Fitness Seller

Warmingup en Coolingdown? (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

KoekieMonster

Huge Freak
10 jaar lid
Lid geworden
17 apr 2007
Berichten
7.756
Waardering
536
Lengte
1m84
In welke vorm passen jullie een warmingup en een coolingdown toe?
Als je bijvoorbeeld met de auto naar de sportschool gaat.. dan ben je ''koud'' als je begint met trainen, dus hoe warmen jullie de spieren op?

En wat betrefd die Coolingdown. Passen jullie dit toe? Zoja hoe?
Ik loop meestal 10 minuutjes uit op de loopband met een lage hartslag (meestal alleen na beentraining) is dit goed?
 
Ik fiets altijd naar de gym. Dus heb al warming up en coolingdown. Als ik met een nieuwe spiergroep begin altijd even met een laag gewicht opwarmen.
 
Ik fiets ook naar de gym dus dat is eingelijk al een beetje opwarmen.
Met de oefenieng waar ik mee begin ff 20reps met lege halter.
 
Fietsen of lopen is geen warming up voor de krachttraining.

Als ik een marathon ga lopen ga ik me toch ook niet opwarmen op de fiets?

Beste opwarming doe je inderdaad met de oefening zelf. Beginnen met een laag gewicht, en dit dan een paar keer verhogen met weinig tot geen rustpauze ertussen.

Met een goede opwarming probeer je het volgende te bereiken:
- Goede opwarming van spieren en pezen, zodat de kan op blessures vermindert
- Voorbereiding van het CZS op de oefening. Je moet dus het gewicht geleidelijk aan opvoeren. Wanneer had je graag geweten dat het vandaag misschien niet je beste dag is om te toppen op de benchpress? Had je dat graag geweten bij de opwarming, met 20kg aan elke kant, en niet koud met 60kg aan elke kant.
- Anderzijds, een goede opwarming mag je spieren niet verzuren, niet te veel energie verbruiken, anders gaat dit te koste van de eigenlijk work-out sets.

Tijdje geleden stond het volgende op t-nation. Kben de link kwijt maar het kwam hier op neer.

40% gewicht workout set 2x6
60% gewicht 5x
75% gewicht 4x
80% " 3x
85% " 2x
90% " 1x
95% " 1x

Telkens met zo'n 10 seconden pauze ertussen. Dus, als je gewicht moet bijhangen, is die 10 sec al op.
Daarna een paar minuten rust en dan ben je klaar om te knallen op je eerste workout set.
Omdat je al 95% van het gewicht gedaan hebt, weet je weer hoe dat gewicht aanvoelt. Je hebt het in je handen gehad. Gevoelt hoe je spieren, pezen, gewrichten reageerden. Je hebt vertrouwen dat je het aankan. Maar, je hebt wel maar 1 rep gedaan (of 2 of 3), dus je spieren zijn zeker nog niet vermoeid.
 
Laatst bewerkt:
warming up:
6 min crosstrainer opbouw in niveau
dynamisch rekken (vooral benen)
Bij elke oefening(behalve armen schouders want die zijn al warm van de vorige oefening) +/-12 reps met 50% van start gewicht.

cooling down:
4 min crosstrainer lichtste stand
statisch rekken

cardio oefening voor KT vind ik zelf wel fijner, omdat je hartslag al hoger is en je bloed al sneller stroomt. Ik train met een fullbody(excercises) schema. Een paar lichte reps is voor mij te mager als warming up.
 
Laatst bewerkt:
Warming up: Cardio (algemeen) en 3/4 setjes lichte gewichten (specifiek)
Cooling down: zwaar overrated!
 
1-2 setjes met een redelijk licht gewicht 15-20 reps
bv 2x20x60 bij bp, 2x15x70 bij sq, etc

meestal is 1 setje genoeg, dan rustig opbouwen van gewicht. ben ik ook in the mood voor de oefening :)
 
Fietsen of lopen is geen warming up voor de krachttraining.

