AndroidHealthClinic

Wanneer Proteïne?

Bezoekers in dit topic

creative

Novice
15 jaar lid
Lid sinds
19 okt 2003
Berichten
9
Waardering
0
Wanneer is nou het ideale tijdstip om je proteïneshake in te nemen?
 
s'morgens vroeg als je wakker word en direct na je training, dan heb ik het over whey proteine
 
admin zei:
Shakes zijn snelle leveranciers. Dus op momenten dat je snelle aanvoer wenst van aminozuren. idd s ochtends en voor/na training.

whey-shakes zijn snel.

Als je er langzame eiwitten in gooit (calcium caseinaat, soja-eiwitpoeder ...) dan is het toch geen snelle leverancier ? Dan maakt het ook niet uit wanneer je het drinkt lijkt me.

(trouwens, dat artikel op ergogenics blijft me toch niet lekker zitten... http://www.ergogenics.org/koolhydraten6.html )
 
Laatst bewerkt:
ik heb er ook nog eens over na zitten denken maar ik ben er nog niet over uit. weet ook niet of mijn beredenering goed zit. Ben er nog niet ghelemaal in thuis en jammergenoeg ook niet veel tijd om t uit te zoeken..k*tschool:grumble::D

maar als je getraind hebt werken de transportmoleculen die glucose van buiten de cel opziugen om vervolgens de cel in te brengen harder dan op een ander moment. deze GLUT4 zorgt erzodoende voor dat suikers de spiercel in worden getrokken=glycogeenvoorraad aanvullen.

t is bekend dat glycogeen na de training moet worden aangevuld. Je spiercellen zijn dan zowiezo gevoeliger voor insuline. als deze glycogeenreserves vol zitten kunnen de spieren pas nieuwe spierproteinen aanmaken dus vandaar deze beredenering zou t kunne dat wei (t is en blijft een eiwit) overbodig zou kunnen zijn.

kan me idd ook wel voorstellen dat na je training enkel suikers kunnen opnemen maar punt is dat veel onderzoeken gebaat zijn bij eiwitten na de training. zal wat zijn als blijkt dat je enkel dextrose nodig hebt na de training en dus geen wei.

is al bekend dat vetten een nono zijn in je shake. en waarom? omdat vet meer tijd nodig hebben om te verteren. hierdoor zal de kh langzamer in je bleod en dus je spieren komen.

zou dit dan t zelfde geleden voor (snelle) eiwitten? eiwiiiten worden ook langzamer opgenomen dan kh. maar wei is wel een snel eiwit...dus ik weet nie in hoeverre wei zich gedraagt als een snelle suiker (in die zin dat t ook evensnel wordt opgenomen als suiker) en als een echt eiwit als je snapt wat ik bedeol

en sochtend wei? vind ik ook niet echt nodig..althans, ik vind t t geld niet waardig
 
Het is moeilijk om er echt iets over te vinden op het web... alleen verhalen van supplementen pushers, en in de zin van als Ronnie het doet moet het wel goed zijn...

Het enige wat ik vond was

Recently, we studied the effects of ingestion of carbohydrate with this mixture of wheat protein hydrolysate, free leucine and phenylalanine on postexercise insulin levels and muscle glycogen synthesis rates in trained athletes (van Loon et al. 2000b ). We demonstrated a substantial, additional increase in insulin response after the ingestion of this mixture (0.4 g · kg-1 · h-1) in addition to normal postexercise carbohydrate consumption rates (0.8 g · kg-1 · h-1). In accordance with Zawadzki et al. (1992) , we reported a significant acceleration of muscle glycogen synthesis rates compared with the ingestion of only carbohydrate (0.8 g · kg-1 · h-1). However, these increased muscle glycogen synthesis rates were not significantly higher than synthesis rates observed after the ingestion of larger amounts of carbohydrate (1.2 g · kg-1 · h-1).

dus 0.8 g/kg KH + 0.4 g/kg wei is verhoogt de glycogeenvoorraad (muscle glycogen synthesis rates) sneller dan alleen 0.8 g/kg KH. Echter eigenlijk niet veel meer dan gewoon 1.2 g/kg KH. Leuk, maar toch weinig zeggend.

Wat ik ook vond op de website van HST is:

Studies have shown no difference between different types of carbohydrates eaten post exercise and the rate of glycogen replenishment as long as sufficient quantities of carbohydrate are consumed (Burke 1997). Even when the post exercise meal contains other macronutrients such as proteins and fats, the rate of glycogen replenishment is not hindered, given there is sufficient carbohydrate in the meal as well.

