XXL Nutrition

Wat kan jij vertellen over achterblijvende spiergroepen? (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

tremendes

Monstrous Giant
10 jaar lid
Lid geworden
16 nov 2006
Berichten
11.662
Waardering
2.927
Lengte
1m86
Massa
102kg
Welkom in het Topic van de Maand -januari!

Het topic deze maand:

Wat kan jij vertellen over achterblijvende spiergroepen?


• Wat weet jij hierover?

• Algemene inleiding.

• Oorzaken bv: erfelijkheid, letsel maar ook hormoonproduktie en receptoren.

• Tips om achterblijvende spiergroepen bij te trekken.

• Etc. etc..Laat zoveel mogelijk aan bod komen!


Beperk jezelf niet door deze punten, jij maakt je artikel zo uitgebreid als je zelf wilt.

Geef een inzage in de verschillende factoren die meespelen bij achterliggende spiergroepen en hoe dit verschil maximaal te beperken.

Regels:

1. Geen kopieerwerk, alles moet met eigen woorden geschreven zijn, bronnen raadplegen mag, maar enkel met referentie, geen artikels "herschrijven"

2. Een artikel moet minstens een half a4 lang zijn incl. paragraaf-ruimte.

Te winnen prijzen deze maand:

1ste plaats

Gorilla Wear waardebon 50,-
Body en fit waardebon 29,95

2e plaats

Bodylab waardebon 29,95

Veel succes!

Tremendes
 
Is niet echt veel belangstelling deze keer of ligt het aan mij?
 
Redelijk moeilijk onderwerp als het aan mij ligt, maar wel een goede... Denk dat hij nog wel gaat lopen hoor, is pas 2 dagen geleden geplaatst.
 
Dat is het onderwerp waar ik al maanden op wacht. Ben héél erg benieuwd hiernaar!
 
Heb ik ooit eens een gesprek over gehad met Ed van Amsterdam en nog wel een aantal wedstrijdbodybuilders.

Dit is dus al het tweede onderwerp dat mij erg ligt, ik doe zeker mee.
 
Dat kniekousen de oplossing zijn.
 
Mooi topic Tremendes,
ik zal de aftrap dan even doen.


Achterblijvende spiergroepen.

Inleiding;
Wat zijn achterblijvende spier/groepen is dan de vraag denk ik zelf.
Want lopen die spieren/groepen wel daadwerkelijk achter op de omliggende spieren of spiergroepen? Soms wel maar soms ook niet.

Oorzaken:
Je kan door erfelijke factoren een afwijkende vorm hebben in spieren of een verkeerde aanhechting, of slecht voor-ontwikkelde spieren vanwege een aangeboren defect in de aansturing van spieren of vezels.

Maar ook kan je denken aan een vervorming door een operatie of tear van een spier of door een ongeval of operatie gescheurde of afgestorven zenuwen die de spier moesten aansturen.

Dit zijn dingen waar je lang niet altijd een invloed op kan hebben. In sommige gevallen kan je als de aansturing dan nog wel in tact is de spier wel trainen en ontwikkelen, maar de juiste vorm is moeilijk of onmogelijk weer in de spier te krijgen.
Door meer massa kan je optisch e.e.a. verbloemen, maar een goed oog blijft de detaillering en mindere kwaliteit altijd zien.

Een belangrijkere veroorzaker van achterblijvende spieren is de training en de intensiteit van training bij bepaalde spieren en spiergroepen. En ook het wel of niet evenredig veel en evenredig intensief trainen van de spieren.
Daarbij telt ook o.a. het fenomeen supercompensatie een rol, maar tevens ook bijvoorbeeld de aanmaak van groeihormonen en testosteron door intensieve training. Zelfs de verschillen in voeding bij de ene of de andere training kan een aardig efect geven in scheefgroei in ontwikkeling van de spieren.
Ook met vaste trainingsroutines en trainen op de stapavond kan je al een behoorlijke invloed uitoefenen op het herstel en de groei van die getrainde spieren.

