AndroidHealthClinic

wanneer wisselen van schema? (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Zenzation

Competitive Bodybuilder
Lid geworden
5 sep 2019
Berichten
1.843
Waardering
1.574
Lengte
1m80
Massa
78kg
Vetpercentage
20%
ben een beginner en hoop dat ik niet teveel afgebrand ga worden, ik train nu precies een jaar en merk enige stagnatie in mijn ontwikkeling, wanneer is het verstandig om je schema om te gooien? dit in verband met het vinden van nieuwe manieren om je spieren te prikkelen, ik heb wel wat variatie aan mijn training toegevoegd maar ik merk dat ik vastloop, advies van ervaren heffers is welkom.
 
ik ben leergierig en sta voor alles open, nu weet ik dat iedereen verschillend is maar ik hou van experimenteren, wie het niet probeert zal het nooit weten.
 
Wat heb je tot nu toe gedaan?
 
Het zit hem vaak eerder in de energie intake als in de training, op hoeveel kcals zit je?
 
Niet zozeer de oefeningen, maar de intensiteit moet variabel.
 
Alles is een combinatie van trainen en voeding.

Ben je aan het cutten? (onder onderhoud eten) dan stagneer je op een gegeven moment wel qua je lifts.
Ben je aan het bulken dan kan je progressie blijven houden. Maar hier geldt ook weer wat voor schema train je. Hoe vaak per week, reps en sets etc.

Dus misschien het hele plaatje even neerzetten en ook of je cut of bulkt etc.
 
Wat heb je tot nu toe gedaan?

8 maanden lang met machines getraind (ben een noob, had ik al gezegd), laatste 4 maanden veel isolatie oefeningen, nu merk ik dat ik vastloop en vond ik het tijd om de echte kenners om advies te vragen, ik wilde mijzelf niet overspoelen met teveel informatie dus heb ik me laten inlezen over hoe een beginner het zou moeten aanpakken, nou tot hier ging het goed, nu volgt de stap die ik moet zetten om te kunnen sparren met de grote jongens.
 
Alles is een combinatie van trainen en voeding.

Ben je aan het cutten? (onder onderhoud eten) dan stagneer je op een gegeven moment wel qua je lifts.
Ben je aan het bulken dan kan je progressie blijven houden. Maar hier geldt ook weer wat voor schema train je. Hoe vaak per week, reps en sets etc.

Dus misschien het hele plaatje even neerzetten en ook of je cut of bulkt etc.

cutten en bulken heb ik veel tijd en geduld voor nodig, nu is mijn tweede jaar van start gegaan en is het tijd om ook deze termen grondig tot me te laten komen, ik heb eerst een tijdje willen heffen voordat ik gelijk alles tot me nam, de juiste uitvoering, techniek, stap voor stap, want alles in 1 keer willen doen is niet mogelijk. Jongens en meiden het heeft me echt moeite gekost om mij hier aan te melden, want ik wil geen schaamte over me afroepen, onzekerheid, maar wie geen vragen stelt zal nooit wat bereiken, ik wil heel graag leren, daarvoor ben ik ook hier.
 
Wat zijn je huidige stats op lifts als squat, bench en deadlift?
 
Je primaire doel zou moeten zijn om sterker te worden in basic oefeningen zoals squats, deadlifts, barbell rows, bench press, shoulder press. Als je je daar op focust volgt de rest vanzelf. Met machines en isolatie oefeningen ben je je tijd aan het verdoen.
 
cutten en bulken heb ik veel tijd en geduld voor nodig, nu is mijn tweede jaar van start gegaan en is het tijd om ook deze termen grondig tot me te laten komen, ik heb eerst een tijdje willen heffen voordat ik gelijk alles tot me nam, de juiste uitvoering, techniek, stap voor stap, want alles in 1 keer willen doen is niet mogelijk. Jongens en meiden het heeft me echt moeite gekost om mij hier aan te melden, want ik wil geen schaamte over me afroepen, onzekerheid, maar wie geen vragen stelt zal nooit wat bereiken, ik wil heel graag leren, daarvoor ben ik ook hier.


