XXL Nutrition

Wat is Karma?

Bezoekers in dit topic

Status
Niet open voor verdere reacties.

Big-T

Administrator
Admin
Founder - R.I.P.
15 jaar lid
Lid geworden
7 okt 2002
Berichten
55.010
Waardering
3.205
1. IDEE

Wat betekend Karma?

Karma betekend, in oude boeddhistische termen, de Universele Krachtbron die je leven bepaald. Als je goed bent voor anderen, dan krijg je een goed en gezaghebbend leven. Als je slecht bent voor anderen dan krijg je een slecht en beschamend leven meestal voor verschillende reïncarnaties.

2. BOARD-KARMA UITLEG

Dit nieuwe systeem op het forum laat toe om punten te geven aan elkaar aan de hand van posts die iemand plaatst. Iedereen kan zo posts van anderen goedkeuren of afkeuren. Dit leverd ofwel + punten op ofwel - punten op.
Uiteindelijk zal dit te zien zijn voor andere leden onder de gebruikerstitel waardoor iedereen kan zien wie hier een aanwinst is voor het forum (krijgt veel + punten) en wie hier de boel loopt te irriteren. (krijgt veel - punten)

Je kan deze karma bekijken door links in de post van iemand op het icoontje onder zijn/haar titel te klikken
( Zeer positief: [Abeelding niet meer beschikbaar], positief: [Abeelding niet meer beschikbaar], in balans: [Abeelding niet meer beschikbaar], negatief: [Abeelding niet meer beschikbaar], zeer negatief: [Abeelding niet meer beschikbaar] )
Iedereen begint met 10 + punten en zal dus ofwel opgewaardeerd ofwel gedegradeerd worden.
(Deze gekleurde icoontjes kunnen in principe oneindig doorlopen maar het gaat wel steeds trager.)

Je stem en commentaar op iemand geef je door rechts-boven de quote knop op [Abeelding niet meer beschikbaar] te klikken, er zal vervolgens een scherm verschijnen waarin je de post en dus gebruiker kan beoordelen.
Onderaan in je control panel ( <a href="http://www.dutchbodybuilding.com/forum/usercp.php?" target="blanc">user cp</a> ) kan je de laatste 5 stemmen op jezelf zien met bijhorende commentaar op je post.

Groen betekend dat het topic positief beoordeeld is. Grijs betekend dat de beoordelingen in balans zijn en rood betekend een overwegend negatieve beoordeling.

3. REGELS VAN KARMA

1. Beveiliging tegen misbruik.

Op DutchBodybuilding.com Forums:

...kan een gebruiker maximaal 10 Karma stemmen geven per dag.

...moet een gebruiker 10 x op iemand anders stemmen voor hij/zij terug op dezelfde persoon kan stemmen.

...moet een gebruiker 30 posts hebben om te kunnen stemmen.

...moet een gebruiker minimum 10 punten hebben (standaard) om te kunnen stemmen.

2. Hoeveel punten iemand kan geven of afnemen per stem.

Voor elke:

...60 dagen dat je geregistreerd bent krijg je 1 punt 'stemkracht'.

...100 posts die je maakt krijg je 1 punt 'stemkracht'.

...50 karma punten krijg je 1 punt 'stemkracht'.


4. KARMA NIVEAUS

Punten &nbsp;&nbsp;&nbsp;Niveau

-500: User has extremely negative karma
-50: User has some negative karma
-10: User has only a little negative karma
0: User has balanced karma
10: User has only a little positive karma
50: User has some positive karma
150: User has quite positive karma
250: User has some really funky karma
350: User has hella nice karma
450: User has big boffo karma
550: User has huge tracts of karma
650: User has a quivering mountain of karma
750: User has a band of butler monkeys to carry around that karma
850: User has opened a rift in time with his incredibly dense karma
950: User has no shame in showing off that warm and fuzzy karma
1050: User has legions of little leprechauns trying to steal that shiny karma
2000: User has moved beyond karma

Als je vragen of suggesties hebt over Karma, stel ze dan gerust!
 
En hoe vaak kun je stemmen op iemand?

Want er zijn genoeg figuren die de zaak durven te naaien......
 
zelfs anoniem voor de admin (de stemmen bedoel ik)?
 