Supercompensatie:
Is een fenomeen dat zorgt voor extra groei door het trainen van een spier die net goed hersteld is en dan weer zwaar wordt belast.
Die spier zal harder groeien. Stel je dan voor dat je wanneer je de schouders zwaar aanpakt met bepaalde oefeningen in een borst-sessie. De schouders groeien daar al van. Ga je diezelfde schouders 3 dagen later apart trainen dan krijg je te maken met het fenomeen supercompensatie.
De schouders groeien in verhouding harder dan de pectoralis. Je krijgt dan beter gevormde schouders waarbij het lijkt alsof de borstspieren achter blijven t.o.v. de schouders.
De borst loopt dan vaak niet achter, maar de schouders lopen voor op de rest. Vaak zijn de armen dan ook wat minder dik t.o.v. de schouders.

Spiegelspieren
Ook een leuk fenomeen zijn de zg spiegel spieren.
De spieren die het hardst en het meeste getraind worden zijn vaak de spieren die je in de spiegel ziet. Die spieren worden ook het vaakst flink opgepompt en geflexed voor de spiegel, het telkens poseren en flink aanspannen van de biceps en pec's is een training op zich. We vergeten daarbij vaak de triceps extra aandacht te geven en ook de rug moet wachten op aandacht.
Lekker een extra setje pompen voor biceps en borst is fantastisch die spieren zijn immers je visitekaartje....toch...? Of toch niet? De rest valt in het niet bij die geweldige pec's en biceps.
Maar wat te denken van de benen, we doen lekker zwaar squats en legpress en Ooh die mooie quadriceps van je dijbenen spannen zo mooi aan op de legextensions, ff lekker knallen om te groeien voor kollossale dijbeen.
Dan dat ene setje stifflegged deadlift waarbij je je hamstrings een beetje kietelt of dat ene setje legcurls wat eigenlijk toch wel een rot oefening is, maar we doen dan maar even snel die setjes om er vanaf te zijn. En wederom een achterblijvende spier.

De kuiten en billen die gebruiken we toch al de hele dag door bij elke stap en elke keer dat we gaan zitten en opstaan. Dat geldt ook voor de buik toch? Die gebruiken we ook altijd al, dus die spieren vergeten we gewoon helemaal extra aandacht te geven.
Omdat we de buik al moeten aanspannen bij squats trainen we die hard genoeg, toch....?
Wel vreemd. Als je mensen spreekt die de armen apart trainen die toch zwaar worden aangepakt bij rug en borst trainingen dan zeggen ze niet dat ze zwaar worden getraind in die sessies, maar dat ze juist meer kunnen hebben als je ze apart nog traint. En de buik dan...nee die train je hard genoeg als je je benen traint. Dus ook de buik,...onderontwikkelt t.o.v. de omliggende spieren.

Hormonen
Bij het trainen van spieren trigger je de aanmaak van testosteron en van groeihormonen(even simpel gezegd, je triggert veel meer, maar even simpel houdend)
En grotere spier/groep zal in verhoduing een grotere boost aan hormonen geven dan een kleine spier/groep.
Helaas is hieruit ook weer een misvatting aan het groeien. Er wordt op dit moment veel gezegd dat je voor dikkere biceps of triceps bijvoorbeeld moet gaan squatten.
Denk er om als je gaat squatten zullen je triceps of biceps niet gaan groeien, zo werkt het niet. Voor betere triceps of biceps heb je ook triceps of biceps oefeningen nodig.
Je kan wel de kleinere spieren en spiergroepen laten meeprofiteren van de extra boost van groeihormonen door de kleine spier direct na een grote spiergroep te trainen.
Lopen dan bijvoorbeeld je biceps achter dan kan je de biceps af en toe eens zwaar aanpakken nadat je je benen hebt getraind.

