MuscleMeat

Wat is Rippetoe? (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

rippetoe

Ik predik niks, jij moet gewoon eens goed lezen wat ik schrijf. En misschien let jij alleen of jezelf tijdens het sporten, ikke niet! Ik heb wel een stukje verantwoordingsgevoel. Hoe kun je nou iemand die geen ervaring heeft met losse gewichten 5 reps laten doen en dan steeds het gewicht per week verhogen? Zoals gezegd word. Zwaar onverantwoordelijk. En Ik zeg dat ik zelf al 13 jaar train en echt wel wat weet (niet alles) Er werd beweerd dat instructeurs maar lulkoek praten.
Iemand die in zijn eigen n00b-topic isolatie predikt en Rippetoe voor beginners afraadt verdient het voor de gek gehouden te worden. Tel daarbij op dat hij zich beroept op 13 jaar trainingservaring en een fitness-diploma ofzo, terwijl niemand daarom vroeg, en we hebben een:

[Link niet meer beschikbaar]

clowntje
 
Maar blijft het een feit dat de zoekfunctie hier op dbb en google je in 1 seconden meer basisinformatie opleveren dan je in een week kan lezen. Dat iemand die serieus met de sport bezig is (zelfs als instructeur) die moeite niet lijkt te nemen in 13 jaar komt vreemd over op sommigen.

d
 
Is er eindelijk 1 intructeur in Nederland die interesse toont in Rippetoe, wordt ie gelijk afgebrand.
Kom op zeg...
Ik had er nog nooit van gehoord, weet nog steeds niet hoe het precies gaat, en train nog heerlijk op een FB schema.
99 van de 100 mensen die een sportschool binnenlopen hebben nog nooit iets gedaan aan krachtsport. Lijkt me verstandig om die eerst een FB schema te geven en hun aanhechtingen, pezen en spieren te laten wennen aan de belasting. Veel mensen stoppen na 3 maanden omdat blijkt dat ze voor de zomer het 6-pack, de 45cm armen en het vetverlies van 40% naar 10% toch niet meer halen.
ALS blijkt dat er een potentiele krachtsporter tussenzit, is het alleen maar mooi dat er iemand is die hem/haar info kan geven over trainingsmethodes en voeding.

:klink:
 
rippetoe

Kijk,..ik train al 13 jaar en dat wil niet zeggen dat ik al 13 instructeur ben, dat ben ik pas 1 jaar. En had ook al gezegd dat ik niet alles weet, net zoals velen hier. en er is zoveel info dat je haast niet weet waar te moeten beginnen. Ook niet alle info kopt. En het ligt er ook heel erg aan in welke sportschool je traint, of werkt. Zodoende kom je ook in aanraking met bepaalde mensen die misschien op een ander trainingsniveau zijn, waar je weer wat van zou kunnen leren. Op zo'n sportschool werk ik nou net niet. Dus dacht ga hier eens kijken naar wat antwoorden.
Maar blijft het een feit dat de zoekfunctie hier op dbb en google je in 1 seconden meer basisinformatie opleveren dan je in een week kan lezen. Dat iemand die serieus met de sport bezig is (zelfs als instructeur) die moeite niet lijkt te nemen in 13 jaar komt vreemd over op sommigen.

d
 
Helemaal goed, en welkom op dbb:D. Ik hoop dat je toch een paar goede antwoorden op je vraag hebt zien staan. Imo zaten er een paar goede verwijzingen tussen. Het is een beginnersschema waarbij je steeds verzwaard, dat is de basis! Succes met lezen van de toelichtingen en met je trainingen.

d
 
Rippetoe

Hehe! eindelijk iemand die het een beetje snapt. En vroeg idd naar Rippetoe omdat er hier te kust en te keur mee gegooid word en kon niet echt goed vinden wat het nou PRECIES inhield.
Is er eindelijk 1 intructeur in Nederland die interesse toont in Rippetoe, wordt ie gelijk afgebrand.
Kom op zeg...
Ik had er nog nooit van gehoord, weet nog steeds niet hoe het precies gaat, en train nog heerlijk op een FB schema.
99 van de 100 mensen die een sportschool binnenlopen hebben nog nooit iets gedaan aan krachtsport. Lijkt me verstandig om die eerst een FB schema te geven en hun aanhechtingen, pezen en spieren te laten wennen aan de belasting. Veel mensen stoppen na 3 maanden omdat blijkt dat ze voor de zomer het 6-pack, de 45cm armen en het vetverlies van 40% naar 10% toch niet meer halen.
ALS blijkt dat er een potentiele krachtsporter tussenzit, is het alleen maar mooi dat er iemand is die hem/haar info kan geven over trainingsmethodes en voeding.

