MuscleMeat

Sticky Wat maakt(e) vandaag jouw dag goed?

  • Topic starter Harfst
  • Startdatum
  • Reacties 175K
  • Weergaven 6M
  • Volgers 1.251

Bezoekers in dit topic

Ja dat dacht ik eerst ook maar ik zie nergens conspiracies oid op de website.

Als je bijvoorbeeld kijkt bij Venus dan is de informatie goed.
Geen verkeerde website als ik zie hoe alles beschreven is, met bronvermelding onderaan de pagina.
 
Laatst bewerkt:
Dankje, bij twijfel zie ik dit maar als compliment.

Het is te kort door de bocht, scheert dingen over één kam en trekt overhaaste conclusies.

Voorbeelden:
1. Bomen worden overal gebruikt in religies, jij varieert op de drogreden erna dus erdoor. Het is zeker waar dat de Kerk lokale gewoonten en feesten verchristelijkt heeft, maar voor wat betreft de kerstboom is dit niet duidelijk.
2. De kerstboom is een ketterse (Lutherse) traditie als reactie op het in huis hebben van een kribbe door Katholieken, daarom heeft de Kerk zich hier lang tegen verzet en stond de eerste kerstboom op het Sint-Pietersplein pas in de jaren 80 van de vorige eeuw;
3. Jezus is niet "kind van God", hij is wel de Zoon van de Vader. Vader, Zoon en Heilige Geest zijn alledrie entiteiten van één God.
Kerstbomen hebben niets met het Christendom (of Jodendom) te maken. Sterker nog, een kerstboom wordt door streng gelovigen als heidens symbool gezien. Bij streng gereformeerden zul je om die reden thuis geen kerstboom aantreffen.
 

(...)"Tjonge, aan modieus taalgebruik geen gebrek, daar op de Haagse Hogeschool. Aan enige bijbelkennis wel. Anders zou de directie heus weten dat de kerstboom niets van doen heeft met ’een christelijk feest’. Sterker: gelovigen die het nauw nemen met de Bijbel zullen beslist geen boom in huis halen. Jehova’s getuigen, zevendedagsbaptisten, protestanten op de uiterst orthodoxe flank – allemaal beschouwen ze de kerstboom als een heidens gebruik, geïnspireerd op de groenblijvers die de Germanen vereerden om te vieren dat de dagen weer gingen lengen. En gelijk hebben ze. De kerstboom is net zo christelijk als de paashaas."
 
De kerstboom is even christelijk als de kerstman :).
 
En eieren zoeken met Pasen is ook raar ?
Jammer dat de oude germanen hun geschiedenis niet zelf hebben geschreven.
De Romeinen deden dit voor en vooral, over de Germanen. Die volgens de Romeinen, barbaren waren. Tegelijkertijd gooiden de Romeinen, christenen voor de leeuwen, ter vermaak.
:dunno:
 
Kerstbomen hebben niets met het Christendom (of Jodendom) te maken. Sterker nog, een kerstboom wordt door streng gelovigen als heidens symbool gezien. Bij streng gereformeerden zul je om die reden thuis geen kerstboom aantreffen.


(...)"Tjonge, aan modieus taalgebruik geen gebrek, daar op de Haagse Hogeschool. Aan enige bijbelkennis wel. Anders zou de directie heus weten dat de kerstboom niets van doen heeft met ’een christelijk feest’. Sterker: gelovigen die het nauw nemen met de Bijbel zullen beslist geen boom in huis halen. Jehova’s getuigen, zevendedagsbaptisten, protestanten op de uiterst orthodoxe flank – allemaal beschouwen ze de kerstboom als een heidens gebruik, geïnspireerd op de groenblijvers die de Germanen vereerden om te vieren dat de dagen weer gingen lengen. En gelijk hebben ze. De kerstboom is net zo christelijk als de paashaas."
Het maakt mij niet zoveel uit, maar een column is geen bron.

Wat Sola Scriptura Stakkers wel en niet christelijk vinden is niet relevant, de kerstboom zoals wij die nu kennen komt meer bij Luther dan bij Calvijn vandaan. Dingen waar je tegen bent als heidens benoemen is hetzelfde als dingen waar je tegen bent racistisch noemen, zie de uitleg van ZP als blackface waar voor andere of meerdere uitleg en/of oorsprong geen ruimte is. Bij Gereformeerden tref je vaak heel weinig aan dat het leven gezellig maakt, vandaar de uitspraak van wijlen Tiny Muskens, oud-Bisschop van Breda: "Een begrafenis in Brabant is gezelliger dan een bruiloft in Zeeland."

Omdat Oude Germanen ook iets met bomen deden en Romeinen, Egyptenaren en Hebreeërs ook is het per definitie heidens is mij te simplistisch.

De kerstman is "geinspireerd op" Sinterklaas, dat maakt van de kerstman nog geen christelijk gebruik, nog even los van het feit dat Sinterklaas deels is gebaseerd op de Heilige Nikolaas, deels op Wodan/Odin.
 
Hier staat veel info over orions belt.

Bullshit:
The asterism is sometimes more commonly known as the Three Kings or Three sisters. The most famous Western culture reference with Orion’s belt is the Three Kings. It is a direct reference to the biblical tale of the three kings who offered gifts to the baby Christ.
Waar staat dat Bijbelse verhaal van de Drie Koningen dan?
 
