MuscleMeat

Sticky Wat maakt(e) vandaag jouw dag goed? (3 bezoekers)

Bezoekers in dit topic

  • Tekorten of teveel werk aannemen?
    Er zijn tekorten aan personeel die men niet wil oplossen door mensen een vaste baan te geven.
    Het probleem bij ons is:
    Ze hebben door de weeks te weinig werk op het moment. Dus die mannen van het uitzendbureau worden op reserve gezet, dan krijgen ze 3u betaald door de organisatie omdat het schijnbaar 0-uren contracten zijn. Op een normale werkdag bij ons krijgen ze 8-12u betaald. Nu die mannen dus 4-5 dagen per week 3u betaald krijgen en op zaterdag/zondag wel een volle dag kunnen werken verdienen ze lang niet genoeg om hun vaste lasten te dekken. Die mannen hadden het over +-250/300 euro per week.

    Dus gaan ze naar een andere werkgever via het uitzendbureau. Door de weeks is dat, voor nu, prima. In het weekend een probleem.
    Dat is een vorm van het probleem dat ik bedoelde, linksom of rechtsom hebben die mensen behoefte aan enige vorm van zekerheid over hun inkomen. Dat fulltime beschikbaar moeten zijn en dan maar hopen dat er werk is een smerige vorm van uitbuiting.

    Nu snap ik ook wel dat het bedrijf waar jij werkt dat waarschijnlijk niet geheel alleen kan oplossen, want dan prijs je jezelf ook de markt uit. Misschien moeten die uitzenders ook een 'PartyMarty-offer you would refuse' krijgen? De persoon op het uitzendbureau krijgt betaald voor dezelfde uren als het gemiddelde van degenen die hij uitzendt: zij geen vreten, jij geen vreten!
     
    Een “0 uur contract” wil niet zeggen dat jou werkgever 0 uren moet betalen. Ze zijn altijd verplicht om het gemiddelde vd afgelopen 3 maanden te betalen. Maw heb je laatste kwartaal veel uren gemaakt en de 4de maand mag je thuis blijven doordat er geen werk is zou ik dit wel ff aankaarten, maar je werkgever weer dit dus speelt erop in en laat je daarom ook in drukke piektijden niet maximaal werken met een 0 uren contract, terwijl jij als werknemer denkt “het is druk, waarom moet ik thuis blijven?”.
    Zonder op alle details van verschillende contracten in te gaan wilde ik vooral een punt maken hoe er aan de ene kant overal 'schreeuwende tekorten' zijn, maar aan de andere kant er geen 'normale banen, met normale contracten'. Daar wringt iets.

    Dat dit voor een werkgever ook met de nodige uitdagingen komt, mede door wet- en regelgeving, maakt het niet makkelijker.
     
    Laatst bewerkt:
    Er zijn tekorten aan personeel die men niet wil oplossen door mensen een vaste baan te geven.
    Dus dan nemen ze toch teveel werk aan voor de personeelscapaciteit.

    Draai het eens om: waarom zou een werkgever extra personeel aannemen, als jij er begrip voor hebt dat je werk voor twee personen aan t doen bent? En wat lost het op lange termijn op als je dat doet?
     
    Zonder op alle details van verschillende contracten in te gaan wilde ik vooral een punt maken hoe er aan de ene kant overal 'schreeuwende tekorten' zijn, maar aan de andere kant er geen 'normale banen, met normale contracten. Daar wringt iets.

    Dat dit voor een werkgever ook met de nodige uitdagingen komt, mede door wet- en regelgeving, maakt het niet makkelijker.
    't uitdelen van vaste contracten wordt ook wel minder aantrekkelijk voor een bedrijf doordat we allemaal wel mensen kennen die al in de ziektewet zitten nog voordat de inkt onder 't contract is opgedroogd. Hoorde gister nog 2 gasten in de sportschool, die noemden een man of 4 op die allemaal al ik weet niet hoe lang ( onterecht) in de ziektewet zitten. Als je dat als bedrijf een paar x overkomt denk je ook wel ff na.
     
    't uitdelen van vaste contracten wordt ook wel minder aantrekkelijk voor een bedrijf doordat we allemaal wel mensen kennen die al in de ziektewet zitten nog voordat de inkt onder 't contract is opgedroogd. Hoorde gister nog 2 gasten in de sportschool, die noemden een man of 4 op die allemaal al ik weet niet hoe lang ( onterecht) in de ziektewet zitten. Als je dat als bedrijf een paar x overkomt denk je ook wel ff na.
    Ff een kleine toevoeging

    Doordat uwv en alles wat hierin vast hangt ook een personeels tekort heeft kan je vrij makkelijk maanden in de ziektewet blijven zonder uberhaupt 1 iemand gesproken/gezien te hebben. Als kleine onderneming kan je dit jezelf niet permitteren aangezien de werknemer recht heeft op doorbetaling, overigens kan je jezelf als bedrijf hiervoor wel verzekeren.
     
    Ze vragen mij ook wekelijks of ik een vrije dag op wil nemen wegens gebrek aan werk, maar ik weiger dat gewoon elke keer. Dus dan zit ik regelmatig de hele dag naast een collega helemaal geen flikker uit te voeren.

    Als ik elke keer ja zou zeggen op die vraag was ik ondertussen minimaal 1,5 week aan vakantiedagen kwijt.
     
    Mee eens, hij wou zelfs een goodie bag regelen komende meeting voor iedereen hoorde ik!

