XXL Nutrition

Wat is jouw mening over....Bigorexia

Bezoekers in dit topic

tremendes

Monstrous Giant
10 jaar lid
Lid geworden
16 nov 2006
Berichten
11.662
Waardering
2.927
Lengte
1m86
Massa
102kg
Welkom in het Topic van de Maand - december!

Het topic deze maand:

Wat is jouw mening over: Bigorexia

• Wat kan jij hierover vertellen?

• Heb je zelf ervaring met de verschijnselen van bigorexia?

• Beschrijf de verschijnselen...spiegeltuuren etc.

• Zin of onzin?

• Etc. etc..Laat zoveel mogelijk aan bod komen!


Beperk jezelf niet door deze punten, jij maakt je artikel zo uitgebreid als je zelf wilt.

Laat weten wat bigorexia is en hoe je het best met dit fenomeen om kunt gaan.

Regels:

1. Geen kopieerwerk, alles moet met eigen woorden geschreven zijn, bronnen raadplegen mag, maar enkel met referentie, geen artikels "herschrijven"

2. Een artikel moet minstens een half a4 lang zijn incl. paragraaf-ruimte.

Te winnen prijzen deze maand:

1ste plaats

Gorilla Wear waardebon 50,-
Sportfood waardebon 29,95

2e plaats

XXL Nutrition waardebon 29,95

Veel succes!

Groet, Tremendes
 
Laatst bewerkt:
Eigenlijk weet ik er niet zoveel over, but I'll give it a shot!

Wat is jou mening over: Bigorexia

• Wat kan jij hierover vertellen?

• Heb je zelf ervaring met de verschijnselen van bigorexia?

• Beschrijf de verschijnselen...spiegeltuuren etc.

• Zin of onzin?

______________________________________________________

Wat kan ik hierover vertellen?

Zoals anorexia (niet slank genoeg zijn), heb je ook bigorexia (niet gespierd genoeg zijn). Ik zal het 2de puntje bespreken!

Bigorexia is een "aandoening" waarbij je het idee hebt niet gespierd genoeg te zijn. Ze denken dat ze te smal/niet breed genoeg/te mager zijn. Allemaal het gevolg van het adonis complex (=perfect zijn qua lichaam).

Vaak door deze "aandoening" grijpen mensen (meestal bodybuilders), naar verboden middelen zoals androgeen anabole steroïden.

Deze "aandoening" kan ook tot depressie lijden (niet blij met je lichaam->verdrietig->...->depressie).

Heb je zelf verschijnselen van bigorexia

Heel kort en bondig: neen. Ik wil best groot en sterk worden, maar echt geobsedeerd ben ik (nog) niet!

Beschrijf verschijnselen

Jezelf helemaal tot het uiterste drijven met voeding en training (geen alcoholische drank nutten bijvoorbeeld), het nemen van A.A.S. (waarschijnlijk), weinig sociale activiteiten (vanwege je altijd je voeding stipt moet nemen), jezelf te smal, en zo zullen er nog velen zijn!

Zin of onzin?

Ik vind het best zin hebben, je bent compleet gezond (tenzij je naar A.A.S.) grijpt. Al die nette voeding, al dat sport, zal veel beter zijn dan wat een "gemiddelde" mens doet. En het is al helemaal beter als anorexia!

Plaatje

Een zéér passend plaatje:
[Afbeelding niet meer beschikbaar]
_____________________________________________________________


Ik hoop dat jullie het wat vonden.

bronnen:
www.bodybuilding.com

Edit: ****, ik denk niet dat ik geen half 4'tje heb ;p.
 
Ik heb het iig .

Denk zelf dat we het allemaal hebben in meer of mindere mate.

Altijd the buffest man on the barbeque zijn en als je in de spiegel kijkt...vindt je jezelf maar klein.



Ontopic...zie dat het eerste stukje al binnen is, bedankt hiervoor!

Maarrrr.... laat je niet leiden door de punten die ik heb aangegeven, dit zijn slecht enkele "speerpunten".
 
Laatst bewerkt:
Toch nog snel een stukje geschreven voor mijn examens beginnen XD




Wat is bigorexia?

Bigorexia is eigenlijk het tegenovergestelde van anorexia.
Iemand met anorexia ziet in de spiegel zichzelf als een dik persoon, terwijl ze vaak mager zijn. Bij bigorexia zien de mensen zichzelf als een mager persoon zonder spieren, terwijl zij in werkelijkheid vaak groot en gepierd zijn. Bigorexia gaat overigens niet alleen over het 'gespierd' willen worden
Bigorexia is de stoornis waarbij sprake is van een verslaving aan sport. Wie aan bigorexia lijdt, beweert niet meer zonder sport te kunnen en voelt zich niet goed wanneer hij of zij geen sport mag beoefenen.

Verklaring:

Chemisch zou het als volgt kunnen uitgelegd worden: door intensieve sportbeoefening wordt endorfine aangemaakt. Deze endorfine is in staat om het lichaam in een lichte euforie te brengen, zodat de sporter zich extra goed gaat voelen. Door die endorfine gaat de sporter telkens weer opnieuw op zoek naar dat aangename gevoel tot het een dwangmatige gewoonte wordt.
Met deze verklaring, kan niet alles uitgelegd worden. Het is wel zo dat iedereen die een sport intensief beoefent, de gevolgen zal voelen van de aanmaak van endorfine, maar dat betekent nog niet dat iedereen verslaafd wordt aan dat gevoel.


Hoe weet men nu of iemand die intensief sport dat doet onder invloed van een of andere dwang?

Wanneer iemand die een normaal leven leidde, aan bigorexia gaat lijden, gaat het leven van die persoon veranderen. Uiteindelijk gaat het enkel en alleen nog om de sport: de vrije tijd bijvoorbeeld wordt bijna volledig aan sportbeoefening gewijd, de partner wordt ook in de sport gezocht en de training wordt een echt ritueel. Sport komt steeds op de eerste plaats, zelfs voor een amateursportbeoefenaar die zijn andere activiteiten zo plant dat hij tijd kan vrijmaken voor zijn trainingen. Sportbeoefening wordt een obsessie die alles inpalmt, die het leven gaat beheersen. Dit verschijnsel komt ook voor bij amateursportbeoefenaars, maar zou ongeveer een derde van de professionele sportbeoefenaars treffen. Tijdens hun beroepsloopbaan, lijkt de verslaving aan de sport natuurlijk, maar het is pas na de sportcarrière dat het probleem tevoorschijn komt.

Moet deze verslaving behandeld worden?

