XXL Nutrition

Wat te doen met test waarde van 12

Bezoekers in dit topic

terryboy

Dutch Bodybuilder
15 jaar lid
Lid geworden
16 okt 2004
Berichten
583
Waardering
26
In 2014 lab geprikt nav vermoeidheid en laag libido. Totaal test was 13

in maart 2015 herhaald en waarde totaal test 13, vrij testosteron 367 shbg 18,7

In juni naar de endo geweest en ook lab geprikt. test (11:30 gemeten) 12
LH 3
FSH 1.4

Klachten blijven aanwezig maar volgens de endo is de test waarde goed en zorgt supletie er alleen maar voor dat deze te hoog wordt.
Hebben jullie nog tips of adviezen?

Bouw trouwens al een paar jaar geen spiermassa meer op. vvm blijft hetzelfde. enigste wat veranderd in bulk of cut is vp.

Mvg T
 
Laatst bewerkt:
Vermoeidheid en laag libido hebben hier in dit geval niets mee te maken. Je waardes zijn niet abnormaal maar normaal. Wil je jouw testwaarde toch doen stijgen, zou ik in jouw geval 25mg clomid per dag proberen vermits LH en FSH toch niet hoog zijn zodat het lichaam zelf meer testosteron aanmaakt en dan na twee maanden weer eens bloed laten nemen. Testosteron zou ik niet nemen want dan kom je in een straatje zonder einde. 25mg clomid pr dag geeft geen bijwerkingen en kan lang genomen worden. Hier één van de verschillende onderzoeken:

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22458540
 
In 2014 lab geprikt nav vermoeidheid en laag libido. Totaal test was 13

in maart 2015 herhaald en waarde totaal test 13, vrij testosteron 367 shbg 18,7

In juni naar de endo geweest en ook lab geprikt. test (11:30 gemeten) 12
LH 3
FSH 1.4

Klachten blijven aanwezig maar volgens de endo is de test waarde goed en zorgt supletie er alleen maar voor dat deze te hoog wordt.
Hebben jullie nog tips of adviezen?

Bouw trouwens al een paar jaar geen spiermassa meer op. vvm blijft hetzelfde. enigste wat veranderd in bulk of cut is vp.

Mvg T

En je oestrogeen/progesterone? Want je symptomen en waarden komen overeen met iemand die me om hulp vroeg tijd geleden en waar beide meer dan dubbel de bovenwaarde was.
 
Oestrogeen/progesterone is niet bepaald. prolactine was 104.
Verder lab: TSH 0,99 vrij t4 15,9.
 
Oke ik ben erachter gekomen dat je gewoon zonder tussenkomst van een arts je eigen lab kan aanvragen.
Had me veel gedoe en tijd gescheeld als ik dit eerder wist. Zal aankomende week oestrogeen laten prikken Calyptus!
 
oestrogeen is <110 pmol/l
Nog steeds geen probleem om clomid te proberen?
 
Wat zijn de ranges van je LH en FSH?

Volgens mij zijn deze veel te laag wat betekent dat je secundaire hypgonadisme hebt.
 
De range staat niet op het labformulier. Dit is in het ziekenhuis geprikt.
LH is 3 E/L
FSH 1.4 E/L

---------- Toegevoegd om 16:35 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 16:28 ----------

Heb wat kunnen vinden op internet
LH 1,5 -8
FSH 2-10

FSH zou idd te laag zijn.
 
Je T waardes zijn trouwens veel te laag. Niet luisteren naar mensen die zeggen dat ze normaal zijn. Je hebt de testosteron van een 70 jarige.
 
Qua testwaarden zit je tegen een onder grens, maar nog niet TE laag.

Dit is wat ik uit het Kennis Centrum Urologie van ZH Slingerland kon vinden:
Het testosterongehalte hoort hoger te zijn dan 12 nano-mol per liter bloed (12nmol/L). Aanvullende testosterontherapie mikt op een gehalte boven de 15nmol/L. Minder dan 8nmol/L wordt beschouwd als een ernstig tekort aan mannelijk hormoon.

Verderop werd het volgende uitgelegd over eventuele therapie:
Testosterontherapie
Testosteronwaarden in de ochtend van boven de 12 nmol/L hebben geen behandeling nodig. Bij een waarde tussen de 8 en de 12 wordt geadviseerd drie maanden lang het testosteron aan te vullen. Als de ochtendwaarde onder de 8nmol/L zakt, is het nodig om continue het testosteron aan te vullen.
Er zijn vele vormen van testosterontherapie.
Tabletten zijn relatief gemakkelijk en worden goed verdragen. Er bestaat risico op verlies van leverfunctie. Met de moderne medicijnen is dit risico minimaal en zijn er geen laboratorium controles nodig.
Toediening via het tandvlees slijmvlies is ook een mogelijkheid die prima werkt. Er zijn geen risico's aan verbonden. De langzaam oplossende tablet die aan het tandvlees kleeft, verdragen maar weinig patiënten.
Het is ook mogelijk om eens in de drie maanden een depot-injectie te geven. Dit wordt goed verdragen.
Voor de meeste patienten is dagelijkse applicatie van een gel op de huid het meest populair. De werking is uitstekend en er zijn geen bijwerkingen. In sommige gevallen geeft het een hinderlijk plakkerige huid.
Ook het opbrengen van een pleister is een mogelijkheid. Dit geeft bij 27% van de gebruikers huidirritatie. Zelden komt haarverlies of een vette huid voor als bijwerking.
De gemiddelde dagdosis waarmee een acceptabel testosterongehalte wordt gehaald is 75 mg. De startdosis is 50 mg per dag.
Er bestaat geen bewijs dat testosterontherapie prostaatproblemen veroorzaakt. Desondanks wordt geadviseerd om mannen met deze therapie te controleren op het ontstaan van prostaatkanker. De meest recente studies wijzen niet op een vergroot risico op prostaatkanker. Het lijkt tijd te worden om afscheid te nemen van de theorie waarbij mannen de noodzakelijke testosterontherapie wordt onthouden omwille van een nooit bewezen vrees voor het ontstaan van prostaatkanker. Daarmee lopen zij een verhoogd risico op hart- en vaatziekten, erectiestoornissen, ouderdomssuiker en obesitas .
bron: http://urologie.slingeland.nl/kenniscentrum/Behandelingen/testosteron/lage+testosteron/31/432/433
 
Je T waardes zijn trouwens veel te laag. Niet luisteren naar mensen die zeggen dat ze normaal zijn. Je hebt de testosteron van een 70 jarige.

Voor een 34 jarige zijn dat normale waardes. Er zijn vele mannen van gemiddelde leeftijd met 13nmol/L. Jij leest teveel op internet.
 
Back
Naar boven