Vanuit eigen ervaring kan ik zeggen dat variatie het beste is wat je kan doen, toen met trainen starte deed ik ook vrijwel alles het zelfde en int begin ga je goed voorruit daarna zul je jezelf even moeten aanpassen en dit blijven herhalen wil je steeds progressie willen boeken.

Misschien werken deze handelingen die ik uitvoer bij jou ook.

Als eerste en belangrijkste even uitrekenen wat JIJ per dag nodig hebt aan voedingstoffen voor een spier opbouwend effect.

Daarna komt het leukste de winkel in en de hoeveelheid gr's per 100gr bekijken op het voedingswaarde tabel van het product. Bekijk ook de ingredieenten want soms komt het niet overeen van wat de waarde tabel aangeeft. Neem je simpele dingen mee die je makkelijk kunt combineren. Zoals sla, nootjes, vis, sausje al deze producten kun je weer combineren met iets anders.

Zolang je je voeding goed inorde is hoef je je eigenlijk geen zorgen te maken dat je spiermassen snel verdwijnt.

Na je training belangrijk om suikers, vitamines, aminos, eiwitten binnen te krijgen.
Voor je dat je gaat trainen belangrijk om suikers/carbs, eiwit.

Bij je training is het belangrijk om altijd op te warmen.
Beginnen met de oefening waarin je het zwakste bent.
Rouleer met je oefeningen 1x/2x per 2 maanden.
Oefeningen waarin je het meeste progressie boekt laat deze in je schema.
belangrijk om te stretchen, al doe je dit thuis of in de gym maar dit is echt belangrijk!
Cable oefeningen zijn in sommige gevallen beter omdat je je getrainde spier tot het uiterste uitrekt en samentrekt.
Belangrijk dat je een vaste routine hebt met dagen waarom je traint.
Je weet en aanvoelt wanneer je lichaam rust nodig heeft.
Doe met je setjes spelen, bv als je max 100 is begin dan met 40-60-80-100 of 40-60-80-100-80-60-40 of 100-50-100-50,gaat dit je te makkelijk knal je gewoon wat gewicht er weer op en zo zijn er talloze manieren in setjes.
Je lichaam geeft het aantal sec wel aan dat je rust nodig heeft tussen je sets.

Dit zijn enkele dingen die ik meeneem iedere keer als ik ga trainen en werkt gewoon super goed bij mij en bekende
 
dank voor het advies kerel, jij hebt ooit in mijn schoenen gestaan, you feel me :)
 
Heb je mijn vraag niet gezien of negeer je hem gewoon? :rolleyes:
 
Ik zit op een oude iPhone, ik merk dat ik heel wat misloop nadat ik naar beneden aan het swipen ben. Ik heb je vraag nu wel gezien en gelezen. Geen ervaring met wat je hebt opgesomd. I am not in that league, yet.
 
In principe zegt iedereen hetzelfde.
Het gaat om het totaal plaatje van voeding en training.
De een zegt t in meer woorden dan de ander. En soms heeft iemand wat meer uitleg nodig. :)
 
Ik zit op een oude iPhone, ik merk dat ik heel wat misloop nadat ik naar beneden aan het swipen ben. Ik heb je vraag nu wel gezien en gelezen. Geen ervaring met wat je hebt opgesomd. I am not in that league, yet.
Even een beetje off-topic, maar wil dit toch even kwijt.

Bedankt voor het gebruik van hoofdletters en interpunctie. Ze vergroten de leesbaarheid enorm, ook voor de lieve mensen die je hier van nuttige tips voorzien.

Je hoeft je echt niet te schamen, iedereen was ooit een beginner en sommigen komen nooit verder dan dat. Goed lezen, goede vragen stellen en goede reacties geven maakt iemand op weg helpen de moeite.
 
bedankt voor alle tips, we gaan er tegenaan.
 
Back
Naar boven