MuscleMeat

Wat te doen: Bulken of Cutten ? (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

jeff1979

Cool Novice
15 jaar lid
Lid geworden
27 jul 2005
Berichten
246
Waardering
0
Hallo allemaal,

Ik weet het niet meer. Sinds kort train ik bij een andere sportschool en wil ik veel meer bezig gaan met mijn voeding. Ik heb me al veel bezig gehouden met de begrippen Bulken en Cutten maar weet niet wat momenteel goed voor mij zou zijn.

Ik ben een man van 25 jaar, weeg 90 kg en heb een vetpercentage van 14%. Definities zijn niet meer aanwezig en er is duidelijk te zien dat ik aan de vettige kant ben. Ik heb me een tijdje gefocusd op bulken en at ik ongeveer 4500 kcal per dag. Ik heb het, mede omdat ik weer naar school ga, hier wel moeilijk mee.

Mijn vraag aan jullie is wat vinden jullie dat beter is voor mij om te gaan doen:

? BULKEN OF CUTTEN ?

PS. Ik heb al geprobeerd info van het forum af te halen maar heb niets kunnen vinden.
 
tgoh alhoewel er veel zijn die zouden zeggen bulken, zeg ik: cutten :)

ik kom zelf van een gelijkaardige situatie (ongeveer een jaar n half geleden) en ik leed er toch enorm onder (psychisch wel te verstaan) dus heb ik beslist om maar eerst het overgrote vet te weg te cutten. (heb zelf tot een 10% gegaan) en ik heb er geen spijt van, integendeel. zelfbeeld is zeer belangrijk imho, en zeker in die sport. Dus als je er zelf last van hebt is het zeker geen slecht idee om eerst een beetje te cutten.

imho allemaal e :)
 
jeff1979 zei:
Mijn vraag aan jullie is wat vinden jullie dat beter is voor mij om te gaan doen:

? BULKEN OF CUTTEN ?

PS. Ik heb al geprobeerd info van het forum af te halen maar heb niets kunnen vinden.
Dat kan niemand voor jou bepalen, wat wil je liever: Cutten of door bulken? Datgene doe je gewoon, je stelt een vraag waar alleen jij het antwoord op hebt ???
 
Ik ben zelf 94 met 18 bf, ik ga nog ff door met bulken maar verhoog daarintegen wel mijn cardio. Ik hoop richting de 14 %bf te gaan. Aangezien het winter is hoef in niet droog te trainen. Wel ben ik van mening als je er mee zit je beter kunt cutten.
Probeer anders een gulden middenweg.
 
Mijn mening....doorbulken tot februari ofzo, en dan pas gaan cutten. Zou er wel op letten dat je bf niet te hoog wordt, want zo te zien ben je er nu al helemaal niet blij mee.
 
Gorilla-Man zei:
Dat kan niemand voor jou bepalen, wat wil je liever: Cutten of door bulken? Datgene doe je gewoon, je stelt een vraag waar alleen jij het antwoord op hebt ???

Je hebt helemaal gelijk Gorilla-Man, dat kan zeker niemand. Volgens mij is mij vraag ik dus ook niet of je dat wilt doen maar me dusdanig wilt helpen zodat ik daar zelf een antwoord voor kan vinden.

Toch bedankt :thumb:
 
Ik vind 14% niet zo hoog in de bulk, maar als je je er niet goed onder voelt, kun je beter wat afvallen.
 
Je moet natuurlijk gaan bulken, cutten is voor de zomer.
 
Omdat het winter is zou ik clean gaan bulken met 10% boven je onderhoud en dan rond februari gaan beginnen met cutten heb je alle tijd voor de zomer.
 
inderdaad ga gewoon bulken !!:hedbang:

want dat doe ik namelijk ook !!

Ga nou maar gewoon bulken ... en laat je vetpercentage niet hoger dan een 21 % met een max van 24 % !!!!