:klink:
 
rippetoe

Thx!!
Helemaal goed, en welkom op dbb:D. Ik hoop dat je toch een paar goede antwoorden op je vraag hebt zien staan. Imo zaten er een paar goede verwijzingen tussen. Het is een beginnersschema waarbij je steeds verzwaard, dat is de basis! Succes met lezen van de toelichtingen en met je trainingen.

d
 
HAha, vet in spieren omzetten word vaak gezegd omdat de echte versie van het verhaal te moeilijk is en te lang duurt om uit te leggen.
En squaten slecht voor de knieen? Lijkt me raar, vaak word er geen goeie techniek gehanteerd door beginnende krachtsporters die v/d leggpress afkomen.
En deadlift zou ik ook niet gaan doen met iemand die net 1 maand sport, en daar zijn goeie redenen voor.
En droog worden vergt een heel andere aanpak van trainen en voeding, en idd niet alleen maar 15 reps doen haha.
En van teveel eiwit ga je zeker vetter worden! Je kunt niet oneindig veel eiwitten in nemen hoor. Als je b.v 70Kg spiermassa hebt heeft het geen meerwaarde als je 240 gr ipv 140 gr eiwit neemt. Je lichaam kan er niets mee met te grote hoeveelheden en worden in het gunstigste geval gewoon afgevoerd door het lichaam, en bij echt teveel word het echt aangezet als vet.

Aan welke redenen dacht je zoal ?
 
Laatst bewerkt:
Is er eindelijk 1 intructeur in Nederland die interesse toont in Rippetoe, wordt ie gelijk afgebrand.
Kom op zeg...
Ik had er nog nooit van gehoord, weet nog steeds niet hoe het precies gaat, en train nog heerlijk op een FB schema.
99 van de 100 mensen die een sportschool binnenlopen hebben nog nooit iets gedaan aan krachtsport. Lijkt me verstandig om die eerst een FB schema te geven en hun aanhechtingen, pezen en spieren te laten wennen aan de belasting. Veel mensen stoppen na 3 maanden omdat blijkt dat ze voor de zomer het 6-pack, de 45cm armen en het vetverlies van 40% naar 10% toch niet meer halen.
ALS blijkt dat er een potentiele krachtsporter tussenzit, is het alleen maar mooi dat er iemand is die hem/haar info kan geven over trainingsmethodes en voeding.

:klink:

Rippetoe is FB
 
Juist wel voor beginner? En wat is bij jou een beginner dan?bij mij is dat iemand die korter dan 6 maand traint. Met losse gewichten trainen is al er lastig, en helemaal met steeds zwaardere gewichten. En als je dan begint met lichtere gewichten (zoals jij zegt) dan ga je zeker in het begin meer herhalingen maken om de techniek er goed in te krijgen, want dat krijg je niet zo snel als je maar 5 reps doet.

Oei, ik ben ook een beginner blijkbaar, en doe al zware deadlifts en squats, hmmm, denk dat ik dan maar over stap op 20kg i.p.v. 110kg.

NOT!!!

En trouwens er is bij mij op de sportschool geen 1 instructeur die mij ooit heeft verbeterd, laat staan iets uitleggen, met wat ik aan het trainen ben. Ik wordt geholpen als ik iets iet goed doe door de makkers in het krachthok.
 
@niekmh: Ik zou bij scheuermann juist wel wat squatten.. Met daarbij veel mobiliteitsoefeningen.

Het is niet zo dat de druk op je wervelkolom het proces ineens zal versnellen.
 
Ik predik niks, jij moet gewoon eens goed lezen wat ik schrijf. En misschien let jij alleen of jezelf tijdens het sporten, ikke niet! Ik heb wel een stukje verantwoordingsgevoel. Hoe kun je nou iemand die geen ervaring heeft met losse gewichten 5 reps laten doen en dan steeds het gewicht per week verhogen? Zoals gezegd word. Zwaar onverantwoordelijk. En Ik zeg dat ik zelf al 13 jaar train en echt wel wat weet (niet alles) Er werd beweerd dat instructeurs maar lulkoek praten.

