XXL Nutrition

Wat is nou beter HITT Cardio of op vetverbranding?

  • Topic starter ccnp
  • Startdatum
  • Reacties 32
  • Weergaven 4K
  • Volgers 0

Bezoekers in dit topic

ccnp

Advanced Bodybuilder
Elite Member
15 jaar lid
Lid geworden
12 nov 2002
Berichten
1.397
Waardering
2
Normaal zit ik altijd op 65 % van mijn maximale hardslag ongeveer 40 minuten lang en dit werkt perfect om vet te verbranden, maar nu lees ik op veel site is dat je beter 15 minuten HITT kan doen op 80% van je maximale hardslag om vet te verbranden.

Wie heeft hier nou eens goed advies over?
 
Als die 40 minuten op 65% van je max. goed voor je werkt, waarom dan iets anders proberen? Misschien leuk als afwisseling... Ook bij mij werkt langere duur cardio op 65-70% beter. Veel mensen behalen echter hele goede resultaten met HIIT, dus je kunt het proberen als je geen vordering meer boekt. Wat ik heb begrepen, is dat met HIIT vooral NA de cardio je stofwisseling een stuk verhoogd is en er extra vet wordt verbrandt. Aan de andere kant zul je door de langere duur cardio, puur omdat het langer duurt, meer verbranden TIJDENS de cardio. Ook hier zul je wel een iets versnelde stofwisseling aan overhouden, maar veel minder dan bij HIIT.

Ik train vrij zwaar, ook m'n benen, waardoor HIIT destijds niet echt lekker aanvoelde. Misschien over een tijd weer een paar weekjes proberen.
 
Ik doe zeer lage intensiteit en dit is echt wat werkt voor mij, ik verlies zelfs meer kilo's als bij intensievere cardio
 
dit is de eerste keer dat ik cut, en ik heb besloten HIIT te gaan doen.
Ik ben er wel van overtuigy dat het werkt, maar ik weet niet of het beter werkt dan lage int. cardio.
Ik wil van ong 20% bf naar 10-8% gaan. In zo'n 4 tot 6 maanden tijd, dit moet toch lukken met HIIT en een goed dieet?
De meeste mensen verbazen zich ook gewoon over HIIT, "ja als je met zulke korte sessie's vet kan verbranden zou iedereen het toch doen". Ik heb nou 1 training achter de rug van HIIT, en ik voelde het heel erg, ook omdat mijn conditie niet geweldig is, maar vooral na het afstappen van de crosstrainer ging mn hart tekeer.
 
Ik heb een tijdje 40 min fietsen op 65% gedaan, maar ik merkte het niet echt goed. Ik doe nu een tijdje HIIT en ik merk er echt veel meer van. M'n hart gaat tekeer als een gek! Als voor jou 40 min op 65% goed werkt, zal ik daar mee doorgaan als ik jou was, en dan bijvoorbeeld na 8 weken eens HIIT proberen, gewoon om het leuk te houden. Een voordeel van HIIT vindt ik wel dat het minder snel saai wordt, omdat je kan varieren met je intervals.
 
Bij mij werkt 65 %, alleen wil ik een beetje afwisseling en ik zat te denken aan s' morgens Hitt te doen van 15 minuten en s 'avonds 40 minuten op 65 % te fietsen.
 
Zijn er ook mensen die het schema van HIIT hebben opgebouwd, dus beginnen met 4 min HIIT, volgende sessie ook 4min, daarna minuut erbij, en zo opbouwen tot 15min.
Ik ben daar nu aan begonnen, ik zou wel graag willen weten of het een beetje werkt.. ik wil wel effectief cardioen :)
 
Het zijn beide goede methoden naar mijn mening. Maar waar je voor kiest... Als je op 65% max. hartslag vet wilt verbranden dan kun je dit het best na de krachttraining doen. Want dit proces van vet verbranden bij 65% van je max. hartslag begint pas na 30-45 minuten. Dus je zou bijna 1,5 uur moeten cardio'en voordat je er echt baat bij hebt. Na je krachttraining is je hartslag dus al geruime tijd verhoogd geweest en zou je dus al gelijk in de vet verbrandings mode staan.. Op je niet trainingsdagen zou je dan kunnen kiezen voor HITT. Cardio op je niet krachttrainingsdag is ook gelijk een mooie ondersteuning voor je herstel van je krachttraining.