    ❤️
    Iedereen een mooie zak met goodies uit de afvalpers van Van Rooi Meat?
     
    • Love
    Waarderingen: ak
    Maarja het is gewoon een kut probleem. Chauffeurs mogen om de week 1 weekend dag werken. Er gaan ieder weekend 8 collega's op pad. Dus je hebt 16 man personeel nodig om 2 weekenden te vullen.

    Een aantal werken 1x per maand het weekend. Sommige, waaronder ik, eens per 3 weken. Dus je hebt nogal snel verdomd veel personeel nodig.

    Ik vind het echt een super fijne werkgever maar ze hebben het dilemma dat ze minder personeel door de weeks nodig hebben (op het moment). Maar meer weekend personeel. Vanuit dit oogpunt proberen ze nu ook mensen te fixen met een werkweek van woensdag tot en met zondag. Ook schijnt ons werk enorm seizoensgebonden te zijn... Kleine bouwcontainers neemt niemand af net voor de winter, maar straks voor de zomervakantie zijn ze niet aan te slepen. Idem voor andere disciplines.

    Dus waar ze nu teveel personeel hebben komen ze het waarschijnlijk in februari alweer tekort.
     
    Maarja het is gewoon een kut probleem. Chauffeurs mogen om de week 1 weekend dag werken. Er gaan ieder weekend 8 collega's op pad. Dus je hebt 16 man personeel nodig om 2 weekenden te vullen.

    Een aantal werken 1x per maand het weekend. Sommige, waaronder ik, eens per 3 weken. Dus je hebt nogal snel verdomd veel personeel nodig.

    Ik vind het echt een super fijne werkgever maar ze hebben het dilemma dat ze minder personeel door de weeks nodig hebben (op het moment). Maar meer weekend personeel. Vanuit dit oogpunt proberen ze nu ook mensen te fixen met een werkweek van woensdag tot en met zondag. Ook schijnt ons werk enorm seizoensgebonden te zijn... Kleine bouwcontainers neemt niemand af net voor de winter, maar straks voor de zomervakantie zijn ze niet aan te slepen. Idem voor andere disciplines.

    Dus waar ze nu teveel personeel hebben komen ze het waarschijnlijk in februari alweer tekort.
    Wanneer ga je solliciteren als planner?
     
    Wanneer ga je solliciteren als planner?
    meeste planners waren voorheen chauffeur, das maar goed ook
    allemaal problemen oplossen met, mensen, materiaal, bloktijden, dus behoorlijk stressvol
     
    Het probleem bij ons is:
    Ze hebben door de weeks te weinig werk op het moment. Dus die mannen van het uitzendbureau worden op reserve gezet, dan krijgen ze 3u betaald door de organisatie omdat het schijnbaar 0-uren contracten zijn. Op een normale werkdag bij ons krijgen ze 8-12u betaald. Nu die mannen dus 4-5 dagen per week 3u betaald krijgen en op zaterdag/zondag wel een volle dag kunnen werken verdienen ze lang niet genoeg om hun vaste lasten te dekken. Die mannen hadden het over +-250/300 euro per week.

    Dus gaan ze naar een andere werkgever via het uitzendbureau. Door de weeks is dat, voor nu, prima. In het weekend een probleem.
    Is geen nul uren overeenkomst , is een uitzend beding op basis van oproep . Pas als een uitzendkracht een vast aantal uren en fase b met vast aantal uren heeft is een uitzend organisatie verplicht om een wachtdag uit te betalen .in fase a hoeven ze geeneens vervangende werkzaamheden aan te bieden .gaat nergens over . Als een medewerker pak weg 2500 euro per maand verdient betaald een opdracht gever 7500 pmaand .En als je ziet wat voor beloning een medewerker ervoor terug krijgt als in baan zekerheid en perspectief is dat gewoon erg krom
     
    Dat doet zijn werkgever al :p
    Ergens wel inderdaad. Ze bellen me constant of ik maandag wil ruilen voor zaterdag. We zijn ook al 2x overleggen verder over hetzelfde probleem.

    Ik zou zoiets bijvoorbeeld best tijdelijk kunnen doen. Helaas zegt mijn ervaring in de branche dat de terugweg 95% kans non-existent is.

    Dus ben zelf ook wel aan het denken of ik een oplossing zou weten voor het algehele probleem. Maar ook wat ik zelf bereid zou zijn om te doen. In hoeverre offer ik zelf QOL in? Kan ik ooit terug als het me niet bevalt? Is het überhaupt een goed idee om zo loyaal proberen te zijn aan je werkgever?
     
    Wat schuift zo'n werkweek van woensdag tot en met zondag? Neem aan dat je dik extra geld krijgt als je hele weekenden werkt?
     
    Is geen nul uren overeenkomst , is een uitzend beding op basis van oproep . Pas als een uitzendkracht een vast aantal uren en fase b met vast aantal uren heeft is een uitzend organisatie verplicht om een wachtdag uit te betalen .in fase a hoeven ze geeneens vervangende werkzaamheden aan te bieden .gaat nergens over . Als een medewerker pak weg 2500 euro per maand verdient betaald een opdracht gever 7500 pmaand .En als je ziet wat voor beloning een medewerker ervoor terug krijgt als in baan zekerheid en perspectief is dat gewoon erg krom
    Dit klinkt wel precies zoals die mannen omschrijven wat er gebeurt met ze op het moment.
     
    Back
    Naar boven