Fitness Seller

Wanneer kcal verhogen? (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Bodyenzo

Novice
Lid geworden
11 apr 2022
Berichten
10
Waardering
9
Lengte
1m71
Massa
54kg
Vetpercentage
16%
Hai allemaal, ik ben nieuw hier en ik hoop dat mijn vraag op de juiste plek komt. (Vergeef me als het niet zo is 😊)
enige info; train nu 1,5 jaar, 3 x per week, vrouw, 45 jaar, 54,5 kg, 171 cm, vet 16/17%, na cutten nu sinds 3 mnd op 2100 kcal. (vermoed dat ik op onderhoud zit). Boek nog steeds lichte progressie binnen mijn schema’s. Spieren al goed zichtbaar . Krijg steeds meer eetlust, alsof mijn lijf zegt; graag meer dan 2100 kcal erin. Maar wanneer weet je of je dit kan/wil doen? Wanneer is een moment dat het effectief is om de kcal te verhogen? Ik zou zeker nog wat gespierder willen worden, maar hoe bouw ik dit qua voedinginname op? (Marco’s komen wel goed)
 
  • Like
Waarderingen: LJ
Als je wilt aankomen moet je boven je onderhoud eten, als je niet wilt aankomen moet je dus je kcal niet verhogen.

Als je spieren wilt opbouwen is het beter om boven je onderhoud te eten, 200-300 kcal erboven en je zou moeten aankomen. Als je niet meer aankomt moet je je kcal verhogen anders niet
 
Bedankt voor je snelle reactie!
Het liefst kom ik niet aan maar krijg ik wel meer spiermassa. Alleen dat werkt niet zo weet ik inmiddels, maar best lastig om die mindset te veranderen. Ik ga eens starten met 2300 kcal vanaf morgen, zie er wel echt naar uit wat meer te kunnen eten. kijken wat dat gaat betekenen op de weegschaal de komende maand.
En als het goed is, is die toename aan gewicht dan met name spiermassa?🤷‍♀️
 
Je gaat nooit alleen spier aankomen, een deel zal vet zijn en miss een beetje meer water vasthouden, maar dit hangt af van je voeding.

Blijf in een kleine surplus en de hoeveelheid vet zal onder controle moeten blijven, als je vetpercentage te veel stijgt kan je altijd je calorieën wat verlagen.
 
Ik zou me zeker richten op aankomen en lekker spieren bouwen. Met 54 kg op 1,71 m ben je al aan de lichte kant.
En als vrouw zit je al heel erg laag is vet%.

Dus lekker 250-300 kcal boven.onderhoud eten en zien wat t doet.
 
Dank jullie, deze antwoorden had ik wel even nodig om het gewoon te gaan doen!
 
je kunt ook eerst starten met 3-4 dagen verhoogd, dan kijk je na 2-3 weken wat het resultaat is. Kun je altijd nog voor volle week gaan.
 
vermoed dat ik op onderhoud zit
Heb je de afgelopen 3 maanden ook bijgehouden wat die 2100Kcal met je lichaam deed? Blijf je stabiel met een zelfde hoeveelheid verbuik over die periode dan zit je inderdaad rond je onderhoud.

Inmiddels al progressie geboekt?
 
Hai, wat aardig dat je dat vraagt!
met die 2100 kcal bleef ik stabiel qua gewicht. Ik maakte lichte progressie binnen mijn schema.
Nu paar weken 2300 kcal en 0,5 kg aangekomen. Dat vind ik spannend. Ik merk wel dat het nodig is om te presteren. Soms denk ik eraan om toch een PT elke week mee te laten kijken. Nu doe ik dat eens in de 8 wk.
 
Dat is dan toch de stijging waarop je plande toch? Vet% gewoon goed in de gaten houden en een PT kan je daar zeker bij helpen!
Niet te bang zijn voor de gevolgen van zo'n lichte verhoging. Je zal wel moeten voor het aanzetten van wat extra spieren.
 
Even een update; inmiddels ruim 2400 kcal sinds 3 wk maar gewicht (54,3) is weer van waar ik kwam😩
Niet leuk, bij meting blijk ik ook geen spiermassa te hebben opgebouwd.( ten opzichte van 3 mnd terug)
Herkennen mensen dit? Ik heb het idee dat de uitvoering van mijn workout best oké is. Boek nog steeds lichte progressie in de zin van extra hh of gewicht iets omhoog.
Ga vanaf deze week 4 keer trainen ipv 3 keer. En dan split schema die ik doorloop met PT.
 
