AndroidHealthClinic

Sticky Wat maakt(e) vandaag jouw dag goed?

  • Topic starter Harfst
  • Startdatum
  • Reacties 175K
  • Weergaven 6M
  • Volgers 1.252

Bezoekers in dit topic

  • Legendes en folkore behoren toch ook tot een religie? Religie is meer dan alleen een boek.
    Laat de Grefo's het maar niet horen (sola scriptura: alleen de schrift). :D

    Zeker, maar dat wil niet zeggen dat ze ook tot de officiële leer behoren.
     


    Het verhaal van de drie wijzen uit het oosten, ook wel aangeduid als de drie koningen, is al eeuwenlang populair onder christenen en heeft zodoende ook zijn weerslag gevonden in de bijbels getinte beeldende kunst. En dat terwijl er in de bijbel zelf weinig over ze wordt verteld; hun namen worden niet eens genoemd.
     
    Omdat dat nu eenmaal lekkerder bekt en beter beklijft dan "Epifanie" of "Openbaring van de Heer".
    Ja zo ken ik er nog wel een paar :roflol:

    Volgens wiki.

    De drie wijzen kregen namen. In het Grieks waren dat Apellius, Amerius en Damascus, in het Hebreeuws Galgalat, Malgalat en Sarathin, maar ze zijn bekend geworden onder hun gelatiniseerde Perzische namen Caspar, Melchior en Balthasar. Ze zouden respectievelijk 20, 40 en 60 jaar oud zijn geweest; getallen die de levenstijdperken van de volwassene symboliseren.

    In de katholieke liturgie in België en Nederland wordt het hoogfeest van de Openbaring van de Heer op de eerste zondag na 1 januari gevierd. In veel Zuid-Europese landen is Driekoningen een vrije dag en wordt Driekoningen op de dag zelf gevierd. De Openbaring van de Heer is het eerste van drie feesten, samen met de doop van de Heer en de opdracht van de Heer in de tempel (2 februari), die thuishoren in de kerstcyclus, de tijd van Jezus' kindertijd en jonge jaren.

    De zogenaamde relikwieën van de Drie Koningen worden in een reliekschrijn bewaard in de dom van Keulen.
     
    1944A680-CEF7-420A-98DE-D551DC2D1930.jpeg
     
    Deze discussie slaat een beetje door. We kunnen nu toch wel concluderen dat de drie koningen bij het christendom behoren?
    Zeker, maar niet (en dat was mijn punt) dat er een direct verband is tussen de drie sterren en het Bijbelse verhaal.

    Sinds de vernieuwing van de liturgie wordt het feest in Nederland gevierd op de zondag tussen 2 en 8 januari, het hoogfeest van de Openbaring des Heren, in de volksmond Driekoningen.

    Ja, de discussie is lekker doorgeslagen van de data tussen welke je je kerstboom zou kunnen plaatsten naar dit.
     
    Laatst bewerkt:

    De relikwieën van de Drie Koningen zijn de vermeende stoffelijke resten van de Wijzen uit het Oosten. Sinds 1164 bevinden deze relikwieën zich in een reliekschrijn in de Dom van Keulen.


    Deze discussie slaat een beetje door. We kunnen nu toch wel concluderen dat de drie koningen bij het christendom behoren?
    Dan wel beperkt tot het katholicisme. Binnen de protestantse kerk wordt hier nauwelijks aandacht aan besteed.
     
    Oh wow ik zit eventjes terug te lezen op wat heeft je dag verpest, wat een sappige dingen zijn er gebeurd! Wat mijn dag echt goed maakte, was dat er toen ik aan het stretchen was iemand lichtelijk geïrriteerd naar me toe kwam om te zeggen "ja we weten dat je elke week breder wordt." Blijkbaar ben ik op de juiste manier aan de weg aan het timmeren. Ik kan binnenkort weer gewoon door niets vermoedend ergens rond te lopen een asshole gevonden worden. No pain no gain!
     
    Oh wow ik zit eventjes terug te lezen op wat heeft je dag verpest, wat een sappige dingen zijn er gebeurd! Wat mijn dag echt goed maakte, was dat er toen ik aan het stretchen was iemand lichtelijk geïrriteerd naar me toe kwam om te zeggen "ja we weten dat je elke week breder wordt." Blijkbaar ben ik op de juiste manier aan de weg aan het timmeren. Ik kan binnenkort weer gewoon door niets vermoedend ergens rond te lopen een asshole gevonden worden. No pain no gain!
    Fuck the sukkelaar, who cares. Doe maar even een goeie foto, krijg je feedback waar je motivatie uit kan halen om verder te groeien :thumb:
     
    Fuck the sukkelaar, who cares. Doe maar even een goeie foto, krijg je feedback waar je motivatie uit kan halen om verder te groeien :thumb:
    Ik heb er 3 jaar uitgelegen. Dus ik moet effe moed verzamelen om een goeie foto te posten. Maar doe ik op een gegeven moment wel hoor! Thanks Ronreves!
     
    Back
    Naar boven