Of deze verslaving behandeld moet worden is natuurlijk de vraag. Aangezien de sport ook heel veel gezonde aspecten heeft is dit niet zo gemakkelijk te beantwoorden als bij sommige andere verslavingen.
De ideale situatie is dat men van de sport kan genieten, zonder dat er sprake is van verslaving. Bij diegenen van wie het dwangmatige gedrag nadelige gevolgen heeft voor het privéleven en de relatie met de partner, kan psychotherapie zeker nuttig zijn.



Gevaren?

Natuurlijk heeft elke verslaving ook gevaren.
Omdat de mensen die aan bigorexia lijden de drang hebben om zo gespierd mogelijk te worden bestaat de kans dat ze naar verboden middelen gaan grijpen om zo gespierder te worden.
Dit brengt dan weer ernstige gevaren met zich mee voor de gezondheid.
 
Poosje terug voor school gemaakt, dus hier maar is posten :P

Bigorexia

Mannen met bigorexia ook wel muscle dysmorphia genoemd vinden zichzelf te dun, te weinig gespierd, te smal en schamen zich hiervoor. Ze willen steeds meer spiermassa opbouwen. Deze mannen hebben echter al veel meer spiermassa dan de gemiddelde man. Omdat ze zich heel smal voelen doen zij dagelijks aan bodybuilding thuis en/of in het fitnesscentrum. Daarnaast doen ze vaak aan eenzijdig diëten. Op zich is het voorgaande niet heel uitzonderlijk of gevaarlijk, mits je je lichaam op een gezonde manier traint en je weet waar de grens ligt.

Echter, personen met muscle dysmorphia kennen deze grens niet. Ze zijn obsessief en schamen zich verschrikkelijk voor hun lichaam. De gevolgen van deze schaamte kunnen zowel sociaal, psychologisch als fysiek zwaar zijn. Vaak wordt wijde kleding gedragen om de vormen van hun lichaam te verbergen en vermijden ze situaties zoals de kleedkamer en douches waarin anderen hun lichaam kunnen zien.
Ook fysiek kan het gevolgen hebben het niet kunnen stoppen met trainen bij blessures kan leiden tot lichaamlijke klachten. Ook wordt echt alles aangegrepen om meer spiermassa op te bouwen, dus laat staan wat het gebruik van anabole middelen met de gezondheid kan doen.

Er is natuurlijk niets mis met goed en hard trainen. Krachttrainen is gezond. Het verschil zit hem echter in de manier waarop getraind wordt. Wanneer iemand obsessief met zijn uiterlijk bezig is, dan is er wel wat aan de hand. Het is natuurlijk niet goed als jouw zelfvertrouwen heel sterk afhankelijk zou zijn van je uiterlijk.
Een ander punt waarop gelet kan worden is dat wanneer het sociaal-maatschappelijk functioneren in het gedrang komt, dat er wel degelijk wat aan de hand is.
 
Voelt iemand zich geroepen om mijn text van schrijffouten te ontdoen? heb namelijk lichte vorm van dyslexie en een text vol schrijffouten lijkt natuurlijk nergens op. Dit buiten beschouwing volgt hier mijn text. Hoewel ik er niet alles van weet heb ik toch maar een poging gedaan en hopelijk vinden julie het wat.

Bigorexia:

Wat kan je hierover vertellen?

Bigorexia is net als annorexia eerder een mentale aandoening. Mensen die aan annorexia leiden kunnen niet volgens hun nooit mager genoeg zijn. Mensen die aan bigorexia leiden hebben net het omgekeerde en kunnen niet genoeg spieren hebben. De drang om steeds gespierder te worden is enorm en word naarmate de tijd eerder een obsessie. Hoewel de mensen in je omgeving zeggen dat je al gespierd genoeg bent zal de spiegel voor jou nooit het gewenste resultaat geven en zal je jezelf nooit groot genoeg vinden.

Heb je zelf verschijnselen van bigorexia?

Mischien wel maar eerder te verwaarlozen denk ik. Wel valt het me op dat ik toen ik begon met bodybuilden grote gespierde lichamen maar niks vondt. Naarmate dat ik trainde begonnen deze lichamen eerder een streefdoel te worden. Ook is mijn inzet voor deze sport groter dan voor welke andere sport ook. En net als iemand die bigorexia heeft lijkt het alsof ik niet gespierder wordt hoewel ik toch van mensen het tegendeel te horen krijg. Moet ik dit dan echt bigorexia gaan noemen? Ik denk het niet. Persoonlijk denk ik ook dat ik daarvoor nog niet lang genoeg train.

Verschijnselen van bigorexia

Ik denk dat er niet echt verschijnselen zijn van bigorexia omdat het volgens mij eerder tussen je twee oren zit. Wel zou het kunnen dat bodybuilding een verslavind wordt waarmee bigorexia gepaard gaat. Verschijnselen (als we ze dan zo mogen noemen) zouden dan kunnen zijn:

-Het sociale leven verwaarlozen door deze obsessie
-Allerhande middelen gebruiken om nog gespierder te worden al dan niet verboden
-Steeds extremer worden qua streefdoel
-Je levenswijze zodanig instellen dat je voor niets anders meer leeft.

Zin of onzin?

Persoonlijk is er volgens mij niet echt veel verkeerd aan bigorexia omdat het de gezondheid geen slecht doet. Zolang men een streefdoel opzet en daar op een verantwoorde manier naar toewerkt zie ik geen enkel gevaar in deze "aandoening". Mede door het feit dat bodybuilders er over het algemeen een gezonde levensstijl op nahouden. Doch kan bigorexia de gezondheid schaden door het gebruik van AAS. Hoewel dit mischien voor anderen onzin lijkt is dit uiteraard mijn eigen mening. Ik denk dus dat bigorexia eerder een gezonde verslaving is. Uiteraard is het wel opletten als je sociale leven er onder begint te leiden.
 
Bigorexia:


Wat kan je hierover vertellen?

bigorexia/spierdysmorfie: Bigorexia nervosa is vooral een mentale aandoening en is te vergelijken met anorexia nervosa. Binnen de psychologie valt het onder de ''body dysmorphic disorder'' en het is een stoornis. Deze mensen hebben een verstoorde lichaamsbeleving en vinden zichzelf te klein en/of weinig gespierd. Ze zijn hier dan ook heilig van overtuigt, dat ze er vreselijk uitzien. Versterkt door het beeld van de media; gespierde lichamen zorgt ervoor dat mannen steeds slechter over hun eigen lichaam gaan denken, het ideale mannenlichaam in de media word steeds droger en gespierder. Al vanaf jongs af aan en elke dag worden blootgesteld aan dit soort beelden, draagt zeker bij aan steeds vaker voorkomende bigorexia.

Heb je zelf verschijnselen van bigorexia?


