AndroidHealthClinic

Wanneer kip wegen

Bezoekers in dit topic

beeldkijker

Competitive Bodybuilder
Lid geworden
13 okt 2015
Berichten
2.811
Waardering
1.050
Lengte
1m83
Massa
86kg
Best Dbb'ers

De titel zegt het al.. wanneer moet je kip wegen? Voor of na het voorbereiden.

De vraag waarom ik stel is omdat kip natuurlijk voor het bereiden vol met vocht zit, en dus zwaarder is. Na het bakken van 250gr bijvoorbeeld blijft er maar 125 gr over (voorbeeld).

Waar ik eigenlijk mee zit, zijn de voedingswaarden. Op de verpakking staat natuurlijk de voedingswaarde van het product on bereid. Nou is het zo dat wanneer je de kip bereid, de voedingswaarde zelfde blijven omdat je natuurlijk alleen het vocht uit haalt.

Maar als ik de kip voor af weeg. Weegt het dus 250gr (even een rekensommetje)

Heb ik dan:
250gr = 262kcal
250gr = 55eiwit
op? (on bereid)

of heb ik dan

125gr = 131kcal
125gr = 27,5 eiwit
op (bereid)

Dit is namelijk qua eiwit en kcal best groot verschil.

Ik lees veel dat je kip on bereid moet wegen. Toch twijfel ik omdat je maar 125gr op eet ipv 250gr..
 
Ik zet altijd gewoon in my fitnesspal: kipfilet gebraden (krijg je precies te zien wat er in zit).
_________________________________________________________________________

Wel gebraden afgewogen dan natuurlijk
 
Gewoon bij musclemeat halen :p
 
Vlees en vis altijd afwegen voor je kookt en dit ook zo ingeven:

uitleg van Scoob hierover:

Bij vlees altijd het rauw gewicht nemen (bij Muscle Meat bevroren gewicht), omdat welk vlees of vis product je ook bakt, het altijd vocht dat van nature er in zit, naar buiten treed, maar geen geen macro's zoals eiwit, vetten etc zijn. Om een voorbeeld te geven: onze beef jerky labtest waar we 150gr biefstukken via de oven naar 50gr brengen. Deze 50gr heeft de voedingswaarde van de 150gr rauwe biefstuk. De 'Clue' is dat het niet uit maakt hoeveel vocht je verliest (via de oven verlies je bv vaak meer dan bakken), zolang het vocht van nature er maar in zat, en geen vocht was toegevoegd. Als je bv de LIDL diepvries kip zak koopt waar 8% water aan toegevoegd is (zie achterkant label), dan moet je dus anders gaan rekenen. We gaan nooit van bereid gewicht uit, omdat dit niet stabiel is. De ene keer vak je de kip een minuut langer dan de andere keer, waardoor het gewicht schommelt. Bij bereide producten in de supermarkt en bij Muscle Meat ligt dat anders, omdat dit machinaal gebeurt met minder dan een 1% afwijking. Daardoor kan je wel van bereid macro's uit gaan.

Bij vis zit er vaak een glacering om heen, bescherm laag van ijs. Ook wel uitlek gewicht. Stel er staat 600gr, uitlek gewicht 540gr. Dan betekent dat er om de vis 10% water toegevoegd is. Pak je dan deze vis, je weegt hem op 200gr, haal dan deze 10% er af. Je eet dan dus een rauw gewicht straks van 180gr.

Bij koolhydraten zoals rijst en pasta gaat de weg andersom, dit zuigt vocht op. Onze kant-en-klare basmati rijsten zijn bv makkelijk terug te rekenen: 100gr rauw = 250gr gekookt. Omdat je thuis niet weet hoeveel het opzuigt en het elke keer anders is, altijd met rauw gewicht rekenen.
 
