Fitness Seller

Wat stimuleert Spier aanmaak? (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Schema's als bijvoorbeeld Rippetoe maken gebruik van 5 reps en die werken wel degelijk

In de Rippetoe FAQ staat duidelijk dat het programma geschikt is om
beginnende kracht op te bouwen. Kracht dus. En er staat ook dat het niet
geschikt is voor bv: vertical jump increase, increase speed, winning a
bodybuilding contest
, etc ...

Dus ja, het is geschikt om mee te starten of als je lang hebt stil gelegen.
Idem voor bv Bill Starr
 
Spreek je dan over enkel de compounds?
Of ga je zo ook te werk voor het isolatie gedeelte? (mocht je dat al doen)

Nu ja, ik ga wel altijd voor de 8 reps, maar haal ze daarom niet altijd.
Als ik ze mijn laatste setje, mijn 8 reps haal, is het tijd om gewicht bij te steken.

Ik doe enkel nog compounds, toen ik nog isolatie deed waren de reps voor dat gedeelte 8-10 omdat ik al te veel opgebrand was door de compounds, maar je kan ook de isolatie oefeningen met zware gewichten doen als je dat wilt maar deze zijn uiteraard minder geschikt om zware gewichten te gebruiken.
 
yourawatse: kun je eens een foto posten? je stats zijn erg goed namelijk
 
In de Rippetoe FAQ staat duidelijk dat het programma geschikt is om
beginnende kracht op te bouwen. Kracht dus. En er staat ook dat het niet
geschikt is voor bv: vertical jump increase, increase speed, winning a
bodybuilding contest
, etc ...

Dus ja, het is geschikt om mee te starten of als je lang hebt stil gelegen.
Idem voor bv Bill Starr

Die Faq is niet van rippetoe zelf imo
 
Shemhamforash jij bent sterk voor iemand van het vrouwelijk geslacht zeg!
Trouwens, aan je alias te oordelen hangen wij eenzelfde principes aan denk ik, of is die naam toevallig?
 
Ik vind zelf voor te groeien alles boven de 10 herhalingen onzin, kan wel voor afwisseling een keer, maar baseer er niet je training op. Hier zou ik dus kiezen 3x6.
Voor massa zou ik gewoon aanhouden 6-10 herhalingen met soms een periode dat je 1-5hh. doet.
 
Alles onder de 8 reps is puur voor kracht imo.

Onzin. Zonder intensiteit groei je niet meer. je pompt je spier alleen even op. Als je wil blijven groeien moet je met veel intensiteit trainen. Ik zeg niet dat je iedere keer tot je max moet gaan, het is belangrijker om goede vorm te houden maar als je die eenmaal hebt, gooi je er wat bovenop. eigenlijk logisch
 
Ik vind zelf voor te groeien alles boven de 10 herhalingen onzin, kan wel voor afwisseling een keer, maar baseer er niet je training op. Hier zou ik dus kiezen 3x6.
Voor massa zou ik gewoon aanhouden 6-10 herhalingen met soms een periode dat je 1-5hh. doet.



En toch doen bijna alle pro's 12 herhalingen of meer. Coleman bijvoorbeeld neemt 12 als minimum (bij de meeste oefeningen) en als er nog wat 'in de tank zit' maakt ie het op. Mooie uitspraak hierbij: "spieren kunnen niet tellen". Ik ben het daar helemaal mee eens. Je kan wel tegen jezelf zeggen ik doe er 12 maar als je nog wat over hebt, waarom zou je dat er niet ook tegenaan gooien? Jay cutler doet ook hoge reps, ongeveer hetzelfde als Coleman. Toevallig zag ik laatst een dvd van Markus Ruhl en die doet het ook. Dan hebben we het toch over 3 van de grootste jongens in de sport.
Ik neem zelf ook 12 als minimum (met hoge intensiteit) en ik ga er vooralsnog goed op vooruit :)

Edit: en als je dan eens niet je 12 reps haalt, big deal! Het aantal reps is maar een indicatie, je lichaam vertelt je wel hoeveel reps er in zitten
 
Maak je geen zorgen, de bewering dat alles onder de 8 reps voornamelijk voor kracht is, is zo onwaar als maar kan. Blijf maar rustig trainen onder de 8 reps en je zal groeien als kool.