- Er is geen enkele reden beginners die daar behoefte aan krachttraining hebben eerst naar de machinestraat te sturen voor highrep sets met vrnl isolatie. En wanneer ze op apparaten beginnen om vervolgens de overstap maken zullen ze evengoed begeleiding nodig hebben. Zolang jij helpt de uitvoering onder de knie te krijgen. Jammer dat je hier geen tijd voor hebt.

- Hoger in reps gaat ten kostte van de kwaliteit van de uitvoering (wanneer uitgevoerd onder belasting) en is daarom niet per definitie veiliger. Om zowel kracht als massa op te bouwen met een goede uitvoering is 5 reps ideaal. Hoger in reps om te voorkomen dat mensen te hoge gewichten gebruiken zoals vaak gepredikt wordt is natuurlijk bs. Een trainee kan ook op andere manieren van de instructies afwijken en gekke dingen gaan doen.

- Elke week verhogen klinkt vast heel drastisch, maar nu je je inmiddels hebt ingelezen begrijp je toch dat het gaat over microloading. Bovendien ga je natuurlijk niet verhogen wanneer iemands uitvoering ruk is. Dat doe je bij andere routines ook niet.

- Dat veel instructeurs incompetent zijn verdient geen nadere toelichting lijkt me. Die verhalen kennen we allemaal wel. Toch jammer dat je het je zo aantrekt.
 
Laatst bewerkt:
Wat moet ik hier precies in zien? Zie hier een persoon die waarschijnlijk een squat gedaan heeft of gaat doen.
Wat is daar precies Rippetoe of Bill Starr aan?
Wat hier zo rippetoe aan is is het feit dat hij rippetoe is, en niemand anders rippetoe is.

Mensen toch :roflol:
 
rippetoe

Nou, da's toch goed als je 'm netjes doet! Alleen maar lof daarvoor!! maar vaak is de realiteit toch anders. Er zijn vaak beginners bij mij gekomen om te vragen welke oef ik nou aan het doen was, want die wilden hun ook wel doen. Maar vaak kwam ik dan niet meer aan sporten toe omdat ik ze steeds moest corrigieren, en dat heb ik erg veel gezien. En het ligt er ook erg aan in welke sportschool je traint ivm goeie begeleiding. Heb ook wel eens in een andere sportschool getraind met ook een echt krachthonk, en ook van die grote kerels. Maar helaas zag ik ze vaak trainen op een manier die nergens op leek (qua techniek), erg veel gooi en smijt werk en de techniek bleef heel erg achter. Maar wel erg grote gewichten. Maar niet erg stoer vond ik,...eerder dom.
Als je een squat kunt doen door goed te zakken en dan veel gewicht ben je echt goed bezig, maar zie dat veel mensen steeds minder ver zakken en steeds meer gewicht gebruiken.
Oei, ik ben ook een beginner blijkbaar, en doe al zware deadlifts en squats, hmmm, denk dat ik dan maar over stap op 20kg i.p.v. 110kg.

NOT!!!

En trouwens er is bij mij op de sportschool geen 1 instructeur die mij ooit heeft verbeterd, laat staan iets uitleggen, met wat ik aan het trainen ben. Ik wordt geholpen als ik iets iet goed doe door de makkers in het krachthok.
 
@ niekmh. Mijn instructeur gaf mij bij mijn eerste schema direct 16 sets biceps en borst, en slechts 8 sets rug. Resultaat: overbelasting biceps en schouderproblemen door disbalans push en pull. Als dit niet idioot is.
 
- Er is geen enkele reden beginners die daar behoefte aan krachttraining hebben eerst naar de machinestraat te sturen voor highrep sets met vrnl isolatie. En wanneer ze op apparaten beginnen om vervolgens de overstap maken zullen ze evengoed begeleiding nodig hebben. Zolang jij helpt de uitvoering onder de knie te krijgen. Jammer dat je hier geen tijd voor hebt.

- Hoger in reps gaat ten kostte van de kwaliteit van de uitvoering (wanneer uitgevoerd onder belasting) en is daarom niet per definitie veiliger. Om zowel kracht als massa op te bouwen met een goede uitvoering is 5 reps ideaal. Hoger in reps om te voorkomen dat mensen te hoge gewichten gebruiken zoals vaak gepredikt wordt is natuurlijk bs. Een trainee kan ook op andere manieren van de instructies afwijken en gekke dingen gaan doen.

- Elke week verhogen klinkt vast heel drastisch, maar nu je je inmiddels hebt ingelezen begrijp je toch dat het gaat over microloading. Bovendien ga je natuurlijk niet verhogen wanneer iemands uitvoering ruk is. Dat doe je bij andere routines ook niet.

