MuscleMeat

wat gebeurt er (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

TrainingFreak

Advanced Bodybuilder
15 jaar lid
Lid geworden
21 feb 2003
Berichten
1.024
Waardering
4
Wat gebeurt er als je elke dag strek oefeningen (voor je benen)
maar je traint het niet
(1x per week je benen trainen)

gaat je kracht dan achteruit?
 
Nee, in kracht zal je er niet in vooruit gaan, maar waarom train je ze dan niet, dan weet je zeker dat in kracht vooruit gaat
 
Originally posted by TrainingFreak
Wat gebeurt er als je elke dag strek oefeningen (voor je benen)
maar je traint het niet
(1x per week je benen trainen)

gaat je kracht dan achteruit?


als je strekt, en ik neem aan dat je deftig strekt, dan zal je soepeler worden.

verder snap ik niet wat je wil...

je vraagt je af wat er zou gebeuren als je je benen ELKE dag strekt, in combinatie met 1x per week je benen trainen?

nou... als de deftig strekt, zoals ik zei, dan zal je leniger worden, en waarschijnlijk je kracht kunnen behouden in je vergrootte rom.

maar daar blijft het bij, je zal naar mijn id niet sterker of zwakker worden...
 
alvast niet het stretchen zoals ze in amerika allemaal doen.


passief stretchen = uit den boze! it's bad, mkay?


de beste manieren om te stretchen (en je kan het eigenlijk al geen stretchen niet meer noemen) is PNF, ofte Proprioceptive Neuromuscular Facilitation.

je kan het strekken noemen, maar de term is eigenlijk niet correct want wat je met PNF doet is gewoon jou stretch reflex omzeilen. daardoor gaat je spier minder snel terug samentrekken en tegenwerken op de stretch.
 
verder is strekken NIET de beste manier om een vergrootte actieve flexibiliteit te bereiken.
 
Originally posted by Spike
alvast niet het stretchen zoals ze in amerika allemaal doen.


passief stretchen = uit den boze! it's bad, mkay?


de beste manieren om te stretchen (en je kan het eigenlijk al geen stretchen niet meer noemen) is PNF, ofte Proprioceptive Neuromuscular Facilitation.

je kan het strekken noemen, maar de term is eigenlijk niet correct want wat je met PNF doet is gewoon jou stretch reflex omzeilen. daardoor gaat je spier minder snel terug samentrekken en tegenwerken op de stretch.

Nu weet ik nog minder :D

Als ik rechtop sta en ik probeer m'n tenen te raken, of ik leg 1 been op een hoge lat oid. Ben ik dan passief aan het stretchen, doe ik het dan op z'n Amerikaans, ben ik dan aan het PNF-en, of heb ik iets nieuws uitgevonden ???
 
lol...

mja, lees en leer op het internet!

of koop een deftig handboek over stretching (ik kan je Relax Into Stretch van Pavel Tsatsouline aanraden).
 
punt is : stretching is niet nodig om soepel te zijn, het reduceert de kans op blessuren niet, en het levert geen significante voordelen op ten opzichte van krachttraining.
 
OK, ik zal me eens proberen in te lezen in de wereld van stretching :)
 
waarom zou strekken slecht zijn voor je kracht ???
 
het zou slecht kunnen zijn indien je je spieren niet sterker maakt in die grotere ROM...

daarom dat ik niet zo voor passieve stretching ben, want passieve flexibiliteit gaat je niet helpen in real life. actieve flexibiliteit wel.


verder kan het te soepel worden als gevolg van te ijverig stretchen negatief zijn. niet iedereen heeft er baat bij zo soepel te zijn als een kat. te soepel zijn kan contraproductief zijn, naargelang je sport. er is een russiche text, "The Theory and Methodology of Physical Education" dat je voor zoiets waarschuwd : One must remember that in some cases excessive flexibility not onle does not help the athlete's technique, but interferes with it by 'dispersing ' the acting forces (for example, a very flexible spine and a relaxed torso when taking off for a jump). (1)

de vroegere strongmen stretchten nooit, dit was instinctief. ze voelden dat ze meer konden heffen zo. wat waar was. ze hadden meer kansen op een blessure, maar ze konden meer heffen. meer nog, Russische gewichtheffers vermijden full-range oefeningen die de knie en heup-gewrichten erbij betrekken. te veel flexibiliteit daar zal ervoor zorgen dat de lifter veel te laag zak als hij zich onder de stang trekt, waardoor het nog moeilijker wordt om boven te komen. (je spieren in se zijn niet zwakker, maar je hebt meer moeite om de lift te beëindigen omdat je meer afstand moet afleggen)

dit wil niet zeggen dat je geen flexibiliteit nodig hebt, want dat heb je wel, maar niet meer dan nodig is om deftig je oefeningen uit te voeren.



(1) Tsatsouline, Pavel, Relax into Stretch p93-96
 
Originally posted by Spike
punt is : stretching is niet nodig om soepel te zijn, het reduceert de kans op blessuren niet...
Soms dus wel...

Bijv als je 3-4 uur stil zit in de wagen, je spieren worden stijf en krampachtig.

Op dat moment is conventioneel stretchen zelfs aangewezen om spieren soepel en beweeglijk te houden.

Maar na een sportactiviteit denk ik idd niet dat je er veel voordeel uit haalt. Al word het wel nog door zeer veel proffesionele atleten gedaan.
 
Originally posted by admin

Soms dus wel...

Bijv als je 3-4 uur stil zit in de wagen, je spieren worden stijf en krampachtig.

Op dat moment is conventioneel stretchen zelfs aangewezen om spieren soepel en beweeglijk te houden.

Maar na een sportactiviteit denk ik idd niet dat je er veel voordeel uit haalt. Al word het wel nog door zeer veel proffesionele atleten gedaan.

eventueel, maar dat is een volledige andere context, en is niet echt meer stretchen in de enge zin van woord.

je kan dit ook doen door regelmatig te stoppen en eens te bewegen, air-squatten of air-goodmornings zijn dan volgens mij even aangewezen.


verder zijn er idd nog veel trainingen die het doen en het aanraden, dit terwijl meer een meer onderzoeken aantonen dat het geen knijt verschil maakt (in het geval van passief stretchen ad nauseam)
 
Dus het beste is om gewoon 1 keer per week te stretchen voor als ik mijn benen gaan trainen voor kracht

ik wil graag leniger worden jah
 
't is te zien wat je doel is.

will je een russian split kunnen doen?

je moet precies zijn over wat je wil... 'leniger' wil veel zeggen.

trouwens, krachttraining kan je helpen soepeler worden. een sterke spier hoeft minder moeite te leveren om meer kracht te genereren, dus die spier zal ook meer 'gewillig' zijn als je gaat strechten.

maar op dit ogenblik gaat krachttraining je stretching aanvullen.

maar ik zei niet dat je 1 keer per week moet stretchen. maar 3x per week lijkt me meer dan voldoende. en doe ook niet altijd dezelfde oefening, er zijn verschillende soorten stretchoefeningen die je kunne helpen je doel te bereike.
 
Denk ook dat je pesen langer worden...
 
Back
Naar boven