AndroidHealthClinic

wat is de invloed van benen (niet) trainen op de ontwikkeling van het bovenlichaam?

Bezoekers in dit topic

boogie

Huge Freak
15 jaar lid
Lid geworden
10 jan 2003
Berichten
7.249
Waardering
6
zie threadtitel.
ik wil me dit jaar voornamelijk richten op mn studie, wat werken (om geld te verdienen om volgend jaar naar het buitenland te gaan), piano spelen en zo nog wel wat dingen.

Daarom denk ik dat bb-ing ook wat naar de achtergrond verdwijnt. 't Werd tijd ook want ik wil geen domme, oppervlakkige bodybuilder blijven en me geestelijk ook eens wat breder oriënteren ende ontwikkelen. Ook is mn motivatie niet echt top te noemen en ben ik ook niet echt een gelukkiger mens geworden door het pomperitus-virus.

Enfin, daar ik benen trainen vaak toch maar vervelend vindt (pas als het achter de rug is kan ik er intens van genieten) en mn rug voorloopt zal ik die denk ik nog maar zo af en toe pijnigen. Daarbij komt ook nog eens dat mn armen en borst achterlopen en een fysiek die ondergetekende ambieert allerminst flink ontwikkelde borst en armen kan ontberen.

Met dit in het achterhoofd vroeg ik me dus af of dit gevolgen heeft voor de ontwikkeling van mn tietjes en armen om 'u' tegen te zeggen.

Danke.
 
Nee hoor, dat maakt niks uit, alleen raad ik het je niet aan omdat het er natuurlijk niet uitziet.
 
dat maakt zeker wel wat uit, als je nagaat dat de squat bijv een hogere testosteronafgifte veroorzaakt en van positieve invloed is op de groei van de kleinere spiergroepen. Compoundoefening.

WTF man pianoles, alsof dat nog gaat lukken met je dikke eeltpoten.
 
Piano spelen en bodybuilding gaat zeer goed samen. Je kan een beentraining vervangen door een pianoles. Je schema zou er dan zo uit kunen zien:

Ma: Borst + Triceps
Di: Onderarmen + Pianoles
Wo: Welverdiende rustdag
Do: Rug + Biceps
Vr: Schouders + Buik
 
Waarom niet alleen squats dan? Gewoon 2 setjes full squats per week, meer heb je niet nodig en zoveel tijd kost het nou ook weer niet.
 
Vind het erg belangrijk. Merk ook doordat ik zelf weer benen kan trainen, ik ook weer meer vet verbrand. Je stofwisseling zal daardoor ook weer hoger zijn dan als je die niet traind. je benen zijn je grootste spiergroep.
 
Ik vind het wel verstandig dat je je geestelijk ook wilt 'trainen'. Wat voor studie doe je? Benen trainen.... kan je bovenlichaam dan niet sneller groeien omdat hij rust krijgt?
 
Naast dat het er niet uitziet als je geen benen traint is het ook moeilijker om massa vast te houden op je bovenlichaam, en het is ook nog eens 1/3 van je gewicht meen ik.
 
Heb ooit ergens gelezen dat wanneer je wat langzamer gaat groeien na een paar jaar trainen en je hebt je benen nog nooit getraint en je gaat ze trainen dat je bovenlichaam dan ineens ook weer veel sneller groeit.
 
Mijn fysio vertelde me ook iets heel vreemds. . Hij zegt als je de 1 wel traind en de ander niet. Dan zou toch het andere been ook sterker worden ook al train je die niet. Iets neurologisch had hij het over.
 
tuurlijk heb ik wel tijd voor benen trainen. Alleen ik merk gewoon dat ik veel dingen van deze sport doe met tegenzin en dat het gewoon (voor mij dan) niet zaligmakend is.

Ook ligt het in mijn karakter om helemaal ergens voor te gaan, in dit geval bodybuilding, en dan lijkt het een obsessie te worden. Verder ben ik het afgelopen jaar flink door het ijs gezakt (in geestelijke zin maar ook met fysieke klachten en angstaanvallen tot gevolg) en dat is voor een deel te wijten aan mijn uitoefening van deze sport.

Ik wil gewoon wat meer dingen doen waar ik me prettig bij voel, niet met iemand praten en ondertussen voelen dat je alweer honger krijgt en moet eten.
Verder wil ik er uit halen wat er in zit als mens, en niet specifiek in één onderdeel.

Ja ik vind dit lastig over te brengen enerzijds omdat ik de virutele pen niet helemaal meester ben en tevens omdat ik nog maar net tot deze conclusies ben gekomen :)
Voor meer uitleg, schiet mij even aan op de BBQ ;)

Bedankt voor de reacties.
 
Hoezo is het een of-of keuze? Ga dan 3x per week trainen en vreet veel in minder maaltijden waardoor je niet gaat flippen als je bij iemand bent en het is al 2 uur nadat je je laatste maaltijd hebt genomen.
Ik vind de regelmaat van sporten vaak stimulerend werken voor je studie, schijt-op-plebs boeken lezen en gitaarjengelen.
Maar goed, wie ben ik?

