De wervels kunnen dan ondanks de hoge druk in de buik toch zijwaartse bewegingen maken.

Als je de buikspieren zo aanspant dat ze op zichzelf de inwaartse druk genereren, dan wordt gelijk de wervelkolom gefixeerd (ik geloof door de dwarse buikspieren).

Meer info: http://www.testosterone.net/html/121back.html
 
Zo hee, weer heel wat geleerd. Dus eerst straps aanschaffen en evt. ook een riem (geen belt.. gadver, we zijn voorals nog geen Amerikaanse kolonie dacht ik).

Dus als ik het goed begrepen heb: kopen, maar bewaren voor de set met 4 reps op lichaamsgewicht en hoger.
De algemene consensus onder mijn PL-vriend(innet)jes is dat ik er een moet kopen en wel zsm maar alleen voor hoge gew/lage reps. Mijn peute vond het ook al om rugblessures te voorkomen..

In mijn leven heb ik al zo vaak blessures gehad,die ook langdurig door blijven zeuren, dat ik er bang voor ben geworden.. bijv. die hielspoor (plantar fasciatis) waar ik al 11 maanden last van heb, ooit op mijn knie gevallen (werd aangereden) en kon 1 jaar niet op mijn knie zitten.. bij PBP een voetbotje verkeerd gaan zitten.. 3 maanden verrekt van de pijn, vorig jaar in 20 min mijn schouder naar de kloten geholpen, heeft ook 4 maanden herstel gevergd.
HIT is allemaal leuk en aardig, maar zeer blessuregevoelig. Ik vind het hartstikke macha om veel gewicht en weinig hh te gebruiken.. maar ga maar niet meer tot falen en doe gewoon 4 sets ipv de 6 of 7 die ik de laatste tijd er van maakte.. beter vaker trainen, dan 1x per week veel te veel ineens..
tot nog toe heb ik (even afkloppen!!!) nog geen echte rugpijn gehad, alleen zware vermoeidheid en spierpijn. Dat wil ik zeer graag zo houden.. dus ook hier kalmpjes aan..

Ik ben driftig bezig met het oefenen van abdominals en rug.. sinds deze week doe ik alle oefeningen met veel hh, voor een deel toeval omdat ik aan de schouder geblesseerd ben en dus rug, schouder, borst, triceps met ong. 20-30 hh doe om de doorbloeding te verbeteren. Volgende week weer mijn huidige pyramide van 10-8-6-4 (evt met opwarmset van 20 of 15 reps met hele lichte gewichten ervoor).
En voor een deel opzet omdat ik nu heel precies aan het kijken ben welke spieren echt niet sterk hoeven te zijn, maar wel langdurig belast moeten worden: abs, kuiten en gluteus dus... En heb daar nu 1 dag later een TERING spierpijn van... veel melkzuur opgebouwd.

De westside sT komt hier vaak ter sprake.. waar zit die school? Is dat NY of aan de Westkust? Geleid door Louie Simmons blijkbaar?

Voor de liefhebber dus een stukje wat ik gisteren in de meel-vuilnisbak gegooid heb... (ik maak de namen die niet relevant zijn even tot initialen)

JC, I just read your comments about PC's abominable
abdominal suggestions, but I couldn't help but wonder if you have similar feeling about the Westside school who encourage powerlifters to do just the opposite, i.e., to push their abdominals out (against a belt).>

*** Whenever one reads that sort of ill-founded and extremely misleading abominable advice to serious athletes, to put it quite plainly without any political correctness, it becomes very obvious that they don't have much of a clue what they are talking about. It also suggests very strongly that they don't seem to have ever done any serious competitive lifting or very heavy weightlifting or powerlifting style training in their lives.

It is far too inadequately understood (even to most sports scientists and coaches) that the pressure of the distended belly is not only used to support the spine in any form of squatting, deadlifting or cleaning movement, but also to enhance stability of the body by the contact between the lower abdominal region and the upper thighs. This contact, especially if the lower abdomen is thrust explosively against the upper thighs can very significantly enhance the strength of the starting drive from one's lowest position, especially in the squat (and also in the squat snatch).

If you ever meet Louie Simmons, ask him to show you how powerfully he can do this - he has a very impressive demonstration in which he pushes the end of a broomstick against his abdomen and then propels the stick right across a room with one explosive outward thrust of his abs. A squat which is well over 900lbs (plm 400 kg) at the age of 54 shows that his technique cannot be all that poor.

In very deep movements such as the Olympic clean and snatch, the rebound contact between the back of the thighs and the calves can also offer useful ballistic assistance to the recovery from that low squat position. Anyway, we have discussed the merits of this rebound contact between adjacent body regions (including upper arms and lats during the bench press and standing press) in a series of detailed letters some months ago.


Afkomstig uit de nieuwsgroep Supertraining.. waar ik wel post van krijg maar tot voor kort weinig van las.. moest ik maar vaker gaan doen en minder hier rondhangen waar soms de grootste nonsens gespuid wordt (maar leuk is het wel!)
 
Laatst bewerkt:
thank you :D espi, blijven op supertraining! ik ben er ook nogal vaak :)


verder vind ik dat artikel van Chek niet echt goed... heb het gelezen, maar ook de reacties van Siff erop.


kijk wel, ze zeggen dat je je buik moet vooruit duwen. maar niet zomaar zonder enige druk! je TvA gaat op die manier in een zekere eccentrische fase, waardoor je dus een grotere druk creërt. dit kan je met een riem ook volbrengen, maar daardoor neemt het een deel van het werk van de TvA over. wat is nu het beste, een breed middel om op te steunen die net lijkt op een luchtballon? of een _iets_ minder breed middel maar die door adequeet gebruik van alle buikspieren zo hard is al een rock?

en ik heb hier de indruk dat ik ongelooflijk begin te lullen :)
 
eh, dat is net hetgene waar ik bang voor ben.. ik heb al zo'n dikke buik (aanleg) dat ik totaal niet van plan ben 'm met squatten nog dikker te maken door tegen zo'n riem aan te duwen.. wel leuke truc met die bezemsteel.
maar idd heeeeeel veel powerlifters hebben een flink dikke buik, was jou dat ook al opgevallen?

post je wel eens op ST?
 
ik post zelden op ST, maar lees redelijk vaak.

trouwens als je mij ziet trainen heb ik ook best een dikke buik hoor ;)

dat is omdat een brede frame beter is ervoor (over't algemeen bij de zwaardere venten toch).

maar met 't squatten ga je het niet echt krijgen. wel met véél hypertrophy ab work :p
 
O, dan is het maar goed dat ik bij de abdominal machine (crunches met tegengewicht) van de op kracht gerichte ab-setjes (10-8-6-4) af ben gestapt en naar duur-sets ben gegaan (50-30-25-20).
 
Originally posted by Spike
.....verder vind ik dat artikel van Chek niet echt goed... heb het gelezen, maar ook de reacties van Siff erop.....

Heb je misschien een linkje Spike?
 
Vraag me af of de gebruikte techniek nog uitmaakt als je een dunnere of dikkere buik hebt. De biomechanica verandert in ieder geval enigszins.
Ik zou mezelf vanuit een diepe squat niet kunnen wegduwen met mij 10% BF skinny buik zoals Louie Simmons doet.
 
Back
Naar boven