MuscleMeat

warmup benchpress (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Maar nu is het max gewicht maar 67.50... dan ga toch geen ellenlange warm up sets doen? Rotator cuff is vanzelfsprekend..

Met jouw stats is dat inderdaad gevaarlijk, maar ik heb tot 60kg bench niet 1 keer opgewarmd, gewoon 5X5. Met warmup heb je meestal wel een stuk betere controle. Squat tot 70kg 5X5 ook nooit opgewarmd. Ben niet dood... Nu doe ik 2 warmup sets met 70% van 1rep max, werkt voor mij, is daarom zeker niet wat anderen moeten doen. Eenmaal je 120kg bencht zal dit inderdaad te weinig warmup zijn.

hij zal natuurlijk niet zoveel moeten doen als een bv een pro die 5x meer spiermassa moet opwarmen. maar het goed opwarmen van een gewricht is voor iedereen hetzelfde. het risico en de stress op het gewricht zijn idd veel minder op lage gewichten, maar je ziet genoeg beginners voorbij komen met schouderpijn etc. Voor beginner met niet al te beste techniek krijgen de schouders soms serieus wat te verduren.

beastmode: jah, rotator/schouder is vanzelfsprekend voor iemand die al even trained, voor een beginner ( wat ik aanneem dat OP is) niet zozeer.

je gewrichten moeten nog 50 jaar meegaan, en routine's als een deftige warm-up en vanzelfsprekende dinges als stretchen en mobiliteitswerk zijn dingen die de meeste mensen helaas pas toevoegen eens het mis is gelopen.
 
Met jouw stats is dat inderdaad gevaarlijk, maar ik heb tot 60kg bench niet 1 keer opgewarmd, gewoon 5X5. Met warmup heb je meestal wel een stuk betere controle. Squat tot 70kg 5X5 ook nooit opgewarmd.
Ben niet dood...
Nu doe ik 2 warmup sets met 70% van 1rep max, werkt voor mij, is daarom zeker niet wat anderen moeten doen. Eenmaal je 120kg bencht zal dit inderdaad te weinig warmup zijn.

Zal wel persoonlijk zijn dan, maar als ik niet opwarm is mijn form kut, mijn pezen pijnlijk en ben ik minder sterk. Zie het als voetballen ofzo, je moet altijd even een paar keer dat balletje trappen voordat je feeling hebt in je benen. Ik doe altijd een paar opwarm setjes voor het gevoel en om mijn gewrichten te smeren. Mijn elleboog wil nog weleens kraken als ik koud en vers onder die bar ga liggen.. En of je max dan 60 is of 160, het is je max.
 
Wat ik doe is beginnen met 10 kilo per kant en ik doe het totdat ik het begin te voelen. Niet te extreem maar gewoon todat mijn spieren warm worden. Ongeveer 20-30 reps.
 
20 voor 5, 40 voor 5, 60 voor 1-3
 
Wat ik doe is beginnen met 10 kilo per kant en ik doe het totdat ik het begin te voelen. Niet te extreem maar gewoon todat mijn spieren warm worden. Ongeveer 20-30 reps.

20-30 reps met 40 kg als warming up.

f7b8cfeec665f490ddeebdc00c219bb3.jpg
 
meneer wendler adviseert 1x5 @40% ; 1x5@50% ; 1x3@60%
 
ik loop altijd naar de bench en dan begin ik met 60 op te warmen want benchen met 20 kg is best moeilijk
 
Back
Naar boven