MuscleMeat

Wat is jouw mening over High Intensity Training (HIT)?

Bezoekers in dit topic

Status
Niet open voor verdere reacties.

Claus

Novice
10 jaar lid
Lid geworden
16 apr 2006
Berichten
9
Waardering
0
Wat is jullie mening over High Intensity Training (voor de kenners, ik bedoel de Heavy Duty training zoals Mike Mentzer dat ontwikkeld heeft)? Ik zelf train momenteel 1x in de vier dagen. (Pak em beet 3x in twee weken) en ik train overal 1 set tot failure. (Uiteraard na een degelijke warming up).

Ik heb een tijd vijf keer in de week getraind, en diverse hoeveelheden oefeningen en sets geprobeerd. Na het lezen van de boeken van Mike Mentzer ben ik zijn Heavy Duty training gaan uitvoeren. Ik heb nog nooit zoveel progressie geboekt. Het blijft leuk om te trainen, omdat je niet te vaak hoeft en altijd hersteld bent als je weer gaat. Dit mijn schema:

Dag 1:
bench press
lat pull down
seated row
deadlift

Dag 2: (na vier dagen rust)
leg extensions
squats
calve raise
sit ups

Dag 3: (na vier dagen rust)
dumbbell press (schouder)
lateral raise
posterior raise
barbell curls
triceps pushdown
triceps dips

En dan weer van voren af aan... Wat vinden jullie ervan? In het begin is het moeilijk om te geloven dat het werkt.
 
het is inderdaad moeilijk te geloven dat het werkt.. sowieso begrijp ik niet dat het leuk is om weinig naar de sportschool te gaan? ik heb moeite met mn 5x5 omdat ik dan maar 3 keer per week krachttraining mag doen..

maar je zal misschien wel progressie boeken wanneer je je groepen 1x in de 12 dagen belast.. alleen ikzelf ben er geen voorstander van..

Heavy Duty van Mike Mentzer ( :bow: ) is een goed schema, maar volgens mij is dat waar jij nu mee zit geen HD.. sowieso heb ik betere ervaring met andere methoden zoals HST..
 
RvR zei:
het is inderdaad moeilijk te geloven dat het werkt.. sowieso begrijp ik niet dat het leuk is om weinig naar de sportschool te gaan? ik heb moeite met mn 5x5 omdat ik dan maar 3 keer per week krachttraining mag doen..

maar je zal misschien wel progressie boeken wanneer je je groepen 1x in de 12 dagen belast.. alleen ikzelf ben er geen voorstander van..

Heavy Duty van Mike Mentzer ( :bow: ) is een goed schema, maar volgens mij is dat waar jij nu mee zit geen HD.. sowieso heb ik betere ervaring met andere methoden zoals HST..

Ik ben er wel een voorstander van, toen ik begon met fitness was het eerst beetje wat doen, 3 weken, daarna heb ik HIT gedaan zo'n 4 maanden, was in totaal ongeveer 10 kg aangekomen zonder goed voedingsschema.

Ik deed het 3x per week, nu doe ik 4x per week splitschema en vind 't ook veel leuker, heb wel zo'n idee dat je met een splitschema beter moet eten want ik heb sinds de stop van mn HIT nauwelijks progressie geboekt (ben 1.5 maand bezig met split)
 
Om het nog maar een keer uit te leggen:
Heavy duty training is absoluut geen HIT!!!!
HIT is ontwikkeld door Arthur Jones eind jaren 60, begin jaren 70. Volgens de HIT fylosofie train je altijd je hele lichaam op 1 dag waarbij je begint met de grootste spiergroepen (benen) en eindigt met de kleinste (armen). Een gevorderde HIT trainer traint 1x in de 4-5 dagen (dus 3x per 2 weken). Altijd 1 set per oefening tot failure. Haal je de 12 (of soms 15 voor benen) herhalingen dan verzwaar je het gewicht.

Heavy duty training maakt er een soort splitschema van en daar was Arthur Jones absoluut tegen (hij vergelijkt het in zijn boeken/articelen met slapen met 1 oog open). Mike Mentzer heeft onder Arthur Jones getraind volgens het HIT principe en is later zijn eigen afgeleide van HIT gaan schrijven, namelijk heavy duty training.

Ik train nu een jaar volgens het originele HIT concept en ik ben er erg tevreden over. Ik ga meer vooruit dan toen ik 4-5 keer per week trainde en aangezien ik het erg druk heb met andere dingen dan trainen is het voor mij erg lekker om zo kort en minder frequent te trainen.

