XXL Nutrition

Wat is kramp? (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

elefino

Cool Novice
15 jaar lid
Lid geworden
15 feb 2003
Berichten
222
Waardering
0
Dat zat ik me nou af te vragen.
Wat gebeurt er in je spier waardoor hij samen wil gaan trekken?
En is het erg slecht, of juist een extra training ;)
 
Heel simpel gezegd: actine en myosine filamenten die in elkaar geschoven blijven door tekort aan bepaalde mineralen die helpen ze weer uitelkaar te trekken.

Of het slecht is? Een tekort aan mineralen is niet echt een goee training nee.
 
Al studerend voor dokter best:)
 
Maar je zou toch zeggen dat je 'kracht zet' als je kramp hebt? Dat lijkt me wat anders als 'het niet meer uit erlkaar kunnen trekken'.
Ik zal het wel verkeerd zien, maar het klinkt zo vreemd.
 
Originally posted by bestoldschool
Heel simpel gezegd: actine en myosine filamenten die in elkaar geschoven blijven

Heel simpel huh?? :D

Kramp is het plotseling samentrekken van de spier en dat gebeurt zo heftig dat het pijn doet.
Bij overbelasting van een spier schiet de doorbloeding van een spier tekort. D.w.z. dat er te weinig zuurstof wordt aangevoerd en te weinig afvalstoffen worden afgevoerd.
Er ontstaat daardoor melkzuur (lactaat) dat bij een bepaalde hoeveelheid in het bloed een gevoel van vermoeidheid en spierpijn geeft. De spier "verzuurt", omdat voor het verbranden (dus wegwerken) van melkzuur onvoldoende zuurstof aanwezig is.

Kramp in een spier betekent, dat zich na een zware inspanning een enorme hoeveelheid melkzuur heeft opgehoopt. Dat leidt tot een plotseling samentrekken en verstijven van de spier.
Dit kan erg pijnlijk zijn.


Filamenten

Elke spier bestaat -op het laagste niveau- uit actine en myosine filamenten (deze twee samen worden ook wel sarcomeren genoemd). Deze 'filamenten' bestaan uit eiwitten en schuiven in elkaar of uit elkaar bij een beweging. Als de filamenten in elkaar schuiven, wordt de spier korter, waardoor de botstukken naar elkaar toe bewegen (concentrische beweging). Deze filamenten zijn geplaatst in de myofibrillen, die op hun beurt weer geplaatst zijn in de spiervezels wat weer een onderdeel is van de spiercel.
 
Originally posted by Elmar

Kramp in een spier betekent, dat zich na een zware inspanning een enorme hoeveelheid melkzuur heeft opgehoopt. Dat leidt tot een plotseling samentrekken en verstijven van de spier.
Dit kan erg pijnlijk zijn.


Wat een BS!! dus zonder zware training geen kramp???
 
Ja wat is dat nou? :mad:
MS patienten hebben ok regelmatig krampen en dat was niet omdat ze lekker zwaar hebben gesquat!!
Ik denk niet dat melkzuur ophoping de oorzaak is van kramp.
Waarom wordt er aangeraden om een banaan (potassium) te eten bij kramp?
Het heeft meer te maken met je natrium(sodium)/kalium(potassium) pomp en met het tekort van mineralen zoals o.a. magnesium en calcium
 
Originally posted by elefino
Maar je zou toch zeggen dat je 'kracht zet' als je kramp hebt? Dat lijkt me wat anders als 'het niet meer uit erlkaar kunnen trekken'. Ik zal het wel verkeerd zien, maar het klinkt zo vreemd.
Zet je willekeurig kracht als je kramp hebt?
Meestal heb je een kracht van buitenaf nodig om de spier weer te verlengen (je moet jezelf even helpen mbv je hand, een muur, een partner etc etc om uit die stand te geraken)
 
Originally posted by bestoldschool

Zet je willekeurig kracht als je kramp hebt?
Meestal heb je een kracht van buitenaf nodig om de spier weer te verlengen (je moet jezelf even helpen mbv je hand, een muur, een partner etc etc om uit die stand te geraken)

Je zet natuurlijk niet bewust kracht, maar kramp is bij mij meestal niet dat een spier in samengetrokken toestant blijft. Maar dat hij vanuit gestrekte positie plotseling begint samen te trekken. Dat is volledig ongecontroleerd natuurlijk, maar toch echt een samentrekking.
 
Vocht - en mineralen tekort. Extra magnesium en water drinken helpt.
 
Back
Naar boven