AndroidHealthClinic

Wanneer kip wegen

Bezoekers in dit topic

Ik zie nu dat je voor bereide en onbereide dezelfde kcal gebruikt...dat is juist wat ik hierboven uitleg. Je kcal zijn gebaseerd op onbereid, je hebt dus 231 243 kcal en 50 gr eiwit binnen

Die 125 gr bereid met 131 kcal en 27 eiwit is gewoon fout omdat exact dezelfde waarden zijn (dus je gebruikt voor beide dezelfde waarden en niet de waarde van ongekookt vs gekookt)
ahh okee nu snap ik je dan :p verkeerd gelezen. Dan weet ik nu dus dat je vlees altijd on bereid moet wegen.

50gr eiwit is dus sowieso al binnen bij deze maaltijd :D thx voor de antwoorden.

Inb4 hoop dat jij hier ook wat wijzer van ben geworden haha :D
 
  • Like
Waarderingen: Inb4
nee klopt, maar het gaat er mij om dat zoals eerder vermeld hier, ik 231gr on bereid kip heb en rond de 130gr bereid. Maar heb ik nou die 231gr on bereid(253kcal en 50gr eiwit) op of die 130 gr(131kcal 27eiwit) bereid op.

253 kcal 50 gr eiwit.
 
ahh okee nu snap ik je dan :p verkeerd gelezen. Dan weet ik nu dus dat je vlees altijd on bereid moet wegen.

50gr eiwit is dus sowieso al binnen bij deze maaltijd :D thx voor de antwoorden.

Inb4 hoop dat jij hier ook wat wijzer van ben geworden haha :D

Ja idd, ik kreeg al zo'n donkerbruin vermoeden dat ik abuis zat. Thanx !
 
Vlees en vis altijd afwegen voor je kookt en dit ook zo ingeven:

uitleg van Scoob hierover:

Bij vlees altijd het rauw gewicht nemen (bij Muscle Meat bevroren gewicht), omdat welk vlees of vis product je ook bakt, het altijd vocht dat van nature er in zit, naar buiten treed, maar geen geen macro's zoals eiwit, vetten etc zijn. Om een voorbeeld te geven: onze beef jerky labtest waar we 150gr biefstukken via de oven naar 50gr brengen. Deze 50gr heeft de voedingswaarde van de 150gr rauwe biefstuk. De 'Clue' is dat het niet uit maakt hoeveel vocht je verliest (via de oven verlies je bv vaak meer dan bakken), zolang het vocht van nature er maar in zat, en geen vocht was toegevoegd. Als je bv de LIDL diepvries kip zak koopt waar 8% water aan toegevoegd is (zie achterkant label), dan moet je dus anders gaan rekenen. We gaan nooit van bereid gewicht uit, omdat dit niet stabiel is. De ene keer vak je de kip een minuut langer dan de andere keer, waardoor het gewicht schommelt. Bij bereide producten in de supermarkt en bij Muscle Meat ligt dat anders, omdat dit machinaal gebeurt met minder dan een 1% afwijking. Daardoor kan je wel van bereid macro's uit gaan.

Bij vis zit er vaak een glacering om heen, bescherm laag van ijs. Ook wel uitlek gewicht. Stel er staat 600gr, uitlek gewicht 540gr. Dan betekent dat er om de vis 10% water toegevoegd is. Pak je dan deze vis, je weegt hem op 200gr, haal dan deze 10% er af. Je eet dan dus een rauw gewicht straks van 180gr.

Bij koolhydraten zoals rijst en pasta gaat de weg andersom, dit zuigt vocht op. Onze kant-en-klare basmati rijsten zijn bv makkelijk terug te rekenen: 100gr rauw = 250gr gekookt. Omdat je thuis niet weet hoeveel het opzuigt en het elke keer anders is, altijd met rauw gewicht rekenen.

Maar dan praat Scoob over hun eigen producten. Grootste gros hier op de forum loopt de koopjes af in de supermarkten. Laat nou net zo zijn dat bijna alle ketens hun producten extra aanvullen met water, want meer gewicht is hoger in de prijs. En dit gebeurd nog steeds op grote schaal. Dan kloppen die waardes al helemaal niet meer!
 
Maar dan praat Scoob over hun eigen producten. Grootste gros hier op de forum loopt de koopjes af in de supermarkten. Laat nou net zo zijn dat bijna alle ketens hun producten extra aanvullen met water, want meer gewicht is hoger in de prijs. En dit gebeurd nog steeds op grote schaal. Dan kloppen die waardes al helemaal niet meer!
Heb je gelijk in, vanaf december 2016 gaan ze dit in belgie wel verplichten en zou knoeien ook moeilijker worden:

[Link niet meer beschikbaar]

Meeste vlees dat ik zelf koopt komt wel uit het vriesvak, zelf als ik het laat ontdooien is er niet veel verschil in gewicht en gebruik ik dus gewoon de voedingswaarden aangegeven op de verpakking.

Wat je verder moet doen met opgespoten voeding (Jonathan Later is hier een tijd actief mee bezig geweest op FB, paar keer bij AH enorm verschil gekocht) moet je denk ik zelf bepalen...het is niet zo dat ze het allemaal en altijd doen (en zeker ook niet bij alle voedingsmiddelen).

Ik blijf het op safe spelen en doe het ongekookt met de voedingswaarden op de verpakking (of andere voedingswaarden die ik online kan vinden van ongekookte voedingswaren)
 
Back
Naar boven