MuscleMeat

Wat bepaalt intensiteit?

Bezoekers in dit topic

Leerzaam topic

topic v/d week? :thumbup:

boerenkool neemt ook genoegen met sticky, of niet? :)
 
Jonko zei:
Leerzaam topic topic v/d week? :thumbup: boerenkool neemt ook genoegen met sticky, of niet? :)

Liever zie ik dat iemand met die er meer over weet, bepaalde dingen nog wat uitdiept.

Bijvoorbeeld: als je sets kort houdt (bijv. <15 seconden), herstel je dan sneller van je training dan bij een langere duur? Dit in verband met de 3 fasen van energieleveringsprocessen (alactisch anaeroob, lactisch anaeroob en aeroob).
 
Sneller denk ik ja, omdat je niet in het lactische systeem komt [minder beschadiging] correct me if I'm wrong :)
 
We gebruiken begrippen als volume en intensiteit om een model te scheppen aan de hand waarvan we een zo goed mogelijk schema bouwen. Ik noem model omdat we alles in hapklare brokjes opdelen. ATP-pc systeem, AG systeem etc zijn als het ware 'afbakeningen' binnen een geleidelijk systeem etc etc Het ATP systeem werkt tot 10 sec, het AG systeem werkt tot 10 min, maar die systemen lopen wel in elkaar over! Dit is naar mijn idee belangrijk om in de gaten te houden

bij KT gebruiken we doorgaans dergelijke modellen om tot twee doelen te komen: hypertrophy of absolute kracht (BB vs PL zeg maar) Deze twee doelen zijn ansich zeer verschillend, maar ze vertonen imo overeenkomsten hoe er te komen: 3 drie meest effectieve methodes:

voor hypertrophy:
een maximaal gewicht tillen
een submaximaal gewicht zo snel mogelijk tillen (dit geldt m.n. voor mannen)
een submaximaal gewicht tot failure tillen (maar dit heeft imo meer nadelen dan voordelen)

(wat zei 3XL ook alweer over intensiteit?)
vergelijk dit met bijv WSB, die uitgaan van een maximaal gewicht tillen (ME) EN het zo snel mogelijktillen van een submax gewicht (DE) om zo sterk mogelijk te worden. Wat betreft het belang van het snel tillen dat in deze thread ook voorbij kwam: If a man is fast, I can make him strong! (Louie)
Op snelheid trainen is volgens hem zelfs essentieel in het sterker worden, in zijn WSB schema wordt er zelf 50% van de trainingsdagen aan besteedt!

Toeval?

wat betreft de vraag van Boerenkool over herstel:

F= m x a
daarnaast komt er bij het AG systeem melkzuur vrij omdat dit een product is van de verbrandingsprocessen in de cel. Deze om een bepaalde kracht op te wekken heb je een bepaalde energie nodig.
Je zou je setjes kunnen verkorten (overigens vraag ik me af hoeveel setjes langer dan 15 sec je gemiddeld doet, tenzij je met hoge TUT traint, zoals bijv met statische ringoefeningen :D) door gewoon reps weg te halen. dus met 100 kg ipv setjes van 8, setjes van 4 te maken of door ze sneller uit te voeren. In dat geval komt U(kin) = 0,5M x V^2 om de hoek kijken. Een verhoging van de snelheid heeft een zeer drastische invloed op de benodigde kinetische energie.
F = m x a zegt hetzelfde: F wordt groter omdat bij het sneller uitvoeren van de oefeningen een hogere a vereist (zowel in de ecc als conc. fase).
Omdeze energie te leveren zal je AG systeem harder moeten verbranden en tadaa: meer melkzuur produceren, hetgeen toch wel verantwoordelijk gehouden wordt voor spierpijn.
Ook zou het mogelijk zijn om meer gewicht in de strijdt te gaan gooien in kortere setjes. Ook hier geldt F = mxa weer natuurlijk, plus het feit dat bij hoge loads ook je CNS moet herstellen, zal dit je herstel niet bevorderen. (spierpijn in deze is denkik van meer factoren afhankelijk)

het is dus kiezen tussen doetjes-setjes met krielpootjes, of bad-ass soreness and big guns :D

nothing good in life ever comes easy
 
Back
Naar boven