Ik heb denk ik wel een lichte vorm van bigorexia, omdat het nooit '''genoeg'' is en ik altijd punten zie die ik wil verbeteren. Als ik in de spiegel kijk, zie ik dan ook geen hele grote jongen, terwijl vrienden en anderen mensen zeggen dat ik toch wel egt de aanleg ervoor heb. Noem maar een voorbeeld; mijn armen. Als ik in de spiegel kijk wil ik graag grotere armen en zie zelf niet egt veel bijzonders, maar toen ik mijn armen op heb gemeten in de sportschool waren ze 46,5 cm omtrek en dat is toch niet egt klein te noemen( voor een 19 jarige )geloof ik toch. Ik ga niet graag naar het strand of zwembad, omdat in mijn ogen mijn lichaam nog niet toonbaar, perfect is zegmaar. Ik heb dan het idee dat ik er over een paar maanden wel beter bij zal staan en dingen kan verbeteren en dan kan gaan. Zelf blijf je bij je punt dat je grotere armen wil om een of andere onverklaarbare reden. Familie etc. zegt dat ik groot genoeg ben en het moet gaan bijhouden en niet meer groeien, maar zelf ervaar je dit heel anders. je bent obsessief bezig om groter te worden en het is nooit genoeg, heel je leven ga je erna aanpassen en het is dus feitelijk gewoon een stoornis

Verschijnselen van bigorexia


-schaamte
-onzekerheid
-stress
-angst
-sociale problemen(relaties etc)
-psychologische problemen
-medische problemen(door naar AAS te grijpen om steeds groter te worden en het op te jonge leeftijd op verkeerde manier te gebruiken)

zin of onzin?


ik denk dat het heel erg onderschat word en het waarschijnlijk al een behoorlijke impact heeft gemaakt op heel veel bodybuilders; bewust of onbewust. Feit is dat het een obsessieve levensstijl word, die door anderen als vreemd/raar word beschouwd. Ik denk niet dat het aan het ''verslavende gevoel'' van het trainen ligt zoals hierboven word geschreven, maar aan het steeds groter willen worden en een verkeerd beeld van jezelf te hebben/zien. Het neemt ook een heel hoop stress met zich mee, dus het is zeker niet voor iedereen en altijd positief. Het is belangrijk om het niet uit de hand te laten lopen en realistisch/objectief te blijven en je niet gek te laten maken, het moet wel leuk blijven natuurlijk; het is maar een sport!
 
Laatst bewerkt:
Flink wat mooie artikels gepost, ken zelf te weinig over het onderwerp dus ga deze keer niet meedoen. Succes allemaal!
 
Vermeirio, je artikel is goed leesbaar.
 
Ik volg dit forum al een aantal jaren, maar heb eigenlijk nooit de moeite gedaan om een account aan te maken, tot vandaag dan. Het stoort mij uitermate hoe deze aandoening als iets “gezonds” wordt bestempeld dat zorgt veel discipline op gebied van training en voeding, maar dat verder geen kwaad kan of dat eenvoudig te behandelen is. Ik ben zelf 41 jaar en heb meer dan 10 jaar last gehad van Bigorexia. Laat me je verzekeren: het is VEEL meer dan jezelf alleen wat magerder in de spiegel zien, dan obsessief bezig zijn met trainen. Het verandert je HELE leven. Graag vertel ik jullie even hoe het bij mij gegaan is. Ik hoop hiermee mensen die last hebben van deze verschrikkelijke aandoening te helpen. Als je er last van hebt en niet voldoende hebt aan mijn artikel, neem gerust via een privébericht contact met me op!

1: Hoe het allemaal is begonnen
Hoe het is begonnen valt eigenlijk moeilijk te vertellen. Hiervoor kan ik me alleen baseren op wat mijn psycholoog in die tijd zei, maar ik denk wel dat hij voor een groot deel gelijk had. Ik kom zelf uit een familie van bodybuilders. Mijn vader deed wedstrijden op een hoog niveau, mijn eerste broer deed aan wedstrijden, maar andere broer deed aan powerlifting en mijn neef deed gewoon aan bodybuilding. Gebruik van AAS kwam bij de meeste van mijn familieleden voor. Ik was thuis de jongste, 5 jaar jonger dan mijn eerste broer en 7 jaar jonger dan mijn andere broer. Ik was ook veel te vroeg geboren, waardoor ik altijd heel erg mager ben geweest. Ook mijn gestalte bleef klein, ik ben nu 1 meter 60. Als klein kind zat ik daar helemaal niet mee in, maar naarmate je ouder wordt en in je puberteit komt begint uiterlijk toch een zeker belang te krijgen. Rond mijn dertiende begon het eigenlijk allemaal. Ik zag mijn broers en mijn vader, die in die tijd op het podium stond en een geweldige fysiek had, die enorm gespierd waren en voortdurend bezig waren met bodybuilding. Zelf keek ik in de spiegel, en wat ik zag was een mager kereltje met kleine botten, ribben die zichtbaar zijn, “abs” die erdoor komen omdat ik gewoon zo mager was. Ik de klas beginnen dan de eerste “stoere” jongens hun “spierballen” te laten zien, wat je op je dertiende natuurlijk enorm jaloers maakt. Ik herinner me nog goed dat ik als dertien jarig jongetje bij een vriend zijn thuis was en we samen voor de spiegel stonden, allebei onze biceps aan het opspannen(in die tijd waren dat gewoon onze ‘spierballen’). Ik merkte toen dat mijn bovenarm eigenlijk ongeveer even groot was dan zijn polsen (of dat is toch hoe het voor mij leek). Door een hele hoop van dit soort incidenten is het bij mij eigenlijk begonnen. Ik zag allemaal andere mensen (vooral familieleden dan) die gespierd waren, een goede fysiek hadden, sterk waren enz… en ik had helemaal niets. Ik woog toen misschien 50 kg. Achteraf bekeken is het natuurlijk zo stom, maar als puber was ik enorm jaloers op alles en iedereen rondom me en zo is bij mij, langzaamaan maar zeker, Bigorexia tot stand gekomen.






