MuscleMeat

Wat is Rippetoe? (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Wist jij b.v dat je sleutelbeen pas ongeveer op jou leeftijd helemaal volgroeid is? En toch komt er veel kracht op te staan tijdens trainingen.

Het sleutelbeen groeit idd pas helemaal dicht rond je 20ste, en net daarom is het zo absurd om te zeggen "vanaf 16-18 jaar mag je trainen, maar niet vroeger, want dan kan je je groeischijven beschadigen". Hoezo? Op je 18e is je sleutelbeen nog niet volgroeid, maar dan mag het wel?

Wat is trouwens het probleem met "er komt veel kracht op te staan"? Is kracht of druk zo slecht? Als je springt komt er ook druk te staan op je knieën, heupen, enkels, rug. Daar zitten ook groeischijven. Mogen kinderen dan niet springen (en dus geen basketbal, volleybal of korfbal spelen) voordat ze volgroeid zijn? In je hand zitten ook veel groeischijven. Mogen kinderen dan geen pushups, handstand of radslag meer doen?




Kijk, er wordt wetenschappelijk onderzoek uitgevoerd naar elke minuscuul detail van het menselijk leven. Bedenk het en er bestaat onderzoek naar. Denk je dan niet dat de effecten van krachttraining op kinderen serieus onderzocht zijn? Ik kan je zeggen dat ik tot nog toe geen enkele studie ben tegengekomen die zegt dat krachttraining gevaarlijk kan zijn voor kinderen. De enige gevallen van blessures die bekend zijn, werden veroorzaakt in situaties waar geen of gebrekkige begeleiding was, of hadden te maken met valpartijen.
 
maak jullie toch niet zo druk om die groeischijven zeg.........
weet je hoe lang mensen vroeger over het algemeen werden? 1meter 60/70...kijk maar naar je ouders, die zijn vast niet zo groot als jou....dat komt door al die shit die ze tegenwoordig in eten stoppen. 2 meter lang zijn is helemaal niet leuk, 1.80 is perfect, dus beschadig ze maar een beetje anders loop je er straks bij als een lange slungel :P
 
Maar blijft het een feit dat de zoekfunctie hier op dbb en google je in 1 seconden meer basisinformatie opleveren dan je in een week kan lezen. Dat iemand die serieus met de sport bezig is (zelfs als instructeur) die moeite niet lijkt te nemen in 13 jaar komt vreemd over op sommigen.

d

Geloof niet alles wat er op internet wordt vertelt. Eerst kijken of er een duidelijke bronvermelding erbij staat en of enige onderzoeken zijn met feiten.

Er zijn veel DBB leden die er wel van af weten, maar ook veel niet.

Iemands zijn signature:

Geloof niks, probeer alles.
 

Dat eerste artikel geeft geen enkele bronvermelding op en staat vol onzin. Het is meer een opiniestuk dan een onderbouwde argumentatie. Bovendien gaat het over topsport en voetbal, niet over (kracht)sport in het algemeen.



Het 2e artikel is interessanter. Dat spreekt jouw stellingen compleet tegen.
Daarin staat:
De Amerikaanse National Strenght and Conditioning Association stelt in haar ‘position paper on prepubescent strength training’ (5) dat, in overeenstemming met de zojuist beschreven onderzoeksresultaten, op elke leeftijd met krachttraining begonnen kan worden, mits aan een aantal voorwaarden is voldaan.
En dat is exact wat iedereen hier zegt.

Jij haalt de hele tijd turners aan als voorbeeld maar volgens het artikel:
Maar is het ook veilig? Door krachttraining zouden er allerlei groeistoornissen optreden (zie hierboven) en de jonge sporters zouden ook kleiner blijven. ‘Kijk maar naar topturners: die trainen heel zwaar, maar zijn ook kleiner dan hun niet sportende leeftijdsgenoten’. Het zou echter natuurlijk ook zo kunnen zijn dat van nature kleine mensen bij een sport als turnen biomechanisch in het voordeel zijn, waardoor ze juist eerder uitblinken. Onderzoeken naar de effecten van sport op lichaamslengte spreken elkaar vaak tegen. De conclusie is dan ook dat er wat dit punt betreft geen eenduidig antwoord gegeven kan worden (6).

Jij zegt dat jongeren pas vanaf 17-18 jaar aan krachtsport mogen doen. Voor jeugd jonger dan 17 zou het gevaarlijk kunnen zijn. In jouw artikel staat:

Het blessurerisico lijkt echter wel mee te vallen zolang er geen maximale gewichten worden gebruikt. Wanneer er niet met maximale gewichten gewerkt wordt, maar met gewichten waarmee 10 tot 30 herhalingen gemaakt kunnen worden (1-3 sets per oefening, 3x per week), blijkt dit geen negatieve effecten te hebben op botten, spieren of groeischijven en worden er geen blessures gezien (2,3).

Mijn tegenargument voor die 10 tot 30 herhalingen is: "Wanneer er niet met maximale gewichten gewerkt wordt". Maximaal gewicht heeft niks te maken met een bepaald aantal herhalingen. Als ik een gewicht neem dat ik maximaal 15 keer kan heffen (volgens die richtlijnen is dat in orde) en ik doe er 15 herhalingen mee, dan is dat voor mij een maximaal gewicht (wat niet in orde is). Als ik een gewicht neem dat ik 8 keer kan heffen (wat te weinig zou zijn volgens hun richtlijnen) en ik doe er 5 herhalingen mee, dan is dat helemaal geen maximaal gewicht (wat dus wel ok is). Je kan op een "maximaal gewicht" helemaal geen aantal herhalingen plakken omdat dit van het gewicht afhangt, niet van de herhalingen.
 
Dat kinderen niet aan bodybuilding kunnen doen omdat het gevaarlijk is is volgens mij grote onzin! :D
 
Leuk dit topic, zo'n wellus niettus spelletje. :-)
 
Back
Naar boven