Meestal worden de biceps na de rug getraind, omdat de rug dan in dat geval de grote spiergroep is krijgen de biceps die extra boost aan groeihormoon en zullen ze flink groeien. Pak je die biceps dan 3 dagen later nog eens aan dan groeien ze extra op wat ik al aanhaalde, supercompensatie.
Hetzelfde geldt voor de triceps frontschouders na borst, achterkantschouders en trapezius in de rugsessie en kuiten en buik/obliques in je benensessie.

Voeding;
Het gebeurt wel eens dat bij de ene training meer en beter aandacht wordt gegeven aan de voeding dan bij de andere training. Bijvoorbeeld bijde rugtraining of bij de benentraining neem je dan extra voeding voor en na de zware trainingen, maar de borstdag, ach die valt wel mee daar heb je niet extra voor nodig. Probleem wordt dan, langer katabool en minder goed herstel en groei en geen (langere) verhoogde eiwitsynthese.
Ook kan het gebeuren bij een vast schema waarbij een bepaalde spiergroep altijd getraind wordt voor een stapavond waarbij alcohol rijkelijk vloeit. Alcohol is nou niet bepaald de beste voeding voor de spieren. Alcohol doet extra vet aanzetten, maar lost ook de nodige bouwstoffen op die je nodig hebt voor goed herstel.
Als er dan gestapt en gedronken moet worden dan is het raadzaam om dan telkens een andere spiergroep op die avond te trainen zodat je alle spiergroepen een keer benadeeld ipv telkens dezelfde.

Hoe laat je dan de achterlopende spieren bijtrekken:
Eigenlijk is dat antwoord al gegeven in de oorzaak van het probleem.
Loopt een bepaalde, spier achter dan kan je die spier met wat extra aandacht laten profiteren van supercompensatie. Of een kleinere spier meeprofiteren van een extra grote aanmaak van groeihormonden door de spier te trainen na een grote spiergroep.
Je kan er ook voor kiezen de voorlopende groepen tijdelijk iets minder aandacht te geven.

Het beste blijft het voorkomen van het probleem, train alle spieren evenredig veel en met dezelfde intensiteit, geef alle spieren evenveel aandacht ook als je ze niet in de spiegel ziet.
Train dus alle spieren 1x per week of alle spiere 2x of 3x per week en niet de ene 1x en de andere 3x. En niet de ene spier zwaar omdat het zo lekker is en de andere licht omdat het een rotspier of oefening is.


Dan zijn we nog 1 ding vergeten in het hele verhaal.
Verschil tussen links en rechts
De achterblijvende spier van de zwakkere kant.
Veel mensen zijn aan de kant waarmee ze van nature alles doen, sterker en beter ontwikkeld dan aan de zwakkere kant.

Vaak, of eigenlijk meestal zie je dan ook dat er altijd begonnen wordt met de sterkste kant.
Dumbbell curls beginnen dan altijd met rechts, one arm extensions of kickbacks, alles begint met rechts, de sterkste kant. Je hebt dan volop energie en kan de set rustig vol maken, de zwakkere kant is dan erg moeilijk met hetzelfde gewicht en aantal reps en meestal komt er dan een cheat bij waamee de oefening vaak niet effectief wordt gedaan. De serke kant wordt optimaal getraidn en de zwakkere kant niet.
Begin dan in het vervolg met de zwakke kant, elke keer als je dumbbells pakt neem je de zwakkere kant eerst dan pas de sterkste kant en die sterke kant laat je netzoveel reps doen als je goed kan uitvoeren met de zwakke kant.
Je blijft zoveel mogelijk uit de buurt van gefixeerde machines waarbij je de zwakke kant moeilijk kan isoleren, tenzij je de zwakkere kant kan dwingen om in de beweging te domineren boven de sterke kant.
Verder kan je veel met een lange halterstang werken ipv machines, je dwingt daarmee de zakkere kant om goed mee te werken. Het is heel erg vervelend als je gaat bankdrukken en de schijven vallen op de grond omdat je erg scheef gaat.
Je pakt dan zoveel gewicht als waarmee je met de zwakkere kant kan domineren en legt daar de focus op. De sterke kant gebruik je dan puur om mee te gaan en balans te houden.
Uiteindelijk zal het wel rechttrekken of zal de massa groot genoeg zijn waardoor kleine verschillen tussen links en rechts niet opvallen.

