MuscleMeat

Wat is precies de gedachtegang achter een PPL-UBLB schema (overlap) (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

pimpel

Dutch Bodybuilder
Lid geworden
9 sep 2013
Berichten
333
Waardering
17
Lengte
1m88
Massa
89kg
Vetpercentage
16%
Ik ga volgende week over op een Push-Pull-Legs-rust-UB-LB-rust schema (5daags). Ik kom vanaf een ub/lb vandaan.

Ben de afgelopen weken bezig geweest om alle oefeningen erin te verwerken en ik vraag me eigenlijk af wat de gedachtegang hierachter is qua indeling.
Wellicht moest ik het mezelf eerder afvragen ;-) maar beter laat dan nooit.
Heb vele topics hier bestudeerd en vandaar deze vraag

Mij is altijd geleerd spiergroepen een x aantal uur laten rusten na het trainen, ook spiergroepen die als synergist mee doen
Als je bij push dus je borst pakt,schouders en triceps (wat ik in de meeste push schema terug zie komen) en een dag later rug/biceps bij pull.
Dan kun je toch je vraagtekens zetten in hoeverre dit efficiënt is ? Ja je pakt andere spiergroepen maar, nee ook weer niet (synergist)
En uiteraard kun je een rustdag inlassen tussen push en pull maar de "meeste" gaan vaak voor push pull legs RUST ub lb RUST etc.

En als ik bij push (als voorbeeld schouders) een Militaire press pak en een side raise, dan is dit als geen push meer uiteraard.
Als ik dan een dumbell press zou pakken is het weer wel "oke" ?

Heeft dit nou te maken met het volume dat minder is dan een traditioneel split schema waardoor het redelijk safe is ?
Tot slot, eigenlijk is een Push Pull Legs toch puur sec een:

(Push)Borst / Schouders / Triceps
(Pull) Rug / biceps tradiotoneel split schema ??

Ben erg benieuwd.
 
Laatst bewerkt:
Als je bij push dus je borst pakt,schouders en triceps (wat ik in de meeste push schema terug zie komen) en een dag later rug/biceps bij pull.
Dan kun je toch je vraagtekens zetten in hoeverre dit efficiënt is ? Ja je pakt andere spiergroepen maar, nee ook weer niet (synergist)
Ik snap dit niet helemaal, je gaat er dus vanuit dat je rug en biceps ook meewerken bij het trainen van je chest, shoulders en triceps?
 
Ik snap dit niet helemaal, je gaat er dus vanuit dat je rug en biceps ook meewerken bij het trainen van je chest, shoulders en triceps?

Nee ik doel eerder op de triceps bijvoorbeeld die ook mee doen bij een row etc.
En de dag ervoor ook al specifiek getraind zijn.
En bv als je schouders pakt en een shoulder pull doet, dan pak je een dag later bij een row ook weer het e.e.a mee.
 
Laatst bewerkt:
Nee ik doel eerder op de triceps bijvoorbeeld die ook mee doen bij een row etc.
En de dag ervoor ook al specifiek getraind zijn.
Triceps doen niet mee bij een row. Wat voor shoulder pulls(?) doe je als je schouders traint? Een push training betekend niet dat je alleen maar mag pushen. Je traint gewoon spiergroepen die samenwerken bij een push; de borst, schouders en de triceps.
 
Triceps doen niet mee bij een row. Wat voor shoulder pulls(?) doe je als je schouders traint? Een push training betekend niet dat je alleen maar mag pushen. Je traint gewoon spiergroepen die samenwerken bij een push; de borst, schouders en de triceps.

Ik zal mijn specifieke schema wel deze week posten als hij af is :-)

Het punt wat ik wil maken is dat er overloop is.
Die is er wel degelijk door synergisten. Ik begrijp dus dat dit geen probleem is ?
En push pull is eigenlijk dus een split schema met een funky naam ..?
En in push zitten ook dus niet alleen "push" oefeningen... snap je me verwarring ? ;-)
 
Een ideale verhouding is er natuurlijk niet. Biceps spelen een rol bij je borst-oefeningen, triceps bij rug, hamstrings bij bent over rows en ga zo maar door. Kies iets wat voor jou werkt.
 
Bij een PPL-Rust-UB-LB-Rust schema krijgen alle spiergroepen voldoende rust. Hooguit wanneer je Deadlift op je Pull-dag zou je hier op je Leg-dag last van kunnen hebben.

Verder zijn militaire press en side raise gewoon prima op je Push-dag; ik snap je punt niet.

Face pulls en shrugs daarentegen zou je beter je Pull-dag kunnen pakken; daarin verschil het van een splitschema waarop je rug, schouders en borst separaat traint.

Verder is je vraag of PPL een fancy naam voor een splitschema is, maar in feite is iedere trainingsvorm waarbij je niet Full Body traint, maar spiergroepen verdeelt over verschillende dagen, een vorm van een splitschema. UB-LB is een splitvariant, PPL ook. Door veel mensen wordt met split vaak de typische bro-split bedoeld, waarbij je elke dag één spiergroep pakt (eventueel triceps en biceps wel bij een van de andere spiergroepen (en abs)). Je kunt allerlei splitvarianten bedenken waarbij je één, twee, drie of zelfs vier spiergroepen op 1 dag pakt.

Je moet doen wat voor jouw werkt. Als je in de week 5 dagen traint en 2 rustdagen hanteert, lijkt PPL-Rust-UB-LB-Rust, zoals je voorstelt, mij prima, aangezien je dan elke spiergroep 2x per week pakt, wat wel een voordeel is boven 1x. Naast wat voor jou persoonlijk werkt, hangt het ook af van je trainingservaring, niveau, wel/niet natty, doelen (powerlifter, bodybuilder, strongman, gewoon fit blijven).
 
Back
Naar boven