Onderzoeken in al die jaren hebben nooit kunnen bewijzen welke trainingsmethode beter is. High volume training (zoals de meesten hier doen) of HIT. Ik denk zelf ook niet dat het ene beter is dan het andere, ik vind het prettig om volgens de HIT methode te trainen en ik ga er erg goed op. Een hoop andere mensen zullen zo gewoonweg niet kunnen trainen, omdat ze het niet leuk vinden zo weinig te trainen of omdat ze simpelweg die enorm hoge intensiteit tijdens de training niet op kunnen brengen! (geeft niet als je dat niet kan, Arnuld kon het ook niet. ;) )
 
Ik heb het een tijdje gedaan claus en werkte best goed maar na een tijdje moet je toch veranderen want dan werkt het opeens niet meer zo goed :p
 
Mn schoudertraining bestaat o.a. een paar HIT-oefeningen.

Moet ook zeggen dat ik na de training ook helemaal kapot ben en nog amper terug naar huis kan rijden.

Mn schouders zijn by far mn sterkste punten, en ik weet vrijwel zeker dat het voor een groot deel aan de HIT te wijten is.
 
Alles werkt, voor een tijdje.

Ik heb de methode van één set compleet all-out geprobeerd, en ook de volume-methode zonder tot faillure te gaan. Op beide systemen goede gains gemaakt.

Zolang je weet waarmee je bezig bent en je ziel erin legt. Ik ben van mening dat, zolang je de juiste, productieve oefeningen doet (compounds zoals squats, deadlifts etc), de factoren 'vastberadenheid', 'verlangen', 'wil om hard te werken', etcetera, kortom de 'Iron Attitude', meer doorwegen dan het precieze set en repschema dat op je papiertje staat.

Uiteindelijk gaat het erom om een voor jou gepaste mix te vinden van drie variabelen : intensiteit, volume, en frequentie. Veel verschillende combinaties van die factoren kunnen tot kracht/massa toename leiden, zo ook is HIT een mogelijke combinatie.

Persoonlijk hou ik ervan om op de grote zware grote oefeningen veel volume (multiple sets of 3-5 reps) te doen, en dan in de assistentie-oefeningen meer HIT-style te doen.
 
Ik denk persoonlijk dat het werkt, omdat het je spieren een "andere" prikkel geeft. Ikzelf train nu een h.i.t training in combinatie met 3sets(80 %). Bijv. Triceps,
dan begin ik Triceps Pressdown w-up en dan 3 sets, dan Lying extension H.I.T en dan hetzelfde 3 sets met de kabel. Ik maak er nu veel progessie mee. Misschien dat ik een keer helemaal over ga op H.I.T. Maar omdat ik veel in de gym ben, werkt dat niet voor mij.
 
Het probleem met heavy duty is dat het het czs veel meer belast dan de spieren zelf. Je doet zeer weinig sets per keer maar zo'n pre-exhaust superset sloopt je czs echt enorm, ik doe liever 20 straight sets to failure dan zo 1 pre-exhaust voor benen ofzo. Dit is mijns inziens ook HET grote probleem met heavy duty, je belast je czs te zeer en maakt daardoor niet de mogelijke krachtprogressie terwijl je spieren zelf veel meer aan zouden kunnen en dus mogelijk een beetje onderbelast blijven
 
TheNose zei:
Om het nog maar een keer uit te leggen:
Heavy duty training is absoluut geen HIT!!!!
Excuus ;) Ik ben redelijk nieuw hier en was bang dat er weinig mensen op de hoogte zijn Heavy Duty Training. Het is inderdaad exact zo als jij zegt. In elk geval heeft Mentzer zijn schema ontwikkeld op basis van de uitgebreide kennis van Arthur Jones.
 
Claus zei:
TheNose zei:
Om het nog maar een keer uit te leggen:
Heavy duty training is absoluut geen HIT!!!!


Excuus ;) Ik ben redelijk nieuw hier en was bang dat er weinig mensen op de hoogte zijn Heavy Duty Training. Het is inderdaad exact zo als jij zegt. In elk geval heeft Mentzer zijn schema ontwikkeld op basis van de uitgebreide kennis van Arthur Jones.

Zo is het maar net. Kan iemand me even wat wetenschappelijke artikelen laten zien waarin staat dat deze methode het czs enorm zwaar belast? Hebben de mensen die dit roepen enig id wat het czs uberhaupt doet en hoe het werkt?
Het is echt onzin naar mijn id. Het enige wat ik me kan voorstellen is dat er binnen het segment veel informatie gestuurd wordt vanuit het belaste weefsel, maar dit is met alle soorten training zo! Echt een broodje aap verhaal, je czs lacht hierom!