2: hoe het allemaal is gegaan
Zoals ik net al zei begon alles op mijn dertiende. Langzaam aan groeide mijn haatgevoelens naar iedereen die gespierd was of die er beter uitzag dan ik qua fysiek (bijna iedereen dus). Op mijn zestiende bereikte alles zijn hoogtepunt. We waren bij de klas in de gym, waar ik natuurlijk met mijn 55 kg op zestien jarige leeftijd de zwakste van de groep was. Ik werd er zo kwaad van, maar hield mij natuurlijk in. Tot op een ogenblik de ‘stoere’ jongen van de klas aan het curlen was naast mij, en mij begon uit te lachen. Ik zal die moment nooit vergeten. Hij lachte met hoe mager ik was, met hoe klein mijn armpjes waren, met hoe weinig gewicht ik kon gebruiken (waren toen dumbbells van 4 kg waar ik moeite mee had!). Ik werd er zo razend, razend kwaad van dat ik op die jongen ben gesprongen en hem ben beginnen te slaan, en blijven slaan, en blijven slaan. Na een tijdje kon die jongen nog rechtkomen en was ik het uiteindelijk die slaag kreeg. Het was dan ook de sterkste jongen uit onze klasgroep toen. En sindsdien had mijn de Bigorexia eigenlijk zijn hoogtepunt bereikt, een hoogtepunt dat heel lang zou duren. Ik keek in de spiegel, en wat ik zag was een mager ventje (volledig terecht in die tijd!). Ik sprak er toen over met mijn vader, die mij dan mee nam naar de gym. Ik trainde 3 jaar, tot ik 19 was, op die tijd was ik van 55 kg naar 71 kg gegaan, wat toch een redelijk goede vooruitgang was. Ik herinner me nog goed dat ik op een dag naast mijn vader in de badkamer stond en ik naar mezelf keek. Wat ik zag was de situatie die zich een 6-7-tal jaar daarvoor had voorgedaan: de 50kg wegende ik die naast mijn vriend uit die tijd stond. Ik zag in mezelf werkelijk hetzelfde magere kereltje als ik op mijn twaalf jaar was, terwijl ik natuurlijk een hele vooruitgang gemaakt had. Ik begon toen te huilen (ja, ik huilde voor mijn vader op 19-jarige leeftijd). Mijn vader vroeg mij wat er scheelde en ik legde het hem uit. Mijn vader kon het niet geloven. Het is nu ook al meer dan 10 jaar geleden dat ik last heb gehad van bigorexia, dus in die tijd was dat allemaal veel minder sociaal geaccepteerd. Mijn vader nam toen een foto van mij terwijl ik een pose deed en liet mij die foto ook meteen zien (het was zo’n fototoestel waar de foto’s nog meteen uitkomen). Ik heb die foto hier nog steeds liggen, en als ik er nu naar kijk vind ik dat ik toch een redelijk goede fysiek had gezien de situatie (veel te vroeg geboren, zware ecto etc…). Maar toch zag ik op die foto hetzelfde kleine, magere ventje dat ik ook in de spiegel zag. Het is niet dat je dat DENKT te zien, je ziet het ook ECHT. Het is bijna ongeloofelijk achteraf gezien, maar toch is het zo. Op die moment begon ik met nog obsessiever te trainer, begon ik met 6-7 maaltijden per dag op de minuut getimed te eten, etc… als ik ook maar één minuut te laat kon eten begon ik al helemaal nerveus te worden, na tien minuten begon ik zeer slecht gezind te zijn en na een half uur kreeg ik zelfs woedeaanvallen. Ik herinner me nog goed dat ik op mijn 20 jaar eens 7 kilometer naar huis heb gefietst, gewoon om een maaltijd te eten, omdat ik die dag niet voldoende eiwitten binnen had gekregen en ik nog weg moest. Met de jaren werd mijn bigorexia eigenlijk alleen maar erger, en kwamen er ook andere gevolgen. Die gevolgen ga ik zo dadelijk nog specifieker bespreken. Op mijn 21 jaar begon het dan, ik zette mijn eerste kuurtje. Na een eerste kwam al snel een tweede, een derde en een vierde. Op mijn 24 jaar was ik al een flinke kerel, ik was 1 meter 60 en woog ongeveer 85-90 kg met een erg laag vetpercentage. En toch was het zo dat IEDERE keer dat ik in de spiegel keek ik datzelfde kleine ventje zag. Het was gewoon om gek van te worden. Mentaal heeft het een ongeloofelijke invloed op je. En dat is vooral de reden dat ik dit artikel schrijf, om mensen duidelijk te maken dat Bigorexia veel meer is dan gewoon wat anders in de spiegel zien.


3: de dingen die Bigorexia bij mij deed
Om nog maar eens aan te tonen dat Bigorexia veel meer is dan alleen een ander beeld te hebben in de spiegel ga ik hier even alle dingen die het met mij deed opsommen.
1: sociale isolatie. Je voelt je enorm onzeker over jezelf, je zelfbeeld is enorm laag. Je gedraagt je in een groep helemaal anders dan een normaal persoon, je durft niets te zeggen en denkt dat je helemaal niet meetelt. Je vat complimentjes op als sarcastische opmerkingen om je te kleineren, je denkt dat alles wat er gezegd wordt een aanval naar jou toe is, zelfs als de opmerking helemaal niets te maken heeft met jou.
2: slechte schoolresultaten. Door een laag zelfbeeld en zo onzeker te zijn over mijzelf waren mijn resultaten op school echt slecht. Ik dacht voortdurend: ik kan dit niet, ik kan dit niet, ik kan dit niet. Ons lichaam werkt zo dat als je DENKT dat je iets niet kan, je het vaak ook niet zal kunnen. Door al die negatieve gedachten heb ik op school dus een hele hoop problemen gehad, hoewel ik op gebied van IQ zeker goed zat, het lag dus niet aan mijn capaciteit.
3: obsessief gedrag. Je wilt alles perfect doen. Je werkt uren aan trainingsschema bedenken, je leest alle mogelijke boeken over bodybuilding die er bestaan, je telt elke kcal die je eet, je test elk schema dat er maar bestaat enz… door al die dingen ga je je heel erg raar gedragen naar de buitenwereld toe.
4: AAS. Ik heb van mijn twintigste tot mijn dertigste vrij veel AAS gebruikt, eigenlijk enorm veel. Nu heb ik daar heel veel spijt van. Ik heb een aantal problemen hierdoor gekregen met mijn gezondheid. Maar dat is niet het enige. Elke keer dat je stopt met een kuurtje verlies je massa, en dat zie je als je bigorexia hebt ook echt heel veel in de spiegel, je lijkt NOG magerder te zijn dan het beeld in je hoofd al aangaf. Dus zowel op gebied van mijn gezondheid als voor het verloop van mijn Bigorexia heb ik enorm veel spijt van het gebruik van AAS.
5: humeur afhankelijk van training/voeding. Als je een goede workout neerzet, ben je redelijk goed gezind. Maar als je ook maar één repje minder haalt dan de vorige workout ben je gans de dag slecht gezind. Je zit voortdurend met negatieve gedachten en denkt dat je daardoor nog magerder gaat worden. Ook als je ook maar één minuut te laat bent met je voeding begin je al helemaal door te draaien, en gegarandeerd dat ik na een half uur zo gek werd dat ik naar huis fietste om te gaan eten of dat ik toch zeker naar een winkel ging.
6: ongelukkig zijn. Je gaat je door Bigorexia ook gewoon enorm ongelukkig voelen. Het is niet zozeer het ‘klein’ lijken in de spiegel dat erg is, maar het is het gevoel dat je daardoor krijgt. Je denkt dat alles en iedereen tegen je is, je voelt je echt ongelukkig.
7: schaamte. Je durft niet te gaan zwemmen, je durft amper nog een T-shirt met korte mauwen te dragen, je durft niet meer in de spiegel te kijken. Je schaamt je voor je lichaam.





