AndroidHealthClinic

Wat is een gezonde bloeddruk?

Bezoekers in dit topic

Esperantisto

Freaky Bodybuilder
15 jaar lid
Lid geworden
11 okt 2002
Berichten
6.844
Waardering
25
Heb als hebbedingetje een paar maanden geleden een Braun-bloeddrukmeter gekocht o.a. om die in de gaten te houden toen ik aan een EC-stack begon.

Vandaag liet ik 'm aan een 72-jarige vriend zien. Hij deed 'm om zijn linkerpols en had 154/99 bij 63sl/min. .. dat lijkt mij (ons) errug hoog.. beetje aan de gevaarlijke kant?

Zelf had ik vanochtend 121/85 bij 35 sl/min, maar ik mat me nu eens 3x achter elkaar op.
Had 3 verschillende waarden!

Mat 1x rechts op (meestal links) en vond 106/63 bij 60 sl/min en daarna links 125/89 bij 58 sl/min.. dat maakt heel veel uit. Toen keek ik nog eens naar het plaatje en er stond aangegeven dat je je arm in een 45 graden hoek moet houden.. deed ik en ik krijg weer een andere waarde (links): 102/64 bij 69 sl/min... kan iemand hier chocola van maken?

Zijn er anderen die ook zo'n stukje medisch 'speelgoed' van Braun hebben?

Espi
 
De normale bloeddruk van een jonge volwassene is 120/80, uitgedrukt in millimeters kwikkolom. Iemand van middelbare leeftijd heeft een druk van 140/90. De bovendruk kan enorm variëren. De onderdruk dient min of meer constant te blijven, maar bij (in)spanning kan die ook flink oplopen.

Steve
 
Je moet zorgen dat je de juiste houding aanneemt bij het meten van de bloeddruk. Deze is zittend en de hoek van je arm maakt niet uit.
Het liefts gestrekt zodoende kan de band van het bloeddruk apparaat niet klem komen te zitten tussen boven -en onderarm wat weer voor een bloeddrukverhoging zorgt.

Omdat naarmate je ouder wordt neemt de meegeefbaarheid / rekbaarheid van de aorta en de grote aderen af. Dit zorgt ervoor dat de systolische bloeddruk (bovendruk) voor 70-80 jarigen zo'n 140 - 150 mmHg bedraagd en de diastole druk 80 - 90 mmHg.

Een te hoge diastolische druk is gevaarlijk. De diastole duurt dan te kort waardoor er onvoldoende vulling van de a. coronaria dextra en sinistra (slagaders van het hart) met als gevolg dat het hart onvoldoende voeding en zuurstof krijgt met alle gevolgen van dien.

Ikzelf gebruik een stethoscoop om zo de Korotkoff-tonen te kunnen horen. Deze is ook het meest betrouwbaar.

Groeten,
The_Oak
 
Nou ik was laatst bij de dokter voor het e.e.a. en ik vraag altijd naar mijn bloeddruk. Ik had 140 boven 70 en dat was prima zei hij.

De vorige keer was het 150 boven 85 en dat was ook prima!? Ik snap het ook niet, misschien corrigeert hij zelf voor de spanning die optreedt als de bloeddruk wordt opgemeten.
 
Een ideale bloeddruk is 120 om 80. Een bovendruk tot 160 is nog enigzins te tolereren (afhankelijk weer per persoon) een onderdruk tot aan de 90 ook wel.....

En er wordt niets gecorrigeerd....
 
The_Oak zei:
Een ideale bloeddruk is 120 om 80. Een bovendruk tot 160 is nog enigzins te tolereren (afhankelijk weer per persoon) een onderdruk tot aan de 90 ook wel.....

En er wordt niets gecorrigeerd....

Ik dacht dat 160 toch wel errug hoog was.
 
160 is ook errug hoor, maar de bovendruk is makkelijk beinvloedbaar. Het gaat voornamelijk om de onderdruk, als die echt hoog gaat worden is dat een teken dat er iets aan de hand is.
 
maniac zei:
Ik dacht dat 160 toch wel errug hoog was.

Dat is ook zo..... Maar naarmate je ouder wordt neemt de compliance van je slagaderen af waardoor je bloeddruk zal stijgen. Ben je 100 jaar en heb je deze gem. bloeddruk dan mag je in je handjes klappen.

Maar wanneer jij hier bij mij zou komen aanzetten, dan zou ik mij ernstig zorgen maken.....

By the way ich bin auch am freitag's frei.....

The_Oak
 
er mag een verschil van 60 zijn tussen de druk.
ook heeft het ermee te maken ben je man/vrouw?
Leeftijd, aanleg, ben je sporter of niet heb je net een aanspannende handeling uitgevoerd etc.
Wat je iig niet moet doen is een paar keer achter elkaar meten want dan word het alleen maar hoger.
je zet immers druk op de aders en die moeten daarna als de band weer losser is weer alles rondpompen dus meer arbeid leveren.
Te hoge bloeddruk zorgt weer voor hartklachten etc maar vergis je niet te lage is ook niet goed voor vrouwen wel maar moet niet TE laag zijn, dan krijg je weer dingen zoals duizelig, mineralen verlies, verminderde orgaanfunties etc.
Maar meet m gewoon een paar dagen/weken steeds op t zelfde tijdstip(t liefst 3xpd).
Mochten er mensen zijn die zeggen een electronische geeft een heel andere waarde aan dan een handmatige bullshit scheeld hooguit 3 druk in uitslag dus dat is niks.

maak je iig niet te druk gaat ie alleen maar meer omhoog :)
 
Ik vond een artikel op de site van de nederlandse hartstichting (ik weet niet hoe je een link invult dus hierbij een stukje uit een artikel)

:
Wanneer is uw bloeddruk te hoog?
De bloeddruk van gezonde mensen schommelt. Zo is de bloeddruk 's ochtends en 's avonds vaak wat lager dan 's middags. De bloeddruk stijgt bijvoorbeeld door lichaamsbeweging en praten. Ook stemmingen hebben invloed op de bloeddruk. Door emoties, zoals angst en boosheid stijgt de bloeddruk. Er zijn dan ook minstens drie metingen nodig voordat wordt vastgesteld of er sprake is van een hoge bloeddruk. Deze metingen worden met tussenpozen van enkele weken gedaan, maar wel steeds op ongeveer hetzelfde moment van de dag en onder vergelijkbare omstandigheden.
 
Back
Naar boven