---------------------
Dit is wat ik denk over achterblijvende spieren en spiergroepen. Het is een wat lang verhaal, maar zo ben ik, en wellicht zal ik wat vergeten zijn(zoals bijna verschil tussen links en rechts), maar de basics zijn er.
Ik hoop iig dat anderen iets aan mijn mening hebben.
Als ik dingen bij moet plaatsen of aanpassen dan hoor ik dat graag van jullie.
succes.
 
Laatst bewerkt:
Mooi stuk Martin...bedankt!

---------- Toegevoegd om 12:18 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 12:16 ----------

Heb ik ooit eens een gesprek over gehad met Ed van Amsterdam en nog wel een aantal wedstrijdbodybuilders.

Dit is dus al het tweede onderwerp dat mij erg ligt, ik doe zeker mee.

Super! ben benieuwd naar je artikel.. :)
 
Mooi stukje Martin..
 
• Algemene inleiding
Achterliggende spiergroepen zijn simpel gezegd spiergroepen die onproportioneel zijn qua kracht en massa met andere spiergroepen of met de andere zijde van het lichaam. Zoals bijvoorbeeld de linker biceps bij rechtshandigen vaak moet onderdoen voor de meer ontwikkelde en vaker gebruikte rechter biceps. Over het algemeen is voor het ongetrainde oog amper verschil te merken tussen de twee en is het bijna onvermijdelijk dat het voorkomt. Doch in sommige gevallen zijn de andere spiergroepen enorm uit proportie dat het afbreuk doet aan de fysiek. Denk aan goed ontwikkelde quadriceps en hamstrings maar dan kleine zwakke kuiten daaronder.

• Oorzaken

Zoals eerder aan gehaald gebruik je automatisch de ene kant van je lichaam meer dan de andere kant waardoor je soms een merkbaar verschil kunt zien die de symmetrie wegneemt van de spieren, dit is zo spijtig genoeg zo goed als onvermijdbaar omdat iedereen een dominante hersenhelft heeft. Gelukkig valt dit meer dan te compenseren alhoewel je er wat moeite moet insteken.
Blessures, iedereen kent ze wel en heeft ze meestal al gehad. Deze zorgen er soms voor dat je bepaalde spiergroepen of delen van je lichaam minder zwaar tot zelf niet meer kunt belasten. Buiten de terug van in kracht die je na je herstel hebt verlies je soms ook een deel van de volheid en massa in die spiergroep. Over het algemeen is dit de simpelste situatie om recht te trekken bij korte blessures, maar bij langdurige kan dit een groot en onaangenaam probleem vormen.

Ongebalanceerde trainingschema’s komen zeer vaak voor en dan vooral bij beginners. Deze respecteren meestal niet de minimale rustperiode die een spier nodig heeft om zich volledig te kunnen herstellen, en trainen deze meerdere malen zwaar per week. Uiteraard zijn er spieren die je vaak mag aanpakken om een resultaat te behalen ( buik, kuiten) maar 5x per week curlen is misschien toch iets te veel van het goede.

Motivatie problemen of het niet graag trainen van een bepaalde spiergroep. Iedereen heeft het wel dat we op sommige dagen echt geen zin hebben om zwaar te squatten en het maximum uit onze deadlifts te halen. Wat soms kan zorgen voor uitstel of erger afstel. Dit is 1 van de makkelijkste en meest voorkomende manieren om achterliggende spieren te verkrijgen. Met als mooiste voorbeeld jongeren die enkel geven om biceps,buik en borst. De achterliggende spiergroepen kun je er zo uitpikken en af en toe kan er nog een glimlachje bij af ook als je zwaar zit te squatten.