Ik ga proberen te bulken voor de komende 3 jaar !!!!!! :eek:
 
Jaccis zei:
inderdaad ga gewoon bulken !!:hedbang:
want dat doe ik namelijk ook !!
Ga nou maar gewoon bulken ... en laat je vetpercentage niet hoger dan een 21 % met een max van 24 % !!!!
...

dus omdat jij dat doet moet een ander het ook maar doen, wat een onzin is dat zeg!

@jeff1979 je moet kijken waarbij je jezelf het prettigst voelt en niet naar een ander luisteren wat je moet doen.
het is jouw lichaam en jij bepaalt hoe je eruit wilt zien.

als je je niet lekker voelt bij 14% moet je kijken of je niet wat aan je voedingsschema kan sleutelen waardoor je wel wat in gewicht aan komt maar niet zozeer in vet.
plaats anders je schema eens, misschien kunnen we je daar wat mee helpen.
14% is helemaal niet hoog hoor.
 
Jaccis zei:
inderdaad ga gewoon bulken !!:hedbang:
want dat doe ik namelijk ook !!
Ga nou maar gewoon bulken ... en laat je vetpercentage niet hoger dan een 21 % met een max van 24 % !!!!
Ik ga proberen te bulken voor de komende 3 jaar !!!!!! :eek:

Als je gewoon precies genoeg bulkt, dan zet je toch geen vet aan?
Het calorieoverschot word tenslotte gebruikt voor spieropbouw..
 
Even afgaande op de feiten, en niet in acht nemen wat je zelf het prettigst vind, zou ik zeggen...ga bulken!

Je zegt op 14% vet te zitten, maar geen defenities hebt. 14% is helemaal niet zo gek veel, als je daarbij geen defenities hebt kan je aannemen dat er nog heel wat aan de spiermassa te doen is, en dit kan je het beste doen met een bulk.

Het bijkomende voordeel is ook dat als je later wilt gaat cutten, dit veel makkelijker zal gaan met een aanzienlijk toegenomen spiermassa. Ga gewoon rustig, maar vooral schoon, bulken. Kweek eerst wat spiermassa.
 
ik zit met het zelfde probleem. Ik begin toch wel vettig te worden, maar ja....het is het een of het andere. Terwijl ik helemaal niet blij ben met mijn dikkere buik ga ik door bulken tot feb en ga ik dan echt goed cutten. Ik heb er nu al zin in, eindelijk weg met dat vet onderaan de buik en die bolle harses!

Heb je het goed gemeten? 14% is echt niet schrikbarend veel.
 
Niet hoger dan 24% jezus wtf.

Met alle respect voor de bulkers rond dit percentage sorry maar dan ben je fastig en is 't een hel om te eraf te krijgen.
 
Helemaal mee eens!
Kom op zeg 24 % da's een kwart van je lichaam :eek:
Dan heb je waarschijnlijk dezelfde tricepsen als Chris Dim haha
 
Jah, je wilt toch geen wandelend boedhabeeld worden?:D
 
24 % is misschien wat er veel.... maar ik wil dit tot mijn '' max van de max ' laten oplopen....

Ik denk voor mij max van 21 % het best ....

Ik wil gewoon eerst lekker veel massa en als ik daar 'flink' vetter erdoor word dan heb ik dat er 'graag' voor over !

Ik laat het natuurlijk niet de spuigaten uitlopen !!

Ik ga mijn vetpercentage gewoon het eerst komende jaar niet meer wegen...

Ik zie wel dit is mijn plan voor de komende 2 a 3 a 4 jaar !
Met flink trainen, eten, rust....

Des te groter is de verassing van wat er over 4 jaar staat wanneer ik ga cutten ( of niet :D ) ....

En soms hou ik wel van verassingen !! ;)
 
Ik ben benieuwd of jij over 4 jaar nog aan BB doet Jaccis, 4 jaar lang niet cutten, dat doen er niet veel denk ik. En ik vraag me serieus af, of je na al dat eten en trainen dan wel blij bent met het misschien mindere resultaat. En hoe je in vredesnaam je motivatie op peil kan houden door 4 jaar zo door te gaan.
 
Bulken is veel leuker... :D
 
Back
Naar boven