Hij praat over een maandlast van 2500 euro, dat is rond de 500k? Daar kan je genoeg voor kopen
Dat valt vies tegen, mijn vriendin werkt in Den Haag(moet met OV, kan niet parkeren), ik in Amsterdam. Onze familie en vrienden wonen allemaal in de omgeving van Haarlem en Zaandam.
Ga met die gegeven voor de grap maar eens zoeken op wat jij denkt dat een logische plek is met max 500k(met overbieden onder de 525 blijven ivm overdrachtbelasting)
Scheefhuren in de sociale woningbouw?
Dit is denk ik een kromme redenatie, want zoals
@ACE al zegt, dat verschil wordt niet minder.
Zou je niet liever hier een prettig huis hebben, ipv wat verder weg waar je niet even een lang weekend heen kan?
We wonen nu sociaal ja.
Dat maakt het ook lastig, we hebben geen tuin maar verder hebben we echt een prima sociale huurwoning met 3 slaapkamers, vlak bij familie en vrienden, onbeperkt gratis parkeren voor de deur, 25 minuten van mijn werk. Het is ook geen pauperbuurt. Er zijn wel nadelen(hoekwoning die veel zon pakt dus erg warm in de zomer bijvoorbeeld), maar voor de prijs wonen we echt erg goed.
In het dorp waar we nu onze sociale huurwoning hebben zouden we echt maximaal housepoor worden als we iets kopen, fatsoenlijke gezinswoningen beginnen bij 600k hier.
Als ik een 'prettig huis' zou kopen wil ik er wel aanzienlijk op vooruit gaan TOV nu omdat de woonlasten ook grofweg zouden verdrievoudigen. Zou jij €1500-2000 per maand meer gaan betalen alleen maar om je balkon in te ruilen voor een kleine tuin en een slaapkamer meer?
Zou je dan meerdere keren per jaar naar dezelfde plek op vakantie willen en het daarnaast verhuren? Anders is je imo ogen weggegooid geld op de eventuele waardestijging na. Maar aan dat lastte hecht je ook geen waarde voor een koopwoning hier.
Ja. Verhuren zou niet noodzakelijk zijn maar zouden we wel willen proberen.
Waarom is dat weggegooid geld maar een huis in NL niet?
Hier zou ik zelfs na aftrek nog €1k+ per maand aan rente betalen, op een lening van +-100k in Italie betaal ik dan €350 per maand rente? De rest is aflossing.
Waardestijging in NL ben ik niet zo uberbullish over als iedereen. Wie gaat de stijging betalen en van welk salaris? Een gemiddeld huis in de Randstad kost je nu al ruim 600k, tegen 3.8% betaal je dan €3100 netto liniair.
Het is gewoon een afweging die wij jaren geleden ook eens hebben gemaakt en wat ons betreft was het het toen niet waard.
Wat gaf voor jullie de doorslag?
Denk dat jullie aanzienlijk meer te besteden hadden?
Denk dat de huisprijzen een groter verschil zijn nu.