Verder is de ochtend als je wakker wordt voor je ontbijt ook een mooi moment voor de lage intensiteits vet verbrandings methode. Je hebt dan de hele nacht liggen teren op je laatste restjes voeding en uiteindelijk gaat je lichaam dan ook over op vet verbranding.. je kunt hier dus mooi gebruik van maken om nog ff snel 20-30 minuten matige cardio te doen als je wakker wordt.
 
slabek zei:
Je hebt dan de hele nacht liggen teren op je laatste restjes voeding en uiteindelijk gaat je lichaam dan ook over op vet verbranding.. je kunt hier dus mooi gebruik van maken om nog ff snel 20-30 minuten matige cardio te doen als je wakker wordt.

en meteen je zuurverdiende spiermassa te verbranden.
 
op 75% van max is voor mij gevoel te laag ik ervaar het niet als bepaald inspannend of effectief misschien omdat ik al heel lang hardlopen deed als cardio (werkte perfect en verloor nauwelijks massa). ik ben ook nogal endo dus 40 of 60 min tuffen op de loopband werkt totaal niet voor mij maar heb vaak geen andere keus na een intensieve squatsessie bv :s Er is ook zoiets als cardiovasculaire conditie maar t lijkt alsof geen enkele bb-er zich daarmee bezighoud .... ???
 
Toch is het een veel gebruikte methode. Je zult bij dit soort cuttings methoden altijd spiermassa inleveren. Je wilt het tot een minimun beperken. Daarom is het noodzaak dat je idd je hartslag laag houdt bij je ochtend cardio (voor je ontbijt dus). Dan zal het wel reuze meevallen.

Btw. onze vriend Arnold ging ook altijd hardlopen smorgens voor hij naar de gym ging... :-) maar hij is een verhaal apart.
 
Desi zei:
... Er is ook zoiets als cardiovasculaire conditie maar t lijkt alsof geen enkele bb-er zich daarmee bezighoud .... ???
Inderdaad erg belangrijk.. Als je cardiovasculaire conditie goed is draait de hele machine beter/efficienter. Maar teveel conditie training staat wel je opbouw van spiermassa in de weg. Een goede balans is dus noodzakelijk.
 
tja en wat is dan teveel conditie he..
 
Misschien een domme vraag, maar wat the f*ck is HIIT?!?!
 
slabek zei:
Toch is het een veel gebruikte methode. Je zult bij dit soort cuttings methoden altijd spiermassa inleveren. Je wilt het tot een minimun beperken. Daarom is het noodzaak dat je idd je hartslag laag houdt bij je ochtend cardio (voor je ontbijt dus). Dan zal het wel reuze meevallen.

Btw. onze vriend Arnold ging ook altijd hardlopen smorgens voor hij naar de gym ging... :-) maar hij is een verhaal apart.

je kan net zo goed eerst je ontbijt nemen, je lichaam van de benodigde voedingsstoffen voorzien en dan pas je cardio doen, je netto effect is gelijk, alleen voorkom je een hoop spierafbraak. na 8 uur zonder voeding ben je zo katabool als de pest en hoe je het ook went of keert je levert meer dan nodig is in dan.

btw. arnold nam ook 100-150 mg dboll maanden lang en arnold dronk ook bier, moeten wij dat dan ook allemaal doen ?
 
Mugje zei:
tja en wat is dan teveel conditie he..
Ik neem maar even aan dat deze opmerking bedoeld is om de discussie verder aan te slingeren..

