XXL Nutrition

wat gebeurt er met overtollig vet?

Bezoekers in dit topic

mamo75

Cool Novice
15 jaar lid
Lid geworden
15 okt 2005
Berichten
39
Waardering
0
ik ben niet dik, maar heb een goede speklaag waar mijn 6 pack lekker warmpjes achter verborgen ligt.
wanneer ik 6 - 8 kg lichter zou zijn zou mijn 6 pack zichtbaar worden denk ik.

wetende dat je niet groeit in massa als je niet meer kcal tot je neemt dan normaal.
nu hoorde ik dat een kilogram menselijk vet een paar duizend calorien is, klopt dit?

wat gebeurt er nu met het overtollig vet wanneer je goed en zwaar traint en je neemt geen meer kcal tot je dan een normaal niet sportend iemand?
wordt dan om toch te groeien de overtollige vetmassa aangesproken?
of beschouwd het lichaam dit als afval en weigert het gewoonweg in massa te groeien omdat er niet genoeg energie is om uit te putten?

gr.
 
ga maar na mother****a, aantal kg vet, 1 gram vet is 4 calorieen
 
Om 1 kg aan lichaamsvet te verliezen moet je een deficit creeëren van 7000 kilocalorieën.

Als jij met je trainingen per week zo'n 3500 kcal extra verbrand en verder eet wat je lichaam nodig heeft zónder die traingen, zal je ong. 0,5 kg vet per week verliezen. In theorie dan.

Edit: Daar komt nog eens bij dat frequent trainen je basaal metabolisme verhoogt en je dus automatisch 'meer verbrand'.
 
Laatst bewerkt:
Man-Mountain zei:
ga maar na mother****a, aantal kg vet, 1 gram vet is 4 calorieen

Stoer schelden en dan ook nog zelf fout zitten. Cool hoor MM :D

Het is dus 9 calo's uit extern vet, 7 cal's uit lichaamseigen vet.
 
mamo75 zei:
ik ben niet dik, maar heb een goede speklaag waar mijn 6 pack lekker warmpjes achter verborgen ligt.
wanneer ik 6 - 8 kg lichter zou zijn zou mijn 6 pack zichtbaar worden denk ik.
wetende dat je niet groeit in massa als je niet meer kcal tot je neemt dan normaal.
nu hoorde ik dat een kilogram menselijk vet een paar duizend calorien is, klopt dit?
wat gebeurt er nu met het overtollig vet wanneer je goed en zwaar traint en je neemt geen meer kcal tot je dan een normaal niet sportend iemand?
wordt dan om toch te groeien de overtollige vetmassa aangesproken?
of beschouwd het lichaam dit als afval en weigert het gewoonweg in massa te groeien omdat er niet genoeg energie is om uit te putten?
gr.
Ja het komt erop neer dat je een anabole en catabole proces niet of moeilijk kan combineren. Dus tijdens dieet is het de bedoeling dat je door cardio en KT vet gaat verliezen, dat vet verbrand je doordat je spieren meer energie gaan verbruiken dan dat jij binnenkrijgt. Ze kunnen niet aangroeien omdat de catabole omgeving en de moeilijk bruikbare energie uit vetreserves niet voldoende zijn om de juiste omstandigheden te creëren. In het slechtste geval gaan koolhydraten in spieren en lever zo uitputten dat spieren zichzelf gaan voeden en het eiwit erin gaat dienen als energie voor vitale functies als hart en lever. Simpelgzegd: wat er niet ingaat, kan er ook niet uitkomen, dus je groeit niet of nauwelijks als je minder eet dan je verbruikt. Er is 1 uitzondering en dat zie je bij heel vette mensen die gaan dieten en KT doen. Dan bestaat er een periode dat je groeit in spiermassa en op hetzelfde moment vet verliest. Voorwaarde is dan wel dat je een positieve stikstofbalans hebt wat betekend massa's eiwit uit de voeding en regelmatige training en maaltijden. Een goed voorbeeld van zo een dieet is het BFFM dieet.
 
Big_T zei:
Er is 1 uitzondering en dat zie je bij heel vette mensen die gaan dieten en KT doen. Dan bestaat er een periode dat je groeit in spiermassa en op hetzelfde moment vet verliest.