4: wat ik eraan gedaan heb
Nu dus het belangrijkste stukje, hoe ik van mijn Bigorexia ben afgeraakt. Nu moet je goed begrijpen dat het in die tijd eigenlijk veel minder sociaal geaccepteerd was om een psychologische afwijking te hebben dan nu, er was ook veel minder over bekend dan nu. Bigorexia is een term die ik toen van geen enkele dokter of psycholoog te horen kreeg, terwijl dat nu waarschijnlijk wel het geval zou zijn. Zelf had ik natuurlijk helemaal geen besef van dat ik mezelf ‘anders’ zag dan ik werkelijk was, maar eigenlijk is het door mijn moeder gekomen dat ik daar ben achtergekomen. Op een avond was ik van t-shirt aan het veranderen in de woonkamer (mijn lichaam zo goed mogelijk verbergend, omdat ik me er zo voor schaamde). Mijn moeder vertelde me dat ze vond dat ik echt erg gespierd was geworden. Ik vertelde haar dan dat ik niet begreep wat ze bedoelde. Zo kwamen we dan aan de praat, en dan vroeg ze me hoeveel ik woog. Ik antwoordde haar, en ze vertelde me dat dat ongeveer net zo veel was als mijn broer woog toen hij mijn leeftijd had. Dit is, om de één of andere reden, voor mij een grote doorbraak geweest. Ik herinnerde me nog heel goed hoe mijn broer er had bijgestaan op mijn leeftijd, het was de fysiek waar ik altijd jaloers op was geweest. Ergens besefte ik toen dat ik ‘anders’ was dan ik mezelf zag. Ik ging dan voor de spiegel staan, en als ik me hard focuste, en zo positief mogelijk probeerde te denken, zag ik mezelf al een beetje anders. Ik heb toen urenlang met mijn moeder gesproken over mijn probleem, waarna we samen naar de dokter zijn gegaan. Die dokter had eigenlijk helemaal geen begrip voor mijn situatie en verklaarde me meteen gek. Dat was natuurlijk weer een zware klap voor mijn zelfvertrouwen, waardoor het weer een hele tijd slechter ging. In die periode gingen we eigenlijk naar een hele hoop dokters, maar helemaal niemand kon ons een echte verklaring geven. Ik kreeg allerlei soorten pilletjes voorgeschreven, soorten antidepressiva en dergelijke. Uiteindelijk ging ik naar een psycholoog, maar ook deze kon mij niet helpen. De grote doorbraak kwam er eigenlijk toen ik op mijn werk met een collega erover sprak. Deze vertelde mij dat hij een psycholoog kent die mij zeker kon helpen. Ik ben dan naar die man gegaan, en dit is ook de man die mij uiteindelijk van mijn probleem heeft afgeholpen. Ik besef zelf niet goed hoe het is gebeurd, eerlijk gezegd. Hij deed allerlei dingen. Één van de dingen die het meeste effect heeft gehad was het volgende: Hoe had een gesprek met mijn moeder en vraag haar een foto van mij mee te brengen, terwijl ik in mijn bloot bovenlichaam stond. Mijn moeder liet mij dan even posen voor haar en trok een foto van me. 3 weken later kwam ik terug de psycholoog, en lag er een foto op zijn bureau van een gespierde man met zijn hoofd bedekt. Hij vroeg me wat ik zag op die foto. Ik zei: een gespierde man met zijn hoofd bedekt. Toen haalde hij de bedekking van de foto af, en toen zag ik mezelf. Ik was compleet vergeten dat die foto van mij getrokken was, ook omdat het niet bij mijn thuis getrokken was, dus ik herkende de achtergrond niet meteen. Voor mij is dit zeker één van de grootste doorbraken geweest. Andere dingen die de psycholoog deed was mij de omtrek van mijn armen laten meten, waarna hij hetzelfde deed met zijn arm, en dan kwamen we tot de conclusie dat de mijne dus veel dikker waren. Hoewel ik het hier wel heel eenvoudig beschrijf, heeft het toch wel een aantal maanden geduurd eer ik mezelf goed in de spiegel kon zien en een aantal jaren tot ik genezen was. Hoe dit allemaal is gelopen valt erg moeilijk te zeggen als het over jezelf gaat, maar dit waren in ieder geval de dingen die voor mij echt een zichtbare doorbraak hebben gegeven.

Ik hoop met dit stukje toch een aantal mensen van dienst geweest te zijn. Ik wil nog eindigen met te zeggen dat als je problemen denkt te hebben met bigorexia, je echt zo snel mogelijk naar een dokter of een psycholoog moet gaan. Laat je geen medicatie voorschrijven, praat gewoon met iemand die er verstand van heeft. Zorg ook dat je de psycholoog in kwestie vertrouwt, als het iemand is die je niet graag hebt denk ik niet dat hij/zij je gaat kunnen helpen.

Dit was het zowat, lijkt me. Het is niet erg in detail beschreven, maar dit komt doordat ik veel dingen die ik meegemaakt hebt nu nog steeds als ‘normaal’ herinner, terwijl het eigenlijk helemaal niet normaal was.
Ik hoop in ieder geval dat ik hiermee de mensen heb kunnen duidelijk maken dat bigorexia VEEl meer is dan alleen ‘jezelf anders in de spiegel zien’!!!
 
Ik zie nu vaak staan dat bigorexia het tegenover gestelde is van anorexia, hoewel ik het niet zo 123 kan vinden heb ik nog niet zo heel lang geleden hier op DBB een stuk gelezen waarin stond waarom deze vergelijking eigl niet klopt!

weet iemand nog welke ik bedoel toevallig????
 
@ Johanbuilder, Duidelijk verhaal buffel! Thanx.:)
 
@johanbuilder..mooi stuk zeg. Zo ken ik een verhaal van iemand wat toch ook in het verlengde van bigorexia ligt: deze persoon was goed gespierd en trainde ongeveer 1 uur pd en was redelijk obsessief met zijn gezondheid en voeding bezig, deze persoon kwam ,om voor mij onbekende reden bij een psycholoog terecht, en het bleek dat hij een hele sterke angst had om dood te gaan en ook om ouder te worden.