- Dat veel instructeurs incompetent zijn verdient geen nadere toelichting lijkt me. Die verhalen kennen we allemaal wel. Toch jammer dat je het je zo aantrekt.

- met het eerste punt ben ik akkoord

- over het tweede punt heb je deels gelijk, maar als je 15 hh uitvoert, dan voer je de eerste 10 normaal gezien redelijk vlot uit, de volgende 5 gaan al wat moeilijker, maar als het om een beginner gaat(en zeker als hij blessure gevoelig is) dan lijkt het me toch verstandig niet direkt tot de failure te gaan, deze kunnen beter beginnen met 15hh met een gewicht waarmee ze 20hh kunnen doen.

-het derde punt dat je zegt klopt ook, maar zoals ik in het vorige punt al zei, als je begint met een gewicht waar je in feite 20hh mee kan doen maar je doet er maar 15, en je bouwt dit gewicht elke week met een paar kilo (naar gelang de oefening) op dan raken je spiere en pezen stilletjes aan gewend aan de belasting.

- het vierde punt vind ik persoonlijk pure onzin, natuurlijk zijn er slechte maar daarom is hij (omdat hij niet weet wat rippetoe is) toch geen slechte???
 
rippetoe

Hoger in reps hoeft echt niet ten minder ten koste te gaan onder belasting dan b.v 5 reps. Als je mikt op b.v 15-20 reps kunnen ze zeker meer goede reps doen als je er maar 5 doet. En zo kun je de techniek beter oefenen. Als je er 5 doet met bij horend gewicht zullen maken ze veel meer kans op foutieve beweging/uitvoering omdat het (te)zwaar is en je lichaam gaat zoeken naar andere houdingen, die ongemerkt gaan,...zeker voor een beginner.
En tijd is er zeker wel, maar kan vaak geen uur bij iemand staan, en trainen er nog meer. Mits diegene een afspraak ingepland heeft kan dat natuurlijk wel.En ik snap ook wel dat je niet elke week met 5Kg verhoogt, lijkt me logisch dat dat me erg kleine percentages gaat.

Kijk en dat ik het me zo "aantrek" is omdat ik gewoon wat vraag en ineens word weggezet als beginner en als instructeur schijnbaar een niks wetend iemand ben. maar ik handel uit heel andere ervaringen als de meesten hier, en dat schijnt niemand echt te snappen. Vandaar.

- Er is geen enkele reden beginners die daar behoefte aan krachttraining hebben eerst naar de machinestraat te sturen voor highrep sets met vrnl isolatie. En wanneer ze op apparaten beginnen om vervolgens de overstap maken zullen ze evengoed begeleiding nodig hebben. Zolang jij helpt de uitvoering onder de knie te krijgen. Jammer dat je hier geen tijd voor hebt.



- Hoger in reps gaat ten kostte van de kwaliteit van de uitvoering (wanneer uitgevoerd onder belasting) en is daarom niet per definitie veiliger. Om zowel kracht als massa op te bouwen met een goede uitvoering is 5 reps ideaal. Hoger in reps om te voorkomen dat mensen te hoge gewichten gebruiken zoals vaak gepredikt wordt is natuurlijk bs. Een trainee kan ook op andere manieren van de instructies afwijken en gekke dingen gaan doen.

- Elke week verhogen klinkt vast heel drastisch, maar nu je je inmiddels hebt ingelezen begrijp je toch dat het gaat over microloading. Bovendien ga je natuurlijk niet verhogen wanneer iemands uitvoering ruk is. Dat doe je bij andere routines ook niet.

- Dat veel instructeurs incompetent zijn verdient geen nadere toelichting lijkt me. Die verhalen kennen we allemaal wel. Toch jammer dat je het je zo aantrekt.
 
Rippetoe

Da's idd wel een behoorlijke idioot ja! Is waarschijnlijk iemand zonder of erg weinig ervaring in de krachttraining. En da's vaak een fout die gemaakt word. Jongens die in de fitness komen willen vaak alleen kracht en zo snel mogelijk spieren kweken. Een goede instructeur moet eerst bepalen waar diegene is qua niveau en waarmee de beginnende sporter kan beginnen.

Kijk maar eens bij hoeveel mensen die disbalans ook aanwezig is! Kijk maar eens bij jezelf hoe vaak jij je kunt opdrukken en hoe vaak jij je omgekeerd kunt op"drukken" Ik bedoel daarmee omgekeerd aan een stang hangen, lichaam horizontaal rug naar de grond en dan je borst naar de stang trekken. ik durf haast te wedden dat je je vaker kunt opdrukken dan omgekeerd. Balans???