Omdat Oude Germanen ook iets met bomen deden en Romeinen, Egyptenaren en Hebreeërs ook is het per definitie heidens is mij te simplistisch.
"Iets met bomen deden" is ook wel redelijk simplistisch als vergelijking ;).

Zelfde boom, zelfde dag, zelfde ritueel (versieren).
 
Bullshit:

Waar staat dat Bijbelse verhaal van de Drie Koningen dan?
De drie wijzen uit het oosten, aka de drie koningen.

Er staat wel:
"Legendevorming heeft het Mattheüsverhaal uitgebreid. In het westers christendom bijvoorbeeld hebben zich een reeks tradities rond de wijzen uit het oosten ontwikkeld die geen basis hebben in het Bijbelse verhaal. Mattheüs noemt het aantal niet, maar volgens de traditie zijn er drie wijzen. Dit getal van drie werd wellicht vastgesteld aan de hand van het aantal geschenken dat ze meebrachten. "

En
"De vermelding van de wijzen komt in het Nieuwe Testament alleen voor in Matteüs 2:1-12. Hun herkomst wordt niet vermeld, behalve dat ze uit het oosten kwamen. Hun aantal en hun namen worden ook niet vermeld."
 
"Iets met bomen deden" is ook wel redelijk simplistisch als vergelijking ;).

Zelfde boom, zelfde dag, zelfde ritueel (versieren).
Allerlei culturen en religies vieren de overwinning van het Licht op de Duisternis, Leven op Dood en dat doen ze bij het lengen van de dagen, de Romeinse Saternalia waren ook in die periode.
 
Het maakt mij niet zoveel uit, maar een column is geen bron.
Was ook niet mijn bron, was enkel onderbouwing. Mijn bron is eigen ervaring. Op de biblebelt komt een kerstboom er niet in en dat een kerstboom een heidens symbool zou zijn heb ik ook niet zelf bedacht, dat is een idee van streng gelovigen.
 
De drie wijzen uit het oosten, aka de drie koningen.

Er staat wel:
"Legendevorming heeft het Mattheüsverhaal uitgebreid. In het westers christendom bijvoorbeeld hebben zich een reeks tradities rond de wijzen uit het oosten ontwikkeld die geen basis hebben in het Bijbelse verhaal. Mattheüs noemt het aantal niet, maar volgens de traditie zijn er drie wijzen. Dit getal van drie werd wellicht vastgesteld aan de hand van het aantal geschenken dat ze meebrachten. "
Het zijn er dus in dat verhaal noch drie, noch koningen. Dus er is geen "direct verband", hoogstens indirect met de legendes en folklore als tussenstap.
 
Allerlei culturen en religies vieren de overwinning van het Licht op de Duisternis, Leven op Dood en dat doen ze bij het lengen van de dagen, de Romeinse Saternalia waren ook in die periode.
Precies, dat is het hele punt. De basis van vrijwel elke religie is hetzelfde met bepaalde belangrijke dagen die allemaal overeen komen.

"This concept was later copied by the Babylonians, Persians, Greeks, who renamed Heru with some of their own Gods. And just like the name, they also copied the folklore, only changing up things here and there to match their culture. By the time the Romans became the world power, there were over 10 different saviors around the world with the background of having 12 disciples, being born on December 25th, and performing miracles. And these various cultures were also celebrating Winter Solstice in honor of their savior."

Wat niet verbazingwekkend weer overeen komt met de wiki bron uit m'n vorige post:

"Legendevorming heeft het Mattheüsverhaal uitgebreid. In het westers christendom bijvoorbeeld hebben zich een reeks tradities rond de wijzen uit het oosten ontwikkeld die geen basis hebben in het Bijbelse verhaal. Mattheüs noemt het aantal niet, maar volgens de traditie zijn er drie wijzen. Dit getal van drie werd wellicht vastgesteld aan de hand van het aantal geschenken dat ze meebrachten. In veel oosterse tradities zijn er niet drie maar twaalf wijzen."

Jezus had weer 12 disciplen. Vrijwel alle religies hebben dezelfde basis. Zowel monotheïstische als polytheïstische religies.
 
Het zijn er dus in dat verhaal noch drie, noch koningen. Dus er is geen "direct verband", hoogstens indirect met de legendes en folklore als tussenstap.
Legendes en folkore behoren toch ook tot een religie? Religie is meer dan alleen een boek.

De drie wijzen uit het oosten horen voor zover ik weet gewoon bij het verhaal van Jezus.
 
Was ook niet mijn bron, was enkel onderbouwing. Mijn bron is eigen ervaring. Op de biblebelt komt een kerstboom de niet in en dat een kerstboom een heidens symbool zou zijn heb ik ook niet zelf bedacht, dat is een idee van streng gelovigen.
Ik weet wel dat die gewoonte en dat idee leven onder gereformeerden, maar dat is vooral een goed argument in eigen kring en helpt tegen de concurrentie.

Nederland is van oudsher geen land met een traditie van kerstbomen, het gebruik zoals wij dat nu kennen komt uit Duitsland en de Baltische Staten (Luther)
 
  • Like
Waarderingen: BB_
Als '3 koningen' niets met het Christendom te maken heeft, waarom vieren Christenen dan wereldwijd op 6 januari '3 koningen'?

1588618431830.jpg
 
Back
Naar boven