Door te trainen, elke dag nooit eens overslaan, en obsessief met zijn gezondheid en voeding bezig te zijn wilde hij onder dit natuurlijk proces uit proberen te komen.

Des te mooier en groter zijn lichaam was, alsof hij nog 25 was, gaf hem het gevoel dit ook te realiseren.

Wat natuurlijk niet zo is, deze persoon was rond de 48 jaar.

Goed om dit soort verhalen en die van jou te kennen, zo kunnen we ons zelf beter doorgronden.
 
Laatst bewerkt:
Mijn stem gaat naar het artikel van Tremendes! ;)

Nee, serieus...Het is erg raar hoe dit zo veel kan doen met iemand. Ik verschiet er echt van. De laatste tijd besef ik steeds meer en meer dat psychologische aandoening ook echt voor grote problemen kunnen zorgen
 
@johanbuilder.
respect man. en interessant stuk geeft inzicht vanuit een ander perspectief(van waaruit ik het anders nooit zou zien).

ng kort fragmentje om het wat meer beeld te geven:
http://www.youtube.com/watch?v=W4j1obXY_2o&feature=related
hele docu staat op de site van discovery maar kon het zo snel niet vinden.
 
Laatst bewerkt:
Ik zie nu vaak staan dat bigorexia het tegenover gestelde is van anorexia, hoewel ik het niet zo 123 kan vinden heb ik nog niet zo heel lang geleden hier op DBB een stuk gelezen waarin stond waarom deze vergelijking eigl niet klopt!

weet iemand nog welke ik bedoel toevallig????

Ik weet wat je bedoelt, volgens mij heeft Big T een tijdje terug hier iets over geschreven, maar ik kan me vergissen.
 
Welke factoren spelen een rol bij het ontwikkelen van Muscle Dysmorphia (Bigorexia)?

Een zeer korte maar duidelijke literatuurstudie door Snakeman voor ons bodybuildingforum.

Samenvatting:

Muscle Dysmorphia is een relatief nieuwe stoornis waarbij voornamelijk mannen obsessief bezig zijn met het winnen van spiervolume. Net als bij anorexia is het lichaamsbeeld vertekend en brengt dit de nodige gevaren met zich mee. Ik heb gekeken naar de factoren die een rol spelen in de ontwikkeling van deze stoornis. Men kan uit verschillende wetenschappelijke artikelen concluderen dat media inderdaad een belangrijke rol spelen in de ontwikkeling van Muscle Dysmorphia. Echter is zij niet de enige factor, samen met de invloed van leeftijdsgenoten en ouders maken zij een drie-eenheid die aanspoort tot het ontwikkelen van deze stoornis. Wel moeten we concluderen dat het ene individu gevoeliger is voor het ontwikkelen van een stoornis dan de ander, hierin speelt de gevoeligheid voor sociale vergelijking een belangrijke rol.

Inleiding:

Jarenlang waren de vrouwen het meest representatief als het ging om de mensen met een verstoord lichaamsbeeld. Echter een relatief nieuw en gevaarlijk fenomeen vindt plaats in onze samenleving waar voornamelijk mannen het slachtoffer van worden; Muscle Dysmorphia. Waren het vroeger alleen de vrouwen die overmatig streefden naar een slank ideaal, nu zijn het ook de mannen die obsessief bezig zijn met hun uiterlijk. De mannen die deze psychische gedragsstoornis, Muscle Dysmorphia, bezitten voelen een constante druk om gespierder te worden. Deze drang naar gespierdheid kan zo groot worden dat ze gelijk staat aan de drang die voorkomt in stoornissen als anorexia en bulimia nervosa. Veel atleten zijn gevoelig voor perceptiestoornissen omtrent het lichaam, de druk die zij voelen om te voldoen aan de heersende normen naar het ideale lichaam en de bijbehorende sportprestaties zijn hier mede de oorzaak van. Maar niet alleen atleten vallen ten prooi aan Muscle Dysmorphia, het zijn ook steeds meer normale en jonge mensen die deze stoornis ontwikkelen. Welke factoren liggen aan deze stoornis ten grondslag? Hoe kan het zijn dat in zeer kort tijdsbestek een stoornis als Muscle Dysmorphia zoveel terrein gewonnen heeft?

Wat is Muscle Dysmorphia:

Muscle Dysmorphia is een vorm van een obsessieve compulsieve stoornis, die behoort tot de ‘body dysmorphic disorders’. Muscle Dysmorphia wordt hierdoor gelijk gesteld aan de stoornissen omtrent het willen veranderen van je lichaam met behulp van strategieën om een cultureel acceptabel ideaal na te streven. Mensen die aan deze stoornis lijden zijn ontevreden over hun lichaam of lichaamsdelen. Deze ontevredenheid kan leiden tot depressie en obsessie. De obsessies en depressies kunnen onder andere leiden tot baanverlies en verlies van sociaal contact. Mensen met Muscle Dysmorphia zien zichzelf als mager en ongespierd ook al is het tegendeel in werkelijkheid waar. Overmatig trainen, eten, en middelen gebruik worden vaak toegepast om spiervolume te verkrijgen. Deze methodes samen met het veelvuldig bekijken van het lichaam in de spiegel en het onttrekken aan sociale gelegenheden behoren tot de symptomen die kunnen wijzen op Muscle Dysmorphia. De stoornis berokkent vroeg of laat schade aan het emotionele en fysieke welzijn, ook het zelfvertrouwen van de persoon in kwestie wordt vaak ernstig aangetast (Leone, Sedory & Gray, 2005).

De slachtoffers van Muscle Dysmorphia:

Onderzoek heeft uitgewezen dat aanzienlijk veel mannen geïnteresseerd zijn in het krijgen van spiervolume. De prevalentie onder vrouwen met deze stoornis is zeer schaars. Het begin van de pubertijd is de kritieke fase waarin de drang tot spiergroei kan ontstaan. Voor deze tijd is er weinig reden aan te nemen dat die drang er zal zijn. Met name de toename in het testosteronniveau heeft tot gevolg dat serieuze spieropbouw plaats kan vinden. In de pubertijd krijgen de jongens te maken met het ideaalbeeld groot en sterk te moeten worden om een volwaardige man te kunnen zijn. De wens groot en gespierd te worden zal in het begin van de pubertijd een piek beleven. Deze aanwezige drang zal per individu verschillen, bij sommige jongens zal deze drang resulteren in het voelen van een sociale druk om spiergroei te bewerkstelligen, mogelijk met Muscle Dysmorphia tot gevolg (Smolak, Murnen & Thompson, 2005).