Om optopic te blijven: neem dan een schema aan waarin je enkel compoundoefeningen doet. Dat doet Henry Rollins ook als ie tourt met zijn stoere band; geen tijd maar toch in shape blijven.
 
Man-Mountain zei:
dat maakt zeker wel wat uit, als je nagaat dat de squat bijv een hogere testosteronafgifte veroorzaakt en van positieve invloed is op de groei van de kleinere spiergroepen. Compoundoefening.

WTF man pianoles, alsof dat nog gaat lukken met je dikke eeltpoten.

:roflol:
 
Ik zal enkele redenen geven die ik in de praktijk ondervonden heb toen ik wel en geen benen trainde:

- Massa op het bovenlichaam vedwijnt 'sneller' als je meer dan drie dagen niet traint.

- Je kan veel meer eten als je benen hard traint en je blijft makkelijk(er) hard en droog

- Geestelijke voldoening na een keiharde benentraining is veel groter dan bij welke andere spiergroep, wat ook meer motivatie geeft om andere spiergroepen te trainen.

En het allerbelangrijkste, het algemene plaatje natuurlijk! Mensen respecteren het zeker als je dikke poten hebt, omdat iedereen weet dat benen het zwaarste is om te trainen. Zijn genoeg gasten met dikke armen en pecs, maar vaak onderontwikkelde benen. En je zult versteld staat hoeveel vrouwen een squatkont waarderen + quads.

Als je een poll zou maken van iedereen die traint en wat hij het minst leukst vindt om te trainen, is benen het minst populair omdat het A) zwaar werrk is en B) het veel techniek verreist die de meeste nooit goed geleerd hebben.

Wil jij onderscheiden van de menigte, zorg dan dat je benen heb die minstens zo goed ontwikkeld zijn als je bovenlichaam.

Tip: Squat tot je kotsend de barbell in het rek legt. ;)
 
In het Elite gedeelte staat volgens mij nog een artikel over "how to squat for bigger guns" ofzo.
 
Boogie heeft ergens wel gelijk.

We doen er super veel voor en we moeten er veel voor laten. Op een gegeven moment moet je je toch eens afvragen of het je dat allemaal wel waard is.

Echt ****ing huge zullen we waarschijnlijk ook nooit worden. Dat zit in je of dat zit niet in je. Als je drie jaar serieus traint en nog steeds niet huge bent dan wordt het waarschijnlijk nooit wat.

Ik zal in ieder geval respect voor je keuze hebben Boogie, welke het dan ook uiteindelijk wordt.

[/serieuzeshit]
 
Gewoon compounds doen, paar keer per week. En ga niet half trainen, want dan stop je sowieso na een tijdje.
Wat motivatie betreft: Je moet gewoon een bepaalde klik krijgen. Heb ik zelf ook gemerkt.
 
Het heeft wél effect, benen trainen geeft een serieuze hormonale respons en dat is supervoordelig voor de groei rest van het lichaam
Maar trainen kan natuurlijk ook best ook zonder die benen te trainen al zou ik het voor mezelf weird vinden...

Brutez zei:
Boogie heeft ergens wel gelijk.

We doen er super veel voor en we moeten er veel voor laten. Op een gegeven moment moet je je toch eens afvragen of het je dat allemaal wel waard is.

Echt ****ing huge zullen we waarschijnlijk ook nooit worden. Dat zit in je of dat zit niet in je. Als je drie jaar serieus traint en nog steeds niet huge bent dan wordt het waarschijnlijk nooit wat.

Ik zal in ieder geval respect voor je keuze hebben Boogie, welke het dan ook uiteindelijk wordt.

[/serieuzeshit]
Inderdaad, het is raar maar ik weet niet 'waarom' ik het doe.
Ik zou niet anders 'kunnen' denk ik, ik zou me andersgezegd slecht in m'n vel voelen moest ik gewoon eten en m'n lichaam de vrije loop naar de vetzakkerij zou laten.
Moeilijk uit te drukken eigenlijk, medesporters begrijpen me wel toch? :)
Eigenlijk heb ik voor mezelf zo'n levensstijl nooit echt als 'keuze' gezien maar eerder als een automatische richting die ik ingeslagen ben
 
Brutez zei:
Piano spelen en bodybuilding gaat zeer goed samen. Je kan een beentraining vervangen door een pianoles. Je schema zou er dan zo uit kunen zien:

Ma: Borst + Triceps
Di: Onderarmen + Pianoles
Wo: Welverdiende rustdag
Do: Rug + Biceps
Vr: Schouders + Buik


:roflol:
 
@ Marky: aantal goeie punten heb je!

Ik ken die theorie over testosteronafgifte wel maar ik weet uit ervaring dat het in de praktijk niet of nauwelijks merkbaar is. Ik ken mensen die groeien als kool zonder hun benen te trainen (niet dat dat zoveel zegt).

Maar ik begrijp je keuze opzich wel. Als je de belasting op de een of andere manier niet meer aankan, kun je op deze manier toch nog lekker bezig zijn, met een stuk minder inspanning.

Moet trouwens eerlijk bekennen dat ik ook nog wel eens een benentraininkje oversla.
 
Back
Naar boven