Dat gaat al helemaal dwars tegen alles in wat we aannemen. Hij gaat zelfs nog verder:

These studies tell us that the rate-limiting step in glycogen replenishment after exercise is not in digestion or the glycemic index of a given source of carbohydrate. Over a 24-hour period it is the total amount of carbohydrate consumed that is important.

Het window is dus nog veel groter dan het eerste uurtje blijkbaar. Dit zou trouwens wel overeenkomen met wat er gezegd wordt in het artikel http://www.bodybuilding.com/fun/kelly3.htm waarin ook een lange periode wordt aangehouden (8 uur) waarin veel KH gegeten moeten worden. (uberhaupt een interessant artikel dat echter een beetje op zichzelf staat, niemand anders over gehoord)

Ergo... timing is belangrijk, KH zijn belangrijk, eiwitten zijn altijd belangrijk maar verder snap ik er gewoon niet zo veel van. (dus ik doe voorlopig maar wat de rest (inclusief Ronnie) ook doet en zie wel waar het schip strand :)

W.
 
dandyman zei:
ik heb er ook nog eens over na zitten denken maar ik ben er nog niet over uit. weet ook niet of mijn beredenering goed zit. Ben er nog niet ghelemaal in thuis en jammergenoeg ook niet veel tijd om t uit te zoeken..k*tschool:grumble::D

maar als je getraind hebt werken de transportmoleculen die glucose van buiten de cel opziugen om vervolgens de cel in te brengen harder dan op een ander moment. deze GLUT4 zorgt erzodoende voor dat suikers de spiercel in worden getrokken=glycogeenvoorraad aanvullen.

t is bekend dat glycogeen na de training moet worden aangevuld. Je spiercellen zijn dan zowiezo gevoeliger voor insuline. als deze glycogeenreserves vol zitten kunnen de spieren pas nieuwe spierproteinen aanmaken dus vandaar deze beredenering zou t kunne dat wei (t is en blijft een eiwit) overbodig zou kunnen zijn.

kan me idd ook wel voorstellen dat na je training enkel suikers kunnen opnemen maar punt is dat veel onderzoeken gebaat zijn bij eiwitten na de training. zal wat zijn als blijkt dat je enkel dextrose nodig hebt na de training en dus geen wei.

is al bekend dat vetten een nono zijn in je shake. en waarom? omdat vet meer tijd nodig hebben om te verteren. hierdoor zal de kh langzamer in je bleod en dus je spieren komen.

zou dit dan t zelfde geleden voor (snelle) eiwitten? eiwiiiten worden ook langzamer opgenomen dan kh. maar wei is wel een snel eiwit...dus ik weet nie in hoeverre wei zich gedraagt als een snelle suiker (in die zin dat t ook evensnel wordt opgenomen als suiker) en als een echt eiwit als je snapt wat ik bedeol

en sochtend wei? vind ik ook niet echt nodig..althans, ik vind t t geld niet waardig


Whey + dextrose zorgt voor een hogere insuline piek dan dextrose alleen. Daardoor zal de glucose sneller worden opgenomen. Whey zal de dextrose ook niet(noemenswaardig) vertragen.
Misschien nog wel belangrijker is dat om anabool te zijn, niet alleen genoeg glycogeen, maar ook aminozuren aanwezig moeten zijn. Wacht je langer met het eten van eiwitten dan betekent dit ook dat het langer duurt voordat de aminozuren worden aangeleverd.
 
wazzup zei:
whey-shakes zijn snel.

Als je er langzame eiwitten in gooit (calcium caseinaat, soja-eiwitpoeder ...) dan is het toch geen snelle leverancier ? Dan maakt het ook niet uit wanneer je het drinkt lijkt me.
Eigenlijk wel, want het is en blijft vloeibaar voedsel, wat nog altijd sneller de maag verlaat dan vast voedsel als bijv vlees, wat dikker van structuur is en trager de maag verlaat.
 
wazzup zei:
whey-shakes zijn snel.

Als je er langzame eiwitten in gooit (calcium caseinaat, soja-eiwitpoeder ...) dan is het toch geen snelle leverancier ? Dan maakt het ook niet uit wanneer je het drinkt lijkt me.

(trouwens, dat artikel op ergogenics blijft me toch niet lekker zitten... http://www.ergogenics.org/koolhydraten6.html )

Het is zo dat whey veel te snel wordt opgenomen. Ik heb hier een artikel over op bodybuilding.com:http://www.bodybuilding.com/fun/catprot.htm
 
Back
Naar boven