Als ik een marathon ga lopen ga ik me toch ook niet opwarmen op de fiets?

Beste opwarming doe je inderdaad met de oefening zelf. Beginnen met een laag gewicht, en dit dan een paar keer verhogen met weinig tot geen rustpauze ertussen.

Met een goede opwarming probeer je het volgende te bereiken:
- Goede opwarming van spieren en pezen, zodat de kan op blessures vermindert
- Voorbereiding van het CZS op de oefening. Je moet dus het gewicht geleidelijk aan opvoeren. Wanneer had je graag geweten dat het vandaag misschien niet je beste dag is om te toppen op de benchpress? Had je dat graag geweten bij de opwarming, met 20kg aan elke kant, en niet koud met 60kg aan elke kant.
- Anderzijds, een goede opwarming mag je spieren niet verzuren, niet te veel energie verbruiken, anders gaat dit te koste van de eigenlijk work-out sets.

Tijdje geleden stond het volgende op t-nation. Kben de link kwijt maar het kwam hier op neer.

40% gewicht workout set 2x6
60% gewicht 5x
75% gewicht 4x
80% " 3x
85% " 2x
90% " 1x
95% " 1x

Telkens met zo'n 10 seconden pauze ertussen. Dus, als je gewicht moet bijhangen, is die 10 sec al op.
Daarna een paar minuten rust en dan ben je klaar om te knallen op je eerste workout set.
Omdat je al 95% van het gewicht gedaan hebt, weet je weer hoe dat gewicht aanvoelt. Je hebt het in je handen gehad. Gevoelt hoe je spieren, pezen, gewrichten reageerden. Je hebt vertrouwen dat je het aankan. Maar, je hebt wel maar 1 rep gedaan (of 2 of 3), dus je spieren zijn zeker nog niet vermoeid.

mij te veel van het goede 20 reps met 20kg bvb met benchpress vind ik echt genoeg. erna direct de zwaarste set en dan afbowen omgekeerde piramide.
de rest van de oefeningen warm ik niet op. (nog nooit ergens lest van hehad omdat ik niet meer dan dit aan opwarmen deed)
 
cooling down heeft niet echt veel zin bij krachttraining, omdat er nauwelijks melkzuurvorming plaats vindt, lactaatophoping is niet de oorzaak van spierpijn bij KT.

beter meteen na je laatste oefening naar je kluisje rennen om snel je eiwitshake met druivensuiker weg te atten, daar heb je meer aan.
 
Ik fiets altijd naar de gym. Dus heb al warming up en coolingdown. Als ik met een nieuwe spiergroep begin altijd even met een laag gewicht opwarmen.
wel zo makkelijk ja.
ik doe precies het zelfde.

maar ben het met LOO eens, beter lekker die eiwitshake nemen :Ddat is pas cooling down
 
5 minuten heen fietsen
eerste setje van mijn training ( ongeacht welke groep) een flinke compuond met super laag gewicht en veel reps ( bijv: 15 x 30 KG deads)..
klaar: warme trui aan (spieren warm houden) en weer 5 minuten naar huis fietsen
 
ik start gewoon met een licht gewicht bouw dan op tot een gewicht waar ik nog net 5/6 hh mee kan doen
 
Je kan opwarmen op twee manieren bekijken:
Als je voor je gaat krachttrainen 10 minuten op de hometrainer gaat fietsen is je lichaam goed doorbloed.
Voor je een spiergroep gaat trainen is het van belang dat je die spiergroep eerst gaat opwarmen, als je wilt bankdrukken kan je dat bv 20x doen met een lege stang of door simpelweg 20x de beweging te maken zonder stang en gewichten.
 
Mijn schema zorgt zelf al voor een kleine opwarming.
Voor de rest doe ik er niet aan.
Cooling down doe ik alleen als m'n hartslag erg hoog ligt.
 
Back
Naar boven