Bron?

Tuurlijk zal je door meer gewicht te nemen, extra massa aanzetten.
Maar de tijd dat een spier onder spanning staat is belangrijker dan de kilo's
die aan een halter hangen imo. En daar zijn tal van profs het over eens.
Om maar niet te zeggen iedereen.

No way! De profs trainen met zo'n beestige gewichten dat wij gewone stervelingen in twee zouden breken. Heb je dat topic gezien met de Smith Military Presses van Marcus Ruhl? 240 kg alstublieft, én op een snelle manier uitgevoerd. IMO en vanuit mijn eigen ervaring is het het beste met een goede snelheid te trainen en vooral het gewicht EXPLOSIEF omhoog te duwen.
Langzaam trainen en met goede controle is volgens mij een dogma dat volledig onwaar is.
Mijn conclusie is dus: Zo zwaar mogelijk gewicht gebruiken, snelle uitvoering en vooral explosief omhoog duwen of trekken en ook het cheaten bij de zwaarste sets niet schuwen (niet overdrijven natuurlijk om bessures te vermijden). Dit alles uiteraard voor een ervaren atleet!

Ja goed je moet natuurlijk je eigen lichaam kennen, en als je goed leest wat ik daarvoor geschreven heb dan zal je zien dat ik sprak van het systeem 8 weken zeer zwaar, 1 week rust en 4 weken lichter.
Zelf hanteer ik een systeem: 6 weken zeer zwaar (4-6 reps) en dan 4 weken lichter (7-10 reps). Dat gaat voor mij het beste.
Maar wat jou betreft, als je nooit onder de 8 reps gaat dan zal je vooruitgang minder groot zijn dan als je ook als eens topzwaar zou trainen.


Oh brother. In geen enkele post hierboven is een duidelijke onderbouwing te vinden op de vraag van de TS.
Al die meningen...Hoe moet iemand nou weten wat het beste trainen is. De een zegt dit, de ander dat. Lekker onduidelijk jongens.
Als er nou een bron wordt vermeld dan zou dit topic nog enigszins nuttig zijn, maar helaas.
Ik weet het overigens ook niet. Ik train meestal tussen de 6 en 12 reps. Behalve als ik dat niet red:p, en dus fail. Dit vind ik het lekkerst.
 
En toch doen bijna alle pro's 12 herhalingen of meer. Coleman bijvoorbeeld neemt 12 als minimum (bij de meeste oefeningen) en als er nog wat 'in de tank zit' maakt ie het op. Mooie uitspraak hierbij: "spieren kunnen niet tellen". Ik ben het daar helemaal mee eens. Je kan wel tegen jezelf zeggen ik doe er 12 maar als je nog wat over hebt, waarom zou je dat er niet ook tegenaan gooien? Jay cutler doet ook hoge reps, ongeveer hetzelfde als Coleman. Toevallig zag ik laatst een dvd van Markus Ruhl en die doet het ook. Dan hebben we het toch over 3 van de grootste jongens in de sport.
Ik neem zelf ook 12 als minimum (met hoge intensiteit) en ik ga er vooralsnog goed op vooruit :)

Edit: en als je dan eens niet je 12 reps haalt, big deal! Het aantal reps is maar een indicatie, je lichaam vertelt je wel hoeveel reps er in zitten

Moet je niet kijken hoe half gebakken die reps zijn. allemaal quaters
 
En toch doen bijna alle pro's 12 herhalingen of meer. Coleman bijvoorbeeld neemt 12 als minimum (bij de meeste oefeningen) en als er nog wat 'in de tank zit' maakt ie het op. Mooie uitspraak hierbij: "spieren kunnen niet tellen". Ik ben het daar helemaal mee eens. Je kan wel tegen jezelf zeggen ik doe er 12 maar als je nog wat over hebt, waarom zou je dat er niet ook tegenaan gooien? Jay cutler doet ook hoge reps, ongeveer hetzelfde als Coleman. Toevallig zag ik laatst een dvd van Markus Ruhl en die doet het ook. Dan hebben we het toch over 3 van de grootste jongens in de sport.
Ik neem zelf ook 12 als minimum (met hoge intensiteit) en ik ga er vooralsnog goed op vooruit :)