@ niekmh. Mijn instructeur gaf mij bij mijn eerste schema direct 16 sets biceps en borst, en slechts 8 sets rug. Resultaat: overbelasting biceps en schouderproblemen door disbalans push en pull. Als dit niet idioot is.
 
rippetoe

Zo gaat dat ook vaak bij beginners dat je een gewicht pakt waarmee je 20 reps kunt doen maar je doet er iets minder en nagelang de uitvoering beter word ga je diegene wat meer uitdagen door wat meer gewicht te gebruiken en/of scherper op de techniek te letten.
Kijk en dat ik niet wist wie Rppetoe is (wat wel veel meer krachtsporters niet weten).....lekker belangrijk, er zijn meer trainings varianten he. En daarbij ik heb het toch maar even gevraagd hier. En veel goede links gekregen.
- met het eerste punt ben ik akkoord

- over het tweede punt heb je deels gelijk, maar als je 15 hh uitvoert, dan voer je de eerste 10 normaal gezien redelijk vlot uit, de volgende 5 gaan al wat moeilijker, maar als het om een beginner gaat(en zeker als hij blessure gevoelig is) dan lijkt het me toch verstandig niet direkt tot de failure te gaan, deze kunnen beter beginnen met 15hh met een gewicht waarmee ze 20hh kunnen doen.

-het derde punt dat je zegt klopt ook, maar zoals ik in het vorige punt al zei, als je begint met een gewicht waar je in feite 20hh mee kan doen maar je doet er maar 15, en je bouwt dit gewicht elke week met een paar kilo (naar gelang de oefening) op dan raken je spiere en pezen stilletjes aan gewend aan de belasting.

- het vierde punt vind ik persoonlijk pure onzin, natuurlijk zijn er slechte maar daarom is hij (omdat hij niet weet wat rippetoe is) toch geen slechte???
 
Dat je niet wist wie Rippetoe is, is idd helemaal niet erg, je kan niet alles weten en je bent hier om te leren. Hier zijn gewoon nogal veel drama queens en mensen die zichzelf interessant willen maken op het internet.
Veel van de reacties zijn terug te brengen op frustratie doordat 90% van de instructeurs achterlijk zijn. Ik zeg niet dat jij dat bent, maar de overgrote meerderheid weet echt niks van krachtsport. Veel mensen krijgen stomme commentaren en slecht advies van hun instructeurs, maar ze durven hem er niet over aan spreken, dus gaan ze wat stoer doen op een forum. Jammer voor jou, maar het is vast niet persoonlijk.



- over het tweede punt heb je deels gelijk, maar als je 15 hh uitvoert, dan voer je de eerste 10 normaal gezien redelijk vlot uit, de volgende 5 gaan al wat moeilijker, maar als het om een beginner gaat(en zeker als hij blessure gevoelig is) dan lijkt het me toch verstandig niet direkt tot de failure te gaan, deze kunnen beter beginnen met 15hh met een gewicht waarmee ze 20hh kunnen doen.

-het derde punt dat je zegt klopt ook, maar zoals ik in het vorige punt al zei, als je begint met een gewicht waar je in feite 20hh mee kan doen maar je doet er maar 15, en je bouwt dit gewicht elke week met een paar kilo (naar gelang de oefening) op dan raken je spiere en pezen stilletjes aan gewend aan de belasting.


Wat is het verschil qua risico op failure, overbelasting, blessures, whatever? Als je nu iemand 15 herhalingen laat maken met een gewicht dat hij 20 keer kan, of je laat iemand 5 herhalingen maken met een gewicht dat hij 10 keer kan, dat maakt dan toch weinig uit? Voor didactische doeleinden maakt het echter wel veel uit.
Het gewicht is in beide gevallen redelijk licht, maar in het 2e geval zal de beginner zijn techniek veel beter kunnen beheersen omdat hij maar 5 herhalingen moet maken ipv 15. Als je 4 goeie herhalingen maakt en 1 slechte, is dat niet zo erg. Het bewegingspatroon vestigt zich dan vooral naar de 4 eerste reps. Als je bij 15 reps 4 goeie herhalingen maakt en 11 slechte, dan gaat dit slechte patroon zich vestigen en duurt het veel langer voordat je de juiste uitvoering vast hebt.
 
Back
Naar boven