Moen: weet je wat er nodig is om je zenuwstelsel te slopen? Dat lukt je never nooit met training kerel! Echt niet! Als dit wel zo was zou je dus na je training neurologische symptomen moeten krijgen --> uitval van gevoel, motorische uitval. Iemand dit al eens meegemaakt? :rolleyes:
 
TheNose zei:
Moen: weet je wat er nodig is om je zenuwstelsel te slopen? Dat lukt je never nooit met training kerel! Echt niet! Als dit wel zo was zou je dus na je training neurologische symptomen moeten krijgen --> uitval van gevoel, motorische uitval. Iemand dit al eens meegemaakt? :rolleyes:

Dit lijkt mij ook duidelijk een geval van een broodje aap. Wellicht komt het uit een van de vele onzin blaadjes die je dat aanpraten en op de volgende bladzijde een advertentie hebben van een duur drankje dat al deze problemen oplost!
 
ik geloof meer in de yates variant van heavy duty, maar niet altijd, omdat dat ook tot overtraining kan lijden, zegt meneer yates zelf.

Mentzer geloofde echt in 1 a 2 sets per spiergroep, volgens Yates was afwisseling ook belangrijk en pakte dus meer oefeningen, 3 sets per oefening, en dan heavy duty. Ik train ook af en toe zo en vind het perfect werken
 
Thenose: ik bedoelde natuurlijk niet letterlijk 'slopen', maar je maakt veel meer krachtprogressie door gewoon straight sets to failure te doen dan door die pre-exhaust gecombineerde sets, en DAT is wat ik bedoelde met 'slopen', niet alles letterlijk nemen he :)
 
klote sooi dikke schouder bles aan overgehouden klote schema
 
met je schouders moet je hier mee oppassen, heb het zelf ook geprobeerd voor een maand.... het mega HIT schema van bodybuilding.com
erg zwaar.....
 
Vorig jaar HIT getraind volgens het boek 'Nieuwe High Intensity Training' van Ellington Darden.
Erg zwaar, kotsneigingen aan het eind van de training zijn heel normaal :D
Heb het gebruikt tijdens mijn cut en ging er best goed op.
Helaas dus geen spierwinst, zat nu eenmaal onder mijn onderhoudsniveau.
Ga het binnenkort nog eens een kans geven en dan lekker vol gas bulken.
Vind zelf wel dat je het niet altijd moet doen, word erg saai.
Was blij dat ik weer mijn gewone splitschema ging gebruiken en dat klote briefje thuis kon laten.
Zo vervelend om constant alles op te schrijven en je aan regeltjes te houden :D
Toch razend benieuwd of het in combinatie met bulk wat op gaat leveren.
 
Dimaggio zei:
met je schouders moet je hier mee oppassen, heb het zelf ook geprobeerd voor een maand.... het mega HIT schema van bodybuilding.com
erg zwaar.....
same here heel en heel zwaar schema
 
ik heb dat boek van darden ook gekocht en ik vind het wat hebben, of de training ook wat voor mij is weet ik niet
ik denk wel dat ik een paar oefeningen ga uitproberen - maar dan denk ik aan borst en niet aan schouders

het boek is een aanrader trouwens
 
Moen zei:
Thenose: ik bedoelde natuurlijk niet letterlijk 'slopen', maar je maakt veel meer krachtprogressie door gewoon straight sets to failure te doen dan door die pre-exhaust gecombineerde sets, en DAT is wat ik bedoelde met 'slopen', niet alles letterlijk nemen he :)
Pre exhaust is juist een mooie HIT techniek aangezien je tijdens je HIT training echt tot failure gaat en daarna dus voldoende rust neemt om te herstellen. Ik zou pre exhaust in een 5 dagen split ook niet opnemen idd. Maar voor je groei maakt het niet uit. Ik doe het regelmatig tijdens mijn HIT sessies en ga er heel goed op! Het 1 is niet beter dan het ander. ;)

Meneer Yates kan wel zeggen dat het tot overtraining kan leiden, maar met high volume training is de kans op overtraining veel groter! Als je volgens de HIT methode traint moet je gewoon weinig trainen, dit idd om overtraining te voorkomen. Ik train dus drie x per 2 weken, altijd fullbody. Zou ik deze training vaker afwerken dan ben ik in no time overtrained. ;)

@Jimi: Je kan niet een paar oefeningen HIT doen, als je het doet doe je het helemaal anders heeft het helemaal niets met HIT te maken imho. ;)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Naar boven