Vlees en vis altijd afwegen voor je kookt en dit ook zo ingeven:

uitleg van Scoob hierover:

Bij vlees altijd het rauw gewicht nemen (bij Muscle Meat bevroren gewicht), omdat welk vlees of vis product je ook bakt, het altijd vocht dat van nature er in zit, naar buiten treed, maar geen geen macro's zoals eiwit, vetten etc zijn. Om een voorbeeld te geven: onze beef jerky labtest waar we 150gr biefstukken via de oven naar 50gr brengen. Deze 50gr heeft de voedingswaarde van de 150gr rauwe biefstuk. De 'Clue' is dat het niet uit maakt hoeveel vocht je verliest (via de oven verlies je bv vaak meer dan bakken), zolang het vocht van nature er maar in zat, en geen vocht was toegevoegd. Als je bv de LIDL diepvries kip zak koopt waar 8% water aan toegevoegd is (zie achterkant label), dan moet je dus anders gaan rekenen. We gaan nooit van bereid gewicht uit, omdat dit niet stabiel is. De ene keer vak je de kip een minuut langer dan de andere keer, waardoor het gewicht schommelt. Bij bereide producten in de supermarkt en bij Muscle Meat ligt dat anders, omdat dit machinaal gebeurt met minder dan een 1% afwijking. Daardoor kan je wel van bereid macro's uit gaan.

Bij vis zit er vaak een glacering om heen, bescherm laag van ijs. Ook wel uitlek gewicht. Stel er staat 600gr, uitlek gewicht 540gr. Dan betekent dat er om de vis 10% water toegevoegd is. Pak je dan deze vis, je weegt hem op 200gr, haal dan deze 10% er af. Je eet dan dus een rauw gewicht straks van 180gr.

Bij koolhydraten zoals rijst en pasta gaat de weg andersom, dit zuigt vocht op. Onze kant-en-klare basmati rijsten zijn bv makkelijk terug te rekenen: 100gr rauw = 250gr gekookt. Omdat je thuis niet weet hoeveel het opzuigt en het elke keer anders is, altijd met rauw gewicht rekenen.

Okay, maar je mag er toch wel vanuit gaan dat my fitnesspal het goed berekent heeft ?
Ik bak altijd kipfilet en prepp dan zakjes van 50 gram (vries ze dan in). Dat is niet wijs dan ?
 
Vlees en vis altijd afwegen voor je kookt en dit ook zo ingeven:

uitleg van Scoob hierover:

Bij vlees altijd het rauw gewicht nemen (bij Muscle Meat bevroren gewicht), omdat welk vlees of vis product je ook bakt, het altijd vocht dat van nature er in zit, naar buiten treed, maar geen geen macro's zoals eiwit, vetten etc zijn. Om een voorbeeld te geven: onze beef jerky labtest waar we 150gr biefstukken via de oven naar 50gr brengen. Deze 50gr heeft de voedingswaarde van de 150gr rauwe biefstuk. De 'Clue' is dat het niet uit maakt hoeveel vocht je verliest (via de oven verlies je bv vaak meer dan bakken), zolang het vocht van nature er maar in zat, en geen vocht was toegevoegd. Als je bv de LIDL diepvries kip zak koopt waar 8% water aan toegevoegd is (zie achterkant label), dan moet je dus anders gaan rekenen. We gaan nooit van bereid gewicht uit, omdat dit niet stabiel is. De ene keer vak je de kip een minuut langer dan de andere keer, waardoor het gewicht schommelt. Bij bereide producten in de supermarkt en bij Muscle Meat ligt dat anders, omdat dit machinaal gebeurt met minder dan een 1% afwijking. Daardoor kan je wel van bereid macro's uit gaan.

Bij vis zit er vaak een glacering om heen, bescherm laag van ijs. Ook wel uitlek gewicht. Stel er staat 600gr, uitlek gewicht 540gr. Dan betekent dat er om de vis 10% water toegevoegd is. Pak je dan deze vis, je weegt hem op 200gr, haal dan deze 10% er af. Je eet dan dus een rauw gewicht straks van 180gr.

Bij koolhydraten zoals rijst en pasta gaat de weg andersom, dit zuigt vocht op. Onze kant-en-klare basmati rijsten zijn bv makkelijk terug te rekenen: 100gr rauw = 250gr gekookt. Omdat je thuis niet weet hoeveel het opzuigt en het elke keer anders is, altijd met rauw gewicht rekenen.
Ik heb gisteravond me kip gewogen, en die kwam op 231gr (on bereid) uit. Dit betekent dus dat ik vandaag 231gr = 243kcal en 50,8 eiwit op heb..? Gebakken was het rond de 130gr btw.
 