Incorrecte oefeningen kunnen ook een oorzaak zijn van achterliggende spiergroepen, dat je deze wel traint maar gewoonweg helemaal verkeerd. Als simpel voorbeeld dat je de range of motion van de benchpress niet respecteert en hem 15cm voor je borst al weer de hoogte intilt. Met andere woorden als je gewicht boven vorm verkiest. Cheaten zoals velen het noemen is zeker een vaak voorkomend fenomeen in de sportschool en “perfect” om spieren uit balans te halen.

Onregelmatig voeding/slaap patroon heeft veel meer invloed dan je denkt op het winnen en herstellen van spieren. Als je zondag je dag voor benen is maar je kunt die dag slechts 5uur slapen wegens je werk of internaat en de rest van de week 8-9 uur is het logisch dat je benen achter zullen gaan lopen door het te kort aan rust en hersteltijd. Onregelmatige voeding is van het zelfde principe als je de 1ne dag perfect uitgebalanceerd eet, helemaal juiste verhouding van protiene, carbs en vet maar de dag erna aan de cola en de likeurtjes zit met collegeas ben je ook niet zo goed bezig.

Aanleg is zeker een belangrijke oorzaak, al is dit niet altijd negatief. Iedereen heeft wel aanleg voor minimum 1 bepaalde spiergroep vergeleken met de andere bij mij bijvoorbeeld zijn dat traps en borst, terwijl bij andere dat misschien quadriceps en triceps zijn. Waardoor er soms een oneven proportie gaat ontstaan tussen je minst genetisch bevooroordeelde spiergroep en de gene die het meest van je genen mag genieten.


Oplossingen
Het belangrijkste deel van het artikel is natuurlijk hoe kunnen we dit weer rechtrekken, hiervoor zijn enkele simpele doch effectieve manieren waarvan ik de (voor mij) beste zal opsommen en uitleggen.
Voor je in het wilde weg deze manieren gaat gebruiken is het belangrijk om om wat zelfreflectie te doen en welke spieren onderontwikkeld zijn dus stel je zelf voor de spiegel of laat desnoods je moeder eens goed alle proporties bekijken waar er kan aan gewerkt worden.


Evenwichtig eten en trainen, hier nemen we direct de grootste boosdoener aan , de onevenwichtigheid die eveneens ook het moeilijkste te veranderen is. Probeer elke dag je zo strikt mogelijk aan het voedingsschema te houden. Onthoud je doet dit voor jezelf, wat kan jouw het schelen als je collega’s je raar aanstaren terwijl jij koolvis met rijst tijdens de lunch eet terwijl zij zich allemaal te goed doen aan frieten van frituur ‘de dikke vis’ om de hoek. Probeer ook altijd alcohol te vermijden dit is ENORM katabool voor je fysiek. Een glaasje op zn tijd kan geen kwaad maar er een dagelijkse gewoonte van maken is moordend voor al je werk. Onthoud “ if you want the body, cut the liquor” Een goed vast slaappatroon is ook een must. Laat de late night shows voor wat het is en kruip onder de wol. Je lichaam kan zich langer herstellen,je hebt meer zin en bovenal meer energie.

