AndroidHealthClinic

Wat te doen tegen kramp?

Bezoekers in dit topic

muscleman1284

Dutch Bodybuilder
15 jaar lid
Lid geworden
28 aug 2006
Berichten
583
Waardering
10
je kent dat waarschijnlijk wel, je bent lekker benen aan het trainen en plots schiet er kramp in je kuit of achterkant van je bil. Wat te doen dan?
- ik probeer wat rond te stappen als een halve garen maar vanaf het moment dat ik terug stilsta schiet die kramp er terug in.
- zoute chips ben ik al niet voor en in men gym verkopen ze het toch niet (op wedstrijd doen we dit zo).
- ik kan toch moeilijk altijd wat zout op zak hebben en telkens ik kramp krijg dat zout innemen?
- uitmasseren lukt ook al niet bij me

Wat doen jullie in zo een geval?
 
je zou iets zouts in je tas mee kunnen nemen (zout dropje), maar meestal is het niet een tekort aan natrium dacht ik. Eerder kalium of zelfs magnesium. Een goede vochthuishouding is ook belangrijk. Droog = slecht.

Daarnaast helpt rekken en strekken wel goed bij me. Soms met hulp van een partner. Warmte en uitmasseren (frictie massage ha fijn, nog meer pijn) wil wel helpen om harde stukken in je spier weer soepel te krijgen na afloop van de training of de volgende dag.
 
idd, neem eens wat extra magnesium
 
Je moet zorgen dat je natrium en kalium gehalte in evenwicht zijn. Anders krijg je idd krampen. Zorg ook dat je na elke set ff een paar slokken water drinkt. Als je droge lippen krijgt ben je al te laat.
 
Vaak een elektrolyten verhaal, Kalium, Magnesium, Calcium, Natrium etc. Genoeg drinken tijdens inspanning.

Hoe lager je BF hoe makkelijker je kramp krijgt ook imo.
 
weet niet of het aan het stretchen ligt, maar ik had vroeger heel vaak kramp in m'n kuit, als ik dan lag te slapen werd ik in ene wakker en was m'n hele kuit verkrampt, voelde ik dan ongeveer 2 dagen daarna nog lichtjes, nu stretch ik elke training en heb ik amper krampen meer in m'n kuiten.
 
ik neem altijd 2 tabs magnesium(kruidvat) voor de training en drink zowat een liter aan water, geen problemen meer ;)
 
Strechen is idd belangrijker dan de meeste denken...op een vrije dag moet je eigenlijk een beetje gaan rennen en heel veel strechen. Je spieren groeien namelijk, maar ze blijven kort. Door stretchen maak je ze iets langer wat krampen kan voorkomen. Klinkt misschien dom maar het is wel echt zo.
 
eigenlijk is het NIET zo. Spieren kun je niet langer maken, maar wel soepeler.
Verkorten kan wel, maar dat is een ander verhaal.
 
spieren worden imo niet korter of langer, je zenuwstelsel is veel belangrijker bij je lenigheid. Bij 'onbekende' uitrekking, gaat het aanspannen om verdere rekking en mogelijke beschadiging te voorkomen.
Zwakke spieren hebben wel over een veel korter 'bereik' van rekking genoeg kracht, hetgeen ook weer het nodige aan reacties mbv vadertje CZS kan veroorzaken.

vergelijk: hoever kun je een split/spagaat maken en hoe ver kom je met het 'optillen' van slechts één been?
 
gozer! Is dit een taal-sudoku?


spieren worden imo niet korter of langer, je zenuwstelsel is veel belangrijker bij je lenigheid. Bij 'onbekende' uitrekking, gaat het aanspannen om verdere rekking en mogelijke beschadiging te voorkomen.

Bedoel je hiermee een beschermingsreactie tegen het "overrekken"?

Zwakke spieren hebben wel over een veel korter 'bereik' van rekking genoeg kracht, hetgeen ook weer het nodige aan reacties mbv vadertje CZS kan veroorzaken.

Ok, met zwakke spieren bedoel je dus spieren met een verminderde rekuitslag maar wel met genoeg kracht. Die dan een prikkel afgeven aan het CZS. Welke prikkel is niet duidelijk.

vergelijk: hoever kun je een split/spagaat maken en hoe ver kom je met het 'optillen' van slechts één been?

vergelijk: hoeveel stront praat ik ten opzichte van het aantal letters?
 
Ja ik bedoel een beschermingsreactie tegen overrekking.

Nee, zwakke spieren zijn zwakke spieren. Vergelijk de adducctoren in je heup, als deze zwak zijn, hebben de je knieen de neiging om naar binnen te gaan staan bij een squat.

Welke prikkel? Of dacht je dat een bewegend gewricht een dom geheel was dat alleen informatie verwerkt en niks aan het lichaam 'terugseint'?

Welke stront heb je het over?
 
- zoute chips ben ik al niet voor en in men gym verkopen ze het toch niet (op wedstrijd doen we dit zo).
- ik kan toch moeilijk altijd wat zout op zak hebben en telkens ik kramp krijg dat zout innemen?

Gewoon zout bestaat uit NaCl (natriumchloride). In geval van dit soort krampen is een tekort aan magnasium de oorzaak. Ik ben 100% zeker dat wanneer je wat Mg-tabletten pakt voor de training je hier geen last meer van zal hebben. 150 a 300 mg is normaal meer dan voldoende (adh is 300mg).
adh = aanbevolen dagelijkse hoeveelheid
 
beste is om goed te stretchen voor en tijdens het trainen.
 
vocht heb ik genoeg binne tijdens, voor en na men training, dus ik ga dat magnesium eens proberen, bedankt voor de tips.
 
inderdaad Magnesium supplement, voor 90 caps 20 euro. Magnesium ontspant de spieren..
 
Back
Naar boven