Hoe zien je resultaten er in de spiegel uit? Zie je wel vooruitgang qua spieropbouw? Zijn je dagelijkse activiteiten verhoogd de laatste periode waardoor je miss meer kcal hebt verbrand de afgelopen tijd? Mocht je strict zijn geweest qua voeding en training en je komt echt niet aan en staat stil denk ik dat je er weer een beetje bovenop moet doen.
 
enige waar ik zichtbaar mijn spieren ontwikkel is mijn buik en heeeeeeel minimaaal schouders. (man zegt het duidelijk aan benen te zien, ik zie het niet)
met mooier weer ben ik wel activer inderdaad, daar heb ik niet bij stilgestaan.
met voeding ben ik strict, althans ik neem wel een marge van ong 50 kcal. Maar dat is meestal in de plus dan. Training volgens schema, alleen niet echt vaste dagen en tijden. Doen jullie dat wel? Heeft dat invloed? Ik kom wel aan de drie keer pw (vanaf deze week 4)
 
ik denk dat je misschien wel meer verbrand per dag dan je denkt, en dat je nu vaak op je onderhoud kcal hebt gezeten of miss wel net iets eronder soms.
mocht je consequent hebben gewogen en blijf je echt op hetzelfde gewicht hangen zal je toch iets moeten gaan ophogen om te kijken of je dan weer in die stijgende lijn terecht komt qua gewicht, gewoon kleine stapjes doen. qua tijden voor het trainen maakt het niet echt uit, al merk ik persoonlijk wel dat ik bijv lekkerder train als ik al meerdere maaltijden op heb, maar dat is voor iedereen anders.
 
Even een update; inmiddels ruim 2400 kcal sinds 3 wk maar gewicht (54,3) is weer van waar ik kwam😩
Niet leuk, bij meting blijk ik ook geen spiermassa te hebben opgebouwd.( ten opzichte van 3 mnd terug)
Herkennen mensen dit?
Ja, je eet minder dan je verbruikt. Simple as that.
Ga eens 300 kcal meer eten per dag, weeg iedere dag zodra je wakker wordt en zonder kleding. Zo kun je je weekgemiddelde lichaamsgewicht goed bijhouden en kcal inname bijsturen indien nodig. Kom je niet of te weinig aan --> meer kcal en vice versa.
Ik weet niet wat voor vrouwen een goede hoeveelheid is, maar krijg je ook genoeg eiwitten binnen?
 
enige waar ik zichtbaar mijn spieren ontwikkel is mijn buik en heeeeeeel minimaaal schouders. (man zegt het duidelijk aan benen te zien, ik zie het niet)
Maak foto's voor jezelf, ( en misschien kun je de omvang meten en vergelijken met eerdere meetingen).

Hoe meet jij of je spieren bij hebt gekregen ?
ik ben tevree als de gewichten waarmee ik train gelijkelijk zwaarder worden, spieren volgen dan vanzelf, maar dat gaat nu eenmaal ontzettend traag. Maar over een aantal jaren... lijkt het wel wat :thumb:
 
Ja, je eet minder dan je verbruikt. Simple as that.
Ga eens 300 kcal meer eten per dag, weeg iedere dag zodra je wakker wordt en zonder kleding. Zo kun je je weekgemiddelde lichaamsgewicht goed bijhouden en kcal inname bijsturen indien nodig. Kom je niet of te weinig aan --> meer kcal en vice versa.
Ik weet niet wat voor vrouwen een goede hoeveelheid is, maar krijg je ook genoeg eiwitten binnen?
Sorry voor late reactie! Ik eet minimaal 110 gram eiwit per dag. Eiwitten vind ik makkelijker dan koolhydraten eigenlijk. Gek op vis, en eet veel kwark. Maarrrr inmiddels zijn we weer ietsje verder en ik ben gemiddeld genomen een kg zwaarder! Voel me veel energieker en kan nu ook zwaarder trainen
 
Maak foto's voor jezelf, ( en misschien kun je de omvang meten en vergelijken met eerdere meetingen).

Hoe meet jij of je spieren bij hebt gekregen ?
ik ben tevree als de gewichten waarmee ik train gelijkelijk zwaarder worden, spieren volgen dan vanzelf, maar dat gaat nu eenmaal ontzettend traag. Maar over een aantal jaren... lijkt het wel wat :thumb:
Op de sportschool is een meetapparaat (Dmv elektroden). Schijnt niet super nauwkeurig te zijn maar door consequent maandelijks op eenzelfde tijdstip te meten zie je wel een goede lijn. En idd, foto’s zeggen meer!
Ben inmiddels een kilo zwaarder terwijl mijn buikspieren steeds beter zichtbaar worden! Dus dat is positief. Benen duren volgens mij vooral bij vrouwen langer voordat je echt resultaat ziet.
 
Back
Naar boven