Alle regels kan je vinden onder 'REGELS VAN KARMA' onderaan de eerste post.
 
Een heel leuk systeem .... bedenkende dat hier eigenlijk geen goed oplossingen te verzinnen zijn (de behoefte aan zo'n systeem niet vergetende). Ik zou graag alleen voorstellen dat elke gebruiker de weergave van zijn karma kan aan of uit schakelen zodat mensen die het systeem niks vinden niet verplicht worden er aan deel te nemen.
 
koel... zoiets ongeveer hebben ze ook op tweakers.net
gaat net op een spelletje lijken... :D
 
Originally posted by Ilya
zelfs anoniem voor de admin (de stemmen bedoel ik)?
Ja de stemmen die je geeft blijven anoniem voor iedereen.
 
TNX ... dit is natuurlijk een test fase maar ik denk ook dat het kan werken als iedereen het spel meespeelt :)
 
Ik ben ook benieuwt hoe het gaat werken.
En hoop dat er echt gestemt word op zinnige opmerkingen en niet omdat iemand al lang op het board komt of véél post (vriendjes politiek ;) )
Verder een leuk idee !

ciao
 
Admin, leid ik uit de 3 positieve bolletjes van jou af dat jij geen negatief karma kunt krijgen?
 
Nope, ik had er gisteren ook maar 1 dus ben begonnen op het standaard aantal.
Verder is er geen maximum, ze kunnen in principe oneindig doorlopen, dit zal na een tijd wel steeds trager gaan.

Maar dus op je vraag: ik kan net zo goed negatieve karma krijgen als iedereen.
 
Gaaf, erg tof! Ik ben benieuwd!
 
we zullen zien hoe het gaat lopen

greetz
 
Wel een leuk systeem, hopen dat het in de praktijk ook nog eens leuk zal zijn :)
 
Leuk systeem op zich wel. Maar wat als toevallig een persoon word vergeten om op te stemmen, dan blijft ie op zijn standaard zitten. Ik bedoel veel mensen komen hier om te leren over hun sport en zullen lang niet altijd iemand beoordelen over dat een post een goede was of niet. Op den duur zal het vergeten worden om te stemmen. Het plannetje is misschien wel leuk maar is het ook haalbaar?
 
Komen we er nu dan toch achter wie serieus te nemen en wie niet, tenzij er maar zelden gestemd gaat worden
 
Klopt avg maar deze thread zal sticky worden dus iedereen kan het lezen. (staat ook in de pop up gelinkt als help file)
bovendien staat de karma knop goed in het zicht waardoor de meesten nieuwsgierig worden en er zo op klikken.
Het is ook niet de bedoeling dat elke post gekeurd moet worden. Enkel als je echt denkt van; dit was een goed antwoord, hier heb ik wat aan... klik je 'I approve'. Of; dit was een antwoord waar ik niet op zat te wachten dan klik je 'I disapprove".
 
Een ding wat me (misbruik technisch) dwars zit; Negatieve karma kan misbruikt worden om iemand 'aan de shandpaal te nagelen'. Stel iemand is niwue maakt een wat onhandige opmerking en krijgt direct een slechte naam daar door. Ik vind het verstandiger met dit in het achetrhoofd om de allerlaagste schalen (negatieve schalen) een zelfde naam te geven. Alternatief hier voor (maar lastiger) is het volgende; Gebruik een schmidt trigger effect. Het idee er van is als volgt:

als je op karma niveau 0 zit (User has balanced karma
) en je hebt 20% of meer dan 10 punten (12 dus) ga je naar level 1 (User has only a little positive karma) omgekeerd zakt je score meer dan of tot 20% onder de 10 (8 dus) gaat je level terug naar 0.

Dit voorkomt tevens dat je titel gaat staan klapperen
 
Ik denk niet dat dit te doen is... Maar wat dat misbruik betrefd, er zijn regels vooropgesteld. 1 stem geeft trouwens niet onmiddelijk een negatieve karma, dit hangt van veel factoren af maar meestal zijn er 2 of 3 negatieve stemmen nodig om iemand die op de standaard zit een (beetje) negatieve karma te bezorgen.
Ik denk ook niet dat iemand door een 'onhandige opmerking' meteen afgekraakt/aan de schandpaal zal genageld worden. Maar we zien wel hoe het loopt :)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Naar boven