Laatst bewerkt:
Okay, maar je mag er toch wel vanuit gaan dat my fitnesspal het goed berekent heeft ?
Ik bak altijd kipfilet en prepp dan zakjes van 50 gram (vries ze dan in). Dat is niet wijs dan ?
Maar mf berekent niets he? Dat is ingegeven door gebruikers..ik neem altijd voedingswaarden op de zak of vraag ze desnoods in de winkel. Af en toe als ik het niet kan vinden google ik en als het dan nog niet lukt neem ik een ander product dat myfitness al kent.

Maar iedereen kan daar aanpassingen in maken he, dus er van uit gaan dat dat allemaal juist is..

Hier even opgezocht:

http://www.voedingswaardetabel.nl/voedingswaarde/voedingsmiddel/?id=16

Ongekookt:

Per 100 gr:

100 kcal
22.8 gr eiwit
0 koolhydraten
0.9 vet
http://www.voedingswaardetabel.nl/voedingswaarde/voedingsmiddel/?id=1252

Gebakken:
Per 100 gr:

157 kcal
30 gr eiwit
0 gr koolhydraten
4 gr vet

Zit dus per 100 gr wel een verschil op, maar als je dus je kip achteraf weegt maar ingeeft als niet bereid kom je niet goed uit
 
  • Like
Waarderingen: Inb4
Ik weeg ze gebakken af en gebruik hiervoor de voedingswaarde van voedingswaardetabel.nl > kipfilet (bereid)

150 gram gewogen gebakken kip is natuurlijk veel kip meer als 150 ongebakken kip, dus ook meer kcal eiwitten en vetten
 
Ik weeg het van te voren omdat ik m'n kip in zakjes van 350gram verdeel en vervolgens de vriezer in gooi. Onbereid.

Als jij het onbereid wilt wegen, dan moet je in MyFitnessPal wel eentje opzoeken die onbereid is.
Als je het bereid weegt, dan zoek je in MyFitnessPal eentje op die bereid is.

Zo moeilijk is dit toch niet? :p
 
Maar mf berekent niets he? Dat is ingegeven door gebruikers..ik neem altijd voedingswaarden op de zak of vraag ze desnoods in de winkel. Af en toe als ik het niet kan vinden google ik en als het dan nog niet lukt neem ik een ander product dat myfitness al kent.

Maar iedereen kan daar aanpassingen in maken he, dus er van uit gaan dat dat allemaal juist is..

Hier even opgezocht:

http://www.voedingswaardetabel.nl/voedingswaarde/voedingsmiddel/?id=16

Ongekookt:

Per 100 gr:

100 kcal
22.8 gr eiwit
0 koolhydraten
0.9 vet
http://www.voedingswaardetabel.nl/voedingswaarde/voedingsmiddel/?id=1252

Gebakken:
Per 100 gr:

157 kcal
30 gr eiwit
0 gr koolhydraten
4 gr vet

Zit dus per 100 gr wel een verschil op, maar als je dus je kip achteraf weegt maar ingeeft als niet bereid kom je niet goed uit

Duidelijk, dank voor de moeite.
 
Ik weeg het van te voren omdat ik m'n kip in zakjes van 350gram verdeel en vervolgens de vriezer in gooi. Onbereid.

Als jij het onbereid wilt wegen, dan moet je in MyFitnessPal wel eentje opzoeken die onbereid is.
Als je het bereid weegt, dan zoek je in MyFitnessPal eentje op die bereid is.

Zo moeilijk is dit toch niet? :p
nee klopt, maar het gaat er mij om dat zoals eerder vermeld hier, ik 231gr on bereid kip heb en rond de 130gr bereid. Maar heb ik nou die 231gr on bereid(253kcal en 50gr eiwit) op of die 130 gr(131kcal 27eiwit) bereid op.
 
Ik weeg het van te voren omdat ik m'n kip in zakjes van 350gram verdeel en vervolgens de vriezer in gooi. Onbereid.

Als jij het onbereid wilt wegen, dan moet je in MyFitnessPal wel eentje opzoeken die onbereid is.
Als je het bereid weegt, dan zoek je in MyFitnessPal eentje op die bereid is.