Een andere oplossing is tijdens de training zelf oneven gewichten te gebruiken. Gebruik hiervoor ALTIJD! een set dumbbells. Neem de zwaarste dumbbell in je zwakke hand en doe de oefening naar keuze om deze spiergroep aan te pakken,stop wanneer je zwakke kant niet meer verder kan. Pas op uit persoonlijke ervaring weet ik dat je niet moet overdrijven met het gewichts verschil vanwege oneven balans op het bankje en potentieel gevaar bij mensen met zwakkere gewrichten en pezen. Ik hou het gewichtverschil tussen een 2à 5kg maximum.
Een andere simpele oplossing is barbells en machines zo vaak mogelijk vermijden. Ja je leest het goed, ook de heilige barbell moet je in het gebruik limiteren tot het hoogst noodzakelijke( squatten, deadliften, powercleans, military presses en als variatie voor je benchpresses) Waarom? Omdat je automatisch de neiging hebt het verschil aan kracht aan 1 de zijden van het lichaam te compenseren door wat gewicht ‘over te hevelen’ naar de sterkere zijde van het lichaam wat er voor zorgt dat je sterkere kant nog sterker wordt en je zwakke kant minder snel vooruitgaat. Als je dan toch met een barbell moet werken probeer een trainingsmaatje te zoeken die je zegt wanneer je hem lichtjes scheef houd of je foute houding direct kan corrigeren.

Extra negatieve reps is ook een killer voor je achterliggende spiergroepen vooral als dit je biceps zijn. Hoe je dit doet is redelijk makkelijk, je neemt het gewicht waarmee je zo een 8tal reps kunt voeren met je zwakke kant. Je doet nu alsof je gewoone preacher crulls gaat maken maar in het omhoog gaan assisteer je je zwakke kant met je sterke kant. Eenmaal boven kun je het gewicht met de zwakke kant langzaam laten zakken. Dit herhaal ik zo een 12x per set, waarvan ik er meestal zo een 3 tal doe.

Beloon jezelf als je volluit gaat voor een spiergroep die je minder graag doet, het klinkt kinderachtig maar het werkt. Persoonlijk haat ik het om schouders te trainen maar ik doe het toch en zo hard mogelijk. Hoe? Ik beloon mezelf met wat eten dat niet in mijn schema staat om de sleur wat te doorbreken.


Dit is wat ik weet van het aanpakken van achterliggende spiergroepen en hoe ze te vermijden. Ik heb het meeste gebaseerd op eigen ervaring. Als er iets incorrect is of iets onduidelijk stuur maar een pm. Het zou kunnen dat ik het artikel nog wat uitbreid met zaken die ik over het hoofd heb gezien. Tot dan Veel train plezier en veel gains toegewenst in het nieuwe jaar!
 
Laatst bewerkt:
Mooi stukjes martinnoppert en no time left.

Zet je toch ff aan het denken, dat er veel meer redenen kunnen zijn dan alleen de ''aanleg''.
Bij mij loopt vooral de rechterkant van de lats voor op de linkerkant, heel lastig om gelijk te krijgen.
 
Mooi stukjes martinnoppert en no time left.

Zet je toch ff aan het denken, dat er veel meer redenen kunnen zijn dan alleen de ''aanleg''.
Bij mij loopt vooral de rechterkant van de lats voor op de linkerkant, heel lastig om gelijk te krijgen.

Begin je je one arm row's met je sterke kant? Dan gelijk beginnen met de zwakkere kant eerst te doen en uiterst geconcentreerd en strict. Als je de one arm row nog niet doet, gelijk invoeren die oefening. Goed voelen aan de contractie van de lats. Bij pull-ups of latpull, BOR en seated pulls focussen op de zwakkere kant om te laten domineren.
Probeer met andere oefeningen zoals triceps en biceps oefeningen iets te doen waarbij je niet de spieren in je rug aanspant. Dus supported oefeningen.
ipv triceps pushdowns bijvoorbeeld zittend triceps extensions. geen staande biceps curls maar ook zittend dan onder steun je je rug en ontspan je je lats ook meer.

Hoop dat je hier wat aan hebt.
succes.
 
Mooi stukjes martinnoppert en no time left.

Zet je toch ff aan het denken, dat er veel meer redenen kunnen zijn dan alleen de ''aanleg''.
Bij mij loopt vooral de rechterkant van de lats voor op de linkerkant, heel lastig om gelijk te krijgen.

One armed rows doen, en bij oefeneningen zoals pull up,chinups probeer cheaten te vermijden als je linkerkant het niet meer kan volhouden, beter stop je gewoon neem je effen pauze en doe je het volgende setje met 5 reps om kracht te winnen, aan de zwakere kant.


brute stats overigens martin, zeer knap.
 