Ik behoor niet tot de groep heel vette mensen, maar ik heb in de tijd dat ik 3.1% vetmassa ben kwijtgeraak wel zo'n 2-2,5 kg aan massa opgebouwd. Beginnersgeluk denk ik. :p
 
Sneeuwvlokje zei:
Ik behoor niet tot de groep heel vette mensen, maar ik heb in de tijd dat ik 3.1% vetmassa ben kwijtgeraak wel zo'n 2-2,5 kg aan massa opgebouwd. Beginnersgeluk denk ik. :p
Bovendien denk ik dat het bij vrouwen ook nog anders ligt aangezien ze over het algemeen toch nog een hoger vet% hebben in vergelijking met mannen...
 
Man-Mountain zei:
ga maar na mother****a, aantal kg vet, 1 gram vet is 4 calorieen
Ten eerste een nieuw lid zonder enige reden uit gaan zitten schelden? Strafpunt! En ten tweede, 1 gram vet is 9 kcal, en niet 4. ;)
 
Ik begrijp nog steeds niet waar men het vandaan haalt dat om 1 kg lichaamsvet te verbranden 7000 kcal (7777 kcal zoals sommige beweren) voor nodig zou zijn...
Natuurlijk bestaat een vetcel uit andere bestanddelen dan enkel en alleen triglyceriden.
Zo zou een vetcel gemiddeld voor 86% uit triglyceriden bestaan.
Die overige 14% worden niet gebruikt voor de energievoorziening!!
Wanneer men op deze manier aan die 7000kcal komt is dat een verkeerde beredenering.
Van een kilo lichaamsvet kan op deze manier slecht 86% verbrand worden.
Dit zou theoretisch inderdaad ca. 7777 kcal zijn.
Het is echter maar 86% van een kilo lichaamsvet en dus maar 860 gram en geen kilo!!
Op deze manier blijf ik uitkomen dat wanneer je 1 kg lichaamsvet wilt verbranden, er toch 9000 kcal voor nodig zijn!
Heeft iemand een andere uitleg??
 
Robjee zei:
Ik begrijp nog steeds niet waar men het vandaan haalt dat om 1 kg lichaamsvet te verbranden 7000 kcal (7777 kcal zoals sommige beweren) voor nodig zou zijn...
Natuurlijk bestaat een vetcel uit andere bestanddelen dan enkel en alleen triglyceriden.
Zo zou een vetcel gemiddeld voor 86% uit triglyceriden bestaan.
Die overige 14% worden niet gebruikt voor de energievoorziening!!
Wanneer men op deze manier aan die 7000kcal komt is dat een verkeerde beredenering.
Van een kilo lichaamsvet kan op deze manier slecht 86% verbrand worden.
Dit zou theoretisch inderdaad ca. 7777 kcal zijn.
Het is echter maar 86% van een kilo lichaamsvet en dus maar 860 gram en geen kilo!!
Op deze manier blijf ik uitkomen dat wanneer je 1 kg lichaamsvet wilt verbranden, er toch 9000 kcal voor nodig zijn!
Heeft iemand een andere uitleg??
Interessant punt!

Ik moest het 3x lezen om het te snappen, maar ik snap het nu :D en ben het nog met je eens ook...

Ook al zou een vetcel maar voor de helft uit vet bestaan (en voor de rest uit water, eiwit etc.), iedere gram vet in die cel levert nog steeds 9kcal !

Kortom als de vetcel krimpt wordt ook een deel van het cel-water en de overtollig geworden eiwit afgevoerd. Zou dat het zijn?
 
Het is ook sowieso geen 7000 kcal want 1 Amerikaans pond is geen metriek pond maar slechts 454 gram.. dus 2,2x 7000 = 7700 kcal.

Ik snap je redenering volledig (en je kan het verdomd ingewikkeld brengen): 0,86*9000 (want 9kcal per 1 gram): 7740 kcal.

Ik had altijd begrepen dat bij het verbranden van lichaamsvet meer kwam kijken dan alleen het verbranden van vet. Afijn... dat maakt het allemaal minder leuk hè...

In elk geval: ik ga vooralsnog uit van 7700 kcal per kg te verbranden lichaamsvet.
 
Back
Naar boven