Zo moeilijk is dit toch niet? :p

Nee maar ja dat zei ik ook niet. Ik hanteer hetzelfde systeem.
Alleen Sayer zei dat de gegevens in MF ook door gebruikers in gegeven is dus dat dat ook niet 100% betrouwbaar is.
Dat zal ongetwijfeld wel kloppen.

De link naar de voedingswaardetabel is dus wel handig.
Maar goed, ik val ook niet over elke gram.
 
Nee maar ja dat zei ik ook niet. Ik hanteer hetzelfde systeem.
Alleen Sayer zei dat de gegevens in MF ook door gebruikers in gegeven is dus dat dat ook niet 100% betrouwbaar is.
Dat zal ongetwijfeld wel kloppen.

De link naar de voedingswaardetabel is dus wel handig.
Maar goed, ik val ook niet over elke gram.
Ik zoek niks op in MF. Ik vul letterlijk alles zelf in, in MF :P en als je het product al een keer eerder zelf hebt ingevuld hoef je het later niet te doen.
 
beeldkijker mij lijkt dat je het bereid op hebt, toch ?
 
beeldkijker mij lijkt dat je het bereid op hebt, toch ?
Ja klopt, maar waarom zou je het dan on bereid wegen.. dat is dus waar ik mee zit. On bereid of bereid wegen.. hoeveelheid kcal en eiwit..
 
Ja klopt, maar waarom zou je het dan on bereid wegen.. dat is dus waar ik mee zit. On bereid of bereid wegen.. hoeveelheid kcal en eiwit..

Nou ja wat ik uit de post van Sayer begrijp is dat je de waarden van de onbereidde kip moet nemen, omdat je alleen het vocht eruit braadt. Uitzonderingen daar gelaten (bijv. bij Musle Meat / zie post).
Als ik het goed begrijp heb ik het dan altijd verkeerd gedaan.

Hoewel dit dan mijns inziens wel weer de post van Biomek tegenspreekt.
Snap het ook niet meer helemaal.

Interessante vraag iig
 
Nou ja wat ik uit de post van Sayer begrijp is dat je de waarden van de onbereidde kip moet nemen, omdat je alleen het vocht eruit braadt. Uitzonderingen daar gelaten (bijv. bij Musle Meat / zie post).
Als ik het goed begrijp heb ik het dan altijd verkeerd gedaan.

Hoewel dit dan mijns inziens wel weer de post van Biomek tegenspreekt.
Snap het ook niet meer helemaal.

Interessante vraag iig
Haha daarom stel ik de vraag ook. De antwoorden verschillen vaak.

Maar uiteindelijk nog steeds geen duidelijk antwoord :P
 
  • Like
Waarderingen: Inb4
Ik zou onbereid (voedingswaarden op de verpakking) lijkt me dat bereid de vetstof die is gebruikt is meegeteld (en dat kan bij jou dus verschillen).

Ik weeg zelf m'n vetstof (kokosolie) voor het koken af en m'n vlees ook ongekookt en geef het dan ook zo in
 
  • Like
Waarderingen: Inb4
Ik zou onbereid (voedingswaarden op de verpakking) lijkt me dat bereid de vetstof die is gebruikt is meegeteld (en dat kan bij jou dus verschillen).

Ik weeg zelf m'n vetstof (kokosolie) voor het koken af en m'n vlees ook ongekookt en geef het dan ook zo in
of te wel ik heb de on bereide 231gr kipfilet op, dus 243kcal en 50gr eiwit..???

en niet de bereidde 125gr 131kcal 27eiwit.
 
of te wel ik heb de on bereide 231gr kipfilet op, dus 243kcal en 50gr eiwit..???

en niet de bereidde 125gr 131kcal 27eiwit.
Ik zie nu dat je voor bereide en onbereide dezelfde kcal gebruikt...dat is juist wat ik hierboven uitleg. Je kcal zijn gebaseerd op onbereid, je hebt dus 231 243 kcal en 50 gr eiwit binnen

Die 125 gr bereid met 131 kcal en 27 eiwit is gewoon fout omdat exact dezelfde waarden zijn (dus je gebruikt voor beide dezelfde waarden en niet de waarde van ongekookt vs gekookt)
 
Back
Naar boven