Laatst bewerkt:
Dank je NTL.
jouw stats zijn trouwens ook netjes, is ruim bovengemiddeld volgens mij.
 
Begin je je one arm row's met je sterke kant? Dan gelijk beginnen met de zwakkere kant eerst te doen en uiterst geconcentreerd en strict. Als je de one arm row nog niet doet, gelijk invoeren die oefening. Goed voelen aan de contractie van de lats. Bij pull-ups of latpull, BOR en seated pulls focussen op de zwakkere kant om te laten domineren.
Probeer met andere oefeningen zoals triceps en biceps oefeningen iets te doen waarbij je niet de spieren in je rug aanspant. Dus supported oefeningen.
ipv triceps pushdowns bijvoorbeeld zittend triceps extensions. geen staande biceps curls maar ook zittend dan onder steun je je rug en ontspan je je lats ook meer.

Hoop dat je hier wat aan hebt.
succes.

One armed rows doen, en bij oefeneningen zoals pull up,chinups probeer cheaten te vermijden als je linkerkant het niet meer kan volhouden, beter stop je gewoon neem je effen pauze en doe je het volgende setje met 5 reps om kracht te winnen, aan de zwakere kant.


brute stats overigens martin, zeer knap.

Ja die doe ik nu al een paar maanden, het trekt heel langzaam bij. Thx voor de tip, bij de biceps begin ik wel altijd met links, daardoor zijn allebei de armen nu gelijk. Ook is toepassen op bij de rows.

Hebben jullie ook last gehad van duidelijk achterliggende spiergroepen, dat je het ook in de spiegel zag zeg maar?
 
Ja die doe ik nu al een paar maanden, het trekt heel langzaam bij. Thx voor de tip, bij de biceps begin ik wel altijd met links, daardoor zijn allebei de armen nu gelijk. Ook is toepassen op bij de rows.

Hebben jullie ook last gehad van duidelijk achterliggende spiergroepen, dat je het ook in de spiegel zag zeg maar?

Nee, zo goed als onmerkbaar eigelijk. Onthoud zolang dat jij het amper/niet ziet is het bijna onmogelijk te zien voor anderen omdat je oog meer getraind is om jouw lichaam te zien. Alleen liggen mijn spieren soms achter qua kracht links en rechts bv. Merk ik vooral bij dumbbell bench presses dan kan ik er altijd wel 1of 2 minder reps uitpersen met links dan met rechts.
 
Ja die doe ik nu al een paar maanden, het trekt heel langzaam bij. Thx voor de tip, bij de biceps begin ik wel altijd met links, daardoor zijn allebei de armen nu gelijk. Ook is toepassen op bij de rows.

Hebben jullie ook last gehad van duidelijk achterliggende spiergroepen, dat je het ook in de spiegel zag zeg maar?

Ik heb altijd achterlopende pec's gehad. Maakte nooit uit hoe ik ze trainde, hoe vaak en hoe zwaar of hoe licht, ze groeiden gewoon nauwelijks. Had ook nooit spierpijn gehad in de pec's, helemaal niks.
Er zat ook nauwelijks groei in toen ik op mijn laatste setjes 160 leeg drukte en daarna nog een keer 180kg.
Ik heb altijd wel in de range van 160kilo gebankdrukt en redelijk zwaar alle andere oefeningen, maar hoeveel ik ook deed en wat ik ook deed ze bleven achterlopen.(vind ik en vond ik)
Mijn armen en benen groeiden wel altijd erg hard. Hoefde ik niet zo veel aan te doen.

Verder, links en rechts had ik al erg snel door dat je makkelijk verschil kon krijgen en dus altijd goed op gelet.
 
Kom op jongens in de pen! 2 artikels is toch wel erg magertjes, of is deze te moeilijk? :p
 
Back
Naar boven