Muscle Dysmorphia kan de fysieke en mentale gezondheid ernstig in gevaar brengen. Gevaarlijke technieken, (bepaalde) voedingssupplementen, hormonen en anabolen steroïden kunnen ervoor zorgen dat de drang naar spiermassa een negatief effect zal gaan hebben op de algemene gezondheid van het individu. Anabolen steroïden hebben in onderzoek aangetoond in bepaalde mate slecht te kunnen zijn voor lichaam en geest. Psychische stoornissen als agressieve gedragingen, maar ook lichamelijke stoornissen zoals het bedreigen van de hartspier zijn hier enkele voorbeelden van (ligt echter aan de mate van gebruik en de genetische kwetsbaarheid). Steroïde gebruik is de meest extreme/controversiële vorm om spiervolume te kweken, echter zijn er genoeg andere, minder radicale, methoden voor handen. Regelmatige training en het gebruik van voedingssupplementen zijn hier goede voorbeelden van. (Smolak, Murnen & Thompson, 2005).

De oorzaken van Muscle Dysmorphia:

In de studies naar jongens en mannen die (overmatige) interesse hebben in het winnen van spiermassa ligt het culturele en sociale aspect centraal. Men streeft naar het ideale lichaam dat gepresenteerd wordt in de maatschappij waarin zij leven. De verstoorde lichaamsperceptie bij deze mensen heeft als oorzaak de invloed van media, leeftijdsgenoten en ouders. Vooral mensen die gevoelig zijn voor andermans mening en daarmee sociale vergelijking toepassen lopen een groter gevaar in het ontwikkelen van Muscle Dysmorphia.

Het Driedelig Model van Ricciardelli en McCabe staat in Muscle Dysmorphia centraal. Het oorspronkelijke model werd gebruikt in onderzoek naar anorexia, maar blijkt tevens opvallend goed bruikbaar in het onderzoek naar Muscle Dysmorphia. Volgens dit model zijn media, leeftijdsgenoten en ouders de belangrijkste factoren die een rol spelen in het ontwikkelen van anorexia. Als we kijken naar de factoren die een rol spelen bij Muscle Dysmorphia zien we dat de ouderlijke invloed en de invloed van leeftijdsgenoten belangrijke graadmeters zijn in het ontwikkelen van deze stoornis. Als er binnen de familie veel discussie is over het uiterlijk en het lichaamsgewicht, er veel kritiek en opmerkingen worden geleverd door de ouders, is dit van invloed op de zelfperceptie van het lichaam en brengt dit mogelijke ontevredenheid met zich mee. Echter blijkt de invloed van leeftijdsgenoten toch het grootst. Onderling vergelijken, competitie voeren en gedeelde interesses maken leeftijdsgenoten van grote invloed in de opvatting over het bestaande lichaamsbeeld. Een grote uitzondering waren echter het pesten door leeftijdsgenoten en het volgen van een dieet, deze twee factoren hadden geen invloed op het ontwikkelen van Muscle Dysmorphia (Smolak, Murnen & Thompson, 2005). Ook als we kijken naar het algemene beeld wat door de media gepresenteerd wordt rondom de perfecte fysiek voor een man, kunnen we stellen dat de media een flinke bijdrage leveren in het geven van vergelijkingsmateriaal (Hildebrandt, Langenbucher & Schlundt, 2003).

Het Driedelig Model suggereert verder dat mensen die zichzelf veel vergelijken met anderen gevoeliger zijn voor de media, ouders en leeftijdsgenoten. Deze gevoeligheid voor de mening van anderen en het vergelijken waarin dit resulteert, hebben meestal een negatief effect op het welzijn van de persoon. Hoewel het niet echt goed onderzocht is onder jongens en de drang naar spiergroei, blijkt dat bij meisjes deze vergelijking leidt tot het niet tevreden zijn over het lichaam, met eetstoornissen en lichaam veranderingsstrategieën tot gevolg (Smolak, Murnen & Thompson, 2005).
Het eigen willen maken van het cultureel bepaalde ideale lichaam is dus erg van invloed. De sociaal-culturele invloed helpt hierbij. De media spelen hier een belangrijke rol in. Dit resulteert (soms) in ontevredenheid over het lichaam, dat eetstoornissen en het gebruiken van lichaam veranderingsstrategieën (o.a. ook spierwinst) tot gevolg heeft.
Uit een onderzoek van Smolak et al. uit 2005 kunnen we verschillende dingen aannemen. Dit onderzoek betrof 383 blanke middelbare scholieren in de Verenigde Staten met een gemiddelde leeftijd van 13 jaar. De uitkomst liet significante cijfers zien voor de volgende aannames:

• Jongens die het mediabeeld van gespierdheid aannemen houden zich meer bezig met strategieën om spieren te ontwikkelen.
• Ook als vrienden van de persoon een hoge interesse hebben in lichaamsvormen en spieren zullen de jongens meer interesse hebben in het ontwikkelen van spieren.
• Als de ouders negatief zijn over het lichaam van hun kind gebruiken de jongens meer spierontwikkelingsstrategieën.
• Het vergelijken met andere leeftijdsgenoten resulteert in het meer bezig houden met spierontwikkelingsstrategieën.
• Jezelf vergelijken aan de hand van mediabeelden, vrienden, en ouders resulteert alleen in het gebruik van spierontwikkelingsstrategieën als men gevoelig is voor sociale vergelijking.
• De jongens die voedingssupplementen of steroïde gebruiken vergelijken zichzelf meer met de mediabeelden, hun vrienden en ouders dan de jongens die dit niet gebruiken. Ook zijn zij gevoeliger voor sociale vergelijking en hebben mede daarom een negatief zelfbeeld dat resulteert in meer depressies.

Deze resultaten zijn alarmerend, ook gezien het feit dat 12 % van de ondervraagde jongens wel eens steroïde heeft gebruikt om het doel na te streven (Smolak, Murnen, Thompson & 2005).
Een dergelijke ondervinding onderstreept het gevaar voor de gezondheid van de uiterst jonge jongeren in kwestie en mogelijk meer jongeren die deze stoornis zullen ontwikkelen.

Discussie/conclusie:

Muscle Dysmorphia komt over als een zeer bedreigend fenomeen, echter moeten we kritisch blijven en in de context blijven kijken. Als we kijken naar de algemene prevalentie zien we geen schokkende cijfers als we het vergelijken met anorexia bij vrouwen. De prevalentie is over het algemeen niet heel erg groot (enkele honderdduizenden mensen lijden er wereldwijd aan volgens de statieken). Het feit dat er minder mensen aan lijden heeft misschien te maken met het gegeven dat de grote meerderheid mannen zijn die de stoornis hebben. Aangezien vrouwen zich vaker bezig houden met uiterlijk en gevoeliger zijn voor sociale vergelijking is het aannemelijk dat minder mannen vallen voor deze stoornis.