Edit: en als je dan eens niet je 12 reps haalt, big deal! Het aantal reps is maar een indicatie, je lichaam vertelt je wel hoeveel reps er in zitten


Ik las eens een interview met Dorian Yates, die zei daarin dat hij nu met hogere reps trainde omdat het niet meer veilig was voor hem om lage reps te doen, wegens de enorme gewichten die hij kon verplaatsen. En inderdaad, als je zo sterk bent als die mannen dan gaat er gevaar komen voor de aanhechtingen. Scheuren in de rotator cuff of een biceps die afscheurt behoren dan echt wel tot de gevaren, vandaar dat deze mannen uiteindelijk overgaan tot hogere reps met wat minder gewicht imo.
 
Oh brother. In geen enkele post hierboven is een duidelijke onderbouwing te vinden op de vraag van de TS.
Al die meningen...Hoe moet iemand nou weten wat het beste trainen is. De een zegt dit, de ander dat. Lekker onduidelijk jongens.
Als er nou een bron wordt vermeld dan zou dit topic nog enigszins nuttig zijn, maar helaas.
Ik weet het overigens ook niet. Ik train meestal tussen de 6 en 12 reps. Behalve als ik dat niet red:p, en dus fail. Dit vind ik het lekkerst.

Zijn vraag kwam er toch op neer of trainen met lage reps beter was dan trainen met hoge reps. Daar heb ik toch echt wel op geantwoord. Op je vraag hoe iemand moet weten wat het beste trainen is bestaat maar één antwoord: probeer en je zal ondervinden. Ik heb in mijn leven ook alles geprobeerd en ben, voor mij, tot de conclusie gekomen dat lage reps het beste zijn. Ik heb dus geen bron nodig, want als je daarmee begint kan je bezig blijven, want zoals je zegt de één zegt dit en de ander dat, ik heb de manier van trainen die ik aanhang gewoon ZELF ondervonden door de jaren heen.
 
Zijn vraag kwam er toch op neer of trainen met lage reps beter was dan trainen met hoge reps. Daar heb ik toch echt wel op geantwoord. Op je vraag hoe iemand moet weten wat het beste trainen is bestaat maar één antwoord: probeer en je zal ondervinden. Ik heb in mijn leven ook alles geprobeerd en ben, voor mij, tot de conclusie gekomen dat lage reps het beste zijn. Ik heb dus geen bron nodig, want als je daarmee begint kan je bezig blijven, want zoals je zegt de één zegt dit en de ander dat, ik heb de manier van trainen die ik aanhang gewoon ZELF ondervonden door de jaren heen.
Juist, het is de ervaring die het hem doet..dus luister daarnaar :D
Doe zelf ook alles 5 * 6 en opbouwend in gewicht, als laatste maar 4 keer gaat is het gewicht goed, gaat de laatste serie 6 dan wordt het tijd volgende training zwaarder te beginnen en dus ook iets zwaarder te eindigen.
 
Moet je niet kijken hoe half gebakken die reps zijn. allemaal quaters

Ja klopt wel, vooral bij bp en db press. Ze verklaren dat door bij halve reps te zweren. Zij beweren (wat volgens mij wel klopt) dat de laatste 1/3 van een benchpress vooral door de schouders en triceps wordt gepakt. Door maar 2/3/ van de oefening te doen (beginnend helemaal op de borst) pakken ze de borst maximaal.
 
Is afhankelijk van mens tot mens

3 xl had eens een schema gepost, de meeste groeien best op 6-12 reps, sommige zelfs op 15
 
:thumbs:

Als dit begrip nou eens algemeen gedachtengoed werd, dan hoeven we niet meer ellenlang te zagen over de eeeeeeindeloze variaties in Set/reps protocollen.

Zeg Het Voort!

is dat niet droog trainen ????
 
maakt niet uit als het maar met 25kg is.
 
Back
Naar boven