Teveel cardio training is als het als wezenlijk onderdeel van je training de overhand krijgt. Als jij iedere dag 2 uur intensief aan cardio training doet dan moet je niet verwachten je nog energie en herstellingsvermogen hebt om je fysiek verder op te bouwen, in de bodybuildings optiek dan.
 
nee oke daar heb je gelijk in...
 
soulreaver zei:
je kan net zo goed eerst je ontbijt nemen, je lichaam van de benodigde voedingsstoffen voorzien en dan pas je cardio doen, je netto effect is gelijk, alleen voorkom je een hoop spierafbraak. na 8 uur zonder voeding ben je zo katabool als de pest en hoe je het ook went of keert je levert meer dan nodig is in dan.

btw. arnold nam ook 100-150 mg dboll maanden lang en arnold dronk ook bier, moeten wij dat dan ook allemaal doen ?
Je kan idd eerst je ontbijt nemen. Maar dan is het hele idee achter de ochtend training weg.. en is het een opzich zelf staand cardio moment.

Ik denk dat wij nu wel beter weten niet?? Zelf vond ik het wel leuk om het ff te vermelden dat van Arnold....

Maar over dat bier.... duitse gewichtheffers drinken bijna allemaal na hun training een pulletje bier :-) maar dat kan weer een hele andere discussie worden.:D
 
slabek zei:
Maar dan is het hele idee achter de ochtend training weg.. en is het een opzich zelf staand cardio moment.

Waarom dan? het gaat uiteindelijk om de calorieen die je verbruikt met die cardio training, tijdens gebruik je misschien meer vet, maar na de training ontbijt je en ga je de uren erna glucose als brandstof gebruiken. Ontbijt je eerst dan gebruik je tijdens de training meer glucose als vet en na de training ga je je vetten aanspreken. Het resultaat is om het even. Alleen in het 2e geval is je lichaam niet katabool meer en spaar je veel meer spiermassa.
 
soulreaver zei:
Waarom dan? het gaat uiteindelijk om de calorieen die je verbruikt met die cardio training, tijdens gebruik je misschien meer vet, maar na de training ontbijt je en ga je de uren erna glucose als brandstof gebruiken. Ontbijt je eerst dan gebruik je tijdens de training meer glucose als vet en na de training ga je je vetten aanspreken. Het resultaat is om het even. Alleen in het 2e geval is je lichaam niet katabool meer en spaar je veel meer spiermassa.
Het gaat bij deze specifieke ochtend training dus niet direct om de calorieen. Zeg je laatste maaltijd is 23:00 geweest. Je gaat om 24:00 slapen en staan om 08:00 op. Dan is dus 9 uur geleden je laatste maaltijd geweest. Je glycogeen voorraden zijn dus zo goed als opgebruikt in je slaap. Het lichaam verbruikt bij hoge intensiteit glycogeen(kh's dus) deze bron is maar tijdelijk beschikbaar. Daarna schakeld het over naar eiwitten deze zijn boven vetten sneller omzetbaar in energie. Maar bij lage inspanning heeft het lichaam meer tijd om energie vrij te maken uit vet en zal dit ook sneller doen. Omdat je dus smorgens dus met een lage glycogeenspiegel zit zal je lichaam meer vet verbranden dan bij een normale cardio sessie(dus na kh suppletie). Tot wel 300%. Dit is dus de motivatie om te kiezen voor matige cardio voor je ontbijt. In je cuttingsfase wil je zoveel mogelijk vet kwijt raken. Dus als je met de ene optie meer vet verbranden kan dan met de andere ligt de keuze voor handen.

Je kan eventueel wel wat whey nemen(met water) voor de cardio om de eiwitten die verbrand worden niet uit je spieren te laten komen. En wat lijnzaadolie of visolie om het verbranden van vet te stimuleren. Maar geen KH' dus !

Ik begrijp jou redenatie wel. En waar je voor kiest. Sja dat is een persoonlijke opvatting. Wat ik aangeef is ook een optie buiten de normale cardio sessies.

Ik heb helaas geen referenties aan studies (kon ze niet zo snel vinden) maar er is al wel veel over gesproken en ook te vinden op internet..
 
Back
Naar boven