Toch kunnen we ons zorgen maken omdat deze stoornis zich wel aanzienlijk heeft ontwikkeld, mogelijk gezien het toenemende belang voor het uiterlijk bij mannen. De media spelen hier in elk geval een grote rol in. Het ideale lichaamsbeeld dat voor de man wordt gepresenteerd is gespierd en zorgt voor de nodige onzekerheid over het lichaam. Zoals is aangetoond bij anorexia en nu ook bij Muscle Dysmorphia zijn de media echter niet de enige factor die een rol speelt in het ontwikkelen van de stoornissen. Twee andere factoren die erg van belang zijn, is de invloed van ouders en leeftijdsgenoten. Ouders kunnen hun kind onzeker maken door overmatige aandacht te geven aan de toestand van het lichaam of door opmerkingen te plaatsen. Vrienden en leeftijdsgenoten die deze aandacht voor het lichaam ook delen of het uiterlijk zeer belangrijk vinden kunnen ook aansporen tot het afwijkende gedrag. De bindende factor voor het ontstaan is de gevoeligheid voor sociale vergelijking.

Sociale vergelijking kan er voor zorgen dat mensen zich gaan meten met anderen en zich voortdurend hoge onrealistische doelen voorschotelen aan de hand van aangenomen voorbeelden. Deze drang en uiteindelijke obsessie voor een ander lichaam zorgen er zelfs voor dat men de realiteit en het eigen bestaande lichaam uit het oog verliest. Daarom is voor het ontwikkelen van deze stoornis de gevoeligheid voor sociale vergelijking van het individu misschien wel het meest van belang om de stoornis te kunnen voorspellen.

Muscle Dysmorphia en het onderzoek verdienen extra aandacht. Een uiterst simpele en snelle literatuurstudie laat zien dat het onderzoek erg beperkt is, zeker op Nederlandse bodem. In hoeverre het probleem hier speelt, de vergelijking met Amerika serieus genomen kan worden en welke behandelingprocedures in acht moeten worden genomen is mij onduidelijk. Nogmaals wijzend op het feit dat de prevalentie niet erg groot is, is het weldegelijk van belang dit eens op eigen bodem uit te zoeken. Zeker gezien het feit het hier als omgekeerd anorexia probleem behandeld wordt, wellicht zijn er door deze aannames therapieën en behandelingen in acht genomen die efficiënter en meer op maat kunnen. Ook heb ik mijn twijfels bij het kenbaar worden van de problematiek. Naast de verschillen tussen man en vrouw (sociaal uitend) spelen de relatief lichter wegende en minder waarneembare gezondheidsrisico’s (vergelijkend met anorexia) mogelijk ook een rol in het relatief onbekend zijn met de stoornis.

Behandeling

Met name door het laatste gezegd in de discussie/conclusie is de hulpvraag van deze patiënten over het algemeen minder dringend dan bij anorexia (met oog op levensbedreiging). Het grootste probleem vormt wellicht de patiënt aan het verstand krijgen hulpbehoevend te zijn om de levenskwaliteit te verbeteren. Wellicht is er zelfs sprake van niet herkennen van de stoornis in bepaalde gevallen. Er zijn geen specifieke behandelplannen bekend voor zover ik weet (wie weet komt er iemand op dit forum nog mee). Voorlopig houdt ik de psychologische hulpvraag op vormen van cognitieve gedragstherapie, waarin de kwaliteit van leven wordt bewerkstelligt de irreële ideeën weg te nemen en daar andere voor in de plaats te planten. Ik wil het nog wel eens zien een hulpbehoevende dbbér in behandeling:D Volgens mij is dat tegen een muur praten.

Eigen ervaring:

De lijn tussen gezond sporten en compleet obsessief bezig zijn was voor mij vooral in het begin ver te zoeken. Dit bracht de nodige stres en onzekerheid met zich mee. Vooral stres en het nooit tevreden zijn. Ikzelf heb een balans kunnen vinden en ben de sport meer als hobby gaan zien en behandelen (lees niet dat je niet serieus kan zijn). Het leven is te mooi om negatief mee om te gaan. Voor sommigen zal dit raar klinken, voor anderen bekend. Ik denk dat er veel mensen zijn die weldegelijk baat hebben bij een objectieve frisse kijk op de haast rituele gedragingen die hier vaak worden tentoongesteld. De nadruk op plezier, hobby en gezondheid moet goed zitten. Constructief bezig zijn met je lichaam en geest, bodybuilding moet bijdragen aan een sterk persoon zowel mentaal als fysiek. Doet dit het niet moeten er bellen gaan rinkelen.

Referentielijst:

Smolak, L., Murnen, S. K., Thompson, J.K. (2005) Sociocultural Influences and Muscle Building in Adolescent Boys.

Leone, J.E., Sedory E.J., Gray K.A. (2005) Recognition and Treatment of Muscle Dysmorphia and Related Body Image Disorders.

Hildebrandt, T., Schlundt, D., Langenbucher, J., Chung, T. (2006) Presence of muscle dysmorphia symptomology among male weightlifters.

Cafri, G., Thompson, K.J., Ricciardelli, L., McCabe, M., Smolak, L., Yesalis, C. (2003) Pursuit of the muscular ideal: Physical and psychological consequences and putative risk factors.

Hildebrandt, T., Langenbucher, J., Schlundt, G.D. (2003) Muscularity concerns among men: development of attitudinal and perceptual measures.

Olivardia, R.D., Pope, H.G., Hudson, J.I. (2000) Muscle Dysmorphia in Male Weightlifters: A Case-Control Study.

P.s.

Val me niet te hard, heb het zeer snel gemaakt. Informatie is afkomstig uit verschillende databanken. Ik heb de artikelen gezocht, de informatie vergeleken, in eigen woorden vertaald, een verhaal gemaakt en er zo deze kleine literatuurstudie van inelkaar gedraaid. Leek me toch wel leuk een klein beetje wetenschappelijke/psychologische achtergrond te hebben betreffende dit onderwerp, hoewel ik de klinische literatuur (vooral uit Amerika) vaak wel erg zweverig vind.

HOUDT AUB REKENING MET DE AUTEURSRECHTEN VAN HETGEEN GELEZEN EN HET GEREFEREERDE
 
Laatst bewerkt:
Leuk jongens! al aardig